کد خبر: ۳۱۴۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

کارشناس بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: آخرین بررسی‌ها از تلفات ماهیان سد یامچی نشان می‌دهد، این حادثه عمدی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر امیر ابراهیم مقصودی فر» بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از سد یامچی تصریح کرد: با توجه به سیمای تلفات و خصوصیات مرگ‌ومیر ماهیان هیچ مسمومیت و تهدیدی در موضوع مرگ‌ومیر ماهیان مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: دلیل اصلی تلف شدن ماهیان عوامل میکروبی است که در واقع ویژه گونه خاصی از ماهیان است و هر چند اقدامات کارشناسی مقدماتی صورت گرفته است اما لازم است جهت تشخیص دقیق علت، نمونه‌های آزمایش به تهران ارسال شود.

کارشناس بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با اذعان به اینکه آب شرب شهر اردبیل از سد یامچی تأمین می‌شود، ادامه داد: تاکنون بیماری مشترکی بین انسان و ماهی شناخته نشده است و این تصور که تلفات ماهی ممکن است نگرانی و تهدیدی برای سلامت شهروندان باشد نادرست است.

مقصودی فر متذکر شد: به دلیل حجم آب و تراکم بیش از حد ماهی در سد عوامل ایجاد کننده بیماری با شدت وارد عمل شده و موجب مرگ تعدادی از ماهیان شده‌اند؛ لازم به ذکر است اگر حجم آب بیش از این میزان بود میزان تلفات ماهی کاهش می‌یافت.

وی با تأکید به اینکه ترس از ایجاد مشکل برای بهداشت انسانی محلی از اعراب ندارد، در خصوص نقش فاضلاب‌های انسانی در علت مرگ ماهیان ادامه داد: هر چند ورود فاضلاب شدت بیماری را افزایش می‌دهد اما دلیل اصلی مرگ ماهیان نوعی از میکروب است.

کارشناس بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با تأکید به اینکه فاضلاب در سه گروه صنعتی، کشاورزی و انسانی دسته‌بندی می‌شود، متذکر شد: حتی در صورتی که فاضلاب وارد یک منبع آبی شود، در صورتی که سطح آب بالا باشد تأثیر آن در افزایش بیماری کاهش خواهد یافت.

مقصودی فر با بیان اینکه میکروب ایجاد شده از فاضلاب انسانی نیست، تصریح کرد: عوامل مختلفی از جمله پرندگان یا رهاسازی ماهی‌های زینتی یا دست‌کاری منابع ممکن است موجب انتقال میکروب شده باشد اما در مجموع نقش فاضلاب قابل توجه نیست.

وضعیت بهداشتی منابع آبی کشور مطلوب است

وی در خصوص وضعیت بهداشتی منابع آبی کشور و تلفات آبزیان در سال جاری اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون به بیماری فراگیری که به تهدید تبدیل شود برخورد نداشتیم.

کارشناس بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: تلفات محدودی در برخی منابع آبی مشاهده شده که وضعیت عادی و طبیعی دارد و به غیر از تلفات سد یامچی اردبیل در خصوص تلفات ماهیان گرمابی در استخرها و تالاب‌ها رقم قابل‌توجهی مشاهده نمی‌شود.

وی متذکر شد: در مکانی که استخر ذخیره آب، دریاچه و یا سد وجود دارد لازم است فعالیت‌هایی در خصوص ممانعت از بروز و ظهور بیماری صورت گیرد؛ به دلیل اینکه دسترسی به ماهی در یک سد یا استخر برای درمان به واقع سخت است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه بهبود کیفی آب است و اگر بهبود کیفی باشد تلفات به مراتب کاهش خواهد یافت.

به گفته مقصودی فر علاوه بر این لازم است از ورود فاضلاب و از کاهش حجم در میزان معین جلوگیری شود و در زمان تخلیه منابع آبی به میزان تراکم ماهی توجه داشت.

کارشناس بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی ادامه داد: زمانی که سطح آب پایین است ماهی با کمبود اکسیژن، افزایش مونوکسید کربن، اضطراب و افزایش رقابت غذایی برای زنده ماندن مواجه می‌شود و به تبع در چنین وضعیتی عوامل بیماری‌زا راحت‌تر می‌توانند ماهی را متأثر سازند.

گونه‌های ماهی سد یامچی اصلاح شود

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی می‌توانست از مرگ ماهیان سد یامچی جلوگیری کند، ادامه داد: در وهله نخست کاهش تعداد ماهیان و صید آن ها می‌بایست مورد توجه قرار می‌گرفت.

مقصودی فر با بیان اینکه لازم است از ورود فاضلاب نیز جلوگیری شود، ادامه داد: در درازمدت نیز لازم است انواع گونه‌های ماهیان این سد اصلاح شود؛ چرا که در وضعیت فعلی ۸۰ درصد ماهیان سد، ماهی کاراس است که مقاوم بوده و زادوولد بالایی دارد.

کارشناس بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با تأکید به اینکه این ماهی در یک سال می‌توان یک‌میلیون تخم تولید کند، متذکر شد: لازم است تعادلی از ماهیان پلانکتون خوار گیاهی، پلانکتون خوار حیوانی و شکارچی در ترکیب سد ایجاد کرد تا در طول دوره زمانی درازمدت بتوانند اکوسیستم متعادلی به وجود آورند.

وی افزود: در عین حال جمعیت تمامی گونه‌ها باید با صید آگاهانه کنترل شود و در ادامه پایش آب به واسطه این مهم محقق شود.

وی از جمله دلایل تلف نشدن ماهیان در رودخانه‌های طبیعی را ترکیب درست گونه‌های مختلف دانست و متذکر شد: لازم است با این اقدام از حجم ماهیان کاراس سد کاسته شود.

مقصودی فر همچنین به بررسی دلایل مرگ ماهیان دریاچه شورابیل اشاره کرد و گفت: قرار است با بازدیدهای میدانی دلایل تلفات ماهیان این دریاچه بررسی شود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
0
باز هم دخالت دوستان دامپزشک در حوضه نامربوط. جدیدا کارشناس بهداشت آبزیان به خودش اجازه میده در حوضه اکولوژی و طراحی اکوسیستم های آبی اظهار نظر کنه! آخه برادر من تو علت مرگ و میر رو کامل مطرح کن نه اینکه نظر بده که فلان گونه کم بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
0
1
همکاران عزیز می دانند که بیماری های مشترک بین انسان و انگل های ماهی وجود دارد.
نظر شما
ادامه