کد خبر: ۳۱۴۹۸
 

 70 قصابی نهاوند باز هم در اعتراض به طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز در  تنها کشتارگاه صنعتی نهاوند، از شنبه هفته جاری قصابی‌های شهر را تعطیل  کرده‌اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از همدان‌پیام، طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز به دستور سازمان دامپزشکی کشور به موازات  سایر کشتارگاه‌ها قرار شد در کشتارگاه صنعتی نهاوند اجرا شود که در نهایت 6 ماه پیش  در نهاوند هم اجرا شد .

اما این موضوع تاکنون 2 بار با اعتراض قصابان مواجه شده  است و اعتراض گذشته قصابان به این طرح که حدود 5 ماه پیش بود، مانع اجرای موفق طرح  شد و کشتارگاه با اعتراض قصابان موظف شد معایب و کاستی‌ها را اصلاح کند .

بازار  کشش افزایش قیمت ندارد

حالا دلیل اصلی اعتراض قصابان به این طرح، از زبان رئیس  اتحادیه صنف قصابان درگفت‌وگو با همدان پیام اینگونه مطرح شد که کشتارگاه صنعتی  نهاوند 45 درصد مالیات را افزایش داده است و این خود به خود موجب گران شدن گوشت  می‌شود که در حال حاضر بازار، کشش چنین افزایش قیمتی را ندارد !

مسعود فاطمی  می‌گوید: تاکنون برای لاشه سبک گوسفند، 10 هزار و 500 تومان مالیات پرداخت  می‌کردیم، اما در حال حاضر این رقم به 19 هزار و 500 تومان و در لاشه سنگین این  مالیات از 310 تومان برای هر کیلو گوشت به 450 تومان رسیده است .

به گفته وی، در  این کشتارگاه همچنین مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود و قصابان نگران هستند با توجه به  اینکه این کشتارگاه مجهز به ژنراتور برق نیست، اگر چنانچه برق کشتارگاه قطع شود،  مقادیر بسیاری از گوشت‌ها خراب شده و کسی در قبال این مسأله، مسئول نیست !

فاطمی  در ادامه قیمت هر کیلو گوشت گوسفند آبگوشتی را 25 هزار تومان، چرخ کرده 28 هزار  تومان، و ران و سر دست را 31 هزار تومان و همچنین قیمت هر کیلو گوشت گاو آبگوشتی را  25 هزار تومان، چرخ کرده 27 هزار و گوشت لخت را 30 هزار تومان اعلام می‌کند که در  حال حاضر قیمت گوشت در نهاوند نسبت به شهرهای اطراف 6 هزار تومان ارزان‌تر است . البته با این شیوه طرح پیش‌سرد، قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند و چون بازار کشش این  افزایش را ندارد، صنف قصابان به این مسأله معترضند و این اعتراض در واقع حمایت از  مصرف‌کننده است .

هدف از طرح، میکروب‌زدایی گوشت است

مسئول کشتارگاه زاگراس  دام نهاوند هم می‌گوید: طرح پیش سرد کردن گوشت از طرف سازمان دامپزشکی کشور به  منظور میکروب‌زدایی گوشت قرمز به تمام کشتارگاه‌های کشور ابلاغ شده است و نمی‌شود  طرح پیش‌سرد کردن را متوقف کرد .

علی پیرزادی در بحث افزایش 45 درصدی مالیات هم  که قصابان به آن معترضند، توضیح می‌دهد: قیمت‌ها طبق تعرفه انجام و زیر نظر تعزیرات  قیمت‌ها مصوب می‌شود که در حال حاضر هم 24 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم، نه 45 درصد؛  ضمن اینکه با این تعطیلی قصابی‌ها برای تأمین نیازهای مردم به گوشت با هماهنگی  فرمانداری، دامپزشکی و صنعت و معدن 6 تن گوشت گرم و منجمد وارد باز کرده‌ایم تا  مردم در بحث تأمین گوشت تا زمان حل شدن آن، مسأله‌ای نداشته باشند .

وی در ادامه  در بحث نظافت کشتارگاه می‌افزاید: کشتار و مسائل کشتار زیر نظر دو ناظر دامپزشک  انجام می‌شود و پس از ذبح، لیبل نر و ماده و مهر سلامت می‌زنند و بعد لاشه از  کشتارگاه خارج می‌شود؛ پس نمی‌توان به راحتی ادعا کرد بهداشت رعایت  نمی‌شود !

اعتراض قصابان پذیرفتنی نیست

مدیر دامپزشکی شهرستان نهاوند در خصوص  این تناقض‌ها میان کشتارگاه و قصابان بیان می‌کند: متوقف کردن طرح پیش‌سرد که اجرای  آن برای قصابان بهانه‌ای شده است، واقعاً پذیرفتنی نیست و این طرح با هدف  میکروب‌زدایی از گوشت از طرف سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شده است و در حال حاضر هم  80 کشتارگاه صنعتی کشور به این سیستم مجهز بوده و مابقی هم در آستانه اجرای این طرح  هستند؛ پس اعتراضات قصابان در این خصوص پذیرفتنی نیست .

«دکتر حیدر سلگی» می‌گوید: در  خصوص بهداشت کشتارگاه هم، به همراه کارشناسان دامپزشکی و فرماندار شهرستان از وضعیت  کشتارگاه بازدید شد و هیچ مشکلی در بحث بهداشت کشتارگاه وجود نداشت .

به گفته وی،  بحث نداشتن ژنراتور برق هم که قصابان آن را دستاویز کرده‌اند، اگرچه مکاتباتی در  این زمینه انجام شده و کشتارگاه باید مجهز به این سیستم شود، اما با اداره برق هم  رایزنی‌های لازم انجام شده و حساسیت موضوع مطرح شده است که این کشتارگاه کمترین  زمان قطعی برق را نداشته باشد .

سلگی می‌گوید: بیشترین دلیل اعتراض قصابان بحث  قیمت و افزایش چند درصدی قیمت است .

مالیات 45 درصدی را تکذیب می‌کنم

رئیس  صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند هم می‌افزاید: مالیات 45 درصدی که قصابان به آن  معترضند را تکذیب می‌کنم و فقط افزایش جزئی وجود داشته که آن هم در کارگروه  ساماندهی کشتارگاه‌ها در استان مصوب شده و مربوط به همه کشتارگاه‌های استان بوده که  این افزایش هم کاملاً قانونی و معقول است .

به گفته مجتبی رضایی، تاکنون کشتارگاه  از قصابان برای هر کیلو لاشه سنگین، 330 تومان دریافت می‌کرده که در حال حاضر این  رقم به 450 تومان رسیده است و این میزان قیمت نشان از افزایش 45 درصدی ندارد .

وی  بیان می‌کند: برای رفاه حال مردم به دلیل تعطیلی قصابی‌ها، گوشت تازه و مرغوب به  اندازه نیاز روزانه همشهریان هم هر روز با قیمت مناسب وارد فروشگاه‌های سطح شهر  می‌شود و در این زمینه هم مشکلی وجود ندارد .

موضوع حل می‌شود؟

تناقض اظهارات  که هرچند وقت یک‌بار سر باز می‌کند، منجر به تعطیلی قصابی‌ها می‌شود و گویا قرار  نیست در نهاوند حل شود .

در میان این همه تعارض و تناقض تنها مردم هستند که هر  چند وقت یک‌بار در گیرودار و اختلافات بین کشتارگاه و قصابان متضرر می‌شوند و حالا  باید منتظر شد و دید که آیا مسئولان ممکن است برای این وضعیت کاری کنند؟

 
 
نظر شما
ادامه