کد خبر: ۳۱۵۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به شیوع دوباره بیماری تب برفکی در استان هشدار داد و گفت: دام های استان امسال نیز در معرض ابتلا به بیماری تب برفکی بوده و برای واکسیناسیون دام های سنگین همکاری دامداران لازم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» چهارشنبه در نشست خبری در این اداره کل، ارزش اقتصادی دام های خوزستان را 80 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 150 هزار نفر به صورت مستقیم در این بخش اشتغال دارند که اهمیت و جایگاه بالای آن را نشان می دهد.

وی با اشاره به خسارات سنگین ناشی از بیماری تب برفکی در دام ها اظهار کرد: این بیماری پارسال در استان نیز تلفات سنگینی به بار آورد که یک هزار و 500 راس دام گزارش شد و بسیاری از تلفات به دلیل اینکه در بین دام های عشایری بود، گزارش نشد.

کنارکوهی گفت: پارسال با وجود ایمن سازی مناسب در استان خوزستان نسبت به این بیماری، اما با ورود دام های عشایر که هیچکدام واکسینه نبودند، این بیماری در استان شیوع پیدا کرد و از ایذه و اندیمشک تا اهواز را در برگرفت.

به گفته وی، بیشترین گزارش ها از بیماری در ایذه و اهواز بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تولید واکسن تب برفکی از سال 93 متوقف شده است، اضافه کرد: این مساله باعث شد که دامپزشکی نتواند واکسن این بیماری را تامین کند و ناچار به واردات آن شد که امسال از هندوستان و ترکیه وارد کرده ایم.

کنارکوهی گفت: در صورت انجام نشدن واکسیناسیون، تب برفکی در دام سنگین اجتناب ناپذیر است و تلفات سنگینی به بار می آورد.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون دام های استان علیه تب برفکی 9 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که برای دریافت آن با سازمان برنامه و بودجه استانداری مکاتبه شده اما به دلیل کمبود اعتبارات و محدودیت زمانی، بهترین راه برای جلوگیری از خسارت به دام ها، استفاده از کمک دامداران است.

کنارکوهی با بیان اینکه تا پیش از این همیشه واکسیناسیون به صورت رایگان برای همه دام ها انجام می شد، گفت: واکسیناسیون علیه تب برفکی امسال برای دام های سبک همچنان به صورت رایگان انجام می شود اما برای دام های سنگین رایگان نیست و همکاری دامداران را می طلبد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: برای واکسن هر راس دام سنگین 30 هزار ریال باید پرداخت شود که با توجه به قیمت هر راس دام که بین 90 میلیون تا 100 میلیون ریال است ارزش دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان دارای سه میلیون و 800 هزار راس دام سبک است که یک میلیون راس آن مربوط به عشایر است.

کنارکوهی گفت: از ابتدای امسال تا کنون در کشور 35 میلیون راس دام ایمن سازی شده که یک میلیون و 300 هزار راس آن مربوط به خوزستان بوده است و برای مرحله دوم نیز به همین تعداد واکسیناسیون پیش بینی شده است.

وی تعداد دام های سنگین در استان را نیز 400 هزار راس عنوان کرد و افزود: 200 هزار راس از این تعداد باید واکسینه شوند و 50 هزار راس از آنها از ابتدای سال ایمن سازی شده اند.

کنارکوهی با تاکید بر بیمه شدن دام های استان گفت: از میان دام هایی که پارسال تلف شده اند تعداد بسیار اندکی بیمه شده بودند.

بر اساس این گزارش، بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده، بسیار واگیردار دامی است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن دام هاست.

این بیماری از زمستان پارسال و با کوچ عشایر 9 استان به خوزستان در این استان شدت گرفت و دام های روستائیان را نیز درگیر کرد به طوری که 25 کانون بیماری در خوزستان شناسایی شد. علیرغم هشدار دامپزشکی خوزستان از مهر پارسال نسبت به تامین واکسن و خطر شیوع تب برفکی، به دلیل تامین نشدن به موقع واکسن، این بیماری در کشور و استان شایع شد.

کشتارگاه اهواز پروانه بهداشتی ندارد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین یکی از وظایف دامپزشکی را نظارت بر بهداشت گوشت در کشتارگاه ها عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط نامطلوب کشتارگاه سنتی اهواز، به دنبال بهینه کردن شرایط آن بودیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 درصد کشتار استان در کشتارگاه اهواز انجام می شود اظهار کرد: روزانه یک هزار راس دام سبک و 150 راس دام سنگین در این محل کشتار می شود که لزوم بهبود وضعیت این کشتارگاه را ضروری می کرد.

کنارکوهی با بیان اینکه دامپزشکی به اجبار با فعالیت کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز موافقت کرده است، افزود: به دلیل محل قرارگیری این کشتارگاه و نزدیکی آن به چند روستا، هیچگاه نمی توانیم برای این کشتارگاه پروانه بهداشتی صادر کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تاکید کرد: صادر نشدن پروانه برای این کشتارگاه به معنی غیربهداشتی بودن گوشت نیست و خروجی آن مورد تایید ناظران دامپزشکی است.

کنارکوهی با بیان اینکه وضعیت بهداشتی کشتارگاه اهواز نسبت به کشتارگاه سنتی قدیمی 80 درصد بهبود یافته افزود: البته این کشتارگاه هنوز نواقصی دارد و به دلیل راه اندازی نشدن سردخانه (پیش سردکن) آن را به مراجع قضایی معرفی کردیم و پرونده هنوز در جریان است.

131 اکیپ برای در عید قربان

این مقام مسئول در دامه با اشاره به فرارسیدن عید سعید قربان گفت: امسال 131 اکیپ ثابت و سیار برای بازرسی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت قانونی کشتار دام خارج از کشتارگاه افزود: به واسطه اعتقادات مذهبی مردم و احترام به آنها همه ساله در عید قربان علاوه بر کشتارگاه های استان، محل هایی توسط شهرداری ها برای ذبح دام تعیین می شود که بازرسان دامپزشکی در آنجا حضور می یابند تا نظارت های بهداشتی خود را انجام دهند.

به گفته وی، 29 دامپزشک، 128 نفر بازرس بهداشتی گوشت و 40 نفر ناظر روحانی ناظر شرعی در روز عید همکاری می کنند و پنج نقطه در اهواز شامل میدان نخلستان (فاز 2 پاداد)، کوی الصافی، خیابان 22 بهمن، میدان دروازه و کوروش برای نظارت بر دام های قربانی در نظر گرفته شده است.

در پایان این نشست، خبرنگاران از آزمایشگاه دامپزشکی بازدید کردند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
0
به اجبار؟!؟؟ ؟؟؟؟؟برادر من اجبار از طرف چه کسی. سیاست سازمان دامپزشکی بر تقویت کشتارگاه هاست عزیز من چرا دعواهایی سیاسی خودتان را با بهداشت جامعه مخلوط می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
0
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تولید واکسن تب برفکی از سال 93 متوقف شده است، اضافه کرد: این مساله باعث شد که دامپزشکی نتواند واکسن این بیماری را تامین کند و ناچار به واردات آن شد که امسال از هندوستان و ترکیه وارد کرده ایم.
نظر شما
ادامه