کد خبر: ۳۱۵۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان قم از اجرای 2 طرح پایلوت کشوری «سامانه ردیابی اسب سوارکاری» و «ثبت اطلاعات GIS دامداری‌ها بر اساس کد پستی» خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم، «دکتر محمد مهدی رفیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان این‌که در 5 ماه نخست سال جاری شاهد کاهش بیماری‌های دامی بودیم، گفت: خوشبختانه از طریق مراقبت، ضد عفونی و قرنطینه شاهد کاهش بیماری‌هایی مانند تب برفکی و آبله در میان دام و طیور هستیم .

وی از رشد 17 درصدی حجم افزایش عملکردهای بهداشتی و پیشگیرانه خبر داد و گفت: حجم عملیات سمپاشی و مبارزه با بیماری‌های انگلی و ضدعفونی مکا‌ن‌های دامی به بالای 50 درصد رسیده است .

مدیرکل دامپزشکی استان قم به پایش و مراقبت‌های بیماری بر اساس فناوری‌های روز اشاره کرد و افزود: برخورداری از سیستم  gis در دام و طیور و آبزیان از جمله فعالیت‌های اولویت‌دار سازمان است .

بسترهای تولید و صادرات دام

رفیعی گسترش نظارت ناظران فنی و بهداشتی مرغداری‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: ایجاد سیستم‌های یکپارچه و ردیابی‌ها به همراه ایجاد ضوابط بهداشتی در سال جاری با قدرت بیشتری پیگیری شد .

رفیعی از ایجاد سامانه پایلوت ردیابی اسب‌های اهلی و سوارکاری در استان خبر داد و گفت: با اجرای این سامانه یک نوع میکروچیپ برای کنترل بهداشتی اسب نصب می‌شود و اسب‌های سواری می‌توانند با برخورداری از شناسنامه سلامت به راحتی در میادین داخلی و بین المللی حضور فعال و بدون زحمتی داشته باشند .

مدیرکل دامپزشکی استان با تأکید بر این‌که این سامانه برای نخستین بار در قم اجرایی شده است، افزود: برخورداری از پلاک و شناسنامه سلامت بستر صادرات اسب‌های سواری و شرکت در مسابقات بین المللی را فراهم می‌کند .

رفیعی ثبت اطلاعات  GIS دامداری‌ها را یکی دیگر از سامانه‌های پایلوت دامی استان اعلام کرد و گفت: ثبت اطلاعات براساس کدپستی‌ها انجام می‌گیرد و در فاز اول در دامداری‌های بزرگ و شهرک‌های لبن اجرا می‌شود .

وی با تأکید بر این‌که با اجرای این سامانه یک شبکه جامع اطلاع رسانی در مورد وضع بهداشتی دامداری‌های استان  شکل می‌گیرد، اظهار کرد: در فاز 2 این برنامه اطلاعاتی روستاها به سیستم ردیابی ثبت اطلاعات وصل شده و همه کارشناسان مرتبط دامی از آخرین وضع و پایش سلامت دامی هر منطقه به طور جامع و همزمان مطلع می‌شوند .

عضویت 500 کارشناس دام و طیور در نظام دامپزشکی

رفیعی شفاف سازی و اطلاع رسانی موضوعات مشترک دام و انسان را مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه مجموعه فعالیت‌های شبکه دامی استان در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است .

وی از استخدام 15 مسئول فنی در واحدهای مرغداری اشاره کرد و افزود: کارشناسان دامپزشکی استان خدمات رسانی به بخش‌های محروم از جمله خلجستان و کهک را برعهده گرفته‌اند .

رفیعی گسترش فعالیت‌های داروخانه‌ها و مراکز مایه‌کوبی در سراسر استان را ضروری دانست و گفت: مراقبت از سلامتی مردم یک وظیفه همگانی و مهم است و نباید نسبت به آن کوتاهی کرد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
0
عالي است ..ببين چه ملغمه اي ميشود ..هر كس براي خودش كد اختراع مي كند ...
نظر شما
ادامه