کد خبر: ۳۱۵۲۴
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: وجود یک آزمایشگاه مرجع تشخیص و اعلام سریع بیماری های دام و طیور یک مطالبه و نیاز جدی در راستای کاهش تلفات ناشی از جمعیت دام های کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» پنجشنبه شب در نشست با رئیس و معاونان پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل افزود: نبود این آزمایشگاه باعث می شود تا نمونه های برخی بیماری های نوظهور برای تشخیص به آزمایشگاه های بیرون از کشور ارسال شود که این امر علاوه بر زمان بربودن دوره حدود یک ماه و در برخی موارد دو ماه، ارز نیز از کشور خارج می کند.

وی ادامه داد: با وجود آزمایشگاه های مختلف در پژوهشکده انیستیتو پاستور آمل ، این مرکز می تواند به عنوان همکار آزمایشگاهی با اداره کل دامپزشکی مازندران در خصوص نمونه گیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام عمل کند.

ضرورت تقویت واحدهای تحقیق و توسعه

مدیرکل دفتر دارو، درمان و آزمایشگاهها سازمان دامپزشکی کشور هم در این نشست بر ضرورت تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت ها و موسسات تولیدی و آزمایشگاهی مرتبط با فعالیت های دام و طیور تاکید کرد.

«دکتر محسن مهدوی نژاد» گفت: اکنون امکانات، تاسیسات و تا حدودی دانش فنی برای تولید دارو و حتی واکسن در تکمیل بی نیاز شدن کشور به واردات این محصولات کاملا فراهم است.

وی ادامه داد: بهترین روش و راهکار برای موفقیت در این بخش همکاری دوجانبه با کمپانی های تولید کننده واکسن در کشور است که تمایل زیادی به همکاری و انتقال تکنولوژی های روز دنیا به تولیدکنندگان کشورمان دارند.

زمانی که به نوع خاصی از دارو و واکسن برای کنترل و پیشگیری نیاز داریم، با کمبود تولید آن در کشور مواجه می شویم

مهدوی نژاد گفت: متاسفانه اکنون در کشور ما بر خلاف جریان آب در حرکت هستیم و زمانی که به نوع خاصی از دارو و واکسن برای کنترل و پیشگیری نیاز داریم، با کمبود تولید آن در کشور مواجه می شویم.

مدیرکل دفتر دارو، درمان و آزمایشگاهها سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه شناخت درست از نیاز واقعی بازار و تقاضا در جامعه هدف به چه سمتی و چه مقداری است، اضافه کرد: دانش فنی بذر واکسن یکی از راهکارهایی است که موفقیت درآن قابل تضمین است و پژوهشکده انیستیتو پاستور آمل می تواند با دنبال کردن این دانش و تکنولوژی برای تاثیرگذاری در بخش آزمایشگاهی دام و طیور کشور عملکرد داشته باشد.

پژوهشکده انستیتو پاستور شعبه آمل تنها پژوهشکده استان های شمالی کشور شامل اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و سمنان است که در 6 بخش پژوهش، تولید، ارائه خدمات تشخیصی تخصصی، آموزشی، مرکز رشد و رایانش زیستی فعالیت می کند.

 
 
نظر شما
ادامه