کد خبر: ۳۱۵۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

با توجه به لزوم اجرای منظم مراحل مختلف از برنامه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی در سال جاری، طبق برنامه فاز دوم عملیاتی واکسیناسیون سراسری و همزمان جمعیت دام سنگین کشور از 15 شهریور ماه جاری در تمامی استان ها بمدت 25 روز کاری آغاز گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر داریوش جهان پیما» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در این فاز با توجه به حمایت های وزارت جهاد کشاورزی و تلاش های مجدانه سازمان دامپزشکی کشور، میزان واکسن مورد نیاز برای پوشش جمعیت هدف 5 میلیونی دام سنگین کشور تعبیه و تدارک دیده شده است.

وی افزود: با توجه به میزان پوشش این جمعیت در فاز قبلی و مدت زمان سپری شده از اجرای فاز اول در سال جاری و همچنین وضعیت کانون های بیماری در کشور یکی از مهمترین فاز های عملیاتی سال 95 خواهد بود که امید است با مشارکت گسترده تر عموم دامپروران و اتحادیه ها و تعاونی های دامی کشور و با حمایت استانداران و فرمانداران در اقصی نقاط کشور برای حفظ سرمایه های دامی هرچه بهتر به موضع اجرا در آید.

دکتر جهان پیما تصریح کرد: در راستای اجرای بهینه طرح مذکور جلسه ای با حضور تمامی مسوولین ادارات بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی استان های کشور در تاریخ 14 شهریور ماه در سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد تا آخرین تغییرات علمی و فنی لازم الاجرا در این فاز بر اساس مصوبات کمیته ملی تب برفکی کشور با همکاران استانی هماهنگ گردد. بدیهی است مطالب مطرح شده در جلسات مذکور راهگشای حل معضلات مبتلا به این بیماری در خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: واکسن های مصرفی در این فاز از واکسن های وارداتی به کشور خواهد بود که با توجه به سویه های رایج تهیه گردیده اند و قادر به پوشش کامل بیماری و کنترل آن می باشند. آمار و اطلاعات موجود در سازمان دامپزشکی و برآورد میدانی تاثیرات واکسن های مذکور که در فاز نخست مورد مصرف قرار گرفتند، حاکی از این است که واکسن های وارداتی از کشورهای ترکیه و هند که بر اساس استاندارد های بین المللی تولید شده اند، در کنترل بیماری و اپیدمی حادث شده در انتهای سال 94 که تا ابتدای سال 95 بطول انجامید کارایی مناسب داشته اند، لذا در تداوم برنامه کنترلی با استفاده از واکسن ها موصوف امید است که شرایط کنترل شده بیماری در حال حاضر با اجرای فاز دوم پیشگیری تداوم یابد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: پوشش حداکثری جمعیت دام سنگین در این فاز بستگی کامل به میزان همکاری دامداران دارد، لذا با توجه به پرداخت هزینه واکسیناسیون دام ها از سوی دولت توسط سازمان دامپزشکی کشور و بهادار بودن واکسن های وارداتی و لزوم پرداخت صرفاً هزینه واکسن از سوی دامداران، امید است با مشارکت فعال در این زمینه توسط کلیه اتحادیه ها و تعاونی های دامی کشور بویژه دامداران، گام مهمی در کنترل هر چه بهتر این بیماری در سال جاری برداشته شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
0
0
FMD با این نحوه اجرا هیچ وقت کنترل نمیشود، متاسفانه/
نظر شما
ادامه