کد خبر: ۳۱۵۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دومین کتاب دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با عنوان «قزل آلای رنگین کمان پرورش، مدیریت بهداشتی، بیماری‌ها» در 1000 نسخه تألیف و روانه بازار نشر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر فیروز فدایی‌فرد» مولف این کتاب اظهار کرد: «قزل‌آلای رنگین‌کمان از جمله ماهیان پرورشی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند و سال‌هاست در کشورمان به صورت مصنوعی تکثیر، نگه‌داری و پرورش داده می‌شود.»

وی افزود: «این ماهی در بین سایر ماهیان از شهرت خوبی برخوردار است و به خاطر افزایش تولید آن در سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌ای در سبد مصرفی مردم پیدا کرده و از طرفی، به طور مستقیم و غیرمستقیم نیز نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد و اشتغال‌زایی خوبی را ایجاد کرده است.»

دانشیار دانشکده دامپزشکی خاطرنشان کرد: «این ماهی، در مقایسه با سایر آزاد ماهیان، مقاومت بیشتری نسبت به کاهش اکسیژن و آلودگی آب دارد و شرایط نامساعد محیطی را بهتر تحمل می‌کند و از رشد مناسبی نیز برخوردار است.»

فدایی‌فرد تصریح کرد: «مناطق زیادی از کشورمان مستعد پرورش این ماهی هستند. این امر موجب افزایش احداث و راه‌اندازی مزارع پرورشی در سال‌های اخیر شده که به نوبه‌ی خود، افزایش نیاز به بچه ماهی را به همراه داشته است. به منظور تأمین بچه ماهی موردنیاز این مزارع، هر چند برخی مراکز تکثیر در کشور تولید تخم و بچه ماهی خود را افزایش دادند، ولی این اقدام جوابگوی بچه ماهی موردنیاز کشور نبوده و مسئولان را بر آن داشته تا از کشورهای دیگر تخم چشم‌زده وارد کنند.»

مولف کتاب گفت: «قزل‌آلای رنگین‌کمان از ماهیان مهم پرورشی کشورمان محسوب می‌شود که علاوه بر تأمین بخشی از منابع پروتئینی مردم، جایگاه ویژه اقتصادی‌ در صنایع شیلاتی دارد و در این میان برای دسترسی به یک تولید ایده‌آل و منطقی، نیازمند داشتن آگاهی لازم از اصول تکثیر، پرورش، بهداشت بیماری‌ها هستیم. که بدین منظور با هدف دسترسی به اهداف ذکر شده، کتاب حاضر تألیف شد.»

وی اظهار کرد: «این کتاب در شش فصل مختلف اشاره به مباحثی از قبیل کالبدشناسی، تکثیر، پرورش و بیماری‌های ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان دارد. اصول پرورشی و بهداشتی سیستم‌های مداربسته و مدیریت بهداشتی مزارع پرورشی نیز به عنوان فصل‌های مهم و تکمیلی این کتاب آورده شده است.»

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
0
0
بسیار عالیست
حاج شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
...................... 3تاازبچه های دانشجو ..........................
نظر شما
ادامه