کد خبر: ۳۱۵۳۸
 

با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان وضرورت بازرسی ونظارت بهداشتی وشرعی بر دامهای قربانی در این روز به ‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام های قربانی و تامین بهداشت عمومی با برنامه‌ریزی و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیربط، اقدامات لازم به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مسعود هاشم زاده» معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در راستای اجرای بهینه این طرح کشوری، هماهنگی های لازم با استانداری، فرمانداری ها، شهرداری ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفاتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشتی درمانی استان و واحد های تابعه، کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی صورت گرفته است.

وی افزود: جلسات توجیهی برای مسئولین، مدیران استانی و شهرستانی، بازرسین بهداشتی و ناظرین شرعی فعال در طرح برگزار شد.

دکتر هاشم زاده تصریح کرد: برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی و سازماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی وشرعی در استان و شبکه‌های تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشکی (اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان ها و تکنیسین های دامپزشکی و بهداشت گوشت) به همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظرین شرعی به منظور بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی در روز عید سعید قربان از ساعت 7 صبح الی 13 بعد از ظهر انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: مکان‌های مناسب برای استقرار مراکز عرضه و ذبح دام و اکیپ‌ها شناسایی و تعیین شده است، و به منظور پاسخگویی تلفنی و هماهنگی بین شهروندان و اکیپ های عمل کننده در سطح شهر در اداره کل دامپزشکی استان و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها کشیک برقرار است.

دکتر هاشم زاده ادامه داد: اولویت در کشتارگاه های دام هر شهر با دام های قربانی بوده و متصدیان کشتارگاه های دام مشخص شده موظفند آمادگی لازم به منظور پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها از ساعت 7 صبح الی 13 بعد از ظهر روز عید سعید قربان را داشته و بازرسی بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه، مستقر و آماده کار ارائه خدمات به شهروندان بوده و همچنین خودرو سردخانه دار برای حمل لاشه دام های قربانی پیش بینی شده است.

گفتنی است کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه ها و دیگر اماکن فوق الذکر به صورت رایگان ارائه می شود.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از مخاطرات بیماری های مشترک بین انسان و دام، شهروندان عزیز می بایست گوشت و آلایش خوراکی دام قربانی را حداقل به مدت 24 ساعت در دمای 0-4 درجه سانتیگراد (دمای یخچال) نگهداری نمایند و پس از آن مبادرت به مصرف نمایند و از مصرف مستقیم گوشت ذبح شده دام قربانی جدا پرهیز نمایند.

دکتر هاشم زاده اضافه نمود: در سال جاری تعداد 890 اکیپ ثابت و 936 اکیپ سیار نظارتی و بازرسی همچنین تعداد 1158 نفر دکتر دامپزشک و 1569 نفر بازرس بهداشت گوشت و 578 نفر ناظر شرعی عملیات بازرسی بهداشتی قبل، حین و بعد از کشتار دام و نظارت شرعی را در کشور عهده دار خواهند بود.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: در سال گذشته مقدار بالغ بر 222 هزار راس دام زنده مورد بازرسی قبل از کشتار و مقدار 103 هزار لاشه مورد بازرسی قرار گرفت که پس از تایید و مهر دامپزشکی مجوز مصرف صادر شده است.

 
 
نظر شما
ادامه