کد خبر: ۳۱۵۴۲
 

دامپزشکان شهرستان مه ولات ساق پای شکسته یک قطعه پرنده حفاظت شده «بوتیمار» را برای بهبود و بازیابی توان زندگی جراحی کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مه ولات گفت: این پرنده مجروح توسط یکی از شهروندان پیدا و به این اداره تحویل شده بود که با توجه به وضعیتی که داشت نمی توانست زنده مانده و به حیات طبیعی خود ادامه دهد.

«علیرضا آذری» افزود: دامپزشکان با هماهنگی با کارشناسان محیط زیست شهرستان نسبت به جراحی این گونه جانوری اقدام کرده و پس از جا انداختن استخوان شکسته ساق پا، پوست پاره شده را بخیه زده و سپس با آتل گذاری و پانسمان، آنرا برای نگهداری و مراقبت تا مرحله بهبود به اداره محیط زیست مه ولات منتقل کردند.

وی گفت: بوتیمار مجروح پس از بهبود کامل و یافتن قدرت پرواز به دامن طبیعت بازگردانده خواهد شد.

بوتیمار یا غم خورک پرنده ای آبچر از راسته سقامرغ سانان و خانواده حواصیلان است که کوتاهی گردن آن را از دیگر اعضای این خانواده متمایز می کند.

این گونه در ارتفاعی کم پرواز کرده و هنگام پرواز گردن خود را جمع کرده و هنگام خطر بی حرکت می ایستد و منقار خویش را به شکلی ویژه عمودی نگاه می دارد و با گوژ کردن پشت خود حرکت می کند؛ غمخوارک که عمدتا صبح زود و یا غروب از نهانگاه خود بیرون می آید با انسان انس نگرفته و از وی دوری می جوید.

بوتیمار در ادبیات پارسی به تنگ چشمی و بخل شهره است و می گویند همیشه در تشنگی به سر برده و هر وقت به رودخانه و دریا می رسد از بیم آنکه آب دریا تمام شود، از آب خوردن پرهیز می کند تا آنکه از تشنگی بمیرد.

شهرستان 50 هزار نفری مه ولات به مرکزیت شهر فیض آباد در 207 کیلومتری مشهد واقع است.

 
نظر شما
ادامه