کد خبر: ۳۱۵۵۸
 

 ۷۱ قصابی شهرستان نهاوند ۸ روز است باز هم در اعتراض به طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز در تنها کشتارگاه صنعتی نهاوند، قصابی‌های شهر را تعطیل کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز به دستور سازمان دامپزشکی کشور قرار شده در کشتارگاه صنعتی نهاوند همچون سایر کشتارگاه‌ها اجرا شود که در نهایت 6 ماه پیش در نهاوند کلید خورد.

موضوع پیش‌سرد کردن گوشت قرمز تا کنون 2 بار با اعتراض قصابان مواجه شده است و اعتراض گذشته قصابان به این طرح که حدود 5 ماه پیش بود و علت آن علاوه بر بهداشتی نبودن محیط کشتارگاه صنعتی نهاوند، استاندارد نبودن سالن پیش‌سرد این کشتارگاه بود، مانع اجرای موفق آن شد و کشتارگاه با اعتراض قصابان موظف شد معایب و کاستی‌ها را اصلاح کند.

اگر دام در کشتارگاه صنعتی ذبح شده باشد، مطابق مقررات برای انجام عمل جمود نعشی در گوشت و کاهش PH  لاشه (ایجاد حالت اسیدی در گوشت و از بین رفتن بیماری‌های احتمالی که از ظاهر گوشت مشخص نیست، مثل تب کریمه کنگو وcHF  برای ترد شدن گوشت)، لاشه دام را به مدت 24 ساعت در سالن‌های پیش‌سرد نگهداری می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهاوند در این‌باره به ایسنا گفت: شیوع بیماری تب کنگو و CHF به ویزه در فصل تابستان و گرما می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به علت خطرات احتمالی تهدید کند بنابراین از سال گذشته بر اساس مصوبه اداره‌کل دامپزشکی استان و جلسه ساماندهی کشتارگاه‌های استان در استانداری، ۷۱ قصابی نهاوند ملزم شده‌اند لاشه گوشت را پس از ذبح 24 ساعت در سالن پیش‌سرد قرار دهند که در این ایام با مخالفت‌هایی از طرف برخی قصابان مواجه شدیم.

حیدر سلگی بیان کرد: در کشتارگاه لاشه‌هاي گوشت پس از بازرسي و تأييد سلامت توسط دامپزشک، بنا بر سياست‌هاي نگهداري، توزيع و بازار باید 24 ساعت در سالن پیش‌سرد با دمای 1+ تا 4+ بالای صفر قرار گیرد تا بیماری‌های احتمالی که در حالت معمولی در ظاهر گوشت مشخص نیست، از بین برود و مصرف گوشت منعی برای سلامت شهروندان نداشته باشد.

وی عنوان کرد: استفاده از این اقدام باعث می‌شود فعل‌ و انفعالاتی بر روی گوشت‌ صورت گیرد تا در برابر خطراتی چون برخی بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو ایمنی صورت گیرد.

سلگی در ادامه در بحث نظافت کشتارگاه اظهار کرد: کشتار و مسائل کشتار زیرنظر دو ناظر دامپزشک انجام می‌شود و پس از ذبح، لیبل نر و ماده و مهر سلامت می‌زنند و بعد لاشه از کشتارگاه خارج می‌شود.

وی افزود: در زمینه بهداشت کشتارگاه هم، به همراه کارشناسان دامپزشکی و فرماندار شهرستان از وضعیت کشتارگاه بازدید شده و هیچ مشکلی در بحث بهداشت کشتارگاه وجود ندارد.

اجرای طرح پیش‌سرد کردن را نمی‌توان متوقف کرد

فرماندار شهرستان نهاوند نیز هدف از اجرای طرح پیش‌سرد کردن را میکروب‌زدایی گوشت بیان کرد و گفت: طرح پیش‌سرد کردن گوشت از طرف سازمان دامپزشکی کشور به منظور میکروب‌زدایی گوشت قرمز به تمام کشتارگاه‌های کشور ابلاغ شده است و نمی‌توان اجرای طرح را متوقف کرد.

کریم حمیدوند با بیان اینکه طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز مصوبه استانداری است، اظهار کرد: سال گذشته نیز در این زمینه به علت وجود سالن پیش‌سرد در کشتارگاه صنعتی نهاوند، مصوبه در این شهرستان اجرایی شد.

حمیدوند درباره اینکه کاهش حجم گوشت با اجرای طرح پیش‌سرد کردن، دغدغه امروز قصابان است، تصریح کرد: این یک واقعیت است اما نمی‌توان به خاطر رضایت قصابان از قانون چشم‌پوشی کرد چرا که این مساله عامل حفظ سلامت شهروندان بوده و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون نظارت باید بر قیمت گوشت تصمیم‌گیری کند، افزود: تا تعیین نرخ جدید از سوی کمیسیون نظارت بر قیمت‌های اداره صنعت، معدن و تجارت توزیع گوشت از امروز آغاز می‌شود و قصابان مغازه‌های خود را باز می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حمیدوند گفت: آنان ادعا داشتند نرخ گوشت در نهاوند از سایر شهرهای استان پائین‌تر است که در بررسی‌ها مشخص شد، در شهرهای همدان و ملایر نرخ هر کیلو گوشت ۳۶ و ۳۴ هزار تومان است در حالیکه در نهاوند این نرخ تا کنون ۳۰ هزار تومان بوده است به گونه‌ای که برخی از اهالی این شهرها از نهاوند گوشت خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: از امروز قصابان موظف شدند گوشت را در مغازه‌های خود عرضه کنند در غیر این‌صورت پروانه‌های آنها باطل می‌شود و تا زمانی‌که از سوی کمیسیون نظارت بر قیمت‌ها نرخی اعلام نشده حق افزایش قیمت ندارد.

فرماندار نهاوند عنوان کرد: در نهایت به آنان اعلام کردیم پیشنهاداتشان را به کمیسیون نظارت بر قیمت‌ها ارائه دهند تا چنانچه توجیهی داشتند تصمیم نهایی اتخاذ شده و به عنوان نرخ جدید اعلام شود اما تازمان اعلام نرخ جدید حق هیچ گونه افزایش قیمت را ندارند.

وی اضافه کرد: از امروز قصابان کشتار دارند اما به علت اینکه گوشت باید در کشتارگاه مراحل پیش‌سرد را طی کند، یک روز طول می‌کشد بنابراین از فردا مغازه‌ها باز و گوشت در بین مردم توزیع می‌شود.

حمیدوند اظهار کرد: کشتارگاه برای هر کیلو لاشه سنگین برای پیش‌سرد گوشت ۵۰ تومان قیمت و برای هر دام سبک ۱۰۰ تومان افزایش نرخ داشته و این امر نیز یکی دیگر از دلایل اعتصاب قصابان بود که در دست بررسی است و مشکلات رفع خواهد شد و از فردا توزیع گوشت را در سطح شهرستان داریم.

 
 
نظر شما
ادامه