کد خبر: ۳۱۵۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
گزارش دومین نشست تخصصی حقوق حیوانات + تصاویر
 

به مناسبت روز «مبارزه با خشونت علیه حیوانات» دومین نشست تخصصی حقوق حیوانات، برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زیست بوم، روز شنبه، ۲۰ شهریور، به مناسبت روز «مبارزه با خشونت علیه حیوانات» دومین نشست تخصصی حقوق حیوانات، برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست، طرح دغدغه‌های حقوق حیوانات در ایران و لزوم جرم‌انگاری حیوان‌آزاری بود.

به گفته دیده‌بان حقوق حیوانات، علت نامگذاری این روز، کشتار ناجوانمردانه یک خرس مادر و دو توله کوچکش در یکی از شهرهای مرکزی ایران بود. انتشار خبر کشتار خرس قهوه‌ای در سال ۹۰، احساسات عمومی را برانگیخت و جمعی از مردم، حامیان حقوق حیوانات و فعالان محیط زیست، اعتراض خودشان را به این اتفاق غیرانسانی، نشان دادند.

گزارش دومین نشست تخصصی حقوق حیوانات + تصاویر 

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از مهمانان ویژه این نشست بود و سخنان خودش را این گونه آغاز کرد: حیوانات نمادهایی از خلقت پروردگار هستند و خداوند ما را بخشی از این نظام قرار داده است. اما واقعیت این است که ما به عنوان انسان و با همه علم و درایت، در زمینه حفاظت از جان این مخلوقات خدا، خوب عمل نکرده‌ایم. امروزه، تنوع‌زیستی عامل مهمی در حفظ حیات انسان و تمام موجودات، به شمار می‌رود اما متاسفانه تنوع‌زیستی رو به نابودی است.

ابتکار، در این همایش با صراحت اعلام کرد: دولت یازدهم، در بسیاری از زمینه‌ها مردم را پرچمدار می‌داند.

گزارش دومین نشست تخصصی حقوق حیوانات + تصاویر 

او در ادامه افزود: در حال حاضر می‌شود گفت به طور نسبی، دیدگاه امنیتی از روی سازمان‌های مردم نهاد برداشته شده است و نهادهای مردمی، راحت‌تر از پیش می‌توانند فعالیت کنند. بنابراین رشد کمی و کیفی نهادهای مدنی را در سراسر کشور، چشمگیر دانست. یکی از مهمترین دستاوردهای دولت، تدوین آئین‌نامه مشارکت‌های مردمی، است که از نهادهای مدنی به طور کامل حمایت و جایگاه حقوقی و اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد را تقویت می‌کند.

ابتکار، ابلاغ این آئین‌نامه را اتفاق مهم و خوبی دانست، چرا که اجرای این آئین‌نامه، جایگاه انجمن‌های مردم‌نهاد را معتبرتر می‌کند. این مقام مسئول گفت انجمن‌ها نقش مهمی در جلب مشارکت مردمی، دیده‌بانی، نقد و ارائه پیشنهادات، داشته‌اند و می‌توانند در ادامه، همچنان نقش کلیدی و پررنگی داشته باشند.

arw-award-95a 

معاون رئیس جمهور، در گردهمایی حامیان حقوق حیوانات، گفت: ما دستگاه‌های دولتی، موظف هستیم کارنامه عملکردمان را به مردم گزارش دهیم. در طول این ۳ سال، دکتر دبیری، معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، به موضوع تنوع‌زیستی و به ویژه حیات‌وحش پرداخته است. ابتکار در ادامه افزود: خوشبختانه با تلاش های حامیان حقوق حیوانات و پیگیری‌های پلیس فتا و قوه قضائیه، عاملان حیوان آزاری در شبکه‌های اجتماعی و … شناسایی شدند و پرونده‌شان مورد پیگیری دستگاه قضا قرار گرفت.

معصومه ابتکار اعلام کرد که در سال جاری، لایحه حمایت از حقوق حیوانات در حال تدوین است و قرار است پس از نهایی شدن، برای اولین بار آن را به مجلس ارائه دهیم تا در قالب یک قانون، تصویب شود. ایشان، همچنین از برنامه‌های ملی و بین‌المللی برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید چون: یوزپلنگ، پلنگ، خرس، خزندگان (به ویژه گاندو در روستاهای میزبان این حیوان) و پرندگان شکاری خبر داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه گفت: تلاش کردیم تا مانع قاچاق حیواناتی مثل سمندر لرستانی شویم و گزارشات بازرسی ما تقریبا حاکی از این است که آمار قاچاق گونه‌هایی نظیر سمندر لرستانی، کاهش پیدا کرده است. البته باید از زحمات محیطبان‌ها قدردانی کرد. زیرا با کوشش آنها بسیاری از دست‌درازی های سودجویان به حیات‌وحش، متوقف شد و گونه های مختلفی در طبیعت، رهاسازی شدند.

رئیس سازمان محیط زیست، یاد شهدای محیطبان، به ویژه ۳ شهید محیطبان اخیر را گرامی داشت. او شغل محیطبان های سرافراز را بسیار آسیب‌پذیر دانست. به همین منظور برای حمایت از مدافعان منابع طبیعی کشور، از آموزش‌های تخصصی محیطبان‌ها نام برد و این نوید را داد که تا پایان امسال، هیچ محیطبان آموزش ندیده‌ای نخواهیم داشت. چرا که قرار است دومین برنامه آموزشی بین‌المللی برای آموزش محیطبان‌ها در ماه جاری (شهریور ۹۵) در کشور اتریش برگزار شود.

ابتکار گفت: خوشبختانه، بخش خصوصی هم از جمله بیمه‌های مختلف، گام های خوبی را برای حمایت از حیات‌وحش ایران برداشته‌اند. همچنین، ایران در بخش توقف برگزاری سیرک با حیوانات، جزو کشورهای پیشتاز در دنیاست. ابتکار از انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه‌شان تشکر کرد که باعث توقف سیرک با حیوانات شدند.

ابتکار در ادامه اضافه کرد: قطعا با باغ وحش‌هایی که مجوز ندارند برخورد جدی خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم هیچ باغ وحشی بدون اخذ مجوز تاسیس شود. ما مشتاقیم حیات وحش را در طبیعت، حفاظت کنیم و کمتر به سمت باغ وحش برویم.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور، در پایان سخنانش اعلام کرد با تمام محدودیت‌ها، ما در سازمان حفاظت محیط زیست، با امید به خدا و همکاری نهادهای مدنی برای حفاظت از منابع طبیعی، تنوع‌زیستی و حیات‌وحش، در کنار شما خواهیم بود و از هیچ کمکی، دریغ نخواهیم کرد. همچنین دولت حسن روحانی، حفاظت از محیط زیست را هرگز از اولویت خود خارج نخواهد کرد.

سارا امینی، مدیر عامل انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات، حفاظت از حیوانات را امری مهم و همگانی دانست و گفت ما حق نداریم حق حیاتی که خداوند به حیوانات بخشیده است را از آنها بگیریم.

او در ادامه گفت: تدوین لایحه حقوق حیوانات، به تخصص، دانش و مهارت نیاز دارد و امری زمانبر است و نوشتن این لایحه، کار هر کسی که تخصص ندارد نیست. امینی، در پایان سخنانش از همراهی سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از کمپین "سیرک نه” تشکر کرد و از معصومه ابتکار درخواست کرد تا سازمان محیط زیست، حضور نداشتن حیوانات در سیرک‌ها را به صورت قانون دربیاورد تا در دوره‌های بعدی و با روی کار آمدن مدیران جدید، شاهد حیوان آزاری در سیرک ها نباشیم. همچنین او به طور رسمی، تقاضا کرد تا مجوزی از سوی سازمان محیط زیست برای تاسیس هیچ دلفیناریومی، صادر نشود و از کمپین نه به دلفیناریوم هم حمایت کند.

در پایان این نشست، تندیس خرس قهوه‌ای و تقدیرنامه‌هایی تقدیم حامیان حقوق حیوانات شد:

حامیان برگزیده حقوق حیوانات در سال ۹۴: غلامعلی بسکی، رکسانا سربندی، سام خسروی‌فرد

حامیان برگزیده حقوق حیوانات در سال ۹۵: معصومه ابتکار، دکتر وزیری، پخشان قلندری، انجمن ژینگه‌یار

سخنرانان دومین نشست تخصصی حقوق حیوانات:

مصطفی ملکیان، محمدرضا زمانی، گلایل بلورچی، کامران کشیری، رکسانا سربندی، شهروز فروتن نیا، مجید ابن نصیر، سپهر سلیمی بودند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
1
0
چرا نامی از استاد ارجمند جناب آقای دکتر آل داوود نبود؟؟؟
دكتر بازايي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
1
0
به جرات ميتونم بگم كه پدر و بنيانگزار حقوق حيوانات در ايران استاد بزرگوار دكتر الداوود هستند و واقعا متاسفم كه در اين نشست از ايشون تقدير نشده و نامي از ايشون وجود نداشته ....
دکتر نایب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
1
0
از جناب آقای دکتر آل داوود میبایست در اینگونه جلسات تقدیر میشد ایشان زحمات بسیاری را در این زمینه متحمل شده اند و به عنوان رییس انجمن حمایت از حیوانات اگر در این جلسه دعوت نشده اند که جایشان خالی بوده است.
نظر شما
ادامه