کد خبر: ۳۱۵۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
اگر من الآن فارغ التحصیل شده بودم هرگز به کار دولتی وارد نمی‎شدم. چون درست است که می‌شود در دستگاه دولتی به مردم خدمت کرد اما در قالب یک محدوده خاص باید کار کنید و آزاد نیستید. در بخش خصوصی شما آزاد هستید که هر طور دوست دارید با توانی مضاعف کار کنید و نیروی بیشتری بگذارید و پیشرفت کنید...

حکیم مهر -  نوروز 89 ، نشریه حکیم مهر گفتگویی مفصل با دکتر محسن مشکوة رئیس وقت هسته تدوین قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی کشور و عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی انجام داد.

اینک به دلیل انتصاب ایشان به سمت معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی متن این گفتگوی عیدانه بازخوانی می‎گردد :

 

-         ترجیح دادم در شهر خودم خدمت را آغاز کنم

-         یکی از بهترین اساتیدم جناب آقای دکتر شیمی بودند

-         روزانه دو ساعت مطالعه می‎کنم

-         لازم است برای مقابله با هاری و سایر بیماریها طرح جامع داشته باشیم

-         در اجلاس آفکا در حین جلسه به من یادداشت دادند که آقای اشرفی در اثر هاری درگذشت

-         دکتر عرب به من گفت نگران نباش! این جریانات انسان را آبدیده‌تر می‎کند

-         سازمان دامپزشکی باید آرامش داشته و مستقل باشد

-         کانادا به نظرم تشکیلات دامپزشکی بهتری نسبت به بقیه کشورها دارد

-         پیشنهاد کردیم گروهی برای رسیدگی به حیوانات خانگی در سازمان دامپزشکی تشکیل شود

-         هیچگاه از کارم خسته نشده‎ام

-         با کسی دشمنی نداشتم و نمی‎دانم چرا شب نامه منتشر می شد!

-         در صورتی که دوباره قرار بود شغل انتخاب کنم هیچگاه به کار دولتی وارد نمی‎شدم!

 

حکیم مهر : جناب آقای دکتر مشکوة به دلیل وقتی که در اختیار نشریه حکیم مهر قرار دادید از شما تشکر و ضمن تبریک عید نوروز برایتان آرزوی سالی توأم با موفقیت ، سلامتی و شادکامی می‌کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم. من هم ضمن عرض سلام ، سال نو را به همه دوستان و همکاران عزیز تبریک می‌گویم. برای شما هم آرزوی توفیق دارم و از اینکه به روش نو و الکترونیک چهره و نقش دامپزشکی و کار دامپزشکان را به جامعه منتقل و معرفی می‌کنید تشکر می‌کنم.

حکیم مهر : خواهش می‌کنم. بفرمایید متولد چه سالی و اهل کجا هستید و چه سالی به دانشکده دامپزشکی وارد شدید؟

متولد 1331 و اهل شهرستان الیگودرز هستم و در سال 1353 به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران وارد شدم.

حکیم مهر : چرا رشته دامپزشکی را برای تحصیل انتخاب کردید؟

در سالهای قبل بافت شهرها مثل الآن نبود ، دام در شهر هم دیده می‌شد و در الیگودرز هم که بودیم پدرم در عین اینکه مغازه داشت و کاسب بود اما در کنار منزل گاو هم نگهداری می‎کردیم و با حیوانات از همان زمان آشنا بودم و ضمناً به روستاها رفت و آمد داشتم و به همین علت به این رشته برای تحصیل علاقمند شدم.

حکیم مهر : چه سالی فارغ التحصیل شدید؟

در طول مدت تحصیل به دو انقلاب برخوردیم. یکی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دیگری انقلاب فرهنگی و لذا اوایل سال 61 با تأخیر به دلیل تعطیلی پیش آمده فارغ التحصیل شدم. در همان سال 61 هم چون مشکلات کمبود کار هم نبود و من هم نفر اول ورودی بودم و بورس هم داشتم لذا می‎توانستم دانشکده دامپزشکی ، مؤسسه رازی و جاهای دیگری بروم اما ترجیح دادم در شهر خودم خدمت کنم. بنابراین به الیگودرز رفتم و در کلینیک دامپزشکی آنجا بعنوان کارشناس مشغول بکار شدم.

حکیم مهر : موضوع پایان نامه شما چه بود؟

سویا و نقش آن در تغذیه دام

حکیم مهر : بهترین اساتید شما چه کسانی بودند؟

یکی از اساتیدی که در همان سالهای اول دانشکده با ایشان درس داشتیم جناب آقای دکتر شیمی بودند. واقعاً خدمتشان ارادت داشتم. همیشه سعی می‎کردم سر کلاسهای ایشان گوش باشم و البته در کلاسهای دیگر هم همیشه حاضر بودم. جزوه نویس خوبی هم بودم و الآن هم همان خصوصیت را در جلسات مختلف دارم و سریع مطالب را یادداشت می‎کنم. خیلی از بچه ها هم در دانشکده از جزوات من برای امتحانات استفاده می‎کردند.

حکیم مهر : چه دوره‎های تحصیلات تکمیلی را طی کردید؟

هنوز هم مطالعه می‎کنم و شاید اگر روزی دو ساعت مطالعه نکنم آن روز تمام نمی‎شود. سال 62 پس از یک سال کار در الیگودرز به خرم آباد رفتم و هفت سال مسئول دامپزشکی استان لرستان بودم. در عین اینکه مسئول استان بودم اما در کلینیک و آزمایشگاه کار می‎کردم و تست سل انجام می‎دادم.

حکیم مهر : یعنی صرفاً پشت میزنشین نبودید!

بله کار عملی دامپزشکی انجام می‎دادم. در سال 68 به تهران آمدم و این خواسته خودم نبود و مدیریت سازمان دامپزشکی خواسته بودند.

حکیم مهر : آن سال رئیس سازمان دامپزشکی ...

دکتر صفاریان بودند. به تهران که آمدم بعنوان معاون سازمان دامپزشکی مشغول بکار شدم.

حکیم مهر : سازمان چند معاون داشت؟

آن زمان سازمان دو معاون فنی داشت. یکی آقای دکتر ادیب راد بودند و یکی هم من بودم. بعد در اواخر دوره ریاست دکتر صفاریان سازمان دامپزشکی قراردادی آموزشی با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منعقد کرد تا همکاران بتوانند دوره VPH بمدت یک سال و نیم بگذرانند. بنده هم سعادت یافتم که این دوره را بگذرانم. این یک مقطع تحصیلات تکمیلی بود. در زمان ریاست دکتر مطلبی فرصت دیگری پیش آمد تا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات امتحان دادیم و قبول شدیم. دلیل اینکه آنجا را انتخاب کردیم این بود که کلاسها معمولاً آخر هفته بود و به کارمان لطمه نمی‎زد. در آنجا در دوره بهداشت مواد غذایی ادامه تحصیل دادم و در سال 82 در مقطع دکترای تخصصی فارغ‎التحصیل شدم.

حکیم مهر : در دوران تحصیل در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بهترین دوستان شما چه کسانی بودند؟

دکتر میرترابی یکی از دوستان نزدیک من بود و الآن با ایشان رفت و آمد خانوادگی دارم و الآن در زمینه انتقال جنین و مامایی کار می‌کنند. علاوه بر ایشان دکتر مسعود عاملی که الآن کانادا است یا دکتر چرخکار که الآن معاون سازمان دامپزشکی هستند یا دکتر میرسلیمی که الآن در شرکت اینتروت هستند و خیلی های دیگر...

حکیم مهر : در دوره ریاست دکتر حسنی بر سازمان دامپزشکی کشور چه مسئولیتی داشتید؟

در آن زمان یک مدتی بعنوان کارشناس بودم و بعد مدیرکل دفتر بررسی ، مبارزه و مراقبت بیماریهای دامی شدم.

حکیم مهر : این دفتر ظاهراً اشراف کاملی باید بر روی بیماریهای دامی داشته باشد.

بله ... حتی سابقه سازمان دامپزشکی را هم که ببینید کار اصلی این سازمان از ابتدا مبارزه با بیماریهای دامی مثل طاعون ، شاربن ، آبله گاوی و غیره بوده که بعد بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان هم به این مجموعه اضافه شده است.

حکیم مهر : نگاه خانواده همسرتان به دامپزشکی هنگام ازدواج چطور بود؟

همسر من خیلی شناخت از دامپزشکی نداشت. البته من هم گفتم که دکتر هستم اما دکتر دامپزشک و در آن زمان سال 61 که ازدواج کردم حقوقم هفت هزار تومان بود. هر چند که کم هم نبود اما مثل پزشکان خیلی هم زیاد نبود و به ایشان هم توضیح دادم که کار من در مزرعه و فارم و دامداری است و سختی‎های خاص خود را دارد.

حکیم مهر : الآن مسئولیت شما چیست؟

الآن 28 سال سابقه کار دارم و در بخشهای مختلف سازمان هم کار کرده‌ام و در حال حاضر مسئول هسته تدوین قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی کشور هستم.

حکیم مهر : با توجه به اشراف شما نسبت به وضعیت هاری و با عنایت به مسئولیت قبلی که بعهده داشتید می‌خواهم توضیح مختصری درباره شیوع این بیماری بفرمایید. چون ا

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
0
0
سالی که نکوست از بهارش پیداست دوستان اگر دقت کنید آبشخور فکری حکیم مهر هم معلوم شد/
همکار
|
-
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
0
0
در دوره هایی که ایشان و همفکرانشان همانند امروز بر تخت قدرت بودند سازمان دامپزشکی خیری ندید
همكار
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
0
0
ايشان هيچ وقت صاحب فكر مستقل نبوده بلكه همواره ..........بوده است
ابراهيم زادگان
|
-
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
0
0
وقتي ايشان تاكنون هيچ تجربه اي يا آشنايي در حوزه دارويي دامي ندارد به توصيه چه اشخاصي مسئوليت دهها ميليارد تومان سرمايه اين صنعت را به گردن گرفته است ؟ اميد است توصيه كنندگان نام آشنا فقط به فكر منافع منسوبين خود نباشند قبلي ها حداقل بي طرف بودند.
نظر شما
ادامه