کد خبر: ۳۱۵۸۴
 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: تعداد تلفات حیات وحش در پارک پردیسان باباامان بجنورد بر اثر بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک رو به کاهش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی اصغر مطهری» با اشاره به اینکه بروز این بیماری موجب تلف شدن حدود 43 راس از حیات وحش این منطقه شده است، افزود: میزان تلفات رو به کاهش است به‌طوریکه در دو روز گذشته دو راس و در روز گذشته یک راس از این پستانداران تلف شده اند.

وی ادامه داد: همچنان این اداره کل با همکاری دامپزشکی استان مراقبت و پایش لازم همچون ضدعفونی، معدوم سازی لاشه‌ها و دفن اصولی آن‌ها را انجام می‌دهد.

مطهری با بیان اینکه در این پارک گونه‌هایی همچون آهو، مرال، کل و بز زندگی می‌کنند، اظهار کرد: هنوز علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست و کارشناسان و دامپزشکان در حال بررسی هستند.

وی با بیان اینکه بروز این بیماری موجب از بین رفتن 80 درصد از حیوانات می‌شود، افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم حداقل نیمی از حیات وحش این منطقه را حفظ کنیم.

مطهری ادامه داد: در حال حاضر تیم دامپزشکی در منطقه حاضر است و امر واکسیناسیون، سمپاشی و مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که این بیماری ویروسی چگونه در منطقه بروز یافته است؟ توضیح داد: از آنجائیکه این اداره کل حیات وحش اخذ شده از متخلفان را در این منطقه نگهداری می‌کند، احتمال می‌دهیم که این بیماری از این حیوانات به سایر وحوش دیگر منتقل شده باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این بیماری در سایر مناطق حفاظت شده و یا پناهگاه‌های حیات وحش نیز مشاهده شده است، گفت:تاکنون هیچ بیماری در این مناطق مشاهده نشده است و از سوی دیگر اداره کل دامپزشکی استان تمامی دام‌های موجود در حواشی مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش استان را واکسینه کرده است.

به گفته وی یکی از علل بروز این بیماری در بین حیات وحش وجود دام است.

گفتنی است پارک پردیسان به مساحت 50 هکتار در محل باباامان بجنورد واقع شده که در این محل 100 راس از گونه های حیات وحش همچون آهو، قوچ، میش، کل، بز، مرال و ... نگهداری می‌شود.

 
 
نظر شما
ادامه