کد خبر: ۳۱۶۱۹
 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: محوری­ترین فعالیت دامپزشکی، در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی جامعه و امنیت غذایی مردم انجام می گیرد و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی لازمه رسیدن به هدف تغذیه سالم یک جامعه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر صادق صالحی» که در جلسه ساماندهی و تجهیز اکیپ های نظارت بهداشتی برلاشه دامهای قربانی عید سعید قربان سخن می گفت، با بیان اینکه یکی از بسترهای عمده تخلف در دامپزشکی، حوزه عرضه و تولید فرآورده های خام دامی است، افزود: بدون تردید نقش فعالیت های دامپزشکی در حوزه فعالیت های تغذیه ای مردم صورت می گیرد.

این مقام مسئول در دامپزشکی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام از طریق مصرف
فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی به انسان انتقال می یابند که می توان درصد بالایی از این بیماریها را در معاینات و بازدیدهای قبل، حین و بعد از کشتار دام تشخیص داد و با خارج کردن آنها از چرخه مصرف انسانی، در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت بهداشتی جامعه قدمهای موثری برداشت.

وی همچنین از ساماندهی 33 اکیپ ثابت و سیار با 77 پرسنل عملیاتی متخصص ویژه بازرسی بهداشتی لاشه های دامهای قربانی در استان خبر داد و افزود: این اکیپ ها با استقرار در میادین اصلی تمامی شهرستانهای استان آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی بر لاشه دامهای قربانی در منازل و محل سکونت همشهریان به صورت رایگان می باشند.

دکتر صالحی اظهار داشت: بازرسان بهداشتی دامپزشکی علاوه بر نظارت ویژه، در راستای افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلای مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت های غیربهداشتی، اطلاعات لازم را به مراجعین ارائه خواهند داد.

مدیر کل دامپزشکی استان یادآور شد: در عید سعید قربان تمامی کشتارگاههای استان فعال بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی می باشند، لذا به عموم شهروندان توصیه می شود به جهت اینکه ذبح دام در خارج از کشتارگاه علاوه بر خطر شیوع بیماریهای مشترک برخی مشکلات زیست محیطی ایجاد می نماید، دام قربانی خود را به کشتارگاه منتقل و از خدمات بهداشتی آنجا استفاده نمایند.

دکتر صالحی همچنین به عموم شهروندان توصیه نمود، آلایش خوراکی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی هویت دار و از فروشگاههای مجاز و بهداشتی تهیه نموده و در موقع خرید گوشت به ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند.

دکتر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود کمبود امکانات و نیروی انسانی را مهمترین چالش دامپزشکی در زمینه
بازرسی ها عنوان کرد و افزود: ما افراد متخصص را در فرآیند بازرسی ها داریم و تا بحال کمبود امکانات و نیروی انسانی تاثیری در کیفیت بازرسی ها نداشته است.

همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فرآورده های خام دامی بایستی از قوانین بهداشتی دامپزشکی تمکین کنند

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فرآورده های خام دامی بایستی از قوانین بهداشتی دامپزشکی تمکین کنند و هیچ اغماض و چشم پوشی از تخلفات دامپزشکی در زمینه تامین نیازهای تغذیه ای مردم قابل پذیرش نیست، افزود : همه قوانین بهداشتی دامپزشکی برای جلوگیری از اجحاف به مردم بوده و همه وظیفه داریم در چارچوب قوانین به مردم شریف استان خدمت بی منت انجام دهیم.

وی در عین حال فرهنگ سازی و آموزش و اطلاع رسانی را بهترین روش برای جلوگیری از تخلفات این حوزه دانست.

به گفته دکتر صالحی ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه، به حداقل رساندن شیوع بیماریهای مشترک و اطمینان شهروندان از سلامت لاشه مصرفی از مهمترین اهداف اجرای طرح نظارت بهداشتی بر لاشه دامهای قربانی در عید قربان است.
 
 
نظر شما
ادامه