یک استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به شبهه «آیا سنت قربانی کردن ناقض حقوق حیوانات است؟» توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از آناج، «سمیه عاقل» در پاسخ به شبههای مبنی بر تضییع حقوق حیوانات به مناسبت عید قربان، عنوان کرد: برای پاسخ به این شبهه باید چند گزاره را کنار یکدیگر قرار بدهیم؛ اول اینکه خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده و در قرآن فرموده است که به او کرامت بخشیدیم؛ همچنین میفرماید تمام آنچه را که در دنیا وجود دارد برای انسان مُسَخر کردهایم.
وی افزود: از طرف دیگر ما باید نسبت به مسائل با دید عقلانی نگاه کنیم نه دید عاطفی؛ یعنی باید عاطفهی خود را در قالب عقل درآوریم تا ببینیم واقعاً کشتن گوسفند و قربانی کردن عقلانی است یا خیر.
عاقل یادآور شد: گزارهی دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد وجود چرخهی غذایی در طبیعت است؛ گیاهان از خاک تغذیه میکنند، حیوانات از گیاهان تغذیه مینمایند و انسان نیز غذای خود را از حیوانات و گیاهان تامین میکند، هرچند که برخی حیوانات و گیاهان خورده نمیشوند ولی عاقبت پس از مرگ پوسیده و دوباره به خاک تبدیل میگردند و این چرخه ادامه مییابد؛ حال عاقلانه است که بگوییم حقوق حیوانات و گیاهانی که خورده میشوند ضایع شده است؟
وی با اشاره به بعد روحانی و جسمانی انسان، تاکید کرد: جسم انسان نیاز به پروتئین دارد که خداوند فرموده است آن را از طریق حیوانات حلال گوشت تامین نماید؛ یعنی کشتن گاو و گوسفند و خوردن آن امر خداوند است و به معنای تضییع حقوق حیوان نیست.
این استاد دانشگاه بیان داشت: علاوه بر حیوان، انسان از گیاهان نیز تغذیه میکند و اگر از حقوق حیوانات میزنیم، باید بر حقوق گیاهان نیز قایل باشیم که اگر چنین باشد، انسان از چه چیزی باید تغذیه کند؟!
وی اظهار کرد: البته اسلام به عنوان دین کامل و جامع برای ذبح حیوانات نیز شرایط و حقوقی را رعایت کرده است که ناشی از دید مهربانی نسبت به حیوانات است.
عاقل شبهههایی این چنین را مغرضانه دانست و تصریح کرد: روزانه میلیونها حیوان و پرنده در جای جایِ این جهان سر بریده میشوند، ما چرا وقتی نوبت به شئونات اسلامی و عید قربان میرسد، یاد حقوق حیوانات میافتیم؟!