کد خبر: ۳۱۶۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مسعود محمدیان» گفت: گوشت گوزن کیفی‌تر از گوشت گوساله و از نظر قیمتی نیز گران‌تر است و اگر واردات گوشت گوزن مورد تایید قرار گیرد، اولین‌بار است که بازار ایران شاهد چنین گوشت قرمزی خواهد بود ...
 
 

حکیم مهر - در حالی که بیش از یک سال از توافقات ایران و روسیه برای تجارت در حوزه صنایع غذایی می‌گذرد و در این میان دستگاه‌های نظارتی دو کشور شرکت‌هایی را برای این کار تایید کرده‌اند، مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که گوشت گوساله روسی برای واردات مورد تایید قرار گرفته و واردات گوشت گوزن روسی نیز در حال بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مسعود محمدیان» اظهار کرد: برای تایید واردات گوشت از هر کشوری نیاز به بررسی‌های گوناگونی دارد، بدین معنی که اگر کشور مبدا جزو واردکنندگان گوشت باشد، طبق روال گذشته و پس از طی مراحل بهداشتی گوشت مورد نظر مجوز واردات می‌گیرد.

وی با بیان این‌که روسیه به تازگی برای واردات گوشت گوساله مورد تایید قرار گرفته است، افزود: یک شرکت روسی برای واردات گوشت گوزن به ایران درخواست خود را مطرح کرده است که مطالعات کتابخانه‌ای آن مورد تایید قرار گرفته و کارشناسان سازمان دامپزشکی باید به این کشور و شرکت مورد نظر رفته و بررسی‌های میدانی خود را انجام دهند.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی با اشاره به این‌که اگر شرکت روسیه درخواست‌کننده واردات گوشت گوزن مورد تایید قرار گیرد، اجازه واردات پیدا می‌کند، ادامه داد: گوشت گوزن کیفی‌تر از گوشت گوساله و از نظر قیمتی نیز گران‌تر است و اگر واردات گوشت گوزن مورد تایید قرار گیرد، اولین‌بار است که بازار ایران شاهد چنین گوشت قرمزی خواهد بود.

محمدیان همچنین در خصوص مراحل تایید واردات گوشت، اظهار کرد: اگر کشور مبدا در میان واردکنندگان گوشت نباشد، باید مراحل بهداشتی را برای اخذ تاییدیه از سازمان دامپزشکی بگذراند، به گونه‌ای که ابتدا مطالعات کتابخانه‌ای درباره‌ی وضعیت بهداشتی کشور مبدا انجام می‌شود و پس از تایید، بررسی‌ها و ارزیابی‌های میدانی کارشناسان سازمان دامپزشکی از کشور مبدا و وضعیت بهداشتی و دامداری‌ها و کشتارگاه‌های آن کشور آغاز می شود و اگر مورد تایید قرار بگیرد اجازه واردات پیدا می‌کند.

 

 

مذاکره در زمینه صدور گوشت گوزن قطبی از روسیه به ایران
در جریان مذاکرات هیات های کشاورزی روسیه و جهادکشاورزی ایران در مسکو موضوع اجرای برنامه ارسال محموله های گوشت گوزن قطبی به ایران بررسی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در مذاکرات هیات ایرانی به سرپرستی «علی اکبر مهرفرد قائم» مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنعتی با «سرگئی لوین» معاون وزیر کشاورزی روسیه، برنامه ریزی برای مذاکرات در زمینه صدور گوشت گوزن قطبی به ایران مطرح شد.

این برنامه پس از اعلام آمادگی و ابراز علاقه ایران برای همکاری در این بخش، در دستور کار و مذاکره دو کشور قرار گرفت.

در چارچوب روال کاری صادرات فرآورده های دامی بین روسیه و ایران، باید شرایط دو طرف از جمله رعایت استانداردهای بهداشتی و سلامت دام و همچنین موازین شرعی تهیه گوشت از گوزن های آزاد یا استفاده از گله های دامی این حیوان مورد توافق قرار گیرد.

همچنین در جریان این مذاکرات، ادامه بررسی موضوع صادرات ماهی سالمون از روسیه به ایران و به صورت متقابل قزل الای پرورشی از ایران مورد توافق قرار گرفت.

در جریان مذاکرات مسکو با اشاره به برنامه رفع موانع صادرات گوشت گوساله از روسیه به ایران، هیات کشاورزی این کشور خواستار فراهم آوردن امکان ارسال محموله های گوشت گوسفندی نیز شد که هیات ایرانی برای بررسی این موضوع و مراحل آن اعلام آمادگی کرد.

هیات وزارت جهاد و کشاورزی ایران که در جریان مذاکرات سه روزه خود با هیات های مختف دولتی و بخش خصوصی روسیه در باره گسترش روابط بازرگانی این حوزه مذاکره کرد، امروز به سفر خود پایان داد.

روسیه با برخورداری از سرزمین های گسترده مجاور قطب شمال، حدود 700 هزار گوزن رها بویژه در مناطق سیبری دارد که بیشترین شمار این حیوان در یک کشور به شمار می رود.

گله های انبوه گوزن در طول دو ماه از سال از شمال به مناطق جنوبی مهاجرت می کنند که شکار براساس قوانین و مقررات به صورت کنترل شده در این مدت اجرا می شود.

براساس ارزیابی ها، گوشت گوزن در صورت سلامت حیوان و تائید در مراحل ارزیابی بهداشتی پیش از صادرات و عرضه لاشه، ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به دام های پرورشی دارد و همچنین لذیذتر است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه گوزن به صورت طبیعی و بیشتر در فضای باز یا رها نگهداری می شود، بر خلاف دیگر دام ها هزینه پرورش و نگهداری زیر سقفی ندارد.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
کارشناس شبکه تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
2
............... تولیدکننده داخلی !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
1
2
آفرین بر دستگاه اجرایی برتر با این سرلوح قرار دادن منویات اقتصاد مقاومتیش!!!
مسئولان ارشد سازمان و مدیران کل ادارات تابعه که تا دیروز کار اصلیشان را رها کرده و متولی صادرات در مملکت شده بودند چشمشان روشن.حق ماموریت خارج از کشور امسال هم شکر خدا جور شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
0
0
چون مي دانم اطلاعات علميتان ................ محدود است به اطلاعتان مي رسانم بيماري chronic wasting disease از جمله بيماريهاي TSE مي باشد كه در گوزن مشاهده ميشود .لذا واردات گوشت گوزن اگر هم بخواهد انتجام گيرد بايد با دقت كامل زير نظر كارشناساني كه مطمئن هستيم به كناري گذاشته شده اند انجام گيرد.
دکتر ع د
|
Saudi Arabia
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
0
1
با سلام نگران سطح علمی مدیر کل نباشید با ورود معاون بهداشتی به اصلاح رفتار دفتر قرنطینه هم کارها تخصصی پیش میره هم کسانی که همگان فهمیده ام به کاسبی مشغول هستند باید بروند
نظر شما
ادامه