کد خبر: ۳۱۶۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان سفر یک روزه خود به استان همدان، با «مهندس نیکبخت» استاندار همدان و «دکتر خجسته» نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر یک روزه خود به استان همدان که به دعوت دکتر مفتح صورت گرفت، ابتدا با عزیمت به شهرستان تویسرکان به همراه «دکتر محمودرضا رسولی» مدیرکل دامپزشکی استان و «دکتر مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و «مهندس مومیوند» فرماندار این شهرستان و «دکتر آذرنوش» از اداره دامپزشکی شهرستان تویسرکان و یک واحد بسته بندی بازدید و سپس در محل فرمانداری شهرستان تویسرکان در جلسه شورای اداری این شهرستان با حضور روسای ادارات و اعضاء شورای شهر شهرستان تویسرکان شرکت کرد.

امکانات موجود در مقابل وظایف گسترده دامپزشکی در کشور بسیار محدود است

دکتر خلج در این نشست با بررسی مشکلات دامپزشکی شهرستان تویسرکان، با تأکید بر وظایف گسترده سازمان دامپزشکی در کشور، گفت: امکانات موجود در مقابل وظایف گسترده دامپزشکی در کشور بسیار محدود است .

وی روستاها را مهد تولید و طراوت و شادابی دانست و افزود: دام در روستاها، کارخانه ارزش افزوده بخش کشاورزی به شمار می روند که توجه به بهداشت دام و طیور در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است چون با سلامت مستقیم جامعه در ارتباط است .

دکتر خلج توجه به بیماری‌های مشترک دام و انسان را مهم ارزیابی کرد و افزود: باید بتوانیم با ارتقاء بهداشت عمومی در جامعه از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری نماییم که شوراهای اسلامی روستاها به عنوان نقطه اتصال خوب بین اداره دامپزشکی و تولیدکننده‌ها و روستاییان در این راستا نقش برجسته‌ای دارند .

وی با اشاره به نبود کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان و درخواست شهرداری و شورای اسلامی شهر و مسئولان در این رابطه، گفت: سلامت مردم در این زمینه بسیار ارزشمند است و به اعتقاد من باید از کشتارگاه های مطلوب دیگر شهرستان‌ها فعلا استفاده نمود و در صورت امکان چند شهرداری یک منطقه با هم یک کشتارگاه در یک منطقه نزدیک با تجهیزات متناسب ایجاد نمایند .

توجه به توسعه دام، توجه به ارتقاء اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی است

دکتر خلج توجه به توسعه دام را توجه به ارتقاء اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به عنوان سفیران سلامت هستند و باید در راستای فرهنگ سازی برای داشتن دام سالم در جامعه تلاش کنند .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: از ده سال گذشته واگذاری بخشی از فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور به بخش غیر دولتی آغاز شده و در حال حاضر بیش از 24هزار نفر در رده مختلف وظایف تصدی‌گری با ما همکاری دارند .

کاهش چشمگیر مبتلایان تب مالت در کشور

وی با اشاره به اهمیت بیماری تب مالت گفت: با تلاش های سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت آمار مبتلایان تب مالت از سال های گذشته تا کنون به شکل چشمگیری کاهش یافته اما برای کنترل کامل این بیماری با برنامه های تدوین شده، می توانیم در راستای کنترل بیماری قدم های محکم تری برداریم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه فعالیتهای مجموعه دامپزشکی در راستای اقتصاد مقاومتی و بهداشت عمومی می باشد، افزود: با جلوگیری از ورود و خروج غیر مجاز دام از مرزهای شرقی و غربی کشور با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد سامانه قرنطینه و ... کارهای گسترده ای بوده که صورت گرفته و نتیجه این زحمات مجموعه دامپزشکی، تعداد کانون های تب برفکی کاهش یافته است .

دکتر خلج در این دیدار به ضرورت رعایت کلیه ضوابط بهداشتی و نظارتی در تمامی مراحل تولید، فرآوری، بسته بندی و عرضه محصولات خام دامی تاکید نمود و حفاظت از منابع دامی داخلی را در برابر بیماری های نوپدید و بازپدید با منشاء کشورهای همسایه مورد تاکید قرار داد.

در این نشست مهندس مومیوند، فرماندار شهرستان تویسرکان ضمن تقدیر از حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان تویسرکان و زحمات نیروهای دامپزشکی، به نقش این سازمان در تامین بهداشت، سلامت و امنیت غذایی جامعه اشاره کرد و موفقیت در این مسیر را در گرو تعامل بین دستگاه های مختلف اجرایی دانست.

دکتر مهدی خلج در ادامه سفر خود درمحل اداره کل دامپزشکی استان همدان با دکتر خجسته نماینده مردم شهرستان همدان و فامنین دیدار و گفتگو کرد.

سازمان دامپزشکی کشور تنها ارگان دولتی دارای نماد الکترونیک در کشور

وی در این دیدار با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور تنها ارگان دولتی می باشد که موفق به کسب نماد الکترونیک در کشور شده است گفت: با توجه به بروز و شیوع برخی بیماری های نوپدید در منطقه جلوگیری از ورود دام قاچاق از مرزهای کشور اهمیت به سزایی در حفظ سرمایه دامی کشور دارد و سازمان دامپزشکی کشور تمام تلاش خود را برای مقابله با این معضل از طریق همکاری با دستگاههای مرتبط، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح جامعه انجام خواهد داد.

وی همچنین در رابطه با ساماندهی کشتارگاه‌های کشور تصریح کرد: کشتارگاهها به عنوان نبض اپیدمیولوژیک برای بررسی بیماریهای مشترک بین انسان و دام بسیار حائز اهمیت هستند و ساماندهی کشتارگاه‌ها در سطح کشور اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان گفت: دسته ای از بیماریها هستند مانند تب کریمه کنگو که در دام علائمی ندارند اما عملیات مبارزه با این بیماریها طبق برنامه در تمام مناطق کشور انجام می شود و توصیه هایی هم به شهروندان صورت می پذیرد و آموزشهایی در این زمینه در سطح کشور انجام می شود و مردم باید بدانند دام در خارج از کشتارگاه و در معابر و منازل ذبح نکنند و حتما زیر نظر دامپزشکی و در کشتارگاههای مجاز و با رعایت دستور العمل های مربوطه ذبح گردد.

دکتر خلج در خصوص اعمال مراقبتهای پیشگیرانه کشتارگاهها در خصوص بیماری مشترک همچون تب کریمه کنگو اعلام کرد: بیشتر کشتارگاه های صنعتی استان مجهز به فضاهای خنک کننده تا 4 درجه سانتی گراد شده و تدابیر لازم در خصوص گسترش و نصب سیستم پیش سرد در تمام کشتارگاهها اعمال شده است .

دکتر مهدی خلج گفت: یکی از برنامه هایی که سازمان دامپزشکی کشور دنبال می کند مسائل مربوط به کنترل کیفی محصولات و عرضه محصول سالم برای مصرف کنندگان است که کارهای مختلفی نیز در این زمینه در حال انجام است با این هدف که بتوانیم محصولی را که تولید می شود، از زمان تولید در مزرعه های پرورش تا زمانی که مراحل مختلف را طی می کند تا به دست مصرف کننده ها برسد، قابل ردیابی باشد و از همان ابتدا نظارت لازم انجام شود. یعنی در دو حوزه بتواند اطمینان مصرف کنندگان را تامین کند، یکی کنترل، از بُعد آلودگی به مواد بیولوژیک مثل میکروبها، قارچها و عواملی که می تواند سبب واگیرداربودن آن باشد و دیگری از بُعد مواد آلاینده و باقیمانده های دارویی و سموم و سایر آلاینده ها و عوامل قارچی.

دکتر خلج در این دیدار خطاب به دکتر خجسته گفت: سازمان دامپزشکی کشور برای انجام وظایف گسترده خود و حفظ سلامت و نشاط جامعه به کمک نمایندگان نیاز فراوان دارد تا سازمان دامپزشکی را در رسیدن به این مهم همیاری نمایند.

نماینده همدان: تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا در مجلس و در استان از دامپزشکان دفاع کنم

دکتر خجسته نیز در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات دامپزشکان در سراسر کشور به ویژه در شهر همدان گفت: تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا در مجلس و در استان با رایزنی با مسئولین کشوری و استانی از این قشر زحمتکش دفاع کند.

در ادامه این بازدید یکروزه رییس سازمان دامپزشکی کشور به همراه مدیرکل دامپزشکی استان با حضور در ساختمان استانداری، دیداری با استاندار اهمدان داشتند.

نقش مهم و انکارناپذیر دامپزشکی در ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه

«مهندس نیکبخت» استاندار همدان در این دیدار ضمن برشمردن اهمیت دامپزشکی گفت: دامپزشکی نقش مهم و انکارناپذیری در ارتقا سطح بهداشت و سلامت جامعه و همچنین تولید و اشتغال دارد.

استاندار همدان تصریح کرد: اکثر فعالیت های دامپزشکی در بهداشت عمومی و اقتصاد خرد و کلان مهم و قابل توجه است.

وی به حساسیت ها بر روی بهداشت و سلامت مواد گوشتی و لبنی اشاره کرد و افزود: توجه به بخش دامپزشکی به دلیل اینکه در سلامت افراد جامعه نقش اساسی دارد بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه وضعیت بهداشت در کشتارگاه ها بسیار مهم و حیاتی است، افزود: مدیریت استان عزم خود را جزم کرده است که محصول سالم برای انسانهای سالم از کشتارگاه های سالم عبور کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت های استاندار همدان گفت: دامپزشکی نقش پررنگ در اقتصاد ملی و همچنین نقش کم نظیری در بهداشت و سلامت جامعه دارد.

وی با بیان اینکه در استان همدان جمعیت دام به خوبی مدیریت شده است، افزود: امسال نسبت به سال قبل با همدلی و همفکری خوب مسئولان مربوطه بیماری های مربوط به دام در کشور کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به پدیده جهانی شدن و مباحث اقتصادی و اصل حاکمیتی گفت: نقش سازمان دامپزشکی در کمک به سیاست های دولت، خروج از تورم و رکود و تقویت صادرات غیر نفتی، بسیار تعیین کننده است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک خسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
0
مگر اینکه از شما بخاری بلند شود متولی اصلی که با دشمنان قسم خورده ما تفاهم نامه امضا می کند.
نظر شما
ادامه