کد خبر: ۳۱۶۵

حکیم مهر -  مدیرکل دفتر تکثیر و پرورش میگو و آبزیان دریایی شیلات ایران تاکید کرد:‌ تنها راه برای بر طرف شدن مشکل پرورش‌دهندگان میگو اجرایی شدن مصوبه هیات دولت در استان هرمزگان(سال 86) است.

امید رضا اصغری درباره مشکلاتی که طی سال‌های گذشته از سوی پرورش‌دهندگان میگو در رابطه با این صنعت مطرح شده است، اظهار کرد: ‌برخی مسائل مطرح شده از سوی پرورش‌دهندگان میگو صحیح بوده ضمن اینکه برخی اقداماتی که گفته می‌شود از سوی دولتی‌ها در رابطه با این صنعت انجام شده نیز صحیح است ولی دراین بین شکافی وجود دارد که باید برای آن فکری شود.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه هیات دولت در استان هرمزگان گفت: در رابطه با این صنعت دولت پس از شناخت نقطه ضعف این صنعت به یک جمع‌بندی رسیده و مصوبه‌ای را در سال 86 و در استان هرمزگان تعریف کرد و راهکار اجرایی شدن این مصوبه نیز دیده شد.

وی افزود: در این مصوبه به این نکته پرداخته شده بود که پرورش‌دهندگان میگو به دو شکل درگیر یکسری مشکلات هستند و یکی از مشکلات اساسی این بود که صنعت پرورش میگو به دلیل نوپا بودن در بدو شروع کار خود دچار چندین ضربه پیاپی از جهت طوفان گونو، بیماری لکه سفید و...، شد به طوری که پس از این مشکلات تولیدکنندگان این بخش نتوانستند قد علم کنند و همین موضوع باعث شد آنها جزء بدهکاران بانک محسوب شده و هیچ گاه نتوانند وامی دریافت کنند.

اصغری ادامه داد:‌ در پی چنین وضعیتی پرورش‌دهندگان میگو نتوانستند سرمایه جاری داشته و برنامه‌ریزی برای تولید داشته باشند و در نهایت نتوانستند از این پتانسیل عظیم کشور استفاده کنند واز هم مهمتر خود نیز نتوانند مزارع را مدیریت کنند به همین دلیل این پرورش‌دهندگان همیشه در یک شرایط محدود و نامطمئن حرکت کردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پرورش‌دهنده ایرانی می‌داند که پرورش میگو از چه زمانی شروع شده و باید از حداکثر زمان برای پرورش استفاده کند، ادامه داد:‌ کشور ما همچون کشورهای منطقه حاره نیست که تمام 12 ماه سال را بتوان به پرورش میگو پرداخت و زمان پرورش میگو درکشور ما از فروردین ماه آغاز شده و تا اواسط پاییز ادامه دارد بنابراین باید از این دوره حداکثر بهره‌برداری را داشت چرا که در این صورت می‌توانیم دوتا سه دوره پرورش میگو داشته باشیم و یا در دو دوره میگو با سایز بالا و اقتصادی تولید کنیم.

اصغری تصریح کرد: ‌وقتی پرورش‌دهنده میگو پولی ندارد تا بتواند برنامه تولید را برای خود تنظیم و ترسیم کند در نتیجه سه تا چهار ماه از فصل پرورش را از دست می دهد به طوری که در سال گذشته ذخیره‌سازی میگو را در شهریور ماه داشتیم که چنین وضعیتی ضمن خنده‌دار بودن گریه ‌دار است چرا که پرورش‌دهندگان به دلیل نداشتن پول زمان پرورش را از دست داده‌اند.

مدیرکل دفتر تکثیر پرورش میگو و آبزیان دریایی شیلات ایران اظهار کرد: به دلیل اینکه پرورش‌دهنده پول نداشته است قرارداد خرید غذای میگو نیز نبسته و در نتیجه کارخانه غذای میگو نیز برای خود برنامه تولید ننوشته و مواد اولیه وارد نکرده است و با مراکز تکثیر قراردادی ننوشته بنابراین به دنبال کارشناس، غذا و مولد مناسب نیز نرفته است.

او اضافه کرد:‌ یکسری مشکلات دورهم جمع و باعث شده که پرروش‌دهنده یا تولید نکرده و یا تولید غیر اقتصادی داشته باشد و همین موضوع نیز باعث شده آنها نتوانند سود مناسب داشته واز این سطح مشکلات که تحت عنوان بدهکاری‌های انباشته شده از آن نام می‌برند عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه در مصوبه هرمزگان دولت سود، جرایم و دیر کرد وام‌های پرورش‌دهندگان را بخشیده است، ادامه داد: براساس این مصوبه ضمن اینکه فرصت تنفسی به پرروش‌دهندگان داده می‌شود آ‌ن‌ها از لیست سیاه بانک خارج شده و می‌توانند از تسهیلات بانک برای برنامه‌ریزی تولید استفاده کنند ولی متاسفانه با وجود گذشت سه سال هنوز این مصوبه اجرایی نشده است و هنوز پرورش‌دهندگان در لیست سیاه بانک هستند و هر روز برای آنها از سوی بانک احضاریه فرستاده شده و وثایق ملکی آن‌ها به تملک‌ بانک‌ها در می‌آید.

اصغری با تاکید براینکه پرورش‌دهندگان در چنین شرایطی نمی‌توانند برای تولید بهینه خود برنامه‌ریزی داشته باشند، ادامه داد: البته بانک نیز به عنوان یک موسسه انتفاعی قانون خود را دارد و اگرمجلس یا دولت محلی را برای جبران خسارت‌ها تامین نکند پرورش‌دهنده‌ها در لیست سیاه قرار گرفته و به آن‌ها وامی داده نمی‌شود که البته این وضعیت طبیعی است چرا که پول بانک نیز پول مردم است و ضوابط بانک اجازه نمی دهد که به این شکل با صنعت میگو همکاری کنند.

به گفته اصغری راه حل این مشکل در اجرایی شدن مصوبه هیات دولت است و هر راهی که رفته شود همچون مسکنی است که تنها یک ساعت درد را کنترل کرده و آن‌را علاج نمی‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت محل تامین اعتبارات این مصوبه را به عهده وزارت کار وامور اجتماعی سپرده است، ادامه داد: یک زمانی آقای عبدالوهاب (معاون توسعه اشتغال وزیر کار) در مقابل این مصوبه مقاومت کرده و تعبیر اشتباهی از مصوبه کردند و در نهایت دو سال را به صورت مسکن تحت پوشش قرار دادند در حالی که این دو سال حرام کردن پول بیت المال بود چرا که وقتی غریقی 10 متر زیر آب باشد بالا آوردن دو متر آن از آب نیز تاثیری ندارد چرا که هنوز زیر آب قرار دارد.

مدیرکل دفتر تکثیر و پرورش میگو وآبزیان دریایی شیلات ایران با این سوال که چرا باید این دو سال پول دولت را بیهوده خرج کرد؟ ‌ادامه داد: ‌این اقدام به درد این مملکت و پرورش‌دهنده نمی‌خورد یا باید این غریق را از آب بیرون آورد تا بتواند کاری انجام دهد و یا اینکه بگذارند در همان 10 متر بماند.

وی با بیان اینکه در این زمینه با وجود نامه‌ نگاری مدیریت شیلات کسی به هشدارها گوش نکرد، ادامه داد:‌ متاسفانه در حال حاضر جدیت و حمایت لازم برای اجرایی شدن مصوبه هیات دولت را نداریم و مشکلاتی که در این زمینه از سوی پرورش‌دهندگان مطرح می‌شود کاملا صحیح است.

اصغری افزود:‌ البته در شرایطی که لکه سفید در خوزستان شیوع پیدا کرد این بیماری در بوشهر نیز وجود داشت ولی پرورش‌دهندگان میگو اکنون دربوشهر تولید را ادامه داده و تولید مطلوبی نیز دارند و حتی پرورش‌دهنده‌ای داریم که شش تا هفت تن درهکتار نیز تولید دارد.

وی با تاکید بر قابلیت بالای تولید میگو در کشور گفت:‌ در شرایطی که ما می‌توانیم یک میلیون تولید میگو در کشور داشته باشیم ولی می‌بینیم که در دو تا سه هزار هکتار کار شده و چهار تا 10 هزار تن تولید داریم که این تولید برای کشور فایده‌ای ندارد و نمی‌توان از پتانسیل کشور استفاده کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه میگو اقتصادی‌ترین محصول کشاورزی کشور است، افزود: بیش از 99 درصد محصولات کشاورزی ما قابلیت رقابت با میگو را ندارند چرا که 100 درصد این محصول صادر می‌شود و رقابت ما با کشورهایی است که اقتصاد دنیا را به زانو درآورده‌اند.

اصغری گفت:‌ صنعت میگو پس از اجرایی شدن مصوبه به نقطه‌ای می‌رسد که پرورش‌دهندگان واقعی باقی مانده و کار می‌کنند و یا مزارع خود رابه افرادی واگذار می‌کنند که توان انجام کار را دارند.

او تصریح کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از پرورش‌دهندگان میگو فوت کرده و یکسری نیزقطع امید کرده‌اند و البته افرادی نیز دیگر اعتقادی به میگو دارند و نمی‌توانیم آنها را به زور وارد صنعت میگو کنیم چرا که اگر آنها را وارد کنیم همانها خود غذای میگو را دزدیده و مدیریت و صرفه‌جویی نمی‌کنند.

 

نظر شما
ادامه