کد خبر: ۳۱۶۷۸
خبرگزاری فارس: کشتار سنتی مرغ، بلای جان کشتارگاه‌های صنعتی نهاوند!
 

زنده کشی مرغ به صورت غیر بهداشتی علاوه بر اینکه حیات کشتارگاه‌های صنعتی نهاوند را در معرض خطر قرار داده، سلامت مردم را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، در حال حاضر گوشت مرغ به عنوان یکی از نیازهای ضروری غذایی در استان به شمار می رود به طوری که استفاده زیادی دارد؛ هرچند در حال حاضر تعداد مرغداری‌های موجود در داخل استان از میزان مصرف مردم بیشتر است اما کشتار مرغ‌ها به نوعی با مشکل مواجه شده است.

به دلیل فسادپذیر بودن گوشت سفید، میزان فاصله کشتارگاه تا بازار عرضه باید به حداقل مسافت ممکن برسد، به همین دلیل است که احداث کشتارگاه طیور در هم شهرستان را توجیه‌پذیر می‌کند.

بنابر قوانین موجود هر کشتارگاه طیور باید دارای امکانات مختلفی از جمله بخش‌های معدوم کردن ضایعات، تصفیه فاضلاب، لوازم و وسایل مخصوص ضد عفونی، سمپاشی، وسایل ایمنی و ... باشد و کارکنان نیز مجهز به کلاه، لباس کار و چکمه و سایر لوازم مورد نیاز باشند.

همچنین طبق ضوابط باید یک دامپزشک و روحانی برای نظارت بر روند کشتار در واحد صنعتی مستقر باشد و تجهیزات لازم برای تبدیل ضایعات به خوراک دام نیز مهیا باشد.

هرچند سختگیری‌های به جایی بر کشتارگاه‌ها که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند توسط نهادهای ذیربط انجام می‌شود، اما فعالان این عرصه از نبود نظارت بر کشتار سنتی و غیر بهداشتی طیور در واحدهای صنفی گلایه دارند.

این اتفاق را در شهرستان نهاوند شاهد هستیم به طوری که فعالان این عرصه، وجود زنده کشی توسط مرغ‌ فروشی ها را یکی از عوامل کسادی کار می‌دانند که باعث تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی شده و حیات بازماندگان را نیز در معرض خطر قرار داده است.

به همین دلیل است که مدیران واحدهای صنعتی قانونی خواهان برخورد با زنده کشی مرغ هستند چرا که ضمن آسیب رساندن به فعالیت‌های اقتصادی، سلامت جامعه را نیز تهدید می‌کند.

 

لزوم برخورد با زنده‌کشی طیور در واحدهای صنفی

سرمایه گذار تنها کشتارگاه طیور صنعتی در نهاوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در حال حاضر در فروشگاه‌های نهاوند طیور به صورت زنده فروشی عرضه می‌شود، اظهار کرد: در واحدهای صنفی طیور مختلف به صورت زنده عرضه و در همانجا کشتار انجام می‌شود.

«عسگرعلی ذوالفقاری» با بیان اینکه دامپزشکی عکس‌العملی نسبت به این اقدام انجام نمی‌دهد، افزود: این افراد مرغ خود را از مرغداری‌های صنعتی و سنتی تهیه کرده و به صورت سنتی کشتار را انجام می‌دهند و ضایعات آن را نیز در طبیعت رها می‌کنند که به محیط زیست آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه این شیوه فروش طیور بر فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی تأثیر منفی برجای می‌گذارد، تصریح کرد: این افراد مرغ‌ها را به قیمت بیشتری خریداری کرده و با قیمت بیشتری نیز عرضه می‌کنند.

این سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی نهاوند با بیان اینکه 300 میلیون تومان تسهیلات برای خرید دستگاه‌های جدید نیاز داریم، ادامه داد: با این دستگاه‌ها آلودگی‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و ضایعات حاصل از کشتار مرغ‌‌ها به خوراک دام تبدیل و وارد بازار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه عملیات ذبح زیر نظر روحانی و دامپزشک انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشتارگاه ما امکانات مختلف و استاندارد تعبیه شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه برای تأسیس این کشتارگاه 8 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در حال حاضر تنها یک کشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان نهاوند فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 60 نفر در این کشتارگاه مشغول به کار هستند، اظهار کرد: کشتارگاه‌های دیگر برای قبضه بازار، محصولات خود را کیلویی 50 تومان ارزان‌تر عرضه می‌کنند.

کاهش ظرفیت تولید به دلیل وجود کشتار سنتی

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی نهاوند با بیان اینکه اگر کشتار سنتی ادامه یابد، مجبور به تعطیلی خواهیم شد، افزود: در حال حاضر میزان فعالیت ما به دلیل کشتار سنتی مرغ به نصف گذشته خود رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مردم این منطقه گمان می‌کنند که کشتارگاه صنعتی به درستی ذبح را انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: این در حالی است که در کشتارگاه صنعتی روحانی و دامپزشک بر ذبح اسلامی طیور نظارت دارند و در صورت بیمار بودن طیور آن را معدوم خواهند کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: این فروشگاه‌های مرغ زنده هستند که توان تشخیص بیماری طیور را ندارند و هر مرغی را سربریده و به دست مشتری می‌دهند.

وی با بیان اینکه چندان حمایتی از کشتارگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در سال 82، مبلغ 450 میلیون تومان تسهیلات گرفتیم که در حال حاضر با پرداخت اقساط آن به مشکل برخوردیم.

 

تعطیلی به دلیل کسادی بازار

مدیر یک کشتارگاه تعطیل شده در فیروزان نهاوند نیز در گفت و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه حدود دو سال است که این واحد تعطیل شده است، گفت: به دلیل وضعیت بازار و رواج کشتار سنتی مرغ، اجازه ادامه فعالیت به ما داده نشد.

«محمد خزایی» با اشاره به اینکه کشتارگاه مدرنی را احداث کردیم که تمام قوانین در آن رعایت شده بود، اظهار کرد: بر افرادی که به صورت محلی اقدام به کشتار می‌کنند، نظارتی صورت نمی‌گیرد در حالی که در کشتارگاه‌ها به شدت قانون اعمال می‌شد.

وی با بیان اینکه سخت‌گیری‌ها نیز بر تعطیلی کشتارگاه تأثیر داشت، افزود: پس از اینکه این واحد به ورطه تعطیلی افتاد؛ تا به امروز نتوانستیم دوباره آن را راه‌اندازی کنیم.

مدیر کشتارگاه طیور فیروزان با اشاره به اینکه اقساط تسهیلات بانکی نیز معوق شدند، تصریح کرد: 470 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردیم که پس از مدتی به سه برابر افزایش یافت و از سوی دیگر با فشار اداره کار نیز مواجه شدیم.

کشتار غیر بهداشتی طیور در زیرزمین‌ها

وی با بیان اینکه هنوز به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مراجعه نکردیم، ادامه داد: در حال حاضر واحدهای سنتی و محلی مرغ‌های خود را از مرغداری‌ها تهیه کرده و در یک مغازه کوچک یا زیرزمین به طور غیر بهداشتی کشتار را انجام می‌دهند.

خزایی با اشاره به اینکه در نهایت برخی از افراد در خانه خود کشتار را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: مرغ کشتار شده را این افراد با شرایط نامناسب یک روز در آب قرار می‌دهند و متأسفانه مردم نیز که آگاهی کاملی ندارند به خرید اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه ضایعات این مرغ‌ها نیز در طبیعت رها می‌شود، گفت: در کنار جاده و خیابان فیروزان می‌توان ضایعات این مرغ‌ها را مشاهده کرد.

مدیر کشتارگاه طیور فیروزان با اشاره به اینکه برای احداث این واحد صنعتی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام شد، اظهار کرد: با احداث این کشتارگاه 25 نفر به صورت مستقیم و بیش از 10 نفر غیر مستقیم مشغول به کار شدند.

 

وی با بیان اینکه تجهیزات لازم در این کشتارگاه فراهم شده است، افزود: افراد محلی، مرغ‌های کشتار شده در کشتارگاه صنعتی را به صورت نمونه در ویترین قرار می‌دادند اما در اصل کشتار را به صورت سنتی انجام داده و به مشتریان عرضه می‌کردند.

خزایی با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنفی مرغ‌های کشتارگاه را پس از انقضای تاریخ مصرف به مشتریان عرضه می‌کردند، تصریح کرد: وقتی مشتری با این شرایط مواجه می‌شد، ترجیح می‌داد که از طیور زنده استفاده کند.

وی با بیان اینکه در فیروزان مرغ فروشی‌ها، مرغ زنده را نگهداری و سپس سر می‌برند، ادامه داد: پس از سر بریدن، این مرغ‌ها را در تشت آب قرار می‌دهند که آب بسیاری نیز به خود می‌کشد و با یک و نیم برابر قیمت مرغ کشتار روز واحدهای صنعتی عرضه می‌شوند.

مدیر کشتارگاه طیور فیروزان با اشاره به اینکه با توجه به معوقات بانکی، هر چه کار کنیم باید به بانک پرداخت کنیم، تبیین کرد: به دلیل اینکه ادامه کار توجیه اقتصادی نداشت تصمیم گرفتیم که واحد صنعتی را تعطیل کنیم.

آنچه لازم است مد نظر قرار گیرد این است که نباید از این مسئله مهم فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی به جامعه و مردم غافل شد، باید اقدامات لازم در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه انجام گیرد و اذهان آنها نسبت به عواقب خطرناک مصرف مرغ‌های غیر بهداشتی روشن شود، چراکه اگر تقاضایی برای خرید این نوع مرغ‌ها در جامعه وجود نداشته باشد، بدون تردید عرضه‌ای نیز انجام نخواهد شد.

 
 
نظر شما
ادامه