کد خبر: ۳۱۷۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ضایعاتی با بهره ی اقتصادی بالا
 

فرآوری ضایعات دامی یکی از پرسودترین صنایع استان اصفهان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قدمت استفاده از روده ی حیوانات به اندازه ی تاریخ حیات انسان است، استفاده از روده گوسفند یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری گوشت است که از دوران قدیم رواج داشته و به خاطر خواص و خوشمزگی آن در سالهای اخیر نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

در حقیقت، از زمانی که انسان از گوشت برای تغذیه استفاده کرده، روده حیوانات شکار شده هم برای نگهداری گوشت کاربرد داشته است.

در حال‌ حاضر بیشترین کاربرد روده در صنایع تولید سوسیس و کالباس است که روده گوسفند به عنوان بهترین انتخاب با بالاترین کیفیت و قطر کم برای تولید و نگهداری سوسیس در همه کشورها مطرح است. این روده ها شفافیت و استحکام لازم برای پر شدن، پخته شدن و دودی شدن را دارا می باشد.

از نظر اقتصادی، گوسفند تنها حیوانی است که تمام اجزاء آن مورد استفاده قرار می گیرد.

کارشناس اداره نظارت دامپزشکی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان 34 کشتارگاه دام وجود دارد که ماهانه بیش از 150 هزار راس دام سبک از جمله گوسفند و بز در این استان کشتار می شود.

منتظری اعلام کرد: وزن کشتار در هر ماه به بیش از 4500 می رسد که از این میزان حدود 1120 تن امعا و احشاء است که 27 در صد وزن زنده دام را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: فراوری محصولات کشتارگاهی مانند روده یکی از پرسودترین صنایع کشور است که در این زمینه استان اصفهان گوی سبقت را از کشورهای رقیب ربوده است.

کارشناس اداره نظارت دامپزشکی استان اصفهان گفت: روده به کشورهای آلمان، اتریش و دیگر کشورهای اروپایی صادر می شود که بیشترین مصرف آن برای روکش سوسیس و کالباس، راکت تنیس، نخ بخیه و ادوات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسول فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در استان اصفهان 27 واحد، لش گیری روده را بر عهده دارند تا از فرایند 3 مرحله ای، این محصول را به دست مشتریان در خارج از کشور برسانند.

ضیایی در ادامه افزود: جدا کردن، پاکسازی، لش گیری و گندزدایی با استفاده از نمک از جمله مراحل فرایند روده است که به طور همزمان زمینه ی اشتغال 10 نفر را فراهم کرده است.

مدیر عامل یکی از شرکت های فرآوری روده اذعان داشت: در صورت حمایت نشدن این بازار سودآور تجارت این صنعت به دست رقبای ما ازجمله استرالیا، نیوزلند و چین می افتد که تعداد زیادی از افرادی که در این عرصه فعالیت میکنند شغل خود را از دست خواهند داد.

غلامزاده نطنزی گفت: صادرات روده پس از خاویار و زعفران از بیشترین ارزش برخوردار است که نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می کند.

سجادی ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه اظهار داشت: روده فرآوری شده زیر نظر اداره کل دامپزشکی و آزمایشگاه های معتبر تست و برای ورود به چرخه ی تولید آماده سازی می شود.

در پایان گفتنی است با توجه به اینکه همه امعا و احشاء دام بازار مناسب جهانی دارد، با توسعه صنایع تبدیلی و فراوری می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی را برای صنعت دام و طیور و همچنین ارز آوری خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.
  
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iraq
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
1
از دامپزشکی بهتره
نظر شما
ادامه