کد خبر: ۳۱۷۶۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
 
 

«مهندس عباس نورزایی» قائم مقام سابق سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در «مطالبه گر» نوشت:

موضوع بهداشت و سلامت دام و فرآورده های گوشتی از وظایف سازمان دامپزشکی است که متاسفانه در منطقه سیستان مغفول مانده است و عملکرد این سازمان چند سوال در ذهن ایجاد می کند:

1- منطقه‌ی سیستان، فاقد میدام دام می باشد، ابتدای خیابان‌های ورودی به شهر زابل، در چند نقطه در زمین‌هایی بدون هیچ‌گونه ابنیه، نظام و نظارت بهداشتی، دام‌ها به فروش می رسند.

2- گفته می‌شود، با توجه به محدودیت‌های فیزیکی، مالی، ورود دام زنده از افغانستان، کمتر صورت می‌گیرد، اما دلالانی سودجو با تبانی با قصابان شهر زابل، دام را در شهر زرنج افغانستان، بدون نظارت‌های بهداشتی و در وضعیت بسیار غیربهداشتی و آلوده، کشتار می‌کنند و لاشه‌ها را با قیمت نسبتاً پایینی توسط قاچاقچیان وارد شهر زابل کرده و به مردم می‌فروشند.

3- تعدادی از قصابان نیز از ضعف اداره‌ی دامپزشکی سوء استفاده می‌کنند و دام‌های خود را در غسالخانه‌ی اموات شهر زهک، کشتار می‌کنند. روی سکویی که مرده‌ها را غسل می‌دهند، عملیات سلاخی صورت می‌گیرد و این گوشت هم به مصرف مردم شهر زابل می‌رسد.

4- یکی از گاوداری‌های زابل که متعلق به یکی از مسئولین یک تشکل در زابل می‌باشد. نزدیک به هزار رأس گاو در آن نگهداری می‌شود، طبق اعلام مدیر اجرایی کشتارگاه صنعتی دام محمدآباد، طی نه ماه گذشته، هیچ دامی را برای کشتار به آن کشتارگاه، انتقال نداده است. این در حالی است که حمل دام زنده به نقاط دیگر کشور نیز ممنوع است و اداره‌ی دامپزشکی زابل که بزرگترین تشکیلات از نظر نیروی انسانی در منطقه‌ی سیستان در بین ادارات همتا به حساب می‌آید نظارتی بر آن ندارد یا از مقررات نظارتی خود عدول نموده است.

گفته می‌شود این دلالان نفوذ کرده در این تشکل قانونی، با سوء استفاده از عدم آگاهی دامداران، دام‌های پرواری را به صورت قاچاقی با وانت به نهبندان و سپس به سایر نقاط کشور حمل می‌کنند.

5- در شهر زابل تعداد 29 قصابی دارای مجوز و تعدادی نیز بدون جواز، مشغول توزیع و فروش گوشت هستند. در وضع رقت‌باری داخل خیابان، دام‌هایی را که قرار است بکشند، برای رؤیت مردم به درخت می‌بندند و سپس در ملأ عام کشتار می‌کنند، خون‌ دام در جداول شهر رها و محتویات شکمبه، حامل آلودگی‌های میکروبی وضع اسف‌ناکی را به‌وجود آورده است.

این قصابان برای فرار از مقررات دامپزشکی و سود بیشتر، با سلامت مردم بازی می‌نمایند و حاضر نیستند دام‌ها را در کشتارگاه صنعتی منطقه، کشتار و گوشت کاملاً بهداشتی به مردم عرضه کنند.

6- همین وضعیت در مورد طیور نیز مطرح است. مرغ با کامیون از شهرستان‌های دیگر توسط سالن‌داران مرغ‌فروش وارد می‌شود و به گاری‌داران توزیع کننده‌ای که در سطح شهرهای منطقه‌ی سیستان پراکنده‌اند، فروخته می‌شود.
فروش مرغ زنده و کشتار آن در خیابان و در فضای باز، با وجود بادهای 120 روزه‌ی سیستان، موجب اشاعه‌ی آلودگی‌ها و ورود آن به ریه‌های مردم این منطقه می‌شود.

7- نظارت بر عرضه‌ی فرآورده‌های خام دامی و طیور و آبزیان، مأموریت قانونی سازمان دامپزشکی است. به نظر می‌رسد این سازمان در انجام این مأموریت مهم، دچار ضعف و رخوت اساسی هستند.

8- به رغم تغییر تقسیمات کشوری منطقه سیستان و با وجود بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام ناحیه شرق کشور و شهرک صنعتی و واحدهای بسته بندی گوشت در شهرستان ها هامون، متاسفانه این شهرستان فاقد اداره دامپزشکی می باشد و امور آن از طریق اداره دامپزشکی شهرستان زابل انجام می شود که عملا مداخله اداری در شهرستانی دیگر به حساب می آید.

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
1
جناب نورزایی. زمانی که قائم مقام سازمان جهاد استان بودی چه قدمی در جهت بهبود این وضعیت برداشتی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
2
جمع کردن دام و طیور سطح شهر از وظایف شهرداریه. این مطلب رو که ایشان با این سابقه اجرایی باید خوب بدونند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
1
کاهش شدید بیماری های مختلف از جمله تب برفکی در سیستان علی رغم همجواری با افغانستان و قاچاق دام نشاندهنده زحمات شبانه روزی سربازان گمنام عرصه سلامت هست.
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
1
جناب اقای مهندس نورزایی.مطالبی که مطرح نمودید صرفا رنگ و بوی اختلاف شخصی داشته و جای تاسف دارد. اینکه مطرح نمودید در نه ماهه گذشته دامی کشتار نشده جای بسی تعجب دارد زیرا برابر اسناد موجود بالغ بر هزار راس دام در ان کشتارگاه کشتارگردیده است .جای بسی تعجب دارد شما بعنوان مدیر داخلی از موضوع اطلاع نداشته واگر سایر اظهار نظرهایتان نیز بر همین اساس باشد!!!!!!!! خدایمان به ما رحم کند .لطفا بااظهار نظر از روی بی اطلاعی زحمات پرسنل توانمند و خدوم دامپزشکی شهرستان زابل را که بدون کم ترین توقع سه شهرستان نیمروز،هامون و زابل را تحت پوشش قرار دارند را کم رنگ ننمایید جالب است بدانید همکاران شما در مجموعه جهاد کشاورزی به صورت چراغ خاموش درحال دریافت حق مرزی میباشند.درپایان به شما توصیه می کنم از اظهار نظر در خصوص مسایلی که از ان بی اطلاع بوده و هیچ گونه تخصص و تجربه ای ندارید که منجر به اختشاش اذهان عموم میگردد خودداری نمایید .ضمنا خواهشمندم درخصوص استخدام های اقوام و نزدیکان درجه یک خود در زمانیکه شاغل بودید نیز شفاف سازی بفرمایید
مهدی صفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
با سلام خدمت جناب مهندس اینجانب دوازده سال است که در عرصه بخش خصوصی دامپزشکی فعالیت دارم در این مدت اینجانب با توجه به اینکه به طور مستقیم با دامداران ارتباط داشته و خودم نیز دامدار هستم با چنین موردی مواجه نشدم.حتی از زمان مدیریت حضرتعالی در جهاد کشاورزی استان تا کنون.... حال سوال اینجاست حضرتعالی که چندین سال قائم مقام جهاد استان بودید و یکی از فرزندان سیستان هستید چطور زمانی که شمشیر مدیریت در دستان شما بود هیچ قدم خیری واسه سیستان و سیستانیان بر نداشتین حال که منافع شخصی در خطر است صلاح نیست که اتهام ناروا بزنیم... ضمناً همانطور که حضرتعالی مطلع هستید دامپزشکی در بازدید و بررسی کلیه خودرو های ورودی به کشور نقشی نداشته و اگر حضرتعالی موارد مستند دارید که لاشه وارد کشور می شود لطفا به مراجع ذیصلاح اهم از مرزبانی.. گمرک و.....عملاً اثبات و نشان دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
فقط زابل را شما گفتید!!!!!!! در تمامی شهرهای استان سیستان وبلوچستان وضع به همین منوال است و تقریبا می شود گفت 99 درصد گوشتی که در قصابی های استان توزیع می شود بدون نظارت بهداشتی و در شرایط غیر بهداشتی کشتار می شود و هنوز در شهرهای استان مرغ زنده توزیع می شود و در شرایط غیربهداشتی کشتار می شود.
فعلا هم مدیران دامپزشکی استان ..................................... شرایط بهداشتی را عالی نشان می دهند.
امیدوارم چند انسان شجاع دیگر مثل آقای مهندس نورزایی با نگارش مطالب مفید که با انتقادهای سازنده شرایط بهداشتی بهتر شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
با سلام به اقای نورزایی سئوال های شما بوی منافع شخصی و ناتوانی در عرصه فعالیت کشتارگاهی میدهد چرا ضعف مديريت در این عرصه را با اتهام و مواردی که اطلاع چندانی از آن ندارید بیان میکنيد . قبول کنید در طی این چند ماه که مدیریت امورات کشتارگاه را در دست داشتید نتوانستید آنطور که شایسته ی این کشتارگاه عظیم است جذب سرمایه داشته باشید . بهتر است واقع بین باشی، مدیریت کشتارگاه ادعا سرش نمیشه بهتره به فکر بیوفتی چطور میشود دامدار را راغب به کشتار دامش در کشتارگاه نمایی، اینهم که با ادعای شما هم خوانی ندارد.
یادتان باشد سیستان از مدیریت شما خاطرات خوشی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
مهندس نورزایی سوالات شما بیشتر بوی منافع شخصی میدهد تا نقد.
ناتوانی در مديریت کشتارگاه ربطی به شرق و غرب ندارد چرا این سئوال که شما به عنوان مدیر کشتارگاه چه باید بکنید که دامداران راغب به کشتار دام هایشان در کشتارگاه شوند در ذهن شما نیامده؟ جواب این سئوال کاهش تکبر و فخر فروشی شما به این قشر زحمت کش است.
سیستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
سلام-
بی شک تغییر وضعیت شغلی و خاصا پول می تواند براحتی سبب تغییر هویتی افراد شود اما عموما این افراد فراموش می کنند که مردم اگاهتر از آنی هستند که میپندارندودیگر عوام فریبی جایی در زندگی امروز ندارد.
جناب اقای نورزهی کاش بعنوان یکی از نزدیکترین اقوام شما وکسی که 30 سال کنار شما کار کرده است می توانستم آنچه را که در این سالها دیده و شنیده ام بیان کنم ،میزان محبوبیت شماحداقل در بین همکارانتان مبین خیلی از موضوعات است(!!!) امااین قول را می دهم که اگر عمری باقی ماند حتما از شخصیت و سیاست شما یک مستند بسازم حتما پربیننده خواهد شد!!!
جناب اقای نورزهی استاد گرانقدر،جالب است که در پایان مصاحبه تان از پست و مقام سابق ومورد علاقتان اسم بردید و شغل و حرفه امروزتان را بیان نکردید،شاید نباید کسی میدانست که این مصاحبه را مدیریت همان کشتارگاهی انجام داده که مانع اصلی کشتار دامهای قصابی های شهریست و بدلیل قیمت بالا و چندبرابر شدن هزینه کشتار هیچ دامدار منطقه رغبت و تمایلی برای کشتار در آن کشتارگاه ندارند.و مالک کشتارگاه ایشان .............. و .................. را با حقوق بالا استخدام نموده تا هرزمان مورد فشار عمومی قرار گرفت با نفوذ وتجربه مدیریتی مسیر را با انجام چنین کارهایی تغییر دهدوامروز کشتارگاه رقیب را غسالخانه بداند،کشتارگاهی که سالها قبل خودش آن را تاسیس نموده است!!!
لذا بعنوان یک سیستانی از ایشان چند سوال دارم:
1-شما که خودرا عالم علما می دانیدچرا تاکنون چنین مشکلاتی را بیان نکرده اید؟ مگر نه اینکه شما بیشتر از ده سال در همین شهر مدیر بوده ایدشاید در آن زمان این شهر ده ها میدان دام داشته یا کشتار سطح شهر مناسب بوده و همه مردم از دام و طیوری که در کشتارگاه کشتار می شده استفاده می کرده اند؟؟!!
شما بعنوان یکی از مدیران سابق چه کار مفیدی برای زیر ساخت های این منطقه انجام داده اید ؟نام بردن یک کار مفید هم کافیست!!!
2- اگر واقعا بعد از سالها سابقه مدیریتی نمیدانید که تاسیس میدان دام وظیفه شهرداریست ونقش دامپزشکی فقط رعایت موازین بهداشتی آنست که واویلا و اگر می دانید که خدا برای همه ما رحم کند مطمینا در مصاحبه بعدی شما عامل سونامی ژاپن را هم ضعف دامپزشکی اعلام خواهید نمود!!!
3- جناب استاد،خودتان هم می دانید که ورود لاشه از کشور افغانستان علی رغم تمامی منافذ فیزیکی و امنیتی غیر ممکن است واگر شما بخاطر علم وحی تان از آن خبر دارید حتما به مراجع امنیتی اعلام کنید تا جلوی آنرا بگیرندوقاچاقچیان را به اشد مجازات برسانند.اما وظیفه دامپزشکی کجای این داستان است؟؟
4- هرکسی خودش را بهتر از همه می شناسد وخودتان می دانید که چند درصد این حرف ها برای مردم و صحیح و چقدرش ناصحیح و برای اهداف خاص است اما شمایی که خودتان را اهل انقلاب و دین و دیانت می دانید خوب می دانید که قدرت خداوند از نفوذ و مال و مقام و منم منم های واهی بالاتر است ،خیلی بالاتر.
5-درپایان بعنوان یک همکار از شما می خواهم که یک باردیگر وظایف سازمان دامپزشکی را مطالعه کنید چون فکر می کنم پست های مدیریتی 40 ساله شما(10 سال بیشتر از قانون بازنشستگی کشوری و برنامه ریزی جهت استخدام ........................................) فرصت این کار را به شما نداده است. و یک بار دیگر حادثه ترور همکاران دامپزشکی منطقه سیستان را مرور کنید،هنوز تیرهایی که برای انجام وظیفه همکاران دامپزشک بسمتشان شلیک شد از بدنشان خارج نشده!!!
وازمدیریت محترم سایت وزین حکیم مهر می خواهیم تا مطالبی مثل این را بدون درنظر گرفتن صحت و سقم برروی سایت خود قرار ندهد زیرا هستند کسانی که می خواهند با عنایت به حجم مخاطب شما باانجام این مصاحبه های خیالی به اهداف خاص خود برسند.آن هم با عنایت به نزدیک شدن هفته دامپزشکی- باتشکر- یک سیستانی.
ولایت مدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
آدمهای منفعت طلب خیلی چیزها را می دانند،کجا مصاحبه کنند،چطور بگویند،چطور نفوذکنند،چطور سیاست بازی کننداما یک نکته را نمی دانند که اگر جیر جیرک اسمش را به هر زر و ضربی فیل بگذارد واگر همه آگهی های دنیا بگویند او فیل است بازهم جیر جیرک است زیرا خداوند هرکس را برابر ظرفیتش ارج می دهد و حتما مسیر را بالاتر از آنچه او برنامه ریزی نموده است هموار می کند که در همین زندگی دنیوی مردم با چهره واقعی اش آشنا بشوند واگر غیر از این باشد عدالت خدا زیر سوال می رود.
بسیار بوده اند چنین آدمهایی که در همین دنیا برابر قدرت خداوندی پرده دورشان برداشته شد و چهره واقعیشان برای مردم نمایان شد،بترسیم از آن روز...
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
جناب اقای نورزایی بهتر است در اسرع وقت به خاطر بیان نظرات نادرست و خلاف واقع خود رسما از خانواده بزرگ٬خدوم،موثر و علمی دامپزشکی عذر خواهی نمایید .
دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
درشهرزابل که نه کشتارگاه دام دارد نه کشتارگاه طیور ونه کارخانه شیر؛دامپزشکی چه کاری میتواند انجام دهد؟؟زیرساخت های این شهربایدسالهای قبل ساخته میشود که نشده.
اگر مردم امروز بخواهند ازکسی بپرسند اولین نفرخودشماهستید که همیشه درراس امور بودید که درهمه آن سالها چه کرده اید؟
آن زمان هامون آب داشت وخشکسالی نبود خیلی بهتراز امروز میشد کشتارگاه و...درست کرد.دقیقا همان روزهایی که شما به فکراستخدامی اقوام بودید نه سیستان وتنها در همان کار موفق بودید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
نتیجه تلاش همکاران دامپزشکی اینست که درتمام مناطقی که شرایط بهداشتی مناسب تری داشتند وبحث قاچاق دام ومرز وهمجواری با دوکشورپاکستان وافغانستان با ضعف بهداشتی فراوان وجود نداشت؛تب برفکی دردام وآنفولانزا درطیور مشکل حادی بوجود آورد اما دراستان سیستان وبلوچستان وخاصا سیستان این بیماریها پشت دروازه ها ماند وهیچ مشکلی برای مردم ایجادنشد. این یعنی تلاش شبانه روزی فعالان دامپزشکی چه دولتی وچه خصوصی دربدترین شرایط اقلیمی باکمترین چشمداشت وامکاناتی؛من به عنوان یک دامدار سیستانی از تلاش شما عزیزان تشکر میکنم واز شما میخواهم بدون توجه به این صحبت ها به راهتان ادامه بدهید.بی شک به قطار درحال حرکت سنگ میزنند؛ کسی به قطار بیحرکت وساکن کاری ندارد. سنچولی-نیمروز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
بنده با این موضوع کاری ندارم اما جناب دکتر گنجعلیزاده ریس شبکه زابل انسانی کامل آگاه و باادب و با مسولیت و منعهدی هستند که شبانه روز برای بهداشت منطقه واقعا از جان مایه میگذارند نباید برای حل مشکلات چندین ده ساله از سازمان دامپزشکی انتظار معجزه داشت
نظر شما
ادامه