کد خبر: ۳۱۷۷۰
 

طرح ملی مراقبت فعال از آنفلوآنزای پرندگان از 27 شهریور به مدت 42 روز در سه مرحله آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر فرشاد زین‌العابدین طهرانی» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی بیان کرد: سازمان دامپزشکی هر سال طرح ملی مراقبت فعال از آنفلوآنزای پرندگان را در اوایل پاییز به دلیل مهاجرت پرندگان اجرا می‌کند. پرندگان مهاجر به طور طبیعی میزبان ویروس آنفلوآنزا هستند که امکان دارد این بیماری‌ را به پرندگان روستایی و صنعتی منتقل کنند.

طهرانی ضمن اشاره به این موضوع که این طرح امسال از 27 شهریور آغاز شده است، ادامه داد: طرح ملی مراقبت فعال از آنفلوآنزای پرندگان طی 42 روز و در سه مرحله انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: مرحله اول این طرح مراجعه به بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده در کشور است که این مرحله از اهمیت ویژه‌ای بویژه در استان های شمالی برخوردار است چرا که آلودگی یک پرنده امکان ابتلای کل طیور بازارچه را به آنفولانزا فراهم می‌کند.

طهرانی اضافه کرد: تاکنون 100 واحد عرضه پرندگان زنده شناسایی شده که ضمن مراجعه به آنها اقدامات کنترلی برای پیشگیری از آنفولانزای پرندگان انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی ضمن بیان اینکه مرحله دوم این طرح مراجعه به 800 روستا در 32 استان است، افزود: در مرحله سوم این طرح به واحد‌های پرورش صنعتی مراجعه می‌شود و اقداماتی پیشگیری و کنترل در آنها انجام می‌شود.

طهرانی عنوان کرد: از 30 تا 35 هزار پرنده نمونه برداری سرمی و از 8 هزار پرنده نمونه برداری به صورت مولکولی‌ توسط گروه‌های دامپزشکی که شامل دامپزشکان‌ و کارشناسان است انجام می‌شود که این حجم عملیات معادل آمار کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است و در خاورمیانه وجود ندارد.

وی ضمن تأکید به این موضوع که این نمونه‌برداری‌ها با هزینه دولت و به طور رایگان برای مردم انجام می‌شود یادآور شد: در صورت شناسایی کانون فعال آلوده اقدامات کنترلی و معدوم کردن طیور آلوده انجام خواهد گردید، در همین ارتباط خسارات آن در طیور روستایی توسط سازمان دامپزشکی و پرندگان صنعتی توسط صندوق کشاورزی پیش بینی شده است.

طهرانی تأکید کرد: مراقبت از آنفلوآنزایپرندگان توسط سازمان دامپزشکی به دو دسته فعال و غیر فعال صورت می گیرد که مراقبت به صورت مشخص و در یک زمان در سال اجرا می‌شود، لیکن مراقبت غیر فعال در تمام طول سال در صورت گزارش موارد آلوده و مراجعه گروه‌های دامپزشکی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در سال گذشته به هزار و 800 واحد روستایی صنعتی برای اقدامات کنترلی مقابله با آنفولانزای پرندگان و نمونه‌برداری از آن‌ها مراجعه شده و پیش‌بینی می‌شود امسال آماری نزدیک به سال گذشته و یا بیشتر از آن داشته باشیم.
 
 
نظر شما
ادامه