کد خبر: ۳۱۷۸۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
در گفتگو با رادیو سلامت مطرح شد:
«دکتر پیام محبی» افزود: ایجاد هزینه‌های اضافی توسط مجاری قانونی برای واردکنندگان رسمی سبب افزایش قیمت دارو و در نتیجه توجیه خریداری داروی قاچاق توسط برخی می‌شود ...
 
 

«دکتر پیام محبی» رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران روز گذشته میزبان رادیو سلامت بود و به پرسش های مجری برنامه پاسخ گفت. «دکتر محسن مهدوی نژاد» مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز مهمان تلفنی این برنامه بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کانال اطلاع رسانی جامعه دامپزشکان ایران، گزیده‌ای از صحبت‌های دکتر محبی در گفت‌وگو با رادیو سلامت به شرح زیر است:

- طیور هورمون ندارند! باید این جمله را بارها بگوییم! این باور که متاسفانه ریشه‌دار شده است باید از بین برود. این باور غلط توسط برخی به صنعت پرورش طیور و حتی کشور لطمه می‌زند.  بخاطر این باور غلط بسیاری خود را از یک منبع پروتئینی خوب محروم می‌کنند.

 - برخی باورهای غلط مانند آنچه در مورد هورمون مطرح شد، سبب آسیب زدن به خود خانواده‌ها می‌شود؛ برای مثال یک اطلاع‌رسانی غلط در مورد وجود روغن پالم در لبنیات سبب رجوع بسیاری به لبنیات سنتی شد که به تبع آن آمار مبتلایان به تب مالت بالا رفت.

 - در حال حاضر یک کیلو مرغ آماده‌ مصرف حدود 7500 تومان است و یک کیلو مرغ زنده در حدود چهار هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. هورمون داروی بسیار گران‌قیمتی است؛ چطور می‌توان از هورمون استفاده کرد و مرغ را با این قیمت عرضه کرد؟

 - تکنولوژی، ژنتیک، نژادها و ... دچار تغییر شده و در این میان شاهد پیشرفت هر روزه هستیم. دیگر مانند گذشته نمی‌توان شاهد عرضه طیور بود. من بازهم به همه مردم تعهد می‌دهم که هیچ هورمونی در مرغ‌های عرضه شده وجود ندارد. البته بحث دارو با هورمون تفاوت دارد و نباید این دو را باهم اشتباه گرفت.

 - بر اساس هرم نیازهای بشر، پایه‌ای‌ترین نیاز تغدیه است. همین هم سبب شده تا در حوزه تغذیه شاهد تبلیغات بسیار باشیم و البته شایعات و باورهای غلط هم به این خاطر بلافاصله منتشر می‌شود.

 - واکسیناسیون و دارو لزوما با یکدیگر ارتباط ندارد. برای مثال برخی از بیماری‌ها با دارو درمان نمی‌شود و نیاز به واکسیناسیون دارد. واکسیناسیون درست در طیور به این معنا نیست که لزوما تمامی گله دچار بیماری نشود.

 - متقلب و متخلف در هر حوزه‌ای وجود دارد. جلوی برخی از تقلب‌ها در حوزه دامپزشکی را مصرف‌کنندگان می‌توانند بگیرند. باید فرهنگ مصرف را مورد توجه قرار داد.

 - در حال حاضر بسیاری از پرورش‌دهندگان طیور به اهمیت حضور دامپزشکان در کنار خود پی برده‌اند.

 - مرغ سبز مرغی است در پروسه تولیدش آنتی بیوتیک مصرف نکرده. ما در ایران مرغ ارگانیک نداریم. مرغ ارگانیک مرغی است که هیچ روند شیمیایی در تولیدش به کار نرفته و حتی خوراک آن مرغ نیز به صورت کاملا طبیعی و بدون سم، مواد شیمیایی و دارویی تولید شده است.

 - باید به مهر دامپزشکی در اقلام مصرفی اطمینان کنیم.

 - ما جلوی متخلف را در حوزه قاچاق داروهای دامپزشکی نمی‌توانیم بگیریم. آوردن داروهای ممنوعه برای متخلفان جذابیت‌ دارد.

 - به نظرم شدت برخورد لزوما جلوی قاچاق داروهای دامپزشکی را نمی‌گیرد باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت پذیرد.

 - روند ثبت و آغاز واردات رسمی یک داروی دامپزشکی گاهی آنقدر طولانی می‌شود که در این مدت شاهد عرضه داروهای نسل جدید در کشورهای دیگر هستیم.

 - بر اساس گفته‌های مسئولان رسمی گاهی روند وارد کردن یک داروی روز دنیا در عرصه دامپزشکی 3 تا 4 سال طول می‌کشد. در این مدت گاهی چندین نسل از دارو تولید می‌شود و حتی تکنولوژی مربوط به این عرصه تغییر می‌کند و این امر برای دامپزشکی ایران مناسب نیست که تا این اندازه روند ورود داروهای روز دنیا به طول بینجامد.

 - پروسه ثبت و واردات داروهای دامپزشکی به ایران دچار مشکل است و باید تغییر کند.

 - داروهای دامپزشکی روز دنیا که توسط کمپانی‌های بزرگ تولید می‌شود، روند آزمایش و بررسی بسیاری را طی کرده‌اند. چرا باید مجدداً این هزینه توسط یک وارد‌کننده رسمی انجام شود و این امر در ادامه سبب قاچاق دارو شود؟

 - ایجاد هزینه‌های اضافی توسط مجاری قانونی برای واردکنندگان رسمی سبب شده تا افزایش قیمت دارو و در نتیجه توجیه خریداری داروی قاچاق توسط برخی می‌شود.
 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
بايد راهكار منطقي اين معضلات را پيدا كرد ديگه،مثلا ميشه .................................................... البته در استان ... نيازي به طي اين مراحل نيست و كار بسيار راحت است.خلاصه اينكه صرفا رييس بودن جامعه دامپزشكان ايران كافي نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
بوی .................. داره میاد... فارماکوپه انسانی رو خراب کردند حالا نوبت به دامی رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
واقعاً ممنون از اينكه يكي هست كه حرف حساب بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
فکر نمیکنم، به این خاطر که در خصوص مسائل صنفی دامپزشکان کمترین توجه شده و بیشتر روی مسائلی همچون صادرات تمرکز داشته اند
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
روندهای دفتر دارو و درمان افتضاحه! برای ثبت یه داروی تولید شده در یک شرکت معتبر اروپایی یا امریکایی چرا باید 3 یا 4 سال درگیر بروکراسی ادراری بود؟
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
منظور اداری بوده هرچند فرقی با ادراری نداره!
دانشگاه آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
یک سوالی که بنده دارم، آیا در بیمارستان دامپزشکی اسمشو نبر، رپید تست بیماری های دام کوچک از مجاری قانونی وارد شده ؟ چه برند در سازمان دامپزشکی کشور ثبت شده ؟
البته فکر کنم افراد کمی خبر دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
خود دانشگاه آزادم که شده عینهو همین رپید تست برادر
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
نکات جالب توجه ای در این مصاحبه بوده چرا که ما با پدیده ای روبه رو شده ایم که دارای چندین leg اقتصادی و قدرت در بخش هایی از دامپزشکی هستند.
در این مصاحبه به صورت ناشیانه ای در خصوص برنامه های شخصی در امر واردات صحبت شده که نشان دهنده استفاده ابزاری از برگزاری کنگره ها به منظور افزایش نقدینگی این NGO بوده است.
در قسمت هایی اشاره های ظریفی به نوع ارتباط و نداشتن اهرمی برای فشار به سازمان دامپزشکی عنوان شده است.
البته سخن رو کوتاه میکنم، دلیل outrank شدن برندی در بازار مشخصا تنها رفتار غیر اخلاقی در تجارت نبوده، امیدوارم پیام خود را به افرادی که به دنبال لابی سازی و خیانت به آرمان های نظام هستند رسانده باشم که در همه حال نظاره گر عملکردتان هستیم.
باشد که به باور برسید که دوستی و حمایت متقابل به پیشرفت کشور کمک میکند، هر چند مهره چینی حاضر چیزی غیر از این را نشان میدهد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
پس صدور كارت عضويت رايگان(پرداخت ٤٠ هزار تومن از جيب مبارك) جامعه دامپزشكان براي گفتن اين مطالب بود؟كجاست اون آقاي دكتر....
بيا تحويل بگير برادر
دکترحقگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
بعضی از همکاران علاقه زیادی به مطرح شدن و رسانه ای شدن دارند و راجع به همه چیز از ببر مشمشه ای تا گوشت آلوده و انفلونزا صحبت می کنند و این عطش زیاد را در کار هم دارند از خوراک سگ و گربه تا تولید ضدعفونی ها تا ثبت دارو و فعالیتهای درمانی و...... دوستان افراد زیادی تلاشهای متنوع ............. و تجاری شما را در نظر دارند اگر اینقدر شیرین است لااقل تشکلهای صنفی نظیر جامعه دامپزشکان و سازمان نظام را رها کنید تو را بخدا ........................... ایکاش یک نفر ............................
نظر شما
ادامه