کد خبر: ۳۱۷۸۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

بیماری "خراش گربه" که تنها دو درصد از گربه‌های خیابانی به آن آلوده هستند، کشنده نیست و تنها افرادی با سیستم ایمنی ضعیف را درگیر می‌کند که در این صورت به جز تبی دو تا سه روزه همراه با التهاب گره‌های لنفاوی، عارضه دیگری به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر سیدجاوید آل داود» عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حیوانات گفت: عامل "بیماری خراش گربه" یا Cat Scratch Disease  یک باکتری به نام Bartonella Henselae  است که نمونه ایرانی آن برای نخستین بار در سال 85 طی گزارشی که در پایان نامه یکی از دانشجویان ارائه کردیم شناخته شد و در بانک جهانی میکروب به ثبت رسید.

وی افزود: در این پروژه، یک تیم تحقییاتی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، بیش از یک هزار نمونه برداشت شده از پنجه و دهان گربه‌های خیابانی و خانگی را مورد آزمایش قرار دادند و با بررسی سرمی گربه‌های مذکور پی بردند که این باکتری در حیوانات خانگی وجود نداشته و تنها دو درصد از گربه‌های خیابانی به آن آلوده هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حیوانات ادامه داد: این باکتری همانطور که از نامش پیداست تنها از طریق خراشِ ایجاد شده توسط ناخن گربه قابل انتقال است نه از راه نوازش کردن.

آل داود در پاسخ به این سوال که آیا بیماری خراش گربه جزو بیماری‌های کشنده محسوب می‌شود یا خیر، گفت: این بیماری به هیچ وجه کشنده نیست و تنها انسان‌هایی را که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردارند درگیر می‌کند که در این صورت به جز تبی دو تا سه روزه همراه با التهاب گره‌های لنفاوی، عارضه دیگری به دنبال نخواهد داشت.

وی در پایان، با تکذیب شایعات منتشر شده در سانه ها مبنی بر اینکه خراش گربه می تواند مرگبار باشد از رسانه ها خواست با توجه به افزایش حیوان آزاری در سطح جامعه خصوصا در رابطه با حیوانات شهری، پیش از انتشار، از صحت مطالبی که بی شک در افزایش خشونت نسبت به حیوانات موثر خواهند بود، اطمینان حاصل کنند.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
استاد ال داوود دوستت داریم.
ناشناس
|
Italy
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
سلام لطفا مقاله زیر رو که در سایت رسمی دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور نیز منتشر شده است مطالعه بفرمایید .
خانمی اهل ایالت اوهایو امریکا بعد ازاینکه گربه خانگی اش چشم او را لیسید بینایی خود را از دست داد  ، متذکر می شود که بیماری عفونی گاز گرفتن و لیسیدن گربه به سبب عامل بیماری خراش گربه (سی اس دی ) بارتونلا هنسله می باشد .

تولدو نیوز گزارش کرد بنا بر گفته های بیمار او یک روز صبح  زمانی که از خواب بیدار شد بینایی چشم چپ خود را از دست داده بود . بعد از یک ماه تحقیق و آزمایش پزشکان عامل کوری وی را یک باکتری گرم منفی به نام بارتونلا هنسله تشخیص دادند .

  مردم بوسیله گاز گرفتن ، چنگ زدن یا لیس زدن گربه آلوده می شوند . معمولاً این بیماری در افرادی با سیستم ایمنی مناسب  بصورت خود محدود شونده است و غالباً با علائمی نظیر انفلوانزا و پاپولهای قرمز پوستی در محل چنگ زدن ظاهر می شود .

اما دکتر کریس بریکمن به تولدو نیوز گفت این عامل به دلیل افزایش عروق خونی که سبب بروز مشکلی به نام آنتینومیس  می گردد می تواند چشمها را نیز متاًثر کند . همچنین این عامل می تواند سبب بروز مشکلات کبدی (هپاتیت) شده و می تواند وارد مایع نخاعی شده و سبب بروز مننژیت گردد .

علاوه بر نرورتینیت ، هپاتیت و مننژیت ، عوارض بیماری خراش گربه در ده درصد موارد می تواند شامل از دست دادن شنوایی ، آندوکاردیت ، استئومیلیت (عفونت استخوان ) و پنومونی شود . باید توجه داشت که بیشتر این عوارض در بیمارانی با نقص سیستم ایمنی یافت می شود و در افرادی با سیستم ایمنی نرمال نادر می باشد .

بریکمن افزود در حدود چهار تا از ده گربه یا بچه گربه حامل بیماری خراش گربه می باشد . شستشو دستها پس از تماس با این حیوانات خانگی از راهکارهای کنترل بیماری می باشد . به هیچ وجه اجازه ندهید گربه ها زخمهای باز را بلیسند و مواظب باشید که توسط هیچ گربه ای گزیده نشوید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
عزیزم چند روز قبل همسایه ما در حال خوردن سیب سکته کرد. بنابراین نتیجه میگیریم گاز زدن سیب سبب سکته قلبی می گردد!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
اشتباهه. همین سال 2018 مطالعه ای که توسط محققان در جمهوری چک به انجام رسید نشون میده که با سلامت روان و خصوصا بروز افسردگی در ارتباطه لطفا بروزتر باشید.
نظر شما
ادامه