کد خبر: ۳۱۸۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
انتقاد رئیس دانشگاه شیراز از بی‌عدالتی در تخصیص اعتبارات پژوهشی:
«دکتر مجید ارشاد لنگرودی» افزود: بودجه گسترده‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سرازیر شد در صورتی که هیچ میزان قابل توجهی به دانشگاه‌های دامپزشکی تخصیص داده نشد و خود مسئولان دامپزشکی هم تذکری در این زمینه ندادند و حرفی نزدند ...
 
 

حکیم مهر - رئیس دانشگاه شیراز گفت: بخش عمده ای از بودجه های تحقیقاتی به حوزه های علوم پزشکی اختصاص می یابد، در حالی که کارکرد حوزه دامپزشکی در تولید علم و پیشگیری از بیماری ها بسیار فراگیرتر، علمی تر و کاربردی تر از حوزه پزشکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجید ارشاد لنگرودی» چهارشنبه در آیین گشایش کنگره ملی عفونت و ایمنی در شیراز برخی تفاوت های حوزه پزشکی و حوزه دامپزشکی را برشمرد و افزود: جامعه سالم با تداوم پیشگیری از بیماری ها تحقق می یابد. بسیاری از بیماری ها از دام به انسان انتقال می یابد؛ این بیماری ها با مصرف فرآورده های دامی مانند گوشت به انسان سرایت می کند، بنابراین تحقیقات بر روی دام ها قبل از انتقال بیماری ها ضرورت دارد.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: قصد انتقاد از حوزه پزشکی را ندارم؛ متاسفانه حجم بزرگی از بودجه های پزشکی به حوزه پزشکی اختصاص می یابد و نقدینگی این حوزه بیشتر از بودجه های تحقیقاتی دامپزشکی است، بودجه های تحقیقاتی بیت المال است و باید به صورت عادلانه در اختیار مراکز علمی قرار گیرد.

وی بیان کرد: بودجه گسترده ای به سمت دانشگاههای علوم پزشکی سرازیر شد در صورتی که هیچ میزان قابل توجهی به دانشگاههای دامپزشکی تخصیص داده نشد، در صورتی که نیاز واقعی ما همین است و خود مسئولان دامپزشکی هم تذکری در این زمینه ندادند و حرفی نزدند.
ارشاد ادامه داد: حوزه سلامت و پزشکی بیشتر به درمان می پردازد، در حالی که قبل از رسیدن به مرحله درمان می بایست از انتقال بیماری ها از دام به انسان جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: حوزه های دامپزشکی و کشاورزی که دانشکده های مجزا دارند و عمده تحقیقات بر روی فرآورده های خوراکی انجام می دهند باید در اختصاص بودجه پژوهشی در اولویت قرار گیرند. آب و غذا و هوا نیازهای اساسی برای حیات بشر است؛ مقام اول داشتن در پژوهش و رتبه اول داشتن در دانشگاه در حالی که جامعه سالمی نداشته باشیم نیاز واقعی ما قلمداد نمی شود.

رئیس دانشگاه شیراز همچنان به قصد خود مبنی بر عدم انتقاد از حوزه پزشکی پافشاری کرد و افزود: باید بررسی شود که استادان پزشکی چقدر برای رسیدن به جامعه سالم تلاش کرده اند و چقدر در این حوزه موفق بوده اند و نقش آنان در این حوزه چیست؟ آنها بخش عمده ای از ثروت کشور را در قالب بودجه های پژوهشی دریافت می کنند و باید در مقابل این دریافت ها پاسخگو باشند؛ باید با انجام کار کارشناسی از همه افکار و اندیشه ها برای رسیدن به جامعه سالم بهره گیری کنیم.

ارشاد گفت: نارضایتی در حوزه پزشکی بسیار زیاد است؛ بسیاری از نارضایتی ها در جامعه به حوزه پزشکی برمی گردد، درحالی که جامعه سالم و داشتن نسل سالم از رسالت های علمی است که پزشکی، دامپزشکی و تحقیقات در این دو حوزه باید توام با هم آن را محقق سازند.

رئیس دانشگاه شیراز در حاشیه این کنگره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به همکاری های بین بخشی پزشکی و دامپزشکی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز دراین زمینه همکاری های مشترک دارند؛ در حوزه تولید دارو، تولید واکسن و همکاری های بین بخشی دستاوردهای بزرگی محقق شده است.

در این همایش دو روزه که در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، پژوهشگران و محققان دامپزشکی از دانشگاه های سراسر کشور به بررسی تازه های علمی و بیان نقطه نظرات کارشناسی برای بررسی بیماری های مشترک دام و انسان و توسعه ایمنی در برابر عفونت های می پردازند.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
3
قسمت "خود مسئولان دامپزشکی هم تذکری در این زمینه ندادند و حرفی نزدند" خیلی جالب بود.
یعقوبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
سلام
درود بردکتر ارشاد که درد ومشکلات دامپزشکان رو بیشتر از مسئولان خود دامپزشکی درک میکند، حرفه ای که از نظر شان ومنزلت با پزشکی خیلی فاصله داره ولی دردخط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک هست، درود بر تمامی فعالین حرفه دامپزشکی، پاداش شما در پیشگاه خداوند یکتاست،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
خوبه دکتر خلج یه تلنگری بخورد
نظر شما
ادامه