کد خبر: ۳۱۸۰۲
دبیر علمی کنگره ملی عفونت و ایمنی:
«دکتر عبدالله درخشنده» افزود: فعالان عرصه دامپزشکی بخش عمده‌ای از مسئولیت سلامت جامعه را به دوش دارند ...
 
 

حکیم مهر - استاد دانشگاه شیراز و دبیرعلمی کنگره عفونت و ایمنی بیان داشت: دستاوردهای علمی در حوزه دامپزشکی در زمینه پیشگیری از بیماری ها درخشان و غیر قابل انکار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر عبدالله درخشنده» چهارشنبه در کنگره ملی عفونت و ایمنی افزود: در سال های اخیر این دستاوردهای علمی گام های موثر در کاهش انتقال بیماری های مشترک دام و انسان برداشته است.

وی ادامه داد: تحقیقات علمی در زمینه باکتری شناسی، انگل شناسی و ویروس شناسی و استفاده از نانوتکنولوژی و پاتوبیولوژی وارد افق های تازه شده است و این دستاوردهای علمی مارا برای رسیدن به جامعه سالم یاری می کند.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با بیان اینکه پاتوبیولوژی در دانش نوین جایگاه ویژه یافته است و سرشاخه های علمی آن جامعه سالم را محقق خواهد ساخت، گفت: آسیب شناسی یا پاتوبیولوژی یک زمینه علمی وسیع و پیچیده است که به دنبال تفهیم مکانیسم آزار در سطح سلولی و مولکولی است.

درخشنده گفت: حوزه مطالعه این رشته علمی شامل سازگاری سلولی با آزار و التهاب ترمیم زخم و بدخیمی ها و اختلالات تغذیه ای و اختلالات عمومی در مکانیسم های بدن است که محققان در این عرصه به یافته های تازه علمی دست یافته اند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تولید علم از رسالت های اصلی دانشگاه شیراز است و در این عرصه ما محققان و پژوهشگرانی داریم که در زمینه توسعه دانایی و تولید علم گام های بزرگی برداشته اند و در حوزه پاتوبیولوژی نیز این دانشمندان تحقیقات گسترده انجام داده اند.

دبیر علمی کنگره عفونت و ایمنی در ادامه اظهار داشت: در این همایش دو روزه، 105 مقاله به صورت پوستر و 42 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود و همه مباحث پیرامون پیشگیری از بروز بیماری های مشترک انسان و دام و جلوگیری از عفونت ها در ایجاد ایمنی در بیماری هاست.

درخشنده همچنین به تولید کیت های آزمایشگاهی در مراکز تحقیقات دامپزشکی اشاره کرد و گفت: تولید این کیت ها ضمن صرفه جویی ارزی ما را در دستیابی به واکسن های پیشرفته برای جلوگیری از بروز بیماری ها یاری می دهد.

وی با بیان اینکه دام سالم مقدمه داشتن انسان سالم است گفت: چرخه سلامت در جامعه بدون مشارکت دامپزشکان و بدون دیدن دستاوردهای علمی دامپزشکی امکان پذیر نیست؛ کلید سلامت جامعه در دست دامپزشکی است و فعالان در این عرصه بخش عمده ای از مسوولیت سلامت جامعه را به دوش دارند.

 
 
نظر شما
ادامه