کد خبر: ۳۱۸۰۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در پاسخ به مصاحبه‌های اخیر رئیس مؤسسه رازی:
«دکتر علیرضا قمریان» در این نامه سرگشاده که نسخه‌ای از آن را برای ما ارسال نموده‌اند، خطاب به رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نوشت:
 
 

حکیم مهر - «دکتر علیرضا قمریان» مؤلف سری کتاب های «داروهای دامپزشکی و نهاده های تغذیه ای دام، طیور و آبزیان ایران»، نماینده علمی شرکت فایزر در ایران و از فعالان حوزه داروهای دامی در کشور در نامه ای سرگشاده که نسخه ای از آن را برای ما ارسال نموده اند، خطاب به رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نوشت:

 

بسمه تعالي

برادر بزرگوار جناب آقاي دكتر كهرام

رياست محترم موسسه واكسن و سرم سازي رازي

با سلام،

احتراماً بدينوسيله پيرو بيانات گرانقدر حضرتعالي در مصاحبه های مكرر طي قريب به یک سال گذشته، نظر جنابعالي را به نكات ذيل جلب مي نمايد.

1) همانطور كه حضرتعالي مكرراً بيان داشتيد بناي موجود موسسه واكسن و سرم سازي رازي در سال 1309 هجري شمسي بنا گرديد و يكي از قديمي ترين مراكز تحقيقاتي و توليدي دركشور است. لذا بايد از خود پرسيد چرا با گذشت قريب به 90 سال از تاسيس موسسه واكسن و سرم سازي رازي و با وجود اهداف اوليه تاسيس چنين مركزي همچنان نيازمند واردات انواع واكسن ها و فرآورده هاي بيولوژيك از خارج از كشور هستيم؟ مقتضي است تاريخچه ساير شركت هاي بزرگ واكسن ساز دنيا مورد مطالعه قرار گيرد و دلايل عقب ماندگي موسسه مورد كنكاش واقع شود و مسببان اين عقب ماندگي جهت قضاوت آيندگان معرفي شوند.

2)  همانطور كه استحضار داريد هم اكنون حدود 40 نوع انواع واكسن طيور در صنعت مرغداري كشور مورد استفاده قرار مي گيرد كه تنها 10 نوع آنها توسط موسسه واكسن و سرم سازي رازي توليد مي شود. پس چگونه مي توان ادعا نمود كه موسسه واكسن و سرم سازي رازي قادر به تامين كليه واكسن هاي مورد استفاده در صنعت طيور مي باشد؟!

3) حضرتعالي ادعا مي نماييد كه كيفيت واكسن هاي توليدي موسسه از بسياري از واكسن هاي وارداتي بالاتر است. لذا پيشنهاد مي شود با انجام برنامه PMS، ميزان رضايت مندي مرغداران محترم كه به حق ولي نعمتان ما و شما مي باشند را در مورد كيفيت واكسن هاي توليدي موسسه جويا گرديد. مسلما تاييد مي فرماييد كه انجام تنها يك يا چند طرح تحقيقاتي توسط اساتيد محترم دانشكده دامپزشكي آن هم در شرايط كنترل شده نمي تواند دليل مستحكمي در اثبات ادعاي حضرتعالي باشد.

4) حضرتعالي اشاره فرموديد كه هم اكنون از 60 شركت خارجي واكسن به كشور وارد مي گردد كه به همراه واكسن هاي وارداتي غير از سويه هاي واكسينال ساير ويروس هاي غير بومي و بيماريزا نيز وارد كشور مي شوند. از اينرو جهت جلوگيري از تشويش و به منظور تنوير افكار عمومي خواهشمند است ليست 60 شركت صادر كننده واكسن به كشور و نيز نام ويروس هاي بيمايزاي غير بومي كه از طريق اين واكسن ها وارد كشور شده است را ارائه فرماييد.

5) حضرتعالي ادعا مي نماييد كه شركت هاي خارجي با دامپينگ و پايين آوردن غير معقول قيمتهاي خود در ايران مانع فروش واكسن هاي موسسه شده و رقابت ناسالمي را به راه انداخته اند. بدون ورود به اين بحث، تنها از جنابعالي درخواست مي شود قيمت واكسن هاي وارداتي به ايران را حداقل در كشورهاي منطقه بررسي نماييد تا صحت و سقم ادعاي شما بر خودتان مشخص گردد.

دامپينگ در واژگان تجارت بين الملل داراي تعريف خاصي است كه به هيچ وجه با استدلال حضرتعالي همخواني ندارد.

آيا فكر نمي كنيد قديمي و از دور خارج بودن تجهيزات موسسه و مديريت ناكارآمد طي ساليان گذشته و متعاقباً هزينه هاي سربار ناشي از آن، قدرت رقابت را از موسسه رازي گرفته است؟ راستي آيا با GMP نداشته موسسه امكان صادرات واكسن حتي به عقب مانده ترين كشورهاي دنيا وجود دارد؟

6) در ماههاي گذشته شاهد از دست رفتن سرمايه دامي كشور به دليل كمبود واكسن تب برفكي بوديم. واقعاً چه كسي بايد پاسخگوي اين بي برنامه گي ها باشد و تا كي دامداران بايد هزينه كم كاری هاي مسئولان را بر دوش بكشند؟

 آيا از افزايش روز افزون ابتلاي دام ها به بيماري بروسلوز اطلاع داريد كه سلامت جامعه را نشانه گرفته است؟

آيا هيچ تضميني جهت تامين به موقع واكسن هاي طيور مورد نياز مرغداران محترم بر فرض جلوگيري از واردات آنها وجود دارد؟؟

به اميد روزي كه با برنامه ريزي صحيح و ارتقاي كيفيت و تنوع واكسن هاي توليدي موسسه شاهد قطع واردات كليه واكسن ها باشيم كه اين خود تفسير درست از اقتصاد مقاومتي مي باشد.

در پايان خواهشمندم بجاي فرافكني و فرار به جلو و انداختن گناه خود به گردن ديگران، صادقانه به كم كاريها و ضعفهاي علمي خود اعتراف نماييم و اثبات خود را در نفي ديگران جستجو نكنيم.

گوشم شنيد قصه ايمان و مست شد       كو قسم چشم، صورت ايمانم آرزوست

و من الله توفيق

دكتر عليرضا قمريان

تهران- هفتم مهرماه 1395

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
طراح جلد اولين كتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
1
0
هميشه و همه جا از نظرات محكم و با منطق عليرضا لذت بردم به نظرم وجود آدمهايي مثل دكتر قمريان در عرصه اجتماعي دامپزشكي كاملا خاليست كاش از نوشته هاي ايشان بيشتر استفاده كنيد حكيم جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
فایزر آمریکا مگر در ایران نمایندگی دارد؟!
یکسری از شرکت ها مثل بهستان با واسطه برخی از داروهای آن را وارد میکنند.
قبل از انقلاب فایزر ایران وجود داشت که الان رازک نامیده میشود.
دکتر س م
|
Saudi Arabia
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
1
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر علیرضا قمریان لطفا موسسه ی رازی در صورت صلاحدید به این سئوالات پاسخ دهند:
1. موسسه ی رازی بر اساس عملکرد چهار دهه ی اخیر خود، می تواند اسم یک موسسه ی تحقیقاتی را یدک بکشد است ؟
2. موسسه ی رازی بر اساس عملکرد چهار دهه ی اخیر خود می تواند یک موسسه ی تولیدی باشد ؟
3. آیا این موضوع صحت دارد که ظاهرا تحقیقات به اصلاح کاربردی موسسه ی رازی نتواسته است ساده ترین نیازهای خود موسسه را برآورده کند از تامین آنتی ژن های ساده ی تشخیصی گرفته تا به روز کردن تولید محصولات خود؟
4. آیا هنوز واکسن بروسلوز موسسه رازی بر اساس تکنولوژی 40 سال قبل تولید می شود و عمر ماندگاری آن 2 ماه و یا 4 ماه بیشتر نمی تواند باشد ؟
5. آیا واکسن تب برفکی موسسه رازی بصورت non pure و کمتر از حد نیاز کشورتولید می شود؟
6. چرا موسسه ی رازی در حال حاضر قادر به رقابت با کارخانه های خارجی مثل شرکت های وتال و بریلیان در تولید واکسن تب برفکی نمی باشد آیا کشورهایی مثل هند و ترکیه مثل دولت ایران برای تولید واکسن به این دو شرکت بودجه و یارانه می دهند؟
7. آیا این فرضیه درست است اگر یک بررسی ساده اقتصادی ساده صورت پذیرد احتمالا مشخص خواهد شد که موسسه رازی یک موسسه زیان ده مطلق می باشد؟
8. آیا یکی از دلایل این وضعیت و حال موسسه رازی نحوه انتخاب مدیران و کارشناسان این موسسه بوده است که بعضا هیچ سنخیتی با اهداف موسسه نداشته اند ؟
9. آیا موسسه رازی بایستی دارای بیش از 200 نفر عضو هیات علمی باشد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
ايكاش در نامه سرگشاده اشاره اي هم به ........................ موسسه مذكور نيز ميكرديد
در هر صورت از جناب دكتر قمريان نهايت تشكر را دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
خیلی مایل هستم بدونم واکنش سازمان دامپزشکی به این موضوع چی بوده ؟ چرا ساکت هستند و این موضوع رو محکم نمی کنند؟! چرا ......................................؟
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
علت برخورد دوگانه سازمان دامپزشكي در خصوص .................... موسسه مذكور و شركتهاي واردكننده با توجه به فرمايشات ............. به چه دليل ميباشد؟؟؟
دولتي كه داعيه حمايت از بخش خصوصي را در بوق و كرنا ميكند و در كليه مصوبات و برنامه هاي بلند مدت بر اين موضوع تاكيد مينمايد چرا سازمان زيرمجموعه اش كوچكترين توجهي به موضوع ندارد
اميد داريم ................................................ تا دلگرمي اي براي ملت شريف ايران باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
ته قضايا بري همين فايزز مايزر هستند كه سويه هاي مختلف بيماريهاي ويروسي را در ايران و كشورهاي همسايه اشاعه ميدهند نه داعش و جبهه النصره.فقط همين مونده كه ...................... در اين موسسه را ببندند
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
اقاي دکتر قمريان ................................. چه انتظاري داريد؟موسسه رازي هم که دولتي است بايد خصوصي شود وجذب سرمايه کند همين و بس!
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
2
حرف های درستی است ولی برادر حکیم مهر ایشون مولف آن کتابها نیستند، گرد آورنده هستند، که البته ایده بسیار خلاقانه و مفیدی است.
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
3
سلام عرض ادب دارم محضر تمامی زحمتکشان عرصه دامپزشکی
دکتر قمریان عزیز را خوب می شناسم واقعا زحمتکش و خلاق هستند.
یک سوال از ایشان یا دوستانی که با مطلب ایشان موافقند دارم ضمن اینکه بنده خود موافق مطالب ایشانم ولی برای سوالم جوابی نمیابم
و سوال اینکه دکتر قمریان عزیز فرض کن شما و یا اصلا قویترین دامپزشک عرصه مدیریتی فعلی ایران رییس موسسه رازی باشه اقداماتتون برای رفع مشکلاتی که ذکر کرده اید چیه؟
لطفا جمیع مسایل و شرایط رو در نظر بگیرید.
متشکرم
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
0
چرا موسسه به جایی رسیده که این چنین نقد میشود :
1- مدیریت موسسه دولتی است ، یعنی تلاش و دل نگرانی در آن کم و آینده نگری کمتر میباشد لذا از کیفیت خبری نیست .
2- مدیریت ها به سمت سیاسی شدن میروند و این خطر ناکترین جزء کار موسسه است .
3- کسی واکسن رازی را کنترل نمیکند ، سازمان این کار را نمیکند اگر کسی هم بخواهد در سازمان این کار را بکند تکفیر غیر علنی میشود .
4- چرا سازمان واکسن رازی را برای کنترل به خارج نمیدهد ؟
5- چرا وزارت راه را برای تولید واکسن باز نمیکند ؟
6- معمولا معاونت تشخیص و درمان سازمان که باید واکسن رازی را کنترل کند از افراد رازی است !! مثل حالا تو خود بخوان حدیث
مفصل از ...
7- رازی بازار خارجی که ندارد مجبور است بازار داخل را کنترل کند
8- مدیران رازی پشت مرحوم میر شمسی و سابقه رازی مخفی میشوند ، حساب این عزیزان را با عملکرد رازی باید جدا کرد ، میر شمسی عزیز ، رازی عزیز ولی ! ولی مدیریت رازی باید پاسخ گو باشد که نیست .
9- وقتی رازی توزیع هم میکند ....................... را به عهده بگبرد .
10- چرا وزیر گفت در رازی ساخت واکسن حرام آست ، حتما چیزی میداند که این حرف را میزند .
11 - رازی انباشت نیروی غیر متخصص دارد .
12 - رازی به راهی میرود که نه خودش رشد کند و نه بگذارد دیگران رشد کنند .
13- حرکت هایی در رازی هسنت ......................... بعضی ها میشود !!!!!!!!!
14 به هر حال پیش بینی میکنم هر سرنوشتی رازی در 5 سال آینده خواهد داشت توسط این تیم انجام می شود !!! چون آخرین فرصت آنهاست
در رابطه با واکسن های خارجی 1- زمانی تا میتوانستند گران میدادند به مرغداران بینوا تا اینکه رقیب بیاید
2- وارد کننده ها میدانند واکسن آنها کنترل دقیق نمی شود لذا امکان واردات هر آشغالی هست .
3- همین الان واکسن های خارجی نیز کنترل نمیشود .
4- در حمل و نقل واکسن به داخل نظارتی نیست .
5- بیزینس دارو را به کشور وارد میکند نه صرفا فاکتور های علمی و .....

در خاتمه رازی تجهیزاتش قدیمی و پراید ساز است مطمئنا واردات هم جنس بنجل شبه چینی وارد میکند مثل اتومبیل های ما که می سازیم و وارد می کنیم .
راه حل :
1- صنعت طیور باید به رشدی برسد که کنترل واکسن را خودش انجام دهد که این نیست . با این گونه مدیریت تعاونی ها کار به جایی نمی رسد .
2- سازمان از باری به هر جهت خارج شود و مسئولیت بپذیرد .
3- رازی مدیریت پاسخگو داشته باشد .
4- رازی و وارد کننده ها رقیب باید داشته باشند
5- وارد کننده ها بزینش را از سیستم خود دور کنند و واردات آنها به سمت تولید ملی با مشارکت خارجی ها سوق داده شود
6- وزارت برنامه داشته باشد ، که ندارد اصلا out of picture است!!!!
ابیانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
2
جناب دکتر قمریان از تلاشهای شما در انتشار کتاب دارونامه دامپزشکی ممنونیم ولی ....................................... فایزر کمپانی امریکایی است که سالها است با ایران مشکل دارد و نماینده ای در ایران ندارد چه علمی و چه غیر علمی. ایکاش در سیستم دولتی پذیرای نظرات بخش توانمند خصوصی در زمینه تجربیات بین المللی بودند ................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
سلام
بنده همه نظرات رو خوندم
من یک مرغدارم که یک سال هست که ورشکست شدم و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون بدهی دارم
حدود ۱۵ سال پیش که واکسنهای خارجی چندانی وجود نداشت تلفات ما حول ۵ درصد بود
و در حال حاضر و با همت اساتید واردکننده بیماری کم نشده بلکه زیاد شده است و تلفات حدود ۱۵ درصد میباشد
این نتیجه چیست؟؟؟
متاسفانه یکسری واکسنهای خارجی بدرد نمیخورند و گله رو درگیر میکنند
بنده از طرفدادای پرو پا قرص b1 و دوگانه رازی هستم و دایم از انها استفاده میکنم
لطفا اقای دکتر راهنمایی کنید که اگه بنده ولی نعمت هستم چرا بعد از اینکه اینهمه واردات زیاد شد و مصرف واکسن داخلی کم شده در حال حاضر تلفاتم بیشتر شده؟؟؟
نظر شما
ادامه