کد خبر: ۳۱۸۱۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
دکتر گیلگمش:
این هفته به نوعی از هفته های پر از مشغله برای حرفه دامپزشکی بود؛ دلایل مختلفی را می توان برای این امر در نظر گرفت ...
http://hakimemehr.ir/files/fa/news/1395/7/9/3063_367.jpg

تفسیر وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته بیست و پنجم سال ۱۳۹۵

دکتر گیلگمش


این هفته به نوعی از هفته های پر از مشغله برای حرفه دامپزشکی بود؛ دلایل مختلفی را می توان برای این امر در نظر گرفت که اهم آنها عبارتند از: شروع هفته دامپزشکی مطابق با برنامه زمانبندی ارائه شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور، تائید صلاحیت دامپزشکان شرکت کننده در انتخابات سراسری نظام دامپزشکی کشور، ادامه کشمکش های ماده 19 دامپزشکی، پذیرش دانشجوی تخصصی در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد و افزایش ظرفیت در دکتر عمومی در قالب دانشکده های جدید، اولین موضع گیری رسمی در خصوص انتخابات نظام دامپزشکی توسط جامعه دامپزشکان، داغ بودن نشست های تخصصی در زمینه صادرات محصولات خام دامی و ...

به منظور تسهیل تعقیب موضوعات برای همکاران، موضوعات فوق را در قالب سازمانهای متولی بررسی می کنیم تا بتوانیم دیدگاه به هم پیوسته ای را برای همکاران در خصوص وقایع حرفه دامپزشکی ایجاد نموده و در این مسیر از هرگونه قضاوت و اظهار نظر شخصی خودداری نموده و ذهن مخاطبین گرامی را در خصوص هرگونه برداشت از موضوعات آزاد می گذاریم.

سازمان دامپزشکی کشور:

مهمترین خبری که از سوی سازمان دامپزشکی کشور در این هفته منتشر شد، موضوع زمانبندی و عناوین مناسبت های حرفه دامپزشکی در طی زمان هفته منتهی به روز دامپزشکی چهاردهم مهر ماه بود که از روز پنج شنبه هشتم مهرماه با عنوان «دامپزشکی و اخلاق حرفه ای و حقوق حیوانات» آغاز می گردد و به روز چهارشنبه چهاردهم مهرماه با عنوان «دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار» ختم خواهد گردید.

این زمان بندی و نامگذاری به هیچ عنوان در صفحه اول سایت سازمان دامپزشکی کشور و بسیاری از استانها هیچ گونه نمود بیرونی ندارد و اثری از آن دیده نمی شود و حتی در انتهای روز اول نامگذاری شده نیز اثری از فعالیت یا برنامه ای که در جهت تامین هدف شعار انتخاب شده برای این روز باشد، به چشم نمی خورد. همچنین گرامیداشت روز جهانی بیماری هاری که سازمان دامپزشکی کشور نقش اصلی را در کنترل و پیشگیری از آن بر عهده دارد، در سکوت کامل خبری از سوی سازمان دامپزشکی کشور برگزار نشد و حتی گزارشی از عملکرد یک سال گذشته این سازمان در این خصوص ارائه نگردید.

مهمترین خبر صفحه اول سایت سازمان دامپزشکی کشور برگزاری دومین نشست مدیران کل استانهای این سازمان در سال 1395 در محل ساختمان یوسف آباد بود که این نشست همراه با دو رخداد حائز اهمیت بود که اولی گله ریاست سازمان دامپزشکی کشور از تعداد زیاد فارغ التحصیلان دامپزشکی و لزوم هماهنگی ملی و استانی در خصوص ظرفیت این دانشگاهها با بدنه اجرایی دامپزشکی کشور می باشد که با حضور روسای دانشکده های دامپزشکی سراسر کشور برگزار گردید.

در این نشست رئیس سازمان خبر از اجرای طرح جدیدی از یک ماه آینده در در استانها خبر داد که بر اساس آن کارشناسان دامپزشکی در معیت اساتید دانشگاه و دانشجویان دامپزشکی برای کنترل بیماری به واحدهای آلوده مراجعه خواهند نمود و این به معنی صدور اجازه توسط ایشان برای ورود دانشجویان و اساتید دانشگاهی به واحدهای تولیدی و فرآوری خواهد بود. هنوز هیچ مدرک مستندی از سوی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص مبانی قانونی و دستورالعمل اجرایی این طرح جدید به جامعه تخصصی و عمومی کشور ارائه نگردیده است و اینکه آیا تولید کنندگان اجازه به مخاطره انداختن بهداشت واحد های خود را برای آموزش دانشجویان به سازمان دامپزشکی خواهد داد یا خیر و همچنین هزینه های مترتب با این موضوع با توجه به بودجه اسفناک سازمان دامپزشکی کشور از کجا تامین خواهد شد، از نکات مبهم این طرح می باشد؛ همانند طرح همیار دامپزشکی که همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. همچنین ایشان توضیحی در خصوص طرح نیروی انسانی که همین هدف را در قالب مدون و دارای اعتبار ملی و استانی تعقیب می کند نداده اند و قدر مسلم قانونگذار با این امر به چالش کشیده خواهد شد.

این نشست با برگزاری نشست علمی از طرف رئیس دامپزشکی نروژ با جمع حاضر ادامه پیدا کرد که متاسفانه ظرفیت سالن سازمان دامپزشکی کشور اجازه حضور 33 نفر دیگر از مسئولین ادارات آبزیان استان را به سازمان دامپزشکی کشور نداد و این نشست علمی با حضور مدیران کل برگزار گردید. همچنان با گذشت مدت زمان مدیدی از اختلافات شدیدی که برای اجرایی شدن ماده 19 با تولید کنندگان پدید آمده است، این جلسه نیز بدون هیچ گونه خروجی در این خصوص پایان یافت.

سازمان نظام دامپزشکی کشور:

قدر مسلم در این برهه زمانی خاص رئیس سازمان نظام دامپزشکی و تیم مدیریتی این سازمان مشغول به سرانجام رساندن ساز و کارهای لازم برای برگزاری انتخابات سراسری نظام دامپزشکی کشور می باشند و مطابق با برنامه اعلامی می بایست تا کنون اسامی افراد تعیین صلاحیت شده منتشر شده باشد و مرحله دریافت اعتراضات همکاران رد صلاحیت شده را پشت سر گذاشته باشد که اخبار منتشر شده حکایت از انطباق برنامه پیش بینی شده با عملکرد این مجموعه تخصصی مردم نهاد دارد. همچنین تاریخ شروع تبلیغات انتخاباتی همکاران تائید صلاحیت شده از 27 مهرماه آغاز خواهد شد.

از جمله اخبار دیگری که از سازمان نظام به گوش می رسد، نامه منتشر شده رئیس نظام دامپزشکی قزوین در خصوص توقف صدور پروانه الکترونیکی همکاران شاغل در بخش درمانی از سوی اداره کل دامپزشکی قزوین بود که قدر مسلم در آینده چالش مهمی فرا روی سیستم دولتی و سازمان نظام خواهد بود.

همکاری در برگزاری کارگاههای آموزشی و همچنین همکاری با جامعه دامپزشکان دامهای کوچک در برگزاری کنگره اختصاصی از دیگر تیترهای قابل توجه این نهاد است که در تاریخ 25 مهرماه در سالن همایشهای رازی برگزار خواهد گردید.

جامعه دامپزشکان ایران:

مهمترین خبر این روزهای جامعه دامپزشکان خبر دو انتصاب در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل و کرمانشاه بود که توسط رئیس محترم جامعه دامپزشکان انجام گردید و دکتر نوروزیان و دکتر عارف عالی نسب به سمت سرپرست دفتر جامعه دامپزشکان انتخاب گردیدند و متاسفانه ساز و کار قانونی این انتخاب برای اعضای جامعه دامپزشکان نامشخص می باشد؛ آیا اساس نامه جامعه دامپزشکان چنین اجازه ای را به هیئت مدیره داده است یا خیر؟ از سوی دیگر مصاحبه رادیویی رئیس هیئت مدیره افزایش ابتلا به تب مالت را به خبر استفاده از پالم و روی آوردن مردم به لبنیات سنتی ارتباط دادند که مشخص نیست رفرانس این صحبت ها کجاست، چرا که خود از صحبت های بدون رفرانس در خصوص وجود هورمون در مرغ گلایه مند بودند. بسیاری از صحبت های رئیس هیئت مدیره جنبه شخصی یافته است آنجایی که می فرمایند (من تعهد می دهم که هیچ هورمونی در مرغهای...) قدر مسلم نحوه ارائه سخنان در باور پذیر بودن توسط مخاطب نقش به سزایی خواهد داشت و قدر مسلم جناب آقای رئیس باید آگاه باشند که صحبت های خود را از طرف جامعه دامپزشکان عنوان نمایند تا احیاناً شائبه مطرح شدن های شخصی به ذهن شنوده القاء ننماید. همچنین سخنان ایشان در خصوص ثبت داروهای دامپزشکی بدون اعداد و ارقام بود که هرچند واقعیت غیر قابل انکاری را بیان می نمود که از سوی سازمان دامپزشکی کشور در حال بازنگری و به روز رسانی می باشد، ولی لزوماً اتصال قاچاق داروهای غیر مجاز که اصولا اجازه ورود نه تنها به ایران بلکه به بسیاری از کشورهای دنیا را ندارند به پروسه طولانی ثبت کاملاً نادرست بوده و به مثابه نادیده انگاشتن تلاش های صورت گرفته فعلی در سازمان دامپزشکی می باشد و شاید ایشان از کارگروه مشترک وارد کنندگان و سازمان دامپزشکی کشور و جلسات هفتگی آنان بی اطلاع می باشند؛ همچنین هزینه های اضافی قدر مسلم بر روی قیمت نهایی داروی وارداتی تاثیر خواهد گذاشت که با توجه به نرم قیمت داروی خارجی و داخلی هنوز برای چنین نتیجه ای کمی باید به خودمان فرصت بدهیم.

شاخص ترین نوشته و پیام جامعه دامپزشکان در وب سایت و رسانه های اجتماعی این تشکل صنفی، اطلاعیه شماره یک جامعه دامپزشکان در خصوص انتخابات سازمان نظام بود: اطلاعیه ای که ابتدائا نظام دامپزشکی را به تاخیر چهار ساله در برگزاری انتخابات متهم نمود و عنوان نمود که تماس ها و اعتراضات متعددی در خصوص رد صلاحیت ها به ایشان رسیده است و همچنین اعلام آمادگی نموده اند تا در تمامی مراجع قانونی اعم از وزارت جهاد، مجلس شورای اسلامی و ... پیگیر شکایت این همکاران خواهند بود و همچنین عنوان نموده اند که محدود نمودن قدرت انتخاب همکاران اشتباهی نابخشودنی خواهد بود و همچنین موجب کاهش شرکت کنندگان در انتخابات خواهد بود. ذکر چند نکته در این مجال خالی از لطف نیست: اول اینکه کاش لیستی از افرادی که برای انتخابات نظام شکایت به جامعه دامپزشکان برده اند را همراه با اطلاعیه منتشر می نمودند تا جامعه دامپزشکان بدانند این افراد چه کسانی هستند و دیگری اینکه آیا قوانین سندیکای جامعه دامپزشکان چنین اختیاراتی را به آنان داده است که بصورت رسمی در این مورد بیانیه صادر می نمایند و در انتها اینکه اولین بار نیست که قدرت انتخاب همکاران محدود می شود و میزان مشارکت در انتخابات به پنج درصد می رسد.

خبر دیگر در مورد این نهاد دامپزشکی آغاز به کار هیئت مدیره جدید پس از انتخابات بود که متاسفانه با نگاهی به لیست سمتهای جدید، نشانی از پیشکسوتان در مناصب کلیدی این هیئت مدیره به چشم نمی آید و قدر مسلم سیاستهای مدیریتی این نهاد را در آینده با شرایط جدیدی روبرو خواهد نمود که باید منتظر ماند و دید.

رسانه های اجتماعی دامپزشکی:

اخیرا و با پیشرفت تکنولوژی و با پدید آمدن رسانه های اجتماعی همانند تلگرام و اینستاگرام و ... گروههای مختلف دامپزشکی با اهداف متفاوت در این رسانه ها از طرف افراد مختلفی تاسیس گردیده است که با بررسی محتوایی هر یک از آنها می توان به این نتیجه رسید که این گروهها هنوز در پی یافتن هویت خود و راهکارهای نفوذ و تقویت جایگاه خود می باشند و همچنین کاربران آن نیز نیاز به آموزش و کسب تجربه در مورد نحوه بهره برداری از آن دارند، ولی مهمترین موضوعات مورد بحث در این گروهها با توجه به اعلام نتایج کنکور، حول و حوش میزان پذیرش دانشجوی دامپزشکی توسط دانشکده های مختلف می گردید و همچنین واحدهای دانشگاهی جدید که تخصص های دامپزشکی را ارائه می نمایند و بالاتفاق از این افزاریش پذیرش در دوره دکتری عمومی و تخصصی نگران بوده و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل بودند امری که موسسه های مردم نهاد می بایست برای آن زمان گذاشته و راه حلی برای آن بیابند.



برچسب ها: دکتر گیلگمش،
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
1
3
بسیار عالی بود جناب دکتر، حرف دل خیلی از دانشجویان رو هم زدید بسیار سپاسگزارم.
دما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
1
3
به به افرین به مسئولین دامپزشکی از بالا تا پایین با اینهمه خبر های خوش و فعالیت های شبانه روزیشان در جهت هرچه رفاهمند شدن زیر مجموعه های دامپزشکی.
کشور های دیگر الگو بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
1
3
جامعه دامپزشکان باید دو کلمه حرف در رسانه ها داشته باشد تا بقیه بدانند چنین جایی وجود خارجی دارد، سخت نگیرید.
انتخابات این جامعه معظم را فراموش نکرده ایم!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
2
0
چرا کامنت های مخالف رو منتشر نمی کنید؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Germany |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
با سلام و احترام،
این خبر تنها یک نظر غیرقابل انتشار دارد که به نظر ما توهین آمیز بود، ولی شاید از نظر حضرتعالی که این نظر را نوشته بودید، مودبانه محسوب می شود!
آیا به نظر شما کامنتی که کل آن عیناً این عبارت است: "شر و ور"، ارزش انتشار دارد و آیا توهین محسوب نمی شود؟
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
اینا که لیست رخدادهای هفته اس در مورد دامپزشکی آخه آدم عاقل در برابر اون چیزی که واقعا اتفاق افتاده هم مگه میتونه مخالف باشه البته اینجا ایرانه و هر چیزی امکانپذیره این اخلاق فقط مال گلام تو گالیور بود بچه گلام نباشید اصلا خوب نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
3
0
اينكه شما به عنوان خبر رساني اخبار هفته نظر خود را هم به اخبار اضافه كنيد رعايت اصل اطلاع رساني و امانت داري رو رعايت نميكنه
لطفاً اخبار را منتشر كنيد و اگر تفصير روي ان داريد با رزومه شخص مفصر يا منتقد كه ايا خود ايشان صلاحيت نقد دارند يا خير جداگانه منتشر كنيد
زيرا بسياري از خبر هاي منتشره توسط حكيم مهر نيز مصداق همان ش و ايست كه ديگران را به ان متهم ميكنيد
البته اميدوارم انقدر نقد پذير باشيد مه اين كامنت را منتشر كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
فکر کنم منظورتون تفسیر و مفسر می باشد از نظر ما دامپزشکان هرکسی که مدرک دکتری دامپزشکی و یا سایر رشته های وابسته را از دانشگاه دریافت کرده اجازه و صلاحیت نقد را دارند ضمن اینکه اینجا نقدی صورت نگرفته و در صورتی که تمام خبرهای حکیم مهر مصداق ش و ایست که در خانواده شما امری بدیهی برای برقراری ارتباط میباشد راه حل آسانی برای آن وجود دارد به پورتال حکیم مهر مراجعه نکنید تا کم کم خودش تعطیل شود ولی ظاهرا جامعه دامپزشکی ایران نظری متفاوت با شما دارد زیرا هر روزه روز به تعداد خوانندگان حکیم مهر افزوده می شود کامنت شما که منتشر شد ولی کاش بجای این ................ تفسیر (نه تفصیر) خود را بر روی این مطلب مینوشتید و میگفتید با کجای آن موافقید و با کجای آن مخالف یا احیانا کجای آن منافع شما را به خطر انداخته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
1
1
حکیم جان در تاریخ 23/6/95 روزشمار شعارهای هفته دامپزشکی با پوستر روز ملی دامپزشکی در صفحه اول سایت سازمان دامپزشکی منتشر شده بود که با مراجعه به آرشیو اخبار قابل مشاهده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
شعارهای روز دامپزشکی به فراخور روزی که نامگذاری شده چون سازمان تعیین کننده آن بود باید مناسبت هر روز حداقل در همان روز بر روی صفحه اصلی برای خوانندگان پورتال نمایش داده شود نه اینکه در آرشیو موجود باشد البته جسارته ها ما درس پس میدیم خدمت اساتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
همین موارد است که یه روابط عمومی ناشناس رو برتر میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
تفسير وقايع هفتگي دامپزشكي مثل يه جمع بندي هفتگي ميمونه كه يه نفر كه قلمش روان و فكرش آزاده براي جمع مخاطبان انجام ميده و لزوما هم نبايد نظراتش كاملا درست باشه ولي تلنگرهاش بايد بجا باشه
تقصير از شما نيست هنوز اين فرهنگ براي اين مملكت زوده ما هنوز تو عصر چاقو و چاقوكشي و فحش دادن هستيم هنوز خيلي مونده محترمانه بنويسيم و محترمانه بشنويم ما هنوز تو دوره پادشاه ساختن براي خودمون هستيم ولي خوشبحال شما كه پادشاهتون هم رئيسه هم پولداره و هم ورزشهاي از ما بهترون رو بلده رئيس ما خيلي فقيره
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
1
1
واقعا عذرخواهي ميكنم كه اين جناب ناشناس بنده رو نميشناسند حداقل يه اسمي رو خودت ميگذاشتي كه صدات كنيم نكنه شما پدرخوانده دامپزشكي هستي و همه بايد براي دستبوس خدمت برسند با اين حال براي پريشان تر نشدن خاطر اين دوست ناشناس بنده دكتر محمد گيلگمش فارغ التحصيل دكتري دامپزشكي دانشگاه استانبول هستم
موفق و پايدار باشيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
1
0
گفته های دکتر پیام محبی در خصوص دلایل افزایش تب مالت تایید شد

دامپزشكان عزيز لطفا اين نوشته را بخوانيد و اگر جايي از آن به اسم رئيس جامعه دامپزشكان و يا حتي اگر به گفته هاي ايشان اشاره شده بود من رو هم از اين گمراهي دربياريد دكتر شيرزادي روحشم از نوشته شما در مورد پالم خبر داشت خودكشي كرده بود من تا حالا فكر ميكردم نسل كاتبان دربار منقرض شده باشه ولي خيلي خوشحالم كه هنوز وجود دارند چرا كه براي هدايت جامعه به سمت درستي خيلي مفيدند هرآنچه اونها نوشتند رو شما برعكسش رو عمل كنيد حتم بدانيد كه در مسير درست قدم برميداريد
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
اینکه شما می فرمایید صحبت های ایشون رفرنس نداره حتما واسه اینه که شما شیفته پزشکی هستید و دکتر محبی دامپزشک. فردای صحبت های محبی یه مقام مسئول وزارت بهداشت هم دقیقا همون حرف ها و گفت. این یعنی تایید حرف های دکتر محبی که شما تو متن به اصطلاح تحلیلی تون مسخره اش کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
به نظر ميرسه كه دكتر شيرزادي فرمودند تمام مشكلات از دامپزشكي هست و به واكسيناسيون و نحوه عملكرد دامپزشكي ايراد گرفتن و همچنين تو گفته هاي ايشون همچنان استانهاي خاصي بيشترين درگيري رو با تب مالت دارند كه سنتشون هميشه استفاده از لبنيات سنتي بوده و اگه تو تهران و مشهد و تبريز اين ابتلا بالا رفته بود يكي از دلايلي كه بايد بررسي ميشد همين لبنيات سنتي بود ولي اين اتفاق نيافتاده بنابراين به نظر ميرسه افراد شاغل در مجامع تخصصي بيشتر در زمان مصاحبه دقت كنند تا احيانا از طرف مراجع رسمي كشور گفته هاي اونها تكذيب نشه
...................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
درود بر همکاران عزیز
پس تا کی میخواهید تصمیم بگیرید که واقع بین باشید و واقعیت ها را بپذیرد
نظر شما
ادامه