کد خبر: ۳۱۸۲۱
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
توضیحات «دکتر حمید کهرام» در خصوص واکسن های تولیدی موسسه رازی:
«دکتر حمید کهرام» رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به نامه سرگشاده اخیر «دکتر علیرضا قمریان» توضیحاتی را ارائه کرد ...
http://hakimemehr.ir/files/fa/news/1395/7/10/3067_872.jpg
 

حکیم مهر - «دکتر حمید کهرام» رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به نامه سرگشاده اخیر «دکتر علیرضا قمریان» (اینجا) توضیحاتی را ارائه کرد:

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر علیرضا قمریان
نماینده علمی محترم شرکت فایزر در ایران

نامه سرگشاده جنابعالی خطاب به اینجانب را که در فضای مجازی منتشر شد چندین بار مطالعه کردم و از حوصله و دقت نظرتان بر مصاحبه اینجانب و طرح مواردی با نام و نشان که به نظرتان قابل نقد است، تشکر می کنم. موضوع واردات واکسن را با این نامه در فضای مجازی ایجاد کرده اید که دیگر صاحب نظران هم روی این موضوع مهم فکر کنند و نظر دهند که این هم جای قدردانی دارد. فارغ از اینکه مسئولیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را بر عهده دارم، آنچه به نظر می آید را بدون تعصب حرفه ای طرح می نمایم و بسیار مسرور می شوم با گذاشتن این موضوع به نقد عمومی، حقیقت روشن و شفاف گردد. به امید آنکه در سال اقتصاد مقاومتی این نقدها بدون جانبداری و تعصبِ بی دلیل موجب ارتقای تولید داخل شود که خواست همگان است.

1. در پاسخ، ابتدا موضع خود را بسیار شفاف اعلام می نمایم که هیچگاه مخالف واردات واکسن حتی موارد مشابه تولید داخل نبوده ام و این موضوع در مصاحبه ها طرح شده اما ممکن است بخش هایی از مطالب در رسانه ها حذف شده باشد. به هر حال در مورد واردات واکسن ذکر چند نکته ضروری است:

الف. ضرورت واردات آزاد در صورتی که واکسن در داخل کشور تولید نشود.

ب. در مواردی که واکسن های تولیدی دارای کیفیت خوبی نباشند و یا به میزان لازم تولید نشود حتما باید واکسن وارد کرد.

ج. در صورت قابل قبول بودن کیفیت و کمیت تولید داخل به میزان لازم، حدود ۳۰ درصد واردات می تواند نیاز مصرف کنندگانی که به دلایلی غیر از کیفیت و حتی قیمت، قصد مصرف واکسن خارجی را دارند، رفع کند. از سویی واردات واکسن های با کیفیت از کشورهای پیشرفته می تواند با ایجاد بازار رقابتی، کیفیت تولید داخل را هم به چالش کشیده، ارتقا یابد.

2. در پاسخ به بند شماره ۱ در مورد قدیمی بودن تاسیسات و تجهیزات موسسه، این واقعیتی انکارناپذیر است اما نتیجه گیری برای تشخیص نیاز کشور به واردات به علت فرسودگی تجهیزات موسسه، در ذهن حضرتعالی است و بدون دلیل، از این موضوع دوباره نتیجه گرفته اید که موسسه عقب مانده است و حتما محصولات کیفیت لازم را هم ندارند! ملاحظه می فرمایید که مقدمه با نتیجه گیری ارتباط چندانی ندارند. در بندهای دیگر بیشتر به این موضوع پرداخته می شود. البته در انتهای این بند هم متاسفانه طبق اخلاقِ معمول فرافکنی شده و به جز خود دنبال مسببان عقب ماندگی هستید. به نظر، نخست آنکه در واکسن های تولیدی کنونی موسسه عقب ماندگی وجود ندارد، دوم آنکه اگر هم نقایصی باشد همه ما دامپزشکان، داروسازان، بیولوژیست ها و پزشکان دست اندرکار در آن شریک هستیم و با واردات بیش از حد واکسن این عقب ماندگی رفع نخواهد شد بلکه تشدید می شود. پس واردکنندگانی که به کمک تولید داخل نیامده اند احتمالا قصور بیشتری دارند تا تولیدکننده ای که تمام سعی خود را در این مدت برای تولید و ارتقای واکسن به کار برده است. به هر حال امیدوارم با باز شدن این مباحث همه کمک کنند تا اگر نقایصی هم هست در مدت قابل قبولی برطرف شود.

3. در بند شماره ۲ عددهایی که حضرتعالی طرح نموده اید خیلی دقیق نیست، ولی فحوای استدلال درست است. اگر گفته شده که تمام نیازمندی های واکسن توسط موسسه برطرف می شود اشتباه است. در مورد واکسن هایی که تولید مشابه داخل ندارند، به میزان مورد نیاز نه از کشورهایی که واکسن های بی کیفیت تولید می کنند و ممکن است موجب آلودگی بیشتر هم بشود، بلکه لازم است از کارخانه های پیشرفته واکسن وارد شود.

4. در بند شماره ۳ موضوع PMS را طرح نموده اید که پیشنهاد بسیار خوب و قابل تقدیری است. واکسن های موسسه رازی با تمام واکسن های وارداتی در تحقیقی مقایسه و نشان داده شده که خوشبختانه واکسن های رازی از بسیاری از واکسن های وارداتی تیترهای بهتری داشته و با بعضی از آنها هم تقریبا مساوی است. این تحقیق توسط دانشگاه تهران در چهار استان بزرگ کشور با نظارت بهترین دامپزشکان انجام شده و کاملا از نظر علمی قابل دفاع است. البته لازم است این دسته تحقیقات تداوم داشته باشد. برای این تحقیق تاکید بود که موسسه نقشی نداشته باشد بلکه توسط دانشگاه و با نظارت بهترین های کشور انجام شود. آمادگی وجود دارد در هر استانی که حضرتعالی یا دیگر صاحبنظران پیشنهاد نمایید این تحقیقات توسط هر فرد یا ارگان قابل اعتماد انجام شود. این موضوع را به طور آزاد در فضای مجازی طرح نمایید تا انشاالله به اجرا درآید. بیان این توضیحات بدان سبب است تا مرغداران که به تعبیر شما ولی نعمتان ما هستند از انجام مطالعات تحقیقی کاملا اطمینان خاطر یابند. اما در مورد PMS در موسسه که به طور معمول دنبال می شود با این حال موسسه رازی آماده است فرد، شرکت یا دانشگاه معتمد آحاد دامپزشکان مسئولیت انجام این مطالعات میدانی را به عهده بگیرد. ذکر این نکته ضروری است که در تمام مصاحبه ها و جلسات با متخصصان و سازمان دامپزشکی، استقبال خود را از بیان نظرات صریح درباره واکسن های موسسه به ویژه واکسن های طیور اعلام کرده ایم که در پاسخ بر کیفیت بسیار خوب این واکسن ها صحه گذاشته اند و اینکه علت مصرف واکسن های وارداتی در مرغداری ها مسائل دیگری است که شاید بهتر باشد طرح نشود. در این فرصت نیز بار دیگر درخواست شفاف خود مبنی بر اعلام نقص واکسن های طیور موسسه رازی به منظور بررسی موضوع را مطرح می کنیم.

5. در بند شماره ۴ خواستار ارائه فهرست ۶۰ شرکت واردکننده واکسن شده اید. همانطور که می دانید به علت تبلیغات برای این شرکت ها نمی توان نام آن ها را در فضای مجازی اعلام کرد ولی اسامی شرکت ها در سازمان دامپزشکی و نیز در دفتر اینجانب موجود است که هر وقت لازم دیدید، ارائه می شود. اما پاسخ پرسش تان در مورد ویروس های بیماری زای غیربومی واکسن های وارداتی؛ حتما اطلاع دارید قوانین کشورهای پیشرفته برای واردات واکسن ها به خصوص واکسن های زنده تا چه حد سختگیرانه است. برای واردات دام زنده، فراورده های دامی مانند گوشت قرمز و سفید و….. چه قوانین سختگیرانه ای اعمال می شود. حتما دلیلی برای این قوانین وجود دارد. چرا برای واردات واکسن های دامی آن هم واکسن های حاوی ویروس و باکتری زنده در کشورمان به فقط به آزمایشات ساده بسنده می شود؟ حتی بر فرض اینکه تا کنون هیچ بیماری جدیدی با واردات واکسن ایجاد نشده باشد، آیا امکان بروز و ظهور بیماری در آینده نیست؟ آیا نمی دانیم تحقیقات در کشور ما آنقدر گسترده نیست تا از عدم انتقال هیچکدام از ویروس های موجود در خارج از کشور کاملا اطمینان حاصل نماییم؟ در این بند، شما خیلی دست و دل باز و با جرات از واردات واکسن های به خصوص حاوی ویروس و باکتری زنده به طور عام دفاع کرده اید. پیشنهاد می شود همانطور که سازمان دامپزشکی در مورد واردات گوشت و غیره سخت گیری و قوانین لازم را اجرا می کند در مورد واکسن های وارداتی هم به آزمایشات ناقص داخل کشور و نیز گزارش های شرکت های وارد کننده واکسن های وارداتی اکتفا نکند و برای دقت در کار آزمایشات تکمیلی را در آزمایشگاه های مجهز خارج کشور انجام دهد.

6- در بند ۵ در موضوع دامپینگ پیشنهاد مطالعه قیمت واکسن ها در کشورهای منطقه پیشنهاد بسیار خوبی است. این موضوع از قبل در دستور کار موسسه بوده و با شرکتی قرارداد منعقد شده و در حال مطالعه است و در آینده نتایج آن ارایه خواهد شد. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید دریافت آنها مزید امتنان است. همانطور که می دانید قیمت واکسن ها بر اساس میزان درخواست و شرکت تولیدکننده و نیز نیاز بازار تعیین می شود. به طور طبیعی وضعیت کشور تولیدکننده واکسن با کشورهایی که تولید کننده نیستند متفاوت است. بازار تولید مرغ گوشتی ایران از نظر کمیت و کیفیت در منطقه بی نظیر است. حضور در این بازار برای خیلی از تولیدکنندگان واکسن خارجی یک امتیاز است. برای همین نه تنها در قیمت، بلکه بیشتر از آن، دست واردکنندگان عزیز را باز می گذارند تا هر نوع امتیازی از جمله سفرهای خارجی و غیره به واسطه های فروش واکسن عطا نمایند.

پرسیده اید که توان رقابت موسسه به دلیل عقب ماندگی و غیره گرفته شده است. حال شما پاسخ هید؛ کاهش فروش واکسن های خارجی به دلیل چیست؟ آیا واکسن های خارجی عالی و واکسن های موسسه عقب افتاده است؟ حضرتعالی مستحضرید که در حال حاضر تولیدات طیوری موسسه از هر کدام از واکسن های وارداتی بیشتر به فروش می رسد پس قدرت رقابت به دلایلی که ذکر شده کاهش نیافته است. در سالهای اخیر که سیاست های تبلیغاتی نیز برای فروش واکسن در موسسه دنبال می شود میزان فروش نسبت به سال های قبل حدود دو برابر شده است. بنابراین روشن است که تنوع واکسن های وارداتی، تبلیغات متنوع، حضور کارشناسان خارجی، پیشنهادات متنوع هر کدام از واردکنندگان محترم و متاسفانه فرهنگ مصرف جنس خارجی که همگی درگیر این مشکلات فرهنگی هستیم، تاثیرات بسیار جدی تری از مطالب مطرح شده در نامه حضرتعالی دارد. پرسش اساسی این است چرا در سال اقتصاد مقاومتی برای خریداری واکسن که لزوما کیفیت بهتری هم از تولید داخل ندارد، ارز از کشور خارج شود؟

در انتهای این بند به نظر کمی عوام پسند برای واردات واکسن هم تبلیغات کرده اید. طرح موضوع GMP بدون شناخت کافی از اصول آن شاید برای زدن تازیانه به تولید داخل است که امیدواریم منظور شما این نبوده باشد. بیشترین آشنایی با اصول GMP در بین کارشناسان، محققان و دانشمندان موسسه رازی است. GMP بیشتر یک فرهنگ تولید است که کارشناسان، متخصصان و دانشمندان موسسه بیش از افراد دیگر با این مقوله آشنا هستند. تمام کارخانجات دنیا در بستر زمان سعی در اجرای اصول GMP دارند برای همین در این برهه بیشتر بحث برcGMP است. موسسه رازی هم در طول زمان این موضوع را پیگیری کرده و می کند. هیچ کجای دنیا قدیمی بودن ساختمان ها و تجهیزات را مساوی عدم داشتن GMP نمی دانند. تمام محصولات نهایی موسسه بر اساس اصول فارماکوپه های بین المللی و با بهترین کیفیت های بین المللی تولید و همه آزمایشات لازم روی مواد اولیه، محصولات حین تولید و پس از تولید انجام می شود. اسناد تمام آزمایشات در موسسه موجود است و می تواند مورد بازبینی قرار گیرد.

برای صادرات به ویژه در مورد تولیدات دامی و طیور لازم است پرونده این تولیدات در کشورهای هدف ثبت شود. موضوع صادرات محصول و نیز صادرات تکنولوژی از اهداف موسسه در گذشته نبوده بنابراین فعالیت جدی انجام نپذیرفته است. آیا شما می دانید بخشی از این پرونده ها در کشورهای دیگر ثبت شده است و بخشی هم در حال ثبت شدن هستند؟ شاید علت عقب بودن ثبت پرونده تولیدات موسسه رازی در کشورهای دیگر نبود سیاست های صادراتی در گذشته بوده که اکنون در حال پیگیری جدی است. آیا می دانید واکسن های پزشکی موسسه که از نظر دقت های تولیدی شاید بسیار مهم تر از واکسن های دامی و طیور موسسه است به پیشرفته ترین کشورها صادرات می شود؟ آیا می دانید هم اکنون تفاهم نامه هایی برای انتقال تکنولوژی به کشورهای دیگر داریم؟ آیا می دانید کشورهای دیگر به دنبال محصولات و نیز تکنولوژی تولید موسسه رازی هستند و در این زمینه درخواست های جدی دارند اما این موسسه هنوز تشکیلات و سازوکارهای لازم برای این برنامه ها را آماده ندارد؟ سال جاری یکی از مهمترین برنامه های موسسه صادرات محصول و تکنولوژی است.

کنایه تان درباره ناتوانی موسسه برای صادرات واکسن به عقب افتاده ترین کشورها را هم به حساب بی اطلاعی حضرتعالی و کم لطفی می گذاریم البته ما بیشتر مقصر هستیم که در این مورد به خوبی اطلاع رسانی نکرده ایم.

7- در بند ۷ موضوع بیماری تب برفکی را طرح کرده اید. این موضوع به نظر بحث بیشتری می طلبد. موضوع این نامه بیشتر در مورد واردات واکسن های طیوری است. در مورد واکسن تب برفکی، موسسه رازی دو کار بسیار بزرگ در این مدت انجام داده که چقدر خوب بود به جای این همه نقد به تولید داخل، آنها را نیز طرح می کردید که در آن صورت قضاوت خود را ملی گرایانه تر می نمودید. تولید واکسن تب برفکی از سال ۹۴ در اثر R&D –تحقیقات توسعه ای- موسسه از ۳PD50 به ۶PD50 تبدیل شد. شرکت واکسن سازی تب برفکی "روناک” هم با کمک و انتقال تکنولوژی موسسه به تولید رسید. امیدواریم در سال جاری تولید موسسه و شرکت روناک برای نیاز واکسن تب برفکی داخل کافی باشد همچنین اکنون برنامه های صادراتی هم در حال پیگیری است. همانطور که می دانید واکسن های وارداتی تب برفکی حاوی سویه های بیماری نیستند. در مورد مشکل ایجاد شده در سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ هم مطالب بسیار است که به نظر از حوصله این نامه خارج است.

در مورد بروسلوز هم مطالبی طرح نموده اید که واقعیت دارد. واکسن موسسه حداکثر چهار ماه می تواند از بیماری پیشگیری کند که این موضوع تازه ای نیست و شاید در بیش از ۴۰ سال گذشته مشکل ساز بوده است. سازمان دامپزشکی همیشه سعی می کرد واکسن را پیش از تاریخ انقضا استفاده نماید. اما چرا در این دوره تشدید بیماری طرح می شود، به نظر به جز مشکل واکسن قطعا مسایل دیگری هم هست که لازم است در کمیته های مربوط به پیشگیری بررسی شود. در این مورد دو طرح بسیار جدی در موسسه در حال اجرا است که امیدواریم تا آخر سال به نتیجه برسد و واکسن های با قدرت ماندگاری بیشتر و نیز تولید فرمانتوری به بازار عرضه شود. در مورد واکسن بروسلوز همانطور که ملاحظه می فرمایید ضعف کیفیت ماندگاری واکسن قابل قبول و در حال ارتقا در طرح های R&D است.

خواهش ما از جامعه علمی و نیز دامپزشکان محترم در مزارع و مرغداری ها این است که به جای پرداختن به تبلیغ واردات واکسن های مشابه تولید داخل، با بیان نقایص واکسن ها، ما را برای انجام تحقیقات در موسسه رازی یا با کمک محققان خارج از موسسه به منظور ارتقای کیفی واکسن ها یاری نمایند. به عنوان نمونه واکسن روغنی نیوکاسل و آنفلونزای موسسه که قبلا به صورت 0.5 سی سی تزریق می شد و موجب مشکلاتی در طیور بود با طرح موضوع در یک مدت مشخص به 0.2 سی سی تبدیل شد. یا بعضی واکسن هایی که در سبد موسسه نبود مانند واکسن گامبرو، حدود ۳ سال است که تولید می شود و خوشبختانه نتایج خوبی هم نشان داده است. واکسن نیوکاسل کلون و نیوکاسل مقاوم به گرما نیز با تلاش کارشناسان و دانشمندان موسسه در سال ۹۵ وارد بازار شد. واکسن ۹۱-۴ هم امیدواریم به زودی وارد بازار شود.

در انتها نسبت به قطع واردات و تفسیر اقتصاد مقاومتی اظهار امیدواری نموده و البته نگرانی خود برای تولید به موقع واکسن ها را ابراز کرده اید. همچنین فرار رو به جلو و فرافکنی هم مذمت شده است! این پیغام بسیار نیکی است که اینجانب به عنوان مدیریت این مجموعه گرانبها آمادگی دارم ضمن پذیرا بودن انتقادات مدیریتی با همفکری متخصصان نقایص مدیریتی خود را برطرف نمایم. گرچه هنوز تاکید می شود در مورد واکسن های طیوری تا ۳۰ درصد نیاز کشور واردات قابل قبول است ولی متاسفانه باید اذعان نمود که سازمان دامپزشکی تا ۳ برابر نیاز کشور ثبت سفارش کرده و نیز در سال ۹۵ که سال اقتصاد مقاومتی است واردات واکسن نسبت به دوره مشابه سال قبل بیشتر بوده است!

در پایان متمنی است نظر حضرتعالی نیز به صورت مشخص بیان شود که در صورت اعتماد به واکسن های تولید داخل البته بعد از آزمایشاتی که لازم می دانید، چیست؟ آیا توصیه به مصرف واکسن های داخلی می نمایید یا به دلیل قدیمی بودن تاسیسات و تجهیزات تولید، مصرف واکسن های خارجی را توصیه می کنید؟ برای اثبات حُسن نیت خود، در صورت اول آمادگی داریم تا هرگونه آزمایش مقایسه ای یا آزمایشات دیگر بر روی واکسن های موسسه رازی با هر برند پیشنهادی شما در هر مرغداری مدنظرتان با نظارت حضرتعالی انجام و پس از آن نتایج توسط خودتان در رسانه ها اعلام گردد.

از طولانی شدن تحلیل و پاسخ پوزش می طلبم.

به امید ارتقای تولید داخل

حمید کهرام
رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
 
 
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
6
بسیار پاسخ جالبی بود، از هر دو اساتید به خاطر حس مسئولیت پذیریشان سپاسگزارم
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
1
4
با سلام
من یک مرغدار هستم در منطقه دماوند تهران
متاسفانه واکسن های رازی در منطقه کم است و در صورت درخواست از جانب مرغداران، مراکز مایه کوبی تمایل به تامین انها ندارند و جالب آن است که اکثر دکترهایی که در مراکز مایه کوبی یا داروخانه ها هستند توسط شدکت های خارجی به سفرهای خارجی فرستاده میشوند.
لطفا در صورتیکه اعتقاد دارید مرغداران ولی نعمت هستند بگویید چرا زمانیکه بیشتر مرغداران در حال ضرر دادن هستند و هر روز تلفات مرغداری ها بالاتر میرود و بیماریها با شکلهای جدید بروز می نماید چرا خودروی دامپزشکان به روز شده و سفرهای خارجی انها بیشتر میشود‌؟؟؟
مگر نه اینکه درامد یک کلینیسین از ما مرغداران است؟
پس چرا وضع ما مرغداران هر روز بدتر میشود و وضع دامپزشکان بهتر
بنده چندین بار توانستم واکسن رازی را تهیه نمایم و پس از مصرف همچنان مایل به مصرف انها میباشم ولی متاسفانه یا واکسنهای رازی نیست یا به سختی پیدا میشود.
تقاضا دارم کمی بیشتر نظارت باشد بر روی توزیع محصولات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
4
چرا موسسه به جایی رسیده که این چنین نقد میشود :
1- مدیریت موسسه دولتی است ، یعنی تلاش و دل نگرانی در آن کم و آینده نگری کمتر میباشد لذا از کیفیت خبری نیست .
2- مدیریت ها به سمت سیاسی شدن میروند و این خطر ناکترین جزء کار موسسه است .
3- کسی واکسن رازی را کنترل نمیکند ، سازمان این کار را نمیکند اگر کسی هم بخواهد در سازمان این کار را بکند تکفیر غیر علنی میشود .
4- چرا سازمان واکسن رازی را برای کنترل به خارج نمیدهد ؟
5- چرا وزارت راه را برای تولید واکسن باز نمیکند ؟
6- معمولا معاونت تشخیص و درمان سازمان که باید واکسن رازی را کنترل کند از افراد رازی است !! مثل حالا تو خود بخوان حدیث
مفصل از ...
7- رازی بازار خارجی که ندارد مجبور است بازار داخل را کنترل کند
8- مدیران رازی پشت مرحوم میر شمسی و سابقه رازی مخفی میشوند ، حساب این عزیزان را با عملکرد رازی باید جدا کرد ، میر شمسی عزیز ، رازی عزیز ولی ! ولی مدیریت رازی باید پاسخ گو باشد که نیست .
9- وقتی رازی توزیع هم میکند ....................... را به عهده بگبرد .
10- چرا وزیر گفت در رازی ساخت واکسن حرام آست ، حتما چیزی میداند که این حرف را میزند .
11 - رازی انباشت نیروی غیر متخصص دارد .
12 - رازی به راهی میرود که نه خودش رشد کند و نه بگذارد دیگران رشد کنند .
13- حرکت هایی در رازی هسنت ......................... بعضی ها میشود !!!!!!!!!
14 به هر حال پیش بینی میکنم هر سرنوشتی رازی در 5 سال آینده خواهد داشت توسط این تیم انجام می شود !!! چون آخرین فرصت آنهاست
در رابطه با واکسن های خارجی 1- زمانی تا میتوانستند گران میدادند به مرغداران بینوا تا اینکه رقیب بیاید
2- وارد کننده ها میدانند واکسن آنها کنترل دقیق نمی شود لذا امکان واردات هر آشغالی هست .
3- همین الان واکسن های خارجی نیز کنترل نمیشود .
4- در حمل و نقل واکسن به داخل نظارتی نیست .
5- بیزینس دارو را به کشور وارد میکند نه صرفا فاکتور های علمی و .....

در خاتمه رازی تجهیزاتش قدیمی و پراید ساز است مطمئنا واردات هم جنس بنجل شبه چینی وارد میکند مثل اتومبیل های ما که می سازیم و وارد می کنیم .
راه حل :
1- صنعت طیور باید به رشدی برسد که کنترل واکسن را خودش انجام دهد که این نیست . با این گونه مدیریت تعاونی ها کار به جایی نمی رسد .
2- سازمان از باری به هر جهت خارج شود و مسئولیت بپذیرد .
3- رازی مدیریت پاسخگو داشته باشد .
4- رازی و وارد کننده ها رقیب باید داشته باشند
5- وارد کننده ها بزینش را از سیستم خود دور کنند و واردات آنها به سمت تولید ملی با مشارکت خارجی ها سوق داده شود
6- وزارت برنامه داشته باشد ، که ندارد اصلا out of picture است!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
5
به استحضار حکیم مهر عزیز می رسانند روند اجرائی مقابله با بیماری تب برفکی که دکتر کهرام در مورد آن صحبت نمیکنند !!!! به قرار زیر بود که در میان سکوت همه دست اندر کاران گذشت و درسی از آن نیاموختیم ، معتقدم با مسئولین مسن وزارت کشاورزی و سازمان و رازی اگر نصف دام کشور هم از بین برود هیچ اتفاقی نمی افتد :
1- وجود قوانین و مقررات مناسب به عنوان نقشه راه شامل داشتن پشتوانه قانونی و آئین نامه اجرایی مصوب کنترل تب برفکی و طرح ملی فراگیر کشوری همراه با منابع مالی و انسانی وروش های اجرائی که این مهم باید در سازمان دامپزشکی تهیه و توسط وزارتخانه برای پیشگیری و کنترل مخرب ترین بیماری دامی تصویب گردد که متاسفانه به باد فراموشی سپرده شده است .
2- اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای جهت کنترل جابجائی دام در داخل وهمچنین ورود دامهای قاچاق از مرزهای کشوربه خصوص مرز شرقی به منظور جلوگیری از ورود ویروس تب برفکی و به خصوص تیپ های جدید وغیربومی بیماری ، متاسفانه قاچاق دام خود خواسته بدون توجه به عواقب آن درمرز های کشور ما بخصوص مرزهای شرقی وجود داشته وتشکیلات ناقص دفترقرنطینه سازمان دامپزشکی 95 درصد فعالیتش در ارتباط با واردات بوده و هیچگونه اقدام عملی موثری در بحث قرنطینه داخلی و مرزی وجود ندارد.
3- مراقبت بالینی و سرولوژیکی در داخل و خارج کشور به منظور تعیین سریع تحت تیپ های ویروس درگردش در دامهای مبتلا به منظور شناخت تغییرات بیماری و ماهیت سویه های درگردش و تولید واکسن متناسب با سویه های در گردش جهت پیشگیری از گسترش بیماری ، این مراقبت هم اکنون در کشور بسیاربسیار ناقص ! و تشخیص بسیار دیر هنگام می باشد . هنگامی که سویه جدیدی جمعیت دامی استان و یا کشور را به شدت آلوده نمود تشخیص داده می شود و متا سفانه پس از تشخیص سویه جدید ، اختفا و مخفی کاری وجود بیماری و تلفات مشاهده شده در کلیه سطوح سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی شروع می شود.
سوالی که وجود دارد چرادر سال های اخیر هر سه الی چهار سال یک تحت تیپ ویروس تب برفکی تشخیص داده می شد و در این دوسال اخیرهر شش ماه یک تحت تیپ داشتیم ؟ یکی از این تحت تیپ ها در عربستان و ترکیه مشاهده و وارد کشور شده بقیه از کجا آمده اند ؟
4- تامین ذخیره استراتژیک واکسن برای واکنش سریع به بیماری ، کشور کانادا و امریکا عاری از بیماری تب برفکی هستند با این وجود به گونه ای آماده اند که ذخیره استراتژیک آنها کل دام این دو کشور را در صورت بیماری پوشش می دهد ، در کشور ما که تب برفکی جزئ لا ینفک بیماری های دامی کشور می باشد مهرماه 94 که شروع در گیری ها بود توسط مسئولین سازمان اعلام گردید که ذخیره واکسن استراتژیک وجود ندارد !!. در طول مدت همه گیری اخیر هیچ ذخیره استراتژیک واکسنی وجود نداشت و این بیانگر عملکرد به شدت ضعیف و متضاد با اقتصاد مقاومتی مدیریت سازمان دامپزشکی می باشد .
5- واکنش سریع و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از انتشار ویروس تب برفکی در میان جمعیت دامی کشوربه خصوص تحت تیپ های جدید وغیربومی ، این واکنش به علت اختفا چه از ناحیه ادرات کل استان و یا سازمان دامپزشکی به شدت کند و یا با چشم پوشی از وجود بیماری همراه می باشد و این آفتی است که به شدت سبب انتشار بیماری می گردد.
6- ایجاد برنامه امنیت زیستی در دامداری های کشور، متاسفانه به علت عدم برنامه ریزی اصولی جهت تولید وعدم حمایت از تولید کننده و پایین بودن بنیه مالی دامداران و همچنین عدم آموزش لازم ،و عدم استقرار امنیت زیستی آسیب پذیری دامداریهای کشور به شدت بالاست .
7- پوشش واکسیناسیون در دامهای در معرض خطر. محدودیت تولید واکسن داخلی ، عدم استفاده از ظرفیت موجود بخش تب برفکی موسسه رازی ، مدت کم ایمنی زایی واکسن تولید داخلی ، نبود رقیب داخلی در تولید واکسن تب برفکی، محدودیت و عدم پیش بینی واردات واکسن ، فقدان امکانات آزمایشگاهی مناسب جهت کنترل کیفی واکسنهای تولید داخل و وارداتی و عدم کنترل کیفی واکسن بخصوص واکسن تب برفکی توسط سازمان ( محدودیت عمدی در عدم کنترل واکسن توسط موسسه رازی ومدیریت های سازمان دامپزشکی)، عدم کنترل میزان ایمنی زائی واکسن های تزریق شده ، از دیگر ضعف ها در این ارتباط است.
اتفاقی که در همه گیری تب برفکی سال 94 و 95 افتاده عدم تولید واکسن توسط موسسه رازی با بهانه های بی شمار و اعزام نیرو های موسسه به شرکت خصوصی واکسن سازی روناک که 14 سال منتظرتولید واکسن بوده و نهایتاعدم تولید واکسن کافی و عدم کنترل بیماری.
8- آگاه سازی و آموزش بهره برداران /زمانی که آگاهی ، آموزش و اطلاع لازم توسط سازمان به دامدارن داده نمی شود وحبس اطلاعاتی انجام وترویج اطلاعات کذب از قبیل اعلام 13000 تلفات تب برفکی توسط رئیس سازمان دامپزشکی در مورد بیماری که به شدت بیماری زا و مسری است انجام می گردد ، بی اعتمادی و ترویج ناآگاهی نتیجه این عملکرد می باشد .
9- استفاده ازمشارکت بخش خصوصی. نا محرم بودن دامداران و تشکل ها در مورد اطلاعات تب برفکی و عدم استفاده از مشارکت تعاونی های و تشکل های دامداری و دامداران سبب ابتر ماندن اقدامات سازمان گردیده است .
10-عدم استفاده از خرد جمعی سازمانی / سازمان در این دو ساله درگیری با بیماری کمیته ملی مبارزه با تب برفکی تشکیل نداده و جلساتی محدود بین اعضای محدودی در داخل سازمان تشکیل می گردیده است ، جالب است بدانید سازمان دامپزشکی کارشناس رسمی تب برفکی و رئیس گروه بیماری ویروسی ندارد! و تنها یک نفر معا ون دفتر مربوطه همه بیماری ها از جمله سل ، باکتریایی ، انگلی و از جمله تب برفکی را هم پیگیری می نماید.
11- چالاکی لازم سازمان دامپزشکی جهت برنامه ریزی متناسب با کوچ عشایر ، بدیهی است جلو کوچ هزاران ساله عشایر را نمی شود گرفت ، بلکه باید مدیریت شود که اولین اصل ، تامین واکسن می باشد که متاسفانه تهیه نگردید که این فاجعه اتفاق افتاد .
12- عدم استفاده از پتانسیل نیروی انسانی سازمان / ..................سازمان کاملا به شکل بسته عمل نموده و ازنیروهای خبره سازمان استفاده ننموده و افراد با تجربه را حاشیه نشین نموده وبه شکل ............... نسبت به کنترل بیماری اقدام می نماید . متاسفانه در بحث .................................................. سبب گردیده که اقتصاد معیشتی قشر ضعیف دامدار دچار بحران ورشکستگی گردد. چه کسی پاسخگوی تلفات بیش 300 هزار راسی دامداران کشور خواهد شد ؟
13 – رئیس سازمان دامپزشکی می گوید شش ماه قبل بحران را پیش بینی کردیم! واکسن مجانی را یک مرتبه بهادار کردیم !! و استقبال از طرف دامداران نشد !!! و زمانی هزینه واکسن تامین شد که کار از کار گذشته بود !!!! به نظر شما چه توجیهی از این توجیه مبهم تر برای نابودی دام مردم فقیر و ضربه به اقتصاد مملکت و حرکت بر خلاف اقتصاد مقاومتی می تواند وجود داشته باشد .
آیا نباید حداقل ...........................................؟ آیا صرف شعار اقتصاد مقاومتی کافی است ؟ آیا اقدام وعملی نباید باشد ؟ آیا ............... جوابگوی خسارت دهها میلیارد تومانی به دام داران خواهد بود ؟
نهایتا به نظر می رسد وزارتخانه چه در ....................... و چه در هماهنگی لازم بین دستگاههای ذیربط مثل سازمان و موسسه رازی و ... به شدت ضعیف عمل نموده است . بدیهی است در صورت عدم توجه مشکلات بیشتری در سر راه خواهد بود ، اینجانب اعتقاد به تحقیق و تفحص داشته که کم کاری ها فعلی مشخص و از تلفات و خسارت های آینده پیشگیری شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
2
سلام جناب کهرام چرا وزیری که شما را منصوب کرده اعلام میکند ساخت واکسن در رازی حرام است ؟؟؟
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
با سلام خدمت دوستان و با عرض تبریک روز دامپزشکی به جامعه بزرگ دامپزشکان . در موضوع واکسن بروسلوز جمله "واکسن موسسه حداکثر چهار ماه می تواند از بیماری پیشگیری کند" غلط چاپی بوده و منظور تاریخ انقضای واکسن 4 ماه میباشد . این در متن اشتباها قید شده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
2
((( کهرام :: در مورد بروسلوز هم مطالبی طرح نموده اید که واقعیت دارد. واکسن موسسه حداکثر چهار ماه می تواند از بیماری پیشگیری کند که این موضوع تازه ای نیست و شاید در بیش از ۴۰ سال گذشته مشکل ساز بوده است.)))
عزیز دل برادر 40 سال است مشکل دارید و مشکل را حل نکردیدید ، به چه چیز شما امید ببندیم ، آیا در 40 سال آینده رفع نقص میکنید !
جناب کهرام قطر از چهل سال پیش تا حالا توسعه خارق العاده ای داشته ، دنیا در حال پیشرفت است و شما این موضوع به این مهمی را حواله به چهل سال قبل داده اید ؟ این تذهبون ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
2
( کهرام : تولید واکسن تب برفکی از سال ۹۴ در اثر R&D –تحقیقات توسعه ای- موسسه از ۳PD50 به تبدیل شد. شرکت واکسن سازی تب برفکی "روناک” هم با کمک و انتقال تکنولوژی موسسه به تولید رسید. )
سالها به رازی گفته می شد واکسن ناکاراست که زیر بار نمیرفتند ! و میگفتند توی پشم میزنید ! اگر واکسن مناسب بود چرا واکسن ۶PD50 تولید کردید ؟ بیماری با سرعت 200 کیلومتر می تازد و شما اندر خم یک کوچه اید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
((در مورد واکسن های وارداتی هم به آزمایشات ناقص داخل کشور و نیز گزارش های شرکت های وارد کننده واکسن های وارداتی اکتفا نکند و برای دقت در کار آزمایشات تکمیلی را در آزمایشگاه های مجهز خارج کشور انجام دهد.)) این حرف دکتر کهرام صحیح است واقعا سازما ن توانایی کنترل واکسن را نداشت و ندارد و البته خود را با رازی و وارد کننده در نمی اندازد ، برای PMS از خارج استفاده شود که پیشنهاد خوبی است ، سازمان در این میان به شدت ضعیف عمل مینماید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
دکتر امیری ( مسئول محترم بروسلوز سازمان دامپزشکی )با بیان اینکه برنامه واکسیناسیون دام از سال 1343 در کشور آغاز شده است افزود: در آن زمان کیفیت واکسن ها بگونه ای بود که برخی کشورها نیاز واکسن دامی خود را از ایران تامین می کردند، در حالی که اخیراً مشاهده شده که کیفیت واکسن های داخلی نسبت به گذشته کاهش داشته است.

وی بیان داشت: موسسه سرم سازی کشور باید تقویت شده و از افت کیفیت تولیدات این موسسه جلوگیری شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
با سلام و تبریک روز دامپزشک خدمت جامعه دامپزشکان کشور . سوال اینجاست که چرا به این راحتی زحمات دانشمندان و زحمتکشان این موسسه به باد داده شده و تولیدات آن زیر سوال برده می شود. بودند پروفسور میرشمسی ها ، دکتر آمیغی ها و امثال ان ها که در اوج شدت بیماری هم ترجیح می دادند تا به جای بیمارستان به آزمایشگاه رازی منتقل شوند تا بدون معطلی واکسن با فرمول جدید را بسازند و هستند افرادی که شب و روز خود را صرف اعتلای این مرکز و تولید محصولات پزشکی و دامپزشکی با کیفیت آن می نمایند، صد حیف که اکنون ............................................... دور از انتظار نیست زمانی که موسسه ای وزیر مربوطه اش تولید در آن را حرام اعلام کند و مدیرش .......................................، افرادی هم از این موقعیت استفاده کرده و به آن حمله خواهند کرد ، به قول شاعر من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد ..................... این موسسه .......................... با پشتوانه و پیشینه علمی ، با افتخار نمودن به بزرگان خود و با همت دانشمندان جوان و فرزندان این مرز و بوم با تداوم تولیدات با کیفیت همچنان استوار و سربلند در خدمت کشور خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
سلام
توضیح اینکه حساب میر شمسی ، متخصصین موسسه و قدمت رازی از عملکرد مدیریت باید مجزا شود ، اگر این اصل رعایت نشود تا شما حرف بزنی با اسم میر شمسی میخواهند عملکرد بد خود را توجیه کنند . مشکلی که ما داریم مدیریت بد و ناصواب اول وزارت خانه و بعد خود رازی است .
در مورد واکسن های وارداتی فکر نکنید شرایط بهتر از رازی است ، و حمایت از واردات میشود ، واردات ما کنترل نمیشود و این یعنی مشکل ! سازمان حرف میزند و حرف وحرف
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
باسلام خدمت جناب دکتر کهرام و بقیه پرسنل موسسه رازی.همه میدانندعلت تبلیغ مصرف واکسن تولید داخل نه کیفیت آن است و نه قیمت آن و نه اقتصاد مقاومتی که در تمام مصاحبه هایتان به آن متوصل ميشويد، بلکه تولید این واکسن ها در موسسه های دانش بنیان ی است که در واقع توسط خود اعضا هیات علمی موسسه رازی بعنوان بخش خصوصی فعالیت دارند(تبلیغ برای افزایش کار و کسب و درامد همکارانتان).کاش دید وسیع تری داشتید و منافع مرغداران و دامداران که تولید کنندگان واقعی کشورمان هستند را ...................... ترجیح می دادید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
جناب کهرام !
یک سوال ساده ، شما گفتید واکسن خارجی نیم بند کنترل میشود که این درست است ، آیا واکسن رازی تمام بند کنترل میشود توسط سازمان !
مشکل کنترل واکسن هست که متاسفانه سازمان از زیر آن شانه خالی میکند وگر نه شما و وارد کننده ها مجبور بودید کیفیت را بالا ببرید .
مشتری موسسه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
جوابیه در بخشی از بندهای آن بخوبی تهیه است ، لکن در بخشهای بعدی منفعل بودن نگارنده آن کاملا مشهود است ، تا جاییکه تعصبی بودن آن بیشتر مشهود است . اینجانب مدت قریب به 35 سال است با موسسه آشنایی دارم و در حال حاضر نیز با موسسه ( بخش بازرگانی ) در ارتباط مستقیم هستم . دکتر کهرام شخصیت خوب و محترمی دارد لکن با کمال تاسف مدیریت موفقی در موسسه نداشتند و نخواهند داشت تا زمانیکه به روش مستغنی از دیگران و متکی به نیروهای ناکارامد وارداتی اصرار دارد . اینجانب مثالی از بخش بازرگانی میزنم تا حقانیت آنچه را گفتم برای خواننده اثبات شود . مدیریت بازرگانی که از بخشهای مهم و حیاتی موسسه است از زمان مدیریت جناب آقای دکتر کهرام تا کنون بی ثبات ترین مدیریتهای موسسه بوده تا جاییکه در طول دو سه سال گذشته شاهد آمد و رفت بیش از شش قسم مدیر بوده ..............................................................
....................................................
....................................................
.................................................... آقای دکتر و همکاران محترم اگر ذره ای به گفته های من شک دارید خودتون بررسی کنید تا ببینید آنچه گفته شده است واقعیت دارد . من مشتری حق دارم با این وضع این مدیریت از شرکتهای خارجی واکسن تهیه کنم چون بین ما مشتریان متاسفانه تبعیض زیاد قایل میشوند و ....................... از امتیازات ویژه ای برخوردارند و بقیه ندارند . اگر چه بعضی از حرفهام با موضوع فوق ارتباط چندانی ندارند ولی ناچارم این حرفها را بزنم تا دکتر و همکاران بدانند ما بعنوان مشتری با چه مدیرانی روبرو هستیم بعد دکتر انتظار داره که موسسه ترقی کند . بقول برخی همکاران موسسه شاید ..............................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
برای اثبات حُسن نیت خود، در صورت اول آمادگی داریم تا هرگونه آزمایش مقایسه ای یا آزمایشات دیگر بر روی واکسن های موسسه رازی با هر برند پیشنهادی شما در هر مرغداری مدنظرتان با نظارت حضرتعالی انجام و پس از آن نتایج توسط خودتان در رسانه ها اعلام گردد.))) پیشنهاد میشود این آزمون در یکی از آزمایشگاههای رفرانس جهانی برگذار شود نه در دانشگاه که جوجه ها را در توالت نگه میدارند برای آزمایش !!!!
ناشناس
|
Brazil
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
با سلام تمامی واکسن های وارداتی مشابع واکسن عای موسسه در زمان ثبت برای ازمایش فارمی با واکسن موسسه مقایسه می شوند و در صورت برابری کردن با واکسن موسسه تایید می شوند پس این نشان از کیفیت واکسن های طیور موسسه است مابقی صحبت ها به بازاریابی برمی گردد هیچ کجای دنیا به این راحتی واکسن از سایر کشور ها ثبت و وارد نمی شود مزید اطلاع در اروپا اگر بخواهد واکسن از خارج از اتحادیه اروپا حتی امریکا وارد شود علاوه بر بازدیدهای مداوم از سایت تولیدی کلیه سری ساخت ها هم به طور کامل ازمایش می شود واردات واکسن به نوعی جنگ بیوتروریسم است ما خیلی ساده گرفتیم حال چه فایزر باشد چه سایر کشور البته اگر اعتقاد داشته باشیم امریکا و برخی دیگر از کشور ها دشمن ما هستند نه دوست اگر ................................. نباشند به این راحتی اجازه ثبت و واردات واکسن از کشورهای خارجی صادر نمی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
واکسن موسسه با چه استاندارد هایی مقایسه شده آست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
ببینید عزیزان در دو زمان همیشه در این کشور همه چیز درست است یکی صحبت مسئولین و یکی روی کاغذ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
جناب آقای دکتر کهرام
با سلام
همانطور که مستحضرید داشتن gmp به معنی این است که کالا با کیفیت تولید می شود و یکی از کاربردهای آن برای صادرات است .خیلی خنده دار است که نداشتن آن را به این دلیل توجیح می کنید که ما قصد صادرات نداشتیم و هدفمان تولید برای داخل بوده است .ضمنا واکسن های انسانی چه مشابه تولید داخل داشته باشد یا نداشته باشد تعرفه ورود آن 4 درصد است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تنها ایران و دو کشور آفریقایی عقب مانده از واکسن تعرفه بالا می گیرند درحال حاضر در کشورمان (32 +5 ) اخذ می شود .
ضمنا تولید واکسن دامی در ایران با وجود موسسه رازی و یکی دو شرکت تولید کننده از مصادیق انحصار و شبه انحصار می باشد . که با هر قیمتی که هیات امنا موسسه اراده می کند واکسن می فروشید و به هیچ مقامی هم در مورد کیفیت و قیمت و غیره پاسخگو نمی باشید . واقعا خوشا بحال ما
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
جناب دکتر GMP-WHO "اصول بهینه ساخت" میباشد و این یک Guideline از سوی سازمان WHO برای تولید محصول با شرایطی مشخص است.
اگر مشکلی در اجرای آن بوده با این صحبت هایی که الان شده، مشخص مینماید که مشکل از جایی است که اجازه ندارند درباره آن حرفی بزنند.

- به نظر میرسه که خلا های قانونی در داخل موسسه باعث شده که سواستفاده هایی از جانب برخی صورت بگیره که باعث این مشکلات شده.
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
سلام بر همه دوستان و بر استاد عزیز جناب اقای دکتر کهرام که در اهواز به ما مامائی و زبان تخصصی درس دادن،تا بوده همین بود که هدف اصلی از واردات واکسن توسط بخش خصوصی سود اقتصادی حاصل از ان بود نه کمک به حل مشکلات تولید کنندگان ،دلیل اصلی واردات واکسن استاد گرامی سود حاصل از ان برای وارد کننده و حتی مراکز توزیع و واکسیناسیون است .و گرنه این خیانتی بزرگ است به کشور و مراکز تولیدکه با فرافکنی و دروغ پردازی تولید داخلی و ملی را بدون سند و مدرکی نا کارامد جلوه بدی ،دوستان بابت این تبلیغات واکسن خارجی چقدر پورسانت گرفتن خدا می داند و بس ،اقایان این پولها خوردن نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
جناب قلاوند عزیز
مشکل مدیریت دولتی و سیاسی است که این مراکز را زمین گیر کرده ، وقتی وزیر میگوید ساخت واکسن در رازی حرام است ، یعنی چه ؟
یا وزیر مسائل حادی از رازی میداند که این گونه بروز میدهد
یا اینکه واقعا به موضوع اشراف ندارد
یا به علت سن زیاد خسته شده و اینگونه می گوید
ولی ما که می دانیم چون کسی سال هاست واکسن رازی را کنترل نمیکند در ساخت واکسن هر کار می خواهند می کنند و همه را بی سواد می دانند
سازمان دامپزشکی از قصور های عظیمش عدم کنترل واکسن هست که هیچ رئیس سازمانی غیر از دکتر مطلبی به این موضوع نپرداخت البته آنهم نیم بند .
بعضی بلد نبودند
بعضی جسارت نداشتند
بعضی وابسته بودند
بعضی عامدانه این کار را نکردند
بعضی که حال درگیر شدن با رازی را نداشتند
بعضی هم از دانشگاه آمده بودند و دنبال درد سر نمیگشتند چون در همان وقت ها حال درد سر نداشتند
بعضی هم پیر شده اند و آخر خدمتی حال ندارند !!
یکی هم رقابت است که متاسفانه رازی رقیب ندارد لذا خیالش راحت است .
اخیرا هم که به فکر استفاده از همه چیز رازی برای آینده خود و تحکیم پایه های آتی هستند بی خیال تب برفکی و پی پی آر ...
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
جناب دکتر گل گفتید
البته نگاه آسیب شناسی من به موضوع از محیط شروع و بعد به پرسنل و قوانین منتهی میشه، صورت قضیه با اسم واکسن مخدوش شده چرا که به نظر من مساله ای که وجود داره دقیقا پشت کلمه واکسن کلید میخوره.

موسسه رازی یک بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم، پس در این بنگاه چرخش مالی رقم به نسبت قابل توجه ای وجود دارد و از طرفی نظارت هایی که بر این موسسه میشه ضعیف هستش، امکان این هم است که اهرم هایی از خارج بر موسسه فشار وارد کنند تا منافع اونها تامین بشه، نتیجه امکان فساد در داخل موسسه وجود دارد.

خب این مسائل یک طرف قضیه است، طرف دیگه قضیه اینه که رضایت شغلی کارکنان این موسسه به چه اندازه است ؟ از حقوق و مزایا و شرایط کاری خودشون راضی هستند ؟ اگر راضی نباشند چه مسائلی میتونه این افراد رو به خارج از موسسه گرایش بده ؟ یکی از دلایل اصلی و انحراف تیم ها، مسائل مالی است که مدیران باید بهش دقت کنند، اگر کسی از حقوق خودش ناراضی باشه یا موقعیت های بهتری خارج از تیم داشته باشه مقدمات تضعیف ساختار تیم و فعالیت موثر رو پیش رو داریم، خب این یک تهدید داخل ساختاری هستش، چطور برای همچین تهدیدی آماده هستند ؟ نتیجه خب آماده نیستند

قوانین رو منصرف شدم
نظر شما
ادامه