کد خبر: ۳۱۸۲۷
 

دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور در نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزی پروری و صنایع وابسته که توسط مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران و پرسندبرگ وزیر کشاورزی نروژ در مرکز نمایشگاه های بین المللی برج میلاد افتتاح شد از غرفه ها بازدید نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «مهندس محمود حجتی» در این مراسم اظهار داشت: ظرفیت های قابل توجهی در بخش شیلات کشور به خصوص در زمینه پرورش ماهی در قفس وجود دارد که در سال های گذشته از آن غفلت شده و نتوانسته ایم همپای کشورهای جهان پیش برویم.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت و همکاری دست اندرکاران، بهره گیری از فن آوری های نوین و تجربیات کشورهای پیشرو از جمله نروژ زنجیره بخش شیلات ایران از ابتدا تا بازار داخلی و خارجی تعریف و تکمیل شود.

حجتی در همین حال اظهار داشت: علاوه بر پرورش آبزیان در آب های داخلی، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان خاویاری در آب های ساحلی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تولید آبزیان در آب های ساحلی با هدف توسعه صادرات صورت می گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی مصرف سرانه آبزیان در کشور را 10 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: رو مصرف آبزیان در داخل کشور از سرانه مصرف جهانی آبزیان پایین تر است که باید افزایش یابد.

وی با بیان این که در دو دهه اخیر، آبزی پروری در جهان بر صید و صیادی در آب های آزاد پیشی گرفته است، خاطر نشان کرد: در دو دهه گذشته 80 درصد صنعت شیلات جهان متکی به صید و صیادی بود و اکنون با رویکرد جدید، این نسبت کاهش و آبزی پروری توسعه یافته است.

همکاری نروژ برای دستیابی به بازار و تولید غذای دریایی

در این مراسم وزیر شیلات نروژ نیز ضمن ابراز خرسندی از امضای چندین قرار داد میان بخش های خصوصی دو کشور گفت: همکاری های شیلاتی ایران و نروژ در آینده نزدیک با توافقات انجام شده گسترش خواهد یافت.

وی افزود: ایران برنامه بزرگی برای کشاورزی و شیلات دارد و دانش و فن آوری های نروژ می تواند به این اهداف کمک کند.

پرسندبرگ همچنین اذعان داشت: ایران و نروژ برای دستیابی به بازار و تولید غذاهای دریایی همکاری خواهند کرد.
وی گفت: دو کشور نیازمند یک چارچوب ثابت و قابل پیش بینی برای بازاریابی محصولات شیلاتی ایران هستند که کار پرهزینه ای است.

وزیر شیلات نروژ افزود: ما مذاکراتی را برای دستیابی به توافق روی جزئیات یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امنیت غذایی، تجارت شیلات و دام با سازمان دامپزشکی ایران داشته ایم.

 
 
نظر شما
ادامه