کد خبر: ۳۱۸۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از ابتدای امسال ۴۰ نوع باقیمانده دارویی را با نمونه‌گیری از محصولات خام دامی از جمله شیر،‌ ماهی قزل آلا، گوشت و طیور آغاز کرده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی خلج»‌ در پاسخ به اینکه سازمان دامپزشکی چه فکری برای بررسی باقیمانده سموم یا ذرات سنگین در گوشت مصرفی مردم کرده، اظهار داشت:‌ طرح ملی پایش مخاطرات بهداشتی را در شیرخام، ماهی قزل‌آلا و انواع گوشت آغاز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد:‌ نمونه‌برداری‌ لازم برای آنالیز کیفیت شیر خام از ابتدای امسال انجام شده و منتظر جواب آزمایشات هستیم، همین طور پایش ماهی قزل‌آلا را در پاییز آغاز خواهیم کرد و در مورد فرآورده‌های گوشتی نیز تا پایان زمستان آنالیز ریز به ریز را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اهمیت باقیمانده دارویی در محصولات دامی تصریح کرد: به عنوان مثال در ماهی‌ قزل‌آلا 39 فاکتور باقیمانده دارویی اندازه‌گیری می‌شود و در اکثر محصولات دامی نیز 40 مخاطره بررسی خواهد شد.

خلج در پاسخ به این سوال که مگر کار دامپزشکی بررسی همین فاکتورها به صورت روتین نیست، اظهار داشت: وظیفه ما در دو بخش انجام می‌شود، یکی کنترل‌های سطحی است که در همه مراکز از محل تولید مزرعه تا محل عرضه است که ناظران دامپزشکی بر کیفیت محصولات از نظر رنگ، بو، مزه و فاسد نبودن نظارت می‌کنند.

ضبط 40 هزار تن گوشت و مرغ فاسد در سال 94

خلج به این نکته اشاره کرد که به عنوان مثال در سال 94، 2 میلیون و 30 هزار نوبت بازدید و نظارت بر محصولات دامی را در سراسر کشور انجام داده‌ایم و کمتر از 40 هزار تن محموله از جمله گوشت قرمز و مرغ، تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌ها ضبط شد که 24 هزار تن آن معدوم شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نوع دیگری از نظارت این سازمان را بررسی ذات و ماهیت فرآورده‌های دامی عنوان کرد و گفت: ‌با آزمایشات و آنالیزهای فرآورده‌های خامی دامی میزان دارو و باقیمانده سموم را بررسی می‌کنیم که آن را طرح ملی پایش مخاطرات بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی نامگذاری کرده‌ایم.

به گفته خلج، فلزات سنگین یا باقیمانده دارویی یا سم آفلاتوکسین را نمی‌توان با رنگ و بو و مزه تشخیص داد که ما با نمونه‌برداری و آزمایش می‌توانیم به نتیجه برسیم.

دی‌کلسیم فسفات مصرفی حاوی فلزات سنگین بود

وی با بیان اینکه با بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که گاهی غذای مصرفی برای دام و طیور دچار مشکل است، تصریح کرد: به عنوان مثال دی‌کلسیم فسفات مصرفی حاوی فلزات سنگین بوده و آرسنیک آن بالا است و با پیگیری‌های مکرر متوجه شدیم که تنها تولید‌کننده اسید فسفریک در کشور ما که پتروشیمی شیمی رازی است به جای آنکه از خاک کشورهایی همچون اردن و سوریه که فلزات سنگین کمتری دارد،‌ استفاده کند از خاک داخلی استفاده می‌کند که بلافاصله فعالیت 17 شرکت تولیدکننده داخلی را متوقف کردیم تا مشکل برطرف شود.

به گفته خلج اکنون از خاک شسته شده خارجی برای تولید اسید فسفریک به عنوان غذای دام و طیور استفاده می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق آخرین نتایج ما در اسید فسفریک نشان می‌دهد که این محصول دیگر حاوی فلزات سنگین نیست، چرا که در صورتی که این مسئله وجود داشته باشد، فلزات سنگین در گوشت دام و طیور هم باقی خواهد ماند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
1
جناب آقای خلج !
سلام سه سال است شما پایش نمی کنید آب آب تکان نخورده ، چه کسی جوابگوی سکوت و عدم پایش شما و بیماری های ناشی از این فلزات سنگین در مردم مظلوم میهن اسلامی ... می باشد ، مطمئن باشید شما باید پاسخگو باشید !
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
2
مشکل فقط دی کلسیم فسفات هست؟!کربنات چی؟اکسید منگنز چی؟خنده دار هست استاندارد آفلاتوکسین که در دنیا ۵ هست را ۲۰ کردیم فلزات سنگین را هم همینطور.چون نمی توانیم میزان آنها را در خوراک کم کنیم میزان استاندارد را دست کاری می کنیم.جالب هست که به کارخانه های تولید کننده خوراک گیر می دهند که چرا آلودگی فلزات سنگین بالا هست و باید اصلاح کنید وگرنه دستور توقف تولید میدهیم.کارخانه ها می گویند مشکل از مواد اولیه هست و سازمان دامپزشکی به کارخانه ها باید تولید کنندگان مواد اولیه مناسب را معرفی کند اما سازمان می گوید به ما مربوط نیست و کارخانه ها خود باید فکری به حال محصولات خویش بکنند
نظر شما
ادامه