کد خبر: ۳۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رییس انجمن صنایع طیور ایران با بیان اینکه نقش صنعت مرغداری در اقتصاد کشور به لحاظ حجم سرمایه و تاثیر آن در تولید ناخالص ملی کشور، نقش بسیار تاثیرگذار و برجسته است، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون به اندازه اهمیتی که این صنعت داشته توجه ویژه‌ای در جهت توسعه آن صورت نگرفته است.

مهندس غلامعلی فارغی دراولین نشست خبری این انجمن اظهار کرد: به دلیل ارتباط تولیدات صنعت مرغداری با غذای مردم، این صنعت در طول تاریخ ایجاد صنعت و به ویژه پس از انقلاب اسلامی زیر ذره ‌بین مسئولان اجرایی قرار دارد اما همین عامل، باعث حضور عوامل دولتی در تصمیم‌گیری‌های این صنعت شده به طوری که این حضور تاثیرات مثبت و منفی را برای این صنعت به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت مرغداری در اقتصاد کشور، اضافه کرد:‌ بازار رقابتی در صنعت مرغداری با حضور 16 هزار تولیدکننده گوشت مرغ، هزار و 500 تولیدکننده تخم‌مرغ، 400 تولیدکننده جوجه یک روزه‌ و تعدادی کشتارگاه و تولیدکننده خوراک طیور به یک بازار رقابتی بسیار ناهمگن و سنگین تبدیل شده است که در این بازار رقابتی امکان جمع کردن تمام عوامل تاثیرگذار در میزان تولید و قیمت محصولات این بخش، چندان راحت نیست.

رییس انجمن صنایع طیور ایران پراکندگی و تعدد تولیدکنندگان و تشکل‌ها را یکی از مشکلات این صنعت از دیرباز دانست و ادامه داد:‌ این پراکندگی و تعدد تولیدکنندگان باعث شده که انسجام در تصمیمات بخش خصوصی پررنگ نباشد و با نگاهی که دولت بر محصولات این بخش داشته تاکنون بیشترین نقش را نیز تصمیمات دولتی داشته است.

فارغی در ادامه خاطرنشان کرد: از سال 83 پیشکسوتان صنعت طیور در صدد ایجاد مجمعی از تشکل‌ها بودند تا بتوانند مجمع تشکل‌های بخش خصوصی را تحت عنوان "مجمع تشکل‌های صنعت مرغداری کشور" در آن متبلور کنند که در سال 84 این پیشنهاد به صورت طرحی به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی رسید ولی متاسفانه این طرح با اظهار نظرهایی به تصویب نرسید و به جای آن سازمان نظام مهندسی و نظام دامپروری به تصویب رسید که این وضعیت مراد ما را حاصل نکرد تا اینکه در سال 88 به فکر تجمع تمامی بخش‌های این صنعت در یک جا تحت عنوان "انجمن صنایع طیور ایران" بر آمدیم و در نهایت این انجمن را تحت پوشش اتاق بازرگانی به ثبت رساندیم.

وی با بیان اینکه انجمن صنایع طیور ایران به عنوان مرکز تجمع و یا مرکز تجمیع افکار تمامی بخش‌های صنعت در آینده خواهد بود، افزود: امیدواریم از این طریق بتوانیم تمامی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها و حتی اطلاعات صنعت را در یک مرکز متمرکز کرده و در تصمیمات کشوری و یا درتهیه پیش‌نویس قوانین و مقررات نقش تاثیرگذار داشته باشیم.

به گفته دبیر انجمن صنایع طیور ایران این انجمن به عنوان تنها انجمن فراگیر در صنعت مرغداری کشور ایجاد شده است و تمامی بخش‌ها اعم از تولید جوجه یک روزه، واحدهای اجداد، مادر، واحدهای پرورش گوشت مرغ، تخم مرغ، صنعت بسته‌بندی، کشتارگاه‌ها، واحدهای تولید خوراک دام، فرآورده‌های دارویی و تمامی بخش‌های صنعت می‌توانند به عضویت آن درآیند و در تصمیمات این انجمن نقش موثر داشته باشند.

فارغی درباره احتمال موازی‌کاری این انجمن با سایر انجمن‌های مرتبط با صنعت طیور اظهار کرد: تمام تشکل‌های موجود در این صنعت تخصصی بوده و بخش خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های موجود در صنعت مرغداری کشور تحت نظر وزارتخانه‌های دولتی بوده و هیچ تشکل متمرکز که درباره کل صنعت اظهار نظر کند در کشور وجود ندارد، تصریح کرد:‌ به همین دلایل انجمن صنایع طیور ایران هیچ موازی‌کاری با تشکل دیگری نخواهد داشت و اهداف ما اهدافی فراگیر برای کل صنعت است.

رییس انجمن صنایع طیور ایران ساختار صنعت را از مشکلات اساسی در صنعت طیور ایران دانست و گفت:‌ رقابتی که بین 15 هزار نفر در این صنعت وجود دارد هیچ گاه اجازه نمی‌دهد که در این صنعت به ثبات تصمیم، تنظیم بازار و قیمت برسیم به همین دلیل این انجمن در راستای تمرکز در تصمیمات و اصلاح ساختار صنعت ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: این مرکز با هدف ایجاد تغییر در ساختار صنعت و ایجاد تغییر در ساختار تشکل‌ها به وجود آمده است و هیچ کار موازی با سایر تشکل‌ها ندارد که البته امیدواریم این انجمن به اهداف تعریف شده خود دست یابد.

فارغی به مشکلات پیش روی این انجمن برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه همواره در مقابل تغییر مقاومت وجود دارد ما نیز آماده این مقاومت‌ها هستیم چرا که این انجمن درصدد ایجاد تغییر است در نتیجه در آینده با مقاومت‌هایی روبرو خواهد شد.

رییس انجمن صنایع طیور ایران با بیان اینکه هیچ کس در کشور دوست ندارد تصمیمات متمرکز شود، تصریح کرد: با متمرکز شدن تصمیمات آمارها روشن و شفاف‌سازی می‌شود و از آنجایی که خیلی‌ها با شفاف‌سازی مخالف هستند طبیعی است که ما با یک سری مشکلات، منفی‌کاری و مقاومت‌ها روبرو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: این انجمن به عنوان یک نیاز صنعت مرغداری بوجود آمده است بنابراین تمام فعالان بخش از آن استقبال خواهند کرد.

فارغی در پایان با بیان اینکه تاکنون تنظیم بازار گوشت مرغ توسط دولت درکشور انجام شده است ضمن اینکه این روش را یک روش منسوخ شده و ناموفق دانست، افزود: تا زمانی که اصلاح ساختار دراین صنعت صورت نگیرد نمی‌توانیم توفیقی در تنظیم بازار گوشت مرغ داشته باشیم ولی زمانی که اصلاح ساختار انجام شود خود به‌خود بازار نیز تنظیم خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرشید مظلوم
|
-
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۷
0
0
چگونه میتوان عضو این انجمن شد؟
نظر شما
ادامه