کد خبر: ۳۱۸۷۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
 
 

رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران درباره احتمال آلودگی دام های ذبح شده در ایام تاسوعا و عاشورا هشدار داد و گفت: مردم از کشتار غیربهداشتی دام در معابر عمومی پرهیز کرده و اصول بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر پیام محبی» در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه محتوای اطلاعیه جامعه دامپزشکان درباره حفظ بهداشت عمومی در ایام محرم چیست و مردم چه مواردی را باید رعایت کنند، اظهار داشت: مردم معمولاً اعتقاد دارند هر مواد غذایی که به اسم ائمه(ع) و به عنوان نذورات پخش می شود، هیچ گونه آلودگی ندارد و کاملاً پاک است، در حالی که این مسئله صحیح نیست و بسیاری از افراد هنگام ذبح و کشتار دام، اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند که همین امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور کشتار دام در خیابان ها را منع کرده است، گفت: با وجود این فرهنگی میان مردم ما وجود دارد که باید دام را در روز عاشورا در حضور هیئات و تکایای حسینی قربانی کنند.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران اضافه کرد: وقتی که دام در این معابر قربانی می شود ممکن است خون این حیوان آلوده باشد و محیط را نیز آلوده کند.

محبی با بیان اینکه برخی از بیماری ها بومی کشور ما هستند و ما نمی توانیم آنها را از بین ببریم، افزود: تب کریمه کنگو از جمله این بیماری ها است که احتمال انتقال آن از این طریق به انسان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه دامپزشکان کشور اطلاعیه ای را در این زمینه صادر کرده است، اظهار داشت: پیشنهاد ما به مردم این است که دام ذبح‌ شده (لاشه دام) را از مراکز قانونی و استاندارد تهیه کنند و این لاشه را از کشتارگاه ها بخرند یا اینکه دام را به اماکنی که سازمان دامپزشکی کشور اعلام می‌کند، ببرند و آنجا ذبح کنند.

به گفته رئیس جامعه دامپزشکان ایران، سازمان دامپزشکی اکیپ های سیاری را برای این منظور در نظر گرفته و در این زمینه اطلاعیه‌ای نیز صادر کرده است.

محبی ادامه داد: علاوه بر این، مردم می توانند در این زمینه از دامپزشکان کمک بگیرند و با آنان مشورت کنند. به اعتقاد بنده، تعداد فارغ التحصیلان دامپزشکی به اندازه ای است که در تمام شهرستان ها دامپزشک یا کاردان دامپزشکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه افراد باتجربه نیز به روش هایی می توانند به سلامت یا بیمار بودن دام ها پی ببرند، افزود: این افراد باید در مرحله نخست به ظاهر دام توجه کنند که نرمال باشد، ضمن اینکه دام تب‌دار را نباید ذبح کرد.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران اظهار داشت: افراد باتجربه باید ریه، کبد و احشام داخلی دام ها را بررسی کنند و مطمئن شوند که با احشام دام های نرمال تفاوتی ندارند. همچنین مردم می توانند با ادارات دامپزشکی استان ها یا جامعه دامپزشکی ایران از طریق شماره ۰۲۱۶۶۵۶۹۲۲۰ تماس بگیرند و با آنان در این زمینه مشورت کنند. ما نیز در حد توان کمک خواهیم کرد.

محبی در پاسخ به این پرسش مهر که آیا احتمال آلودگی گوشت این دام ها نیز وجود دارد، گفت: بله، این امکان هست.

وی ادامه داد: برخی دامداران در روزهای تاسوعا و عاشورا شیر تولیدی خود را نمی فروشند و آن را نذر می کنند بدون اینکه این محصول را پاستوریزه کرده یا ۲۰ دقیقه جوشانده باشند که این امر احتمال انتقال بیماری به انسان را افزایش می دهد.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: ما از دامداران خواهش می کنیم این مسائل را رعایت کنند؛ چراکه اگر این اصول بهداشتی رعایت نشود، احتمال انتقال تب مالت به انسان وجود دارد.

محبی به این پرسش مهر که آیا در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی، احتمال انتقال بیماری های مشترک از طریق غذاهای نذری به انسان وجود دارد، گفت: کمترین احتمال آلودگی در مورد غذاهای نذری است و آلودگی از طریق خون پخش‌شده در محیط خطرناک‌تر از آن است.

اصرار شورای شهر تهران برای نام‌گذاری ۱۴ مهر به‌عنوان «روز تهران»

وی همچنین ضمن انتقاد از تصمیم شورای شهر تهران مبنی بر نام‌گذاری روز ۱۴ مهر به عنوان «روز تهران» اظهار داشت: روز ۱۴ مهر، روز ملی دامپزشکی است و این اقدام شورای شهر در دراز مدت باعث زیان جامعه در رابطه با مباحث بهداشتی خواهد شد.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه این اقدام باعث کمرنگ شدن روز ملی دامپزشکی خواهد شد، افزود: ما از این روز استفاده می کنیم تا پیام های بهداشتی خود را به گوش جامعه برسانیم، ضمن اینکه بنده در این زمینه به رئیس شورای شهر تهران نامه ای نوشته و از وی درخواست کرده ام برای «روز تهران» تاریخ دیگری را در نظر بگیرند، اما وی تا این لحظه پاسخی به این نامه نداده است.

محبی درباره دلیل اصرار شورای شهر برای نام‌گذاری ۱۴ مهر به عنوان «روز تهران» گفت: در این زمینه اعلام می کنم چون آقا محمدخان قاجار در چنین روزی وارد تهران شده و آن را به عنوان پایتخت برگزیده است، باید ۱۴ مهر به نام «روز تهران» نام‌گذاری شود.

قطع ارتباط مالی دامپزشکان با کشتارگاه‌ها باید با همکاری نظام دامپزشکی و تشکل‌های صنفی حل شود

رئیس جامعه دامپزشکان ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا با گذشت سالها ارتباط مالی دامپزشکان ناظر با کشتارگاه‌های دام قطع نشده و همین امر سبب می‌شود که دامپزشک در مواقعی که باید واقعیت را برای پیشگیری از بیماری و ورود دام مشکل‌دار به بازار بگوید، برای حفظ شغل خود امتناع کند، اظهار داشت: متأسفانه نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی یکی از بزرگترین چالش‌های دامپزشکی در کشور است و حتی قانونگذار پیش‌بینی کرده که راه‌حلی وجود داشته باشد، تا ارتباط مالی بین دامپزشک و این گونه مراکز قطع شود، اما این موضوع باید با همکاری نظام دامپزشکی و تشکل‌های صنفی حل شود.

وی تصریح کرد: تاکنون جلساتی را در این مورد برگزار و راهکارهایی هم ارائه کرده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده است، چرا که اگر نظارت بر فرآورده‌های خام دامی درست انجام نشود، برخی کشورها واردات را از ما قطع می‌کنند، همانطور که ما خودمان به دلیل نظارت‌های بهداشتی ناکافی، از هر کشوری فرآورده خام دامی وارد نمی‌کنیم.

وی وجود چند وزارتخانه در بخش سلامت دام و انسان را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که سبب می‌شود فهم درستی از برخی مسائل و زبان مشترک بین وزارتخانه‌ها وجود نداشته باشد و افزود: ساختار بهداشتی کشور ما تغییر کرده، اما هنوز ما به سبک 50 سال پیش رفتار می‌کنیم و جالب اینجاست که اداره کل مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان در ساختار وزارت بهداشت قرار دارد، در صورتی که ریشه‌کنی و کنترل بیماری با دامپزشک است.

به گفته محبی، یک دامپزشک، هم به حد کفایت از بیماری‌های انسان اطلاع دارد و هم از بیماری دام، اما پزشکان اطلاعاتی در مورد بیماری‌های دام ندارند و بدتر آنکه آموزش دامپزشکی جزو گروه پزشکی محسوب نمی‌شود.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
1
0
خوبه
دوستان يك خبر از دكتر محبي امده يالا حمله رو شروع كنيد
اول گیر بدين به انتخابات جامعه بعد به بيمارستانش بعد به مجله
بعد به مهر فروشي بعد تمام مافياي اسكي و وزارت ورزش بعد هم تمام درد هايه بي پاسخ صنف رو ميگيم كار اونه
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
در فعالیت های جامعه دامپزشکان ایران هیچگونه شفاف سازی از علمکرد آن در سال های گذشته نشده است و این فرم علمکرد ابهامات جدی را نشان میدهد.

دعوا نداریم، اعتقاد دارم که با دوستی باید کار رو جلو برد و این مورد رو باید ذکر کنم که در شخصیت یک مدیر حس مسئولیت پذیری باید وجود داشته باشه و قبول کردن اشتباهات یکی ملاک های اخلاقی مدیر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
بازهم حرفای تکراری....
گوش همه از این حرفا پر شده دیگه
دیگه کسی حوصله حتی خوندن این مطالبارو هم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
پارتي هايش كيا هستند؟(مي خوام اينو بزنم و روابطشو بزنم)
خونه اش كجاست؟ .................؟ ..............؟ .................؟ ..............؟ ................؟ ...............؟ ................؟
...................؟
آقا اين كار و زندگي نداره؟
....................؟ ....................؟
آدم ياد فرمهاي GMP و GHP ميفته!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
1
دوست عزيز ناشناس شما چرا توهم توطئه داريد آقاي دكتر محبي از قضا اينقدر با برخي خرسهاي بزرگ دوستي دارند كه نيازي به ما براي حمله ندارند لطفا سوء تفاهم نشود منظورم ضرب المثل معروف دوستي خاله خرسه است
مگر ما دور از جان شما مغز ... خورده ايم كه به ايشان حمله كنيم ولي نگاهي به گفته ها بياندازيد و خودتان قضاوت كنيد آخه افراد با تجربه هم از روي ظاهر ميتوانند قضاوت كنند كجاش به حرفهاي يه رئيس جامعه دامپزشكان ميخوره به خدا حتي رئيس صنف .............داران هم چنين حرفي رو نميزنه
البته از حق نگذريم تفكر ايشان در برخي موارد قابل تحسين است و به اصطلاح نابغه هستند و اين موارد هم نبوغ شخصي خودشان است اگر سعي كنند در مواردي كه تجربه ندارند از همكاران با تجربه تر مشورت بگيرند قدر مسلم بسيار حرفه اي تر نمود خواهند يافت با تمام اين حرفها هميشه براي ايشان آرزوي بزرگي و احترام داشته و داريم و نوشته هاي ما را به چشم نقدي با چاشني شوخي بخوانيد نه احيانا خداي ناكرده توهين و طعنه
دكتر محبي فرد درستي است كه در زمان نادرست و همراهان نادرست در جامعه دامپزشكان گير افتاده است
علي
|
United States of America
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
اي بابا! دامپزشكي است و ارتباطات حيواني ديگه:خاله خرسه،مغز خر،روباه صفت
كفتاران و روباهان هم كه حق شيران را مي خورند اما عقابي در آسمان پرواز مي كند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
حرفا همش کلیشه ای
تکراری
فقط حرف. حرف. حرف
بدون ذره ای عمل
نظر شما
ادامه