کد خبر: ۳۱۸۷۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از استقبال کم دامداران استان اردبیل از طرح واکسیناسیون تب برفکی در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر صادق صالحی» پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: امسال مشکلاتی را در حوزه واکسیناسیون دام و کنترل بیماری‌ها داشتیم که با همکاری خوب رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی موفق شدیم بسیاری از نارسایی‌ها و مشکلات را در این زمینه از بین ببریم.

وی با اشاره به انتشار برخی از اخبار و رویدادهای غیررسمی از مراجع فاقد صلاحیت در استان اردبیل اظهار کرد: با اطلاع‌رسانی خوبی که از طریق خبرگزاری‌ها و برخی از رسانه‌ها در استان اردبیل انجام شد به موقع توانستیم جلوی بروز مشکلات و نارسایی‌ها را در بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و تلفات دام‌ها بگیریم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از استقبال کم دامداران استان اردبیل از طرح واکسیناسیون تب برفکی در استان اردبیل خبر داد.

صالحی با بیان اینکه دامپزشکی پاسخگوی رسانه‌هاست و سعی کردیم خودمان را موظف به پاسخگویی در زمینه‌های مختلف کنیم، تصریح کرد: بیماری تب برفکی که سال گذشته و امسال دام‌های استان را درگیر کرد بیماری بود که از قبل پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با آن را اندیشیده بودیم، اما کمبود واکسن دلیلی شد تا در اوایل امسال شاهد تشدید این بیماری در جمعیت دامی استان باشیم.

وی یادآور شد: از آبان ماه سال گذشته مکاتباتی را بامسؤولان استانی و دامپزشکی انجام دادیم تا نسبت به کنترل بیماری تب برفکی اقدامات مطلوب و به موقع انجام شود اما به دلیل کمبود واکسنی که در کشور بود نتوانستند به موقع واکسن مورد نیاز را تامین کنند که ما در این زمینه سعی کردیم از واکسن‌های ذخیره شده با مدیریت مناسب استفاده کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: اگر مدیریتی را در این زمینه انجام نمی‌دادیم و یا نسبت به شناسایی کانون‌ها و تزریق واکسن به موقع اقدام نمی‌دهیم قطعا بیش از 50 درصد جمعیت دامی استان درگیر این موضوع می‌شد و تلفات بیشتری را شاهد بودیم.

صالحی تصریح کرد: همزمان با بروز بیماری تب برفکی در دام‌های استان شاهد انجام حرکت عشایر در قالب کوچ بهاره بودیم که تمام امکانات خود را بسیج کردیم تا جمعیت دامی عشایر استان را واکسینه کنیم.

وی گفت: با تمرکز روی این موضوع و کنترل بیماری در روستاها و مناطق مختلف سعی بر این شد تا دامپزشکی استان بتواند از تلفات بیشتر جلوگیری کرده و دام‌های سبک را رایگان و دام‌های سنگین را نیز با هزینه کمتری واکسینه کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ما در شرایط کنونی نیز سعی‌مان بر این است تا بیماری تب برفکی را همچنان کنترل کنیم و به همین خاطر از اواخر شهریور ماه طرح واکسیناسیون دام‌ها را آغاز کردیم اما همکاری ضعیفی را از سوی دامداران شاهد هستیم.

صالحی تصریح کرد: ما اگر نتوانیم طی مهر و آبان دام‌های سبک و سنگین استان را واکسینه کنیم قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که دامپزشکی تنها برای دام‌های سنگین 3 هزار تومان هزینه دریافت می‌کند تا نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام مناسب و هدفمندی را انجام دهد.

این مسؤول اظهار کرد: در صورتی که مسؤولان استان همکاری نزدیک در تامین اعتبار مورد نیاز را داشته باشند ما قادر خواهیم بود واکسیناسیون را رایگان انجام دهیم و از همین‌جا و از طریق رسانه‌ها از دامداران انتظار داریم به سرعت نسبت به واکسینه کردن دام‌های خود اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: اگر این استقبال کم و ضعیف ادامه پیدا کند ما مجبور خواهیم شد تا واکسیناسیون را به صورت رایگان انجام دهیم در حالی که در شرایط کنونی نیز تنها هزینه واکسن دریافت می‌شود و ما هیچ هزینه‌ای را از بابت عملیات واکسیناسیون دریافت نمی‌کنیم.

صالحی بیان کرد: برای دام‌های سبک از ماه آینده به شکل رایگان واکسیناسیون انجام خواهد شود و پیش‌بینی می‌کنیم تمامی دام‌های سبک استان را به سرعت واکسینه کنیم.

وی در مورد شعاع عملیاتی واکسیناسیون و شناسایی کانون‌ها گفت: ما به محض اطلاع از بروز بیماری تب برفکی سعی کردیم تا کانون‌های اطراف را شناسایی و نسبت به کنترل این بیماری اقدام جدی را انجام دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم 2.5 میلیون دز واکسن برای دام‌های سبک تامین شود، افزود: همچنان در تامین واکسن دام سنگین با مشکلات و محدودیت روبه‌رو هستیم ولی امیدواریم با سرعت با تامین آنها دغدغه ما برطرف شود.

 
نظر شما
ادامه