کد خبر: ۳۱۹۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

نایب‌رییس شورای نظام دامپزشکی خوزستان با بیان این‌که بسیاری از برنامه‌ها قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند اما حتی نظام دامپزشکی به سازمان نظام دامپزشکی واگذار شده است، خواستار شد که به جای استخدام نیرو، فعالیت‌ها را واگذار کنند و گفت: اگر نگاه دولت به بخش خصوصی افزایش یابد، در سال می‌توان حداقل 500 دامپزشک را در خوزستان مشغول به کار کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر نادر ابوعلی» در مراسم گرامی‌داشت روز دامپزشکی که امروز، سه‌شنبه 13 مهرماه در آمفی‌تئاتر دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال 67 کل دامپزشکان شاغل در خوزستان نزدیک 10 نفر بودند. در آن زمان آمار دام 10 میلیون رأس گوسفند و 800 هزار رأس گاو و گاومیش بود و اگر تمام ایام سال را هم وقت می‌گذاشتیم، باز همان زمان نسبت به حجم کار بسیار کم بود و نیاز به فارغ‌التحصیلان بیشتر در این زمینه احساس می‌شد؛ بنابراین شروع به افزایش تعداد دانشجویان ورودی کردیم.

وی افزود: اکنون حداکثر نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته، بین 350 تا 500 نفر است؛ در واقع فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در کشور نزدیک به یک هزار و 700 نفر در سال هستند، این در حالی است که مطابق با آمار اخیر 70 درصد گاوداری‌های شیری و 40 درصد مرغداری‌های گوشتی تعطیل شده‌اند.

نایب‌رییس شورای نظام دامپزشکی خوزستان با تأکید بر این‌که آمار دامی در حال کاهش است، گفت: اکنون بسیاری از دام‌های خانگی نیز حذف شده‌اند و در روستاها بسیاری از افراد شغل دامپروری را کنار گذاشته و به کارهای دیگری مشغول شده‌اند.

ابوعلی اظهار کرد: اولین چیزی که دانشجویان نیاز دارند، علاقه به این درس، رشته و کار است. دانشجو باید بداند تا سواد کافی نداشته باشد، به هیچ جایگاهی نخواهد رسید. پس باید تا جایی که می‌تواند یاد بگیرد تا بتواند علم خود را در بازار کار پیاده کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید به شرایط ایده‌آل برسید، باید بدانید که این مسیر بسیار دشوار است و باید تلاش بیشتری در این راه داشته باشید. اکنون متأسفانه بسیاری از فارغ‌التحصیلان سواد کافی ندارند و سبب می‌شود پرورش‌دهنده دام به جای دامپزشک با فروشنده مشورت کند. باید از این پس برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان به‌دنبال دامپزشکی بدون دام باشیم و تنها به دیدن و معالجه دام‌ها بسنده نکنیم.

نایب‌رییس شورای نظام دامپزشکی خوزستان با اشاره به این‌که ظرفیت پذیرش کارمند در سازمان دامپزشکی محدود است، گفت: ما می‌توانیم به‌طور مثال اکیپ‌های کاربردی ایجاد کنیم. بسیاری از برنامه‌ها قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند، اما متأسفانه حتی نظام دامپزشکی نیز به سازمان نظام دامپزشکی واگذار شده است، یعنی صنوف را به سازمان واگذار می‌کنیم. من این امر را خواستارم که به جای استخدام نیرو، فعالیت‌ها را واگذار کنند. اکنون وقت دامپزشکان صرف کنترل کردن نظام دامپزشکی می‌شود که نباید این‌گونه باشد.

وی ادامه داد: اگر نگاه دولت به بخش خصوصی افزایش یابد، در سال می‌توان حداقل 500 دامپزشک را در خوزستان مشغول به کار کرد؛ اکنون ظرفیت‌های شیلات در خوزستان کاملاً بکر است. باید راهکاری ارائه و شتاب اشتغال در استان فعال شود، چراکه نمی‌توانیم راه افزایش دانشجو را ببندیم. پس باید برای آن‌ها انگیزه ایجاد کنیم و برای شغل آینده آن‌ها چاره‌ای بیاندیشیم.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
1
0
ایشان خود از ..................... دامپزشکان شاغل در اهوازند
محمد مهدی
|
Slovenia
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
1
در سال 64 به پنج نفر هم نمی رسید دزفول و مسجد سلیمان دامپزشک نداشتند
نظر شما
ادامه