کد خبر: ۳۱۹۰۷
«دکتر حسن تاج‌بخش»:
چهره ماندگار دامپزشکی ایران افزود: مسئولان وزارت علوم و جهاد کشاورزی باید تعداد دانشجویان دامپزشکی را کنترل کنند ...
 
 

حکیم مهر - «دکتر حسن تاج‌بخش» پدر علم نوین دامپزشکی ایران به افزایش پذیرش دانشجویان دامپزشکی بدون امکان اشتغال برای آن‌ها انتقاد کرد و گفت: مسئولان وزارت علوم و جهاد کشاورزی باید تعداد این دانشجویان را کنترل کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسن تاج‌بخش» در مراسم گرامی‌داشت روز دامپزشکی که امروز، سه‌شنبه 13 مهرماه در آمفی‌تئاتر دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1367 عده‌ای از دانشجویان دامپزشکی دانشگاه تهران از من خواستند روزی را به‌عنوان روز دامپزشکی معین کنم. من به این نکته برخورد کرده بودم که در ایران قدیم هر کدام از روزهای ماه، نام خاصی دارند و مخصوص یکی از فرشتگان است، به‌طور مثال روز 16 هر ماه شمسی، روز فرشته مهر است و روز چهاردهم ماه، روز فرشته گئوس است که نگاه‌دارنده حیوانات و کودکان است.

وی افزود: در سال 1325 دکتر معین رساله‌ای را در مکتوبات انجمن ایران – فرانسه چاپ می‌کند، برای این‌که اهمیت ایران باستان را نشان دهد؛ به همین منظور فکر کردم بهترین روزی که می‌تواند به‌عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شود، روز چهاردهم و بهترین ماه نیز، ماه مهر است که آغازگر سال تحصیلی است و عدد 14 به‌واسطه 14 معصوم، عدد بابرکتی است.

پدر علم نوین دامپزشکی ایران ادامه داد: از همان سال و با علاقه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی نشان داد، این روز به‌عنوان روز ملی دامپزشکی معین شد و دانشجویان و متخصصان این رشته این روز را در اقصی نقاط کشور جشن می‌گیرند.

تاج‌بخش با بیان این‌که دامپزشکی حرفه‌ای است که در تمام جوامع و تاریخ مورد نیاز بشر بوده است، عنوان کرد: بشر در چند مورد به اهلی کردن نیاز دارد؛ یک‌بار وقتی اولین حیوانات را اهلی می‌کند، بار دیگر وقتی کشاورزی می‌کند، بار دیگر وقتی گاوآهن را اختراع می‌کند و بار دیگر هنگام اهلی کردن اسب که توسط ایرانیان انجام شد و افتخاری برای این سرزمین است.

وی افزود: در عصر اوستایی در ایران قدیم، پزشک و دامپزشک یکسان بودند و بعدها از هم جدا شدند؛ در سال 1316 فرهنگستان اول که لغات ارزنده‌ای تدوین کرده، کلمه "دام" را به معنای اهلی بیان کرده است که در فارسی جدید به معنای "آلت صید و شکار" آمده است؛ عده‌ای از‌جمله مرحوم دهخدا با لغت دامپزشک مخالفت می‌کردند و معتقد بودند که این کلمه باید ستور پزشک باشد.

این چهره ماندگار دامپزشکی ایران خاطرنشان کرد: در سال 1347 طاعون گاوی از افغانستان به ایران منتقل شد و به‌سرعت تمام کشور را فرا گرفت؛ بسیاری از همکاران من به‌واسطه بیماری‌های شغلی از دنیا رفتند.

وی گفت: در گذشته تنها یک دانشکده دامپزشکی در ایران بود و سپس در شیراز، اهواز و ارومیه دانشکده‌های دامپزشکی دیگری دایر شدند. پس از انقلاب دانشکده اهواز و ارومیه تعطیل و بعدها مجدد بازگشایی شدند.

تاج‌بخش با اشاره به نعمت باران گفت: ما باید از خدا بخواهیم باران را از ما نگیرد و کفران نعمت نکنیم. این آب تنها متعلق به نسل ما نیست و باید کاری کرد که توسعه، پایدار باشد.

وی با اشاره به ازدیاد جمعیت گفت: به هر نسبت که جمعیت زیاد شود، زمین‌های کشاروزی تبدیل به ساختمان و مسکن می‌شوند. از سوی دیگر تعداد دانشجویان دامپزشکی افزایش می‌یابد، در حالی‌که این دانشجویان مشغول به کار نمی‌شوند؛ مسئولان وزارت علوم و جهاد کشاورزی باید تعداد دانشجویان دامپزشکی را کنترل کنند. تعداد این دانشکده‌ها در کشور باید حداکثر 10 دانشکده باشد و هر کدام سالانه بیش از 50 دانشجو نپذیرند.

پدر علم نوین دامپزشکی ایران خطاب به دانشجویان، اظهار داشت: شما در این راه گام برداشته‌اید و امیدواریم که این راه برای شما خوب پیش رود و به سامان برسید، اما باید به کار و رشته خود علاقه نشان دهید و علم واقعی بیاموزید. نمره گرفتن آسان اما کسب علم واقعی مشکل است و جز با عشق و علاقه به دست نمی‌آید.

تاج‌بخش همچنین خطاب به اساتید و اعضای هیأت‌علمی، گفت: این استادان باید شیوه وارستگی را در پیش بگیرند و بدانند که اخلاق پزشکی در دامپزشکی نیز کاملاً صادق است. پزشک همان‌طور که افراد غنی را درمان می‌کند، موظف است که افراد فقیر را هم درمان کند، این امر درباره دامپزشک نیز باید جاری شود.

 
نظر شما
ادامه