کد خبر: ۳۱۹۰۹
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کرمانشاه مصوب گردید مبلغ 65 میلیارد ریال اعتبار به دامپزشکی استان در راستای مقابله با بیماری تب مالت و تب برفکی اختصاص یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» ضمن تبریک 14 مهر روز ملی دامپزشکی به تمامی زحمت کشان این عرصه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه، اظهار داشت: ارتباط خوب اصحاب رسانه با دامپزشکی استان در راستای انعکاس به موقع اخبار و اقدامات این حوزه تحسین برانگیز است و ابراز امیدواری کرد که این ارتباط دوسویه روز به روز تقویت شود چرا که افزایش سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به وظایف و خدمات دامپزشکی نقش بسیار مهمی در ارتقاء خدمات دامپزشکی به مردم دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه شعار امسال هفته دامپزشکی را" دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار» عنوان کرد و گفت: در این شعار دو موضوع مهم سلامت و اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

دکتر پرور خاطرنشان کرد: اولین تشکیلات اداری دامپزشکی در سال 1304 در کشور شکل گرفت و بیش از 90 سال است که دامپزشکی در کشور به مردم ارائه خدمات دارد.

دکتر پرور با بیان اینکه در هفته دامپزشکی سه طرح در استان اجرایی می شود، گفت: شروع واکسیناسیون رایگان 170هزار قطعه طیور بومی در استان طی یک ماه با همکاری بسیج و انجام طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در راستای بررسی آخرین وضعیت این بیماری در جمعیت طیور استان و همچنین واکسیناسیون رایگان علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین نیز از دیگر برنامه های دامپزشکی استان است که در راستای حفظ سرمایه های دامی و تامین بهداشت عمومی صورت می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به حجم بالای فعالیت های دامپزشکی در حوزه سلامت تصریح کرد: اعتبارات موجود به هیچ وجه جوابگوی فعالیت های دامپزشکی نیست و انتظار این است که در تخصیص اعتبارات حوزه سلامت، دامپزشکی دیده شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در استان کرمانشاه 6 کشتارگاه فعال طیور وجود دارد که نظارت های بهداشتی و شرعی آن توسط یک دامپزشک، یک کارشناس دامپزشکی و یک روحانی انجام می شود و 12 کشتارگاه دام متعلق به شهرداری در استان فعال است که فقط یکی از آنها صنعتی می باشد ساماندهی کشتارگاه های سنتی استان نیز در دستور کار قرار دارد و در ماه های اخیر کشتارگاه دام شهرستان روانسر را به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی پلمب شد و قصد بر این است که در منطقه اورمانات نیز دو کشتارگاه صنعتی دام احداث شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در حوزه بیماریهای طیور نیز طی یکسال گذشته 155 میلیون نوبت واکسیناسیون توسط بخش خصوصی با نظارت این اداره کل انجام شده است و خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نکرده‌ایم.

پرور همچنین با اشاره به نظارت و بازدید از مراکز عرضه فراورده های خام دامی، گفت: در طول یکسال گذشته بالغ بر 90 هزار بازدید از مراکز عرضه فراورده های خام دامی داشته ایم که 5950 مورد غیربهداشتی مشاهده شده که با همکاری دستگاه قضایی با آنها برخورد شده و بالغ بر 180 تن انواع فراورده های خام دامی فاسد از چرخه مصرف مردم خارج شده است.

وی با اشاره به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه استان کرمانشاه به همراه استانهای لرستان، کردستان و همدان جزو استانهای با درصد آلودگی بالا در خصوص بیماری تب مالت است، اظهار داشت: چندین سال است که برای مقابله با بیماری تب مالت پیگیری می شود که خوشبختانه با سفر دولت تدبیر و امید به استان و با نگاه ویژه استاندار کرمانشاه مصوب شد مبلغ 65 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با این بیماری در اختیار دامپزشکی استان قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار امیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبارات به دامپزشکی استان با انجام عملیات تست و کشتار دام های بروسلوزی، بروز این بیماری را در جمعیت انسانی کاهش دهیم.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت بیماری های دامی استان گفت: با پیگیری وتلاش کارکنان دامپزشکی و کمک خود پرورش دهندگان، استان دارای وضعیت خوبی از نظر بیماری های دامی است به طوری که از سال 94 تا کنون هیچ موردی از بروز بیماری لمپی اسکین گزارش نشده است و همچنین در بهار 95 بیماری تب برفکی تحت کنترل در آمد و در سال جاری نیز تنها یک مزرعه پرورش ماهی درگیر بیماری VHS  شده است و با توجه به افزایش 50 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری PPR تعداد کانون های این بیماری به طور چشمگیری کاهش یافته است.

دکتر پرور با بیان اینکه با توسعه کشتارگاه های صنعتی در استان می توانیم صادرات دام زنده استان را به صادرات گوشت بسته بندی شده با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم، افزود: طی سال گذشته 287 هزار راس دام زنده از استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادره شد که این عدد در شش ماهه نخست امسال 160 هزار راس بوده است.

در پایان این نشستمدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه توصیه نمود: گوشت مصرفی خود را تنها از مراکز عرضه مجاز که دارای مهر و تأییدیه بهداشتی دامپزشکی است تهیه کرده و از خرید گوشت کشتارغیرمجاز جداً خودداری کنید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 و سامانه پیامکی100010001512 به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

 
 
نظر شما
ادامه