کد خبر: ۳۱۹۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

یک عضو هیأت‌علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز وضعیت موجود برای پژوهش را چندان رضایت‌بخش ندانست، اما در عین حال گفت: فرصت‌ها و امکاناتی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند با این اندک امکانات نیز تحقیقات خوبی انجام دهند و مجموعه کارهای کوچک می‌تواند در نهایت محصول بزرگی به بار آورد اما دانشجویان باید بدانند بدون تلاش و پشتکار، کار پیش نمی‌رود و ناامیدی و یأس نیز سبب توقف می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسین نجف‌زاده ورزی» در مراسم گرامی‌داشت روز دامپزشکی که امروز، سه‌شنبه 13 مهرماه در آمفی‌تئاتر دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که واضح است هر کاری نیاز به تحقیق و پژوهش دارد که این امر مستلزم بهینه‌سازی کارها است، اظهار کرد: این سؤال مطرح می‌شود که آیا تحقیق می‌تواند یک هدف باشد یا وسیله و ابزار است. از شاخص‌های توسعه و پیشرفت در کشورهای مختلف، شاخص‌های علمی و تحقیق و توسعه است که سه مؤلفه دارد و بر مبنای آن‌ها کشورها ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند.

وی افزود: شاخص اول، سهم اعتبارات تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی است که نیاز است به اعتبارات به قدر کافی توجه شود و مسئولان به این مسأله اهتمام بورزند؛ شاخص بعد، منابع انسانی است. در کشور ما نیروهای جوان که انگیزه کار و تحصیل دارند، بسیار هستند، اما در بسیاری از موارد این نیروها به‌درستی هدایت نمی‌شوند. شاخص سوم نیز تعداد مقالات چاپ‌شده است که یک شاخص جهانی بوده و کشور ما در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

عضو هیأت‌علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: کشور ما در شاخص اول از نظر سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی، نزدیک به  0.8 درصد را اختصاص داده است که نشان می‌دهد به سمت کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته پیش می‌رود. کشورهای دارای علم و فناوری، توسعه‌یافته هستند.

نجف‌زاده در خصوص تعداد مقالات با بیان این‌که ساده‌ترین محصول یک تحقیق مقاله است، خاطرنشان کرد: معیارهایی مانند تعداد مؤلفان، انتشارات علمی، مراجع و ارجاعات از معیارهای مقایسه مقالات هستند که کشور ما در زمینه ارجاعات با مشکل مواجه است، در حالی‌که ارجاعات زیاد نشان‌دهنده ارزش یک مقاله است.

وی با اشاره به این‌که گاهی تحقیقات ساده که جنبه آموزشی دارد، می‌تواند از پایان‌نامه‌ها استفاده شوند، گفت: ما انتظار نداریم با هزینه‌ای اندک، محصول بزرگی تحویل جامعه دهیم و برخی از تحقیقات در همین سطح نیز ارزشمند است. برخی از تحقیقات نیز به پیشرفت دانش بشری کمک می‌کند که بسیار با ارزش است؛ اما مهم‌ترین قسمت پژوهش این است که تحقیق، تبدیل به محصولی قابل استفاده شود.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: این‌گونه نیست که این محصول حتماً به چشم بیاید، بلکه ممکن است یک محصول مدیریتی، فرهنگی یا ... باشد. در زمینه دامپزشکی نیز تحقیقات باید مشکلی را حل کند و به‌طور مثال در زمینه افزایش سطح بهداشت عمومی، تولید دارو و ... به کار آیند.

وی با بیان این‌که وضعیت موجود چندان رضایت‌بخش نیست، گفت: با این حال فرصت‌ها و امکاناتی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند با این اندک امکانات نیز تحقیقات خوبی انجام دهند. مجموعه کارهای کوچک می‌تواند در نهایت محصول بزرگی به بار آورد. دانشجویان باید بدانند بدون تلاش و پشتکار، کار پیش نمی‌رود و ناامیدی و یأس نیز سبب توقف می‌شود.

نجف‌زاده خطاب به اساتید تصریح کرد: کسانی که مسئولیت پژوهش را بر عهده دارند، نباید تنها به آموزش بسنده کنند. دانشجویان دکتری باید تحقیقات خود را زودتر از موعد مقرر انجام دهند تا زمان کافی برای به‌دست آوردن نتیجه‌ای بهتر داشته باشند. در نهایت می‌توان گفت که تحقیق هم یک هدف و هم یک ابزار است که می‌تواند منجر به محصول شود و همه این توانایی را دارند که کار بزرگی انجام دهند. مسئولان نیز باید به ایده‌ها بهای بیشتری بدهند و به محققان جوان کمک کنند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
1
0
باید به دانشجویان این آموزش را بدهید که صرفا چاپ مقاله مهم نیست، مهم تجاری سازی پژوهش های خود و کسب درآمد است !
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
1
0
سلام. بنده دانشجوی سال آخر دامپزشکی هستم. 4تا داروی دامپزشکی مفید و ضروری ساخته ام...داروی انسانی هم کار کرده ام و به نتایج بزرگی دست یافته ام. تمام داروهام گیاهی بوده و موثر در مقایسه با موارد موجود خارجی در بازار . نکته ی قابل توجه اینه که مرا هیچ جا حمایت نکرده و برای تحقیقاتم وام قرض الحسنه گرفته ام... بس است شعار ...یکمی هم عملا کمک کنید .
نظر شما
ادامه