کد خبر: ۳۱۹۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

ایسنا نوشت:

بیشتر ما ایرانیان با تاریخچه دامپزشکی در ایران ناآشنا هستیم. روز دامپزشکی بهانه خوبی‌ است که کمی‌ با سوابق آن آشنا شویم.

دامپزشکی در ایران از زمان ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱) شناخته شده بود. در آن زمان حیوانات مفید با دارو یا جراحی درمان می‌‌شدند؛ دامپزشکان حقوق می‌گرفتند؛ و هر نوع حیوان تعرفه و نرخ خودش را داشت. نوع معالجه برای انسان و حیوان یکسان بود اما وظایف پزشکان و دامپزشکان با هم فرق داشت. به علت بدی جاده‌ها و نیاز فراوان به حیوانات بارکش به حیواناتی مثل اسب، قاطر، الاغ و شتر توجه ویژه‌ای مبذول می‌‌شد به ویژه در ارتش و برای حمل آذوقه و مهمّات.

دامپزشکی به شکل مدرن با تاسیس مدرسه عالی‌ دامداری در سال ۱۹۳۲ در ایران آغاز شد و پس از طی‌ تغییرات زیاد در طول این سالها به پیشرفت‌های زیادی نائل آمد که اوج آن حرکت به سوی علمی‌ شدن و تربیت دامپزشکان بر اساس علوم جدید بود.

روز جهانی‌ دامپزشکی در سال ۲۰۰۰ از طرف سازمان جهانی‌ دامپزشکی آخرین شنبه ماه آوریل تعین شد که امسال روز ۲۶ آوریل و موضوع آن "رفاه حیوانات" خواهد بود.

دامپزشک.... کسی که از هیچ کوششی برای برطرف کردن رنج و درد حیوانات دریغ نمیکند.... نجات یک درخت..... نجات یک حیوان....... نجات یک انسان ... همه و همه نجات یک جاندار است و در یک مقام و مرتبه است.

باید ارج نهیم بر شغل و کسوتی که زندگی دوباره میبخشد به یک جاندار

مجموعه پیش رو با به تصویر کشیدن گوشه ای ازتلاش دامپزشکان عزیز بهانه ایست برای قدردانی و تبریک مخصوص به آنها به مناسبت روز دامپزشک. 






































 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
2
کاش همکارا تو این مرکز درمانی به جای رنگ کردن آجر یه دیوارپوش که هزینه زیادی هم نداره می زدند. آدم یاد بیمارستانهای صحرایی زمان جنگ میفته.
نظر شما
ادامه