کد خبر: ۳۱۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بنا بر اعلام برخی مراجع بالغ‌بر 70 درصد مواد و فراورده‌های دامی و دام از استان هرمزگان وارد کشور می‌شود ولی با محدودیت‌های موجود نمی‌توان تمامی آن‌ها را مورد کنترل و نظارت قرارداد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مسعود هاشم زاده» روز گذشته (14 مهر) در نشست خبری به مناسبت روز دامپزشکی در بندرعباس، اظهار کرد: دامپزشکی با توجه به محدودیت‌های اعتباری، امکانات، نیروی انسانی و غیره قادر به ارائه خدمات مطلوب سلامت جامعه نیست و نمی‌تواند تضمین دهد که همه مواد و فراورده‌های دامی سلامت کامل رادارند .

وی اظهار کرد: برای نمونه، آزمایشگاه و نیروی انسانی 11 نفره بندرعباس برای کنترل حجم انبوه مواد و فراورده‌های دامی که از هرمزگان وارد کشور می‌شود، بسیار ناکافی است .

هاشم زاده اضافه کرد: بنا بر اعلام برخی مراجع افزون بر 70 درصد مواد و فراورده‌های دامی و دام از این استان وارد کشور می‌شود، ولی با این محدودیت‌های نمی‌توان همه آن‌ها را مورد کنترل و نظارت قرارداد .

وی مواد غذایی را یکی از علل مهم بیماری‌ها در کشور دانست و عنوان کرد: باید بررسی و مشخص شود چند درصد بیماری‌ها مانند ناراحتی‌های گوارشی، ورم معده و غیره به‌سلامت مواد غذایی بازمی‌گردد .

هاشم زاده بابیان اینکه یکی از نشانه‌های ضعف دامپزشکی کشورها افزایش تعداد بیماران آن کشور است، تأکید کرد: باید پیشگیری از بیماری‌ها در دستور کار قرارداد و در راستای آن گام برداشت .

معاون تشخیص و درمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه دامپزشکی کشور همه تلاش خود را برای کنترل بیماری‌های دام و جلوگیری از ورود مواد و فرآورده‌های دامی آلوده به کشور انجام می‌دهد، تصریح کرد: اما هم‌زمان باید آگاهی مردم از میزان تأثیر سلامت این مواد در زندگی افزایش‌یافته و مطالبه گر باشند .

وی اظهار کرد: چنانچه آگاهی و مطالبه‌های مردم از دامپزشکی افزایش یابد این نهاد نیز بهتر می‌تواند نسبت به جذب اعتبارها و تهیه تجهیزات موردنیاز برای کنترل سلامت دام و فرآورده‌های آن اقدام کند .

معاون تشخیص و درمان دامپزشکی کشور در پایان گفت: در برنامه ششم توسعه نیز باید با توجه به اهمیت و جایگاه سلامت دام و فراورده‌های دامی در زندگی و سلامت مردم جامعه توجه بیشتری نسبت به این موضوع مبذول داشته شود .

همچنین مدیرکل دامپزشکی هرمزگان نیز در این نشست خبری گفت: 70 درصد فرآورده‌های گوشتی کشور از این استان وارد می‌شود که ازمهر سال گذشته تاکنون افزون بر 210 هزار آزمایش بر روی این فرآورده‌ها انجام‌شده است.

«دکتر محمد جانباز» با اشاره به اینکه حدود 75 هزار تن مواد خام دامی در سال گذشته ضبط و معدوم شد، تصریح کرد: 50 هزار تن فراورده‌های خام دامی غیرمجاز و فاسد نیز معدوم شد.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی به‌عنوان متولی بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی، ضمن افزایش حضور فعال بازرسان و ناظرین بهداشتی، به‌منظور تأمین سلامت عزاداران حسینی، به‌صورت ویژه با راه‌اندازی گروه‌های ثابت و سیار بازرسی نسبت به برخورد با موارد تولید و نگهداری و عرضه غیربهداشتی و نیز کشتار غیرمجاز دام در سطح معابر عمومی، کلیه مراکز مرتبط با فرآورده‌های خام دامی را که تأمین‌کننده مواد لازم برای هیئت مذهبی و مردم هستند اقدام خواهد نمود .

جانباز در پایان افزود: مردم محصولات مورد نیاز خود را از مراکز تأییدشده خریداری کنند و در زمان خرید محصول به داشتن مُهر دامپزشکی و برچسب تأیید روی لاشه و تاریخ تولید و انقضاء محصولات بسته‌بندی‌شده توجه کنند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
کنترلر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
کنترل یا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.......................
نظر شما
ادامه