کد خبر: ۳۱۹۵۷
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
در گفتگوی ویژه خبری 14 مهر ماه چه گذشت؟
برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مناسبت روز ملی دامپزشکی میزبان «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور و «دکتر پیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکان ایران بود ...
 
 

حکیم مهر - برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در شب چهارشنبه 14 مهرماه، به مناسبت روز ملی دامپزشکی میزبان «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور و «دکتر پیام محبی» رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران بود. «دکتر عاطفه میرسیدی» پزشک و مجری نام آشنای صدا و سیما، اجرای این برنامه را برعهده داشت.

سه موضوع اصلی محور این گفتگوی ویژه خبری را تشکیل می داد که شامل مشکلات اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، واردات دارو واکسن های دامپزشکی به کشور و همچنین شائبه وجود هورمون و آنتی بیوتیک در گوشت مرغ بود.

در اینجا قصد داریم به مباحث مطرح شده در این برنامه پیرامون موضوع ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بپردازیم و دو موضوع دیگر را در آینده مطرح خواهیم کرد.

در ابتدای این برنامه پس از مقدمه ای که دکتر میرسیدی مطرح کرد، طی گزارشی، مصاحبه ای از «دکتر آراسب دباغ مقدم» رئیس کمیته مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران پخش شد.

 

در این گزارش، دکتر دباغ مقدم اظهار داشت: کارفرمایان می گفتند که به کارگیری دامپزشک ممکن است هزینه برای ما به همراه داشته باشد و ما باید حقوق چند میلیونی به این فرد بدهیم و این هزینه های سرباری کار را به نوعی اضافه می کند. کارفرماها این قدرت را دارند که هر وقت که نخواستند با ناظری که شاید کمی سختگیر است، قراردادشان را لغو کنند و سپس فرد دیگری را جایگزین وی نمایند. پیشنهادی که چندین سال است دارد از طریق نظام دامپزشکی پیگیری می شود، این است که صندوقی باشد که کارفرمایان حقوق مسئولین فنی را به آن صندوق واریز نمایند و ناظرین فنی و بهداشتی دامپزشکی از طریق آن صندوق حقوق را دریافت نمایند.

 

پس از پخش این گزارش، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بسم الله الرحمن الرحیم. ایام عزاداری اباعبدالله الحسین را خدمت همه مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و چون همانطور که حضرتعالی فرمودید 14 مهر روز ملی دامپزشکی بود، لازم است که من یک خدا قوت به همه همکاران عزیزم بگویم، اعم از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، بخش غیردولتی و دولتی دامپزشکی که دولتی شامل سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت دفاع و حتی سازمان های نظارتیست و به این طیف گسترده و خانواده بزرگ خدمتشان تبریک می گویم و امیدواریم که این روزها آغازی باشد برای اینکه ما بتوانیم کارهایی که انجام دادیم را ارزیابی نماییم و با رفع نواقص، حرکتی جدی تر، البته با انتقال پیامی که شناخت بیشتری در مردم و مسئولین ایجاد بشود، داشته باشیم. در مورد سوالی که فرمودید، ما باید بپذیریم که سازمان دامپزشکی کشور طیف گسترده ای از وظایف را برعهده دارد که یک بعدش بالغ بر 14 میلیون تن فرآورده خام دامی را بایستی نظارت نماید تا سلامت آنها را تضمین کند و جنابعالی به عنوان یک پزشک، مسلط هستید و می دانید که فرآورده خام دامی سالم به عنوان اصل غذای سالم می تواند رکن سلامتی انسان باشد. من فکر می کنم که اگر ما تعریف نماییم که یک فرآورده چگونه می تواند سالم باشد، شاید راحت تر بتوانیم اظهار نظر نماییم. طبق تعریف علمی و مستند مراجع بین المللی، زمانی ما می توانیم به یک فرآورده خام دامی سالم دسترسی پیدا کنیم که همه حلقه ها از مرحله آغازین که پرورش است تا تمامی مراحل که فرآورده عرضه می شود را باید تحت نظارت قرار بدهیم تا فرآورده نهایی سالم باشد. قطعاً دولت برای اینکه بر همه این عرصه ها نظارت نماید، نمی تواند اعتبار کافی داشته باشد، بنابراین دولت علاوه بر سیستم های مختلفی که دارد و بازرسی و نظارتش را بر همه این حلقه ها اعمال می کند، مثل تمام کشورهای دنیا، از توان بخش غیر دولتی دامپزشکی هم استفاده می کند.

میرسیدی: منظورتان سازمان نظام دامپزشکی است؟

خلج: خیر، منظورم سازمان دامپزشکی کشور و از توان بخش غیر دولتی دامپزشکی یعنی فارغ التحصیلانی که پس از فارغ التحصیلی بر اساس ضوابطی پروانه اشتغال از سازمان دامپزشکی کشور دریافت می کنند و در مقابل پروانه ای که سازمان دامپزشکی کشور به آنها می دهد، مسئولیت هم به آنها محول می نماید. با توجه به این کمبود، نیروهای دولتی که نمی توانند در همه عرصه ها حضور داشته باشند، لاجرم باید از توان بخش غیردولتی دامپزشکی استفاده نماید. در سال های 1385 به بعد، آیین نامه ای تنظیم شد که در سال 1388 ابلاغ شد؛ به محض ابلاغ این آیین نامه، در ماده 19 اعلام می شود که برای اینکه این کار درست انجام بشود، باید سازمان دامپزشکی کشور با مشارکت سازمان نظام دامپزشکی دستورالعملی را بنویسند و ابلاغ نمایند که عدم ایجاد وابستگی مالی بین مسئولین فنی بهداشتی و کارفرما ایجاد شود.

میرسیدی: واقعاً هم درست نیست که کسی که تولیدکننده است، خودش ناظر بر تولید خودش را انتخاب نماید.

خلج: لازم است توضیحی را بدهم؛ از همان لحظه ای که آیین نامه اجرایی ابلاغ شد، از قبلش با تفاهمی که بین سازمان دامپزشکی کشور و بخش غیردولتی (کارفرماها و سرمایه گذاران) صورت گرفته بود، این کار شکل گرفته بود که پس از آمدن آیین نامه، یک قالب و مسیر قانونی برای این کار مهیا شد. در مسیر کار، همیشه مشکلات، خودش را هویدا می کند ...

میرسیدی: ولی 7 -8 سال طول کشید آقای دکتر ...

خلج: بله، ببینید ... شاید آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بیس بسیار خوبی است که تعاریف متعددی که دارد، اجرایش موجب تضمین سلامت فرآورده می شود. ماده 19 در حال اجرا شدن است و هیچ گاه متوقف نشده است. برای اینکه در مسیر حرکت نقصی وجود داشته و کارفرماها دیدگاه هایی داشتند و دیدگاه آنها این بود که ما آمادگی داریم که این بها و هزینه ای که باید به دامپزشکان تحت عنوان مسئولین فنی بهداشتی پرداخت شود، پرداخت نماییم که اگر این پول مستقیماً از طرف خودشان به مسئولین فنی بهداشتی پرداخت نشود، بایستی از یک صندوق واسط عبور نماید. این صندوق واسط بر اساس قوانین جاری، وقتی که پول به طور واسط وارد یک صندوق شده و به طرف بعدی پرداخت می شود، تعدادی عوارضی برایش حاکم می شود که شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی است و ضمناً آن صندوق هم مخارجی را تحت عنوان هزینه های کارمزد و ... دارد؛ این مسیر، مسیر خیلی خوبیست ...

میرسیدی: فقط بخاطر آن مالیات و عوارض است که این قانون اجرا نمی شود؟

خلج: بله، ببینید ... اجرا می شود، الان کسی که آن را متوقف نکرده است؛ دارد اجرا می شود، فقط اختلاف نظری که کارفرماها روی آن تاکید دارند این است که می گویند اشکالی ندارد که ما از طریق یک صندوق پول را به مسئول فنی بهداشتی بدهیم، ولی ما طبق قانون همان پولی را که بایستی طبق قاعده پرداخت کنیم، پرداخت می نماییم.

میرسیدی: اجازه می فرمایید که نظر آقای دکتر محبی را که به عنوان نماینده دامپزشکان اینجا هستند، بپرسیم. به نظر شما چرا این ماده اجرا نمی شود و عواقبش چه می تواند باشد؟

 

محبی: آقای دکتر خلج درست فرمودند؛ ماده اجرا می شود، ولی درست اجرا نمی شود. به نظر من چند مشکل اساسی اینجا وجود دارد. اولاً اینکه مسئله چند بعدی است، بخاطر اینکه منافع خیلی ها در آن دخیل است، مضافاً اینکه مالیات بر ارزش افزوده و هزینه صندوق هم در آن نهفته شده و از آن طرف هم میزان دستمزدی هم که برای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی در نظر گرفته شده کم است و واقعاً قشر زحمتکش کشور هستند، بسیار مشقت کار دارند، در کشتارگاه ها کشتار اصولاً صبح های خیلی زود یا نیمه شب انجام می شود؛ اصولاً کار پرمشتقی است، در محله های شهری نیستند و بیرون شهر هستند. همه اینها را که در نظر بگیریم، این مسئله آنقدر ابعاد وسیعی پیدا می کند که به نظر من به این راحتی که ما الان درباره اش صحبت می کنیم، راهکار برایش پیدا نمی شود. آقای دکتر خلج در جریانند؛ خود جامعه چندین بار جلسه گذاشت، نمایندگان مسئولین فنی از کل کشور آمدند، بعد نتیجه گرفتیم، بعد رفتیم دفتر آقای دکتر نشستیم ...

میرسیدی: یعنی شما معتقدید نمی شود این ماده را اجرا کنیم؟

محبی: خیر، می شود ماده را اجرا کرد، به نظرم همت ملی می خواهد. به نظرم یکی از معضلاتی که در این خصوص وجود دارد این است که از روز اول این آیین نامه مقداری ضعیف نوشته شده است و حمایت هایی هم که باید از آن می شده است، به اندازه کافی صورت نگرفته است، و قانون گذاران ما اشراف ندارند که این مسئله می تواند چقدر مهم باشد...

میرسیدی: عدم اجرای این ماده چه عواقبی دارد که زودتر بازنگری شود؟

محبی: شما گفتید و آقای دکتر هم فرمودند؛ خیلی منطقی است، آیا شما به عنوان یک مادر آیا حاضرید گوشتی را که بدون نظارت آماده شده است، بخرید و بپزید و به فرزندتان بدهید؟ این واقعیت قضیه است که ما نمی خواهیم باور کنیم که نقشی که دامپزشکان بخصوص مسئولین فنی بهداشتی بر روی کیفیت و سلامت مواد غذایی ما دارند، با حمایت های کمرنگی که داریم از دامپزشکان می کنیم، داریم نادیده می گیریم. اصولاً به نظر من بزرگترین معضلی که در این میان وجود دارد، نه سازمان است، نه قانون است و نه ...، بلکه این است که ما داریم نقش دامپزشک را کمرنگ می کنیم.

میرسیدی: اگر ماده 19 اجرا شود، به نظر شما آیا امنیت شغلی دامپزشکان افزایش پیدا می کند؟ اصولاً چه فایده ای دارد که آنها اعتمادی پیدا کنند و نظارتشان بهتر شود؟

محبی: ببینید ... وقتی امنیت شغلی بالا می رود، با اعتماد به نفس بیشتری می تواند نظارت خود را انجام دهد. مثلاً یک ناظر فنی دارد در بهترین حالت سه یا چهار میلیون تومان حقوق می گیرد، یک لاشه گاو هم سه یا چهار میلیون تومان می ارزد. وقتی دارد حقوقش را از کارفرما می گیرد، چگونه باید حذفش کند؟ وقتی انسان به ابعاد مختلفش نگاه می کند، می بیند که آن حمایت هایی که باید از سازمان دامپزشکی، مسئولین فنی و اصولاً از کل رشته دامپزشکی شود، تاکنون صورت نگرفته است.

میرسیدی: شرایط ایده آل شما و پیشنهاد شما چیست؟

محبی: پیشنهاد ما این است که قانونی که وجود دارد، از اولش ایرادی نداشته است. باید مسئولین فنی نظارت های دقیق داشتند و ناظرین ثانویه از سوی ارگان حاکمیتی (سازمان دامپزشکی) می آمدند؛ از سویی دیگر باید با متخلف برخورد شدید صورت می گرفته است. در این قسمت هم در کشور مشکل داریم. باید قانون را جوری می نوشتیم که این افراد برای ما ضابط قضایی می شدند؛ چرا ملت از پلیس می ترسند و جلوی پلیس خلاف نمی کنند؟ چرا نباید از ضابط قضایی ما در کشتارگاه بترسند؟ آن هم دارد همان کار را انجام می دهد؛ دارد جلوی تخلف دیگری را می گیرد که از قضا خیلی خطرناک تر از یک ورود ممنوع رفتن است.

میرسیدی: چون به او حقوق می دهند، از وی نمی ترسند و در واقع آن دامپزشک است که از کارفرمایش می ترسد!

محبی: دقیقاً، ببینید، متخلف همه جا هست...

 

میرسیدی: آقای دکتر خلج، شما این موضوع را قبول دارید یاخیر؟

خلج: اجازه دهید من یک توضیحی بدهم. به دلیل اینکه من علاوه بر ایران به خیلی از کشورها رفتم و خودم در کشتارگاه کار کردم، و چیزی را می گویم که آن را لمس کردم و نمی خواهم بصورت تئوری بگویم که خیلی با آن آشنا نیستم. اینکه در کشور ما و کلاً در کشورهای جهان حقوق مسئولین فنی بهداشتی را باید کارفرما پرداخت کند، در مسیر کار مشکلاتی پیش خواهد آمد. ماده 19 دارد اجرا می شود؛ نگوییم که اجرا نمی شود، بالاخره باید این نقصی که وجود دارد و کارفرما می گوید، برطرف شود؛ ما هم جلسات متعددی گذاشتیم که دارد به انتها می رسد که اینکه می گوییم عدم ایجاد وابستگی، یعنی چه؟ من اعتقاد دارم که شرایط به گونه ای پیش می رود که اگر آگاهی کارفرمایان ما بالاتر برود که به نظر من در حال حاضر خیلی از کارفرماهای ما آشنایی خوب با موضوعات دارند و به این نتیجه برسند که مسئول فنی بهداشتی اگر درست کار بکند که فرض ما این است که درست کار می کند، چون 7500 نفر در کشور در عرصه های مختلف در حال تلاش هستند، این مسئول فنی هم تضمین سرمایه گذاری اش است و هم تضمین محصول نهایی اش می باشد. کشتارگاهی که الان از ما پروانه دارد و خیلی ها برای صادرات کد IR می گیرند تا بتواند اقدام به صادرات نمایند، چه کسی آنجا می خواهد تضمین نماید؟ همین مسئولین فنی بهداشتی. ولی به نظر من هر روز که ما به سمت جلو می رویم، باید تلاش کنیم که این تمایل و تعامل دوگانه افزایش پیدا کند، کارفرما احساسش بر این باور شود که...

میرسیدی: آقای دکتر، هنوز که به آن روز نرسیدیم، ممکن است که به آن آگاهی نرسیده باشند...

خلج: رسیدیم، ولی روند تکاملی است. ما می توانیم یک حلقه تکمیلی داشته باشیم. مثلاً در کشور استرالیا گونه عمل می شود؟ یک بازرس دولتی مسلط در کشتارگاه وجود دارد و گاهی می بینیک که یک کشتارگاه 10 نفر دامپزشک و رده های دیگر نیاز دارند؛ آنها استخدام کارفرما می شوند، ولی آن بازرس بهداشتی مقتدر و مسلط آنجا نظارت می کند. ما نقصی که در کشورمان داریم، این است که باید سازمان دامپزشکی نیروی انسانی بگیرد و در همه کشتارگاه ها مستقر نماید و آن موقع، شیوه ارتباط بین مسئولین فنی و کارفرما حتماً در جهت منافع مشترک که تضمین سلامت مواد غذایی است، پیش می رود، چون خیلی از این شرکت ها برند دارند...

محبی: آقای دکتر، به نظر من این هم راهکار نیست و دلیل دارد. الان در خیلی از جاها ناظر حکومتی ما وجود دارد؛ پلیس داریم ولی آیا ما در ایران ورود ممنوع نمی رویم؟ به نظر من لزوماً با این موضوع که ما یک ناظر دولتی بالای سر یکسری ناظر خصوصی، این راه حل نیست. همچنان می گویم، اگر همین آیین نامه ای که ما داشتیم، کمی قوی تر نوشته می شد، ناظری که آقای دکتر خلج می فرمایند باشد، ولی...

میرسیدی: یعنی می فرمایید آیین نامه خوبی داریم، ولی ضمانت اجرایی وجود ندارد؟

محبی: آفرین. آقای دکتر خلج، آیا در کشور ما متخلفانی که دارند جرم بیولوژیک انجام می دهند، مجازاتی که برایشان در نظر می گیریم، واقعاً با جرمشان برابر است؟

دکتر خلج: من فکر می کنم که شما بایستی دو موضوع را باید با موازات پیش بروید. ما فعلاً داریم در این مرحله کار می کنیم که ما یک آیین نامه نظارت بهداشتی داریم، یکسری از همکاران عزیز ما به عنوان مسئولین فنی بهداشتی طی یک شرایطی در آنجا دارند نظارت و کار خودشان را انجام می دهند، چه کنیم که ارتباط مالی بین این دو تا قطع شود که با امنیت بیشتری کار کند. ما نباید به طور مطلق این را بگوییم و این توهین به بسیاری از تولیدکنندگان ماست که بگوییم اگر این ارتباط مالی به طور مستقیم وجود داشته باشد، حتماً تخلفاتی صورت می گیرد ...

میرسیدی: ولی احتمالش را بالا می برد ...

خلج: این در همه عرصه ها نیست، چون ما الان صادرکننده هایی داریم که حاضرند هزینه زیادی کنند تا وقتی یک محصول با نام آنها به بازار می رود، کوچکترین مخاطره را نداشته باشد.

میرسیدی: اینکه قانون را اجرا نمی کنند بخاطر آن هزینه های مالیات و عوارض و.. است؟

خلج: روی همه بسته های مرغی که وارد بازار می شود، کد دارد. اگر M لاتین را کنار این کد بگذارید و به شماره تلفن 30008019 ارسال کنید، می توانید محصول را ردیابی کنید. وقتی در این مملکت چنین سامانه ای وجود دارد، نمی توانند محصول نامناسب را وارد بازار کنند، چون شناخته می شود. بنابراین من می خواهم بگویم که به طور مطلق نگاه نکنیم.

میرسیدی: حتی اگر یک مورد تخلف هم صورت بگیرد، چون موضوع سلامت مردم مطرح است، همان یک مورد را هم باید جلویش را بگیریم...

خلج: قبول دارم، ما باید نفی مطلق نکنیم و با پیشنهاداتمان در یک روند تکاملی به سمت جلو برویم. دولت کار خودش را کرده است؛ ماده 18 همین آیین نامه تعرفه ای را مشخص کرده که حقوق همکاران ما که آنجا کار می کنند، واقعاً می تواند در حد مناسبی باشد، ولی در این چند سالی که عمل شده است، به دیوان عدالت اداری شکایت شده است و  دیوان عدالت رای به نفع این آیین نامه داده است. تدریجی دارد به پیش می رود ولی ما همیشه باید تلاش کنیم که موضوع را یک بعدی نبینیم؛ تولیدکننده ها هم بخشی از مردم هستند که بایستی با منطق قانون با آنها جلو برویم، مسئولین فنی بهداشتی هم که نمایندگان سازمان دامپزشکی هستند، باید حمایت شوند که هر دوی اینها به محصول سالم برسند.

 

میرسیدی: شما قانع شدید آقای دکتر محبی؟

محبی: آقای دکتر خلج دارند واقعیت هایی را می گویند که من هم اعتقاد دارم و فکر نمی کنم شما هم به این داستان ها اعتقاد نداشته باشید، ولی یکسری از آنها در فضای ایران قابل اجرا نیست. من هم قبول دارم که قطعاً برای یک تولیدکننده ارزش برندش بیشتر از ارزشی است که ناظر دامپزشکی برایش قائل است، چون ممکن است میلیاردها تومان ارزش یک برند باشد، ولی برای ناظر بهداشتی این کشتارگاه که فرضاً دارد روزی 30 تن تولید می کند با آن کشتارگاه که روزی 100 تن تولید می کند، یکی است.

میرسیدی: پس اعتراض اصلی تان چیست؟

محبی: اعتراض اصلی این است که این آیین نامه ای که ما داریم، ضمانت اجرایی ندارد. من اعتقاد دارم که کارهای سازمان دامپزشکی هم ضمانت اجرایی ندارد. من هم قبول دارم که حمایت بیشتری باید ازش بشود. به نظر من حمایت بیشتر در حال حاضر با این داستانی که اندازه دولت باید کوچک شود با بزرگ کردن سیستم دولتی اتفاق نمی افتد. خیلی عوامل دیگر در آن دخیلند. من یادم است که چندین سال پیش سازمان دامپزشکی به دنبال این بود که پلیس قرنطینه داشته باشد. درست است آقای دکتر خلج؟ ولی همه چیز فراموش شد. روز، روز دامپزشکی است و شما اولش گفتید. آن اندازه ای که ما باید برای دامپزشکی مان در بهداشت کشور قائل باشیم، خیلی کوچکتر از نقشی است که دامپزشکی دارد اجرا می کند.

میرسیدی: یعنی نشناختیمش.

محبی: دقیقاً نشناختیمش. نه تنها ما آن را نشناختیم، بلکه قانونگذارانمان هم آن را نشناختند.

میرسیدی: راهکار چیست؟

محبی: راهکار این است که باید بنشینیم و مذاکره کنیم. به نظرم اول از همه قانون گذارانمان باید درباره این مسئله که دامپزشکی دارد چه نقشی را در زندگی شخصی شان بازی می کند، educated بشوند. ما داریم زیرساخت بهداشت کشور را تامین می کنیم، ولی اندازه سازمانمان، یک سازمان در درون یک وزارتخانه است، ولی وزارت بهداشت که دارد ادامه آن راه ما را می رود، خودش یک وزارتخانه است. در ضمن سازمان دامپزشکی یک سازمان کیفی در درون یک وزارتخانه کمی است، ولی سرتاسر وزارت بهداشت ما یک وزارتخانه کیفی است. در خط تولید هم ما همیشه دعوای کنترل کیفی و تولید را داریم. یکی می خواهد تولید را بالا ببرد و دیگری می خواهد کیفیت را افزایش دهد. ما داریم این نقش را بازی می کنیم، متاسفانه دامپزشکی دارد قربانی می شود. هنوز هم می گویم، در مورد مسئله ماده 19، خود شکل ماده 19 ایرادی ندارد، آقای دکتر خلج درست می گویند، در ماده 18 حقوقشان را هم در نظر گرفته اند، هر چند که من نسبت به آن حقوق معترضم. اگر ما هنوز می بینیم که ناظر بهداشت شدن جزو شغل های جذاب دامپزشکی نیست، چون حقوقش نمی خواند و جذابیت ندارد. هر چند ما کارفرمایانی داریم که چند برابر آن حقوق را دارند می دهند، چون دارند مشاوره درست هم از آن دامپزشک می گیرند و ناظرش هم ناظر باسوادی است. واقعیت را باید گفت.

میرسیدی: پس یکدستی قانون را نداریم، ضمانت اجرایی نداریم و انتظار داریم قانونی که چندین سال پیش در مسیر اجرا است و دارد به کندی پیش می رود، امیدواریم هر چه سریعتر انجام شود، چون سلامت مردم به آن وابسته است.

خلج: اینکه قانون ضمانت اجرا ندارد، چنین چیزی نیست. شما وقتی می بینید که در یک سال 39 هزار تن محصول فقط 15 هزار تن در کشتارگاه های صنعتی طیور 2 هزار تن در کشتارگاه های دام و 23 هزار تن آن در عرصه است در کنترل های ما از بازار حذف می شوند، آزمایش می شوند و حدود 60 درصد آنها به طور مطلق از بازار مصرف حذف می شوند ...

محبی: آقای دکتر، عدد و رقم ندهید، درصد بدهید و بگویید چند درصد تولید است ...

خلج: بنابراین قانون وجود دارد و با قوانین متعدد دارد اجرا می شود، ولی اینکه ما باید چکار کنیم، من عرض کردم با شناخت بین المللی که من دارم، اینکه در مراکز حساس ما مثل کشتارگاه ها و مراکز قطعه بندی ما بایستی دامپزشک رسمی دولتی داشته باشیم، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، در کشورهایی مثل استرالیا و کشورهای دیگر هم چنین است. ولی اینکه نهایتاً ما به یک شرایط مطلوب برسیم، ما به دنبال قانونی هستیم که بر اساس این قانون، مسئولیت تضمین سلامت محصول به تولیدکننده سپرده شود و متعهد شود که اگر احراز نکرد، جرائمی به وی تعلق می گیرد. در کشوری مثل آلمان این قانون دارد تحت عنوان «مسئولیت مشترک مردم و دولت» اجرا می شود.

میرسیدی: یعنی شما دارید می فرمایید که به همین شکل دارد اجرا می شود و ما یک قانون دیگر بسازیم؟

خلج: اجرا می شود؛ در آینده مسئولین فنی بهداشتی وجود دارند ولی از نظر حقوقی شکلی می گیرند که با  امروز کمی متفاوت خواهد شد. نیروهای بازرس سازمان دامپزشکی در اماکن مهم که گفتم، برای نظارت عالیه حتماً حضور خواهند داشت، یعنی ما یک سازمان حاکمیتی چالاک مقتدر می شویم و تولیدکننده باید در مقابل سلامت محصولش پاسخگو باشد. ما داریم پیش نویس قانونی را برای این نقش تهیه می کنیمو من امروز هم در صحبتم در روز ملی دامپزشکی که جناب آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس اول محترم مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات تشریف داشتند، عرض کردم و به دنبال این فضا هستیم.

محبی: اگر اجازه بدهید من یک نکته ای را در مورد همان موضوع اول بگویم؛ متاسفانه یک کمیته ای به نام کمیته موضوع ماده 76 اتاق بازرگانی شکل گرفته است و دارند فشار می آورند که عملاً ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی را مخل تولید فرض می کنند ...

میرسیدی: پس در واقع آنها نگذاشتند که ماده 19 اجرا شود.

محبی: نه اینکه آنها نگذاشته باشند؛ آنها دارند منافع خودشان را دارند جلو می برند و واقعاً من به عنوان یک دامپزشک، اولین باری که این را شنیدم، برایم جای سوال پیش آمد که چگونه به خودشان اجازه می دهند که نظارت بهداشتی را مخل تولید ببینند.

میرسیدی: واقعاً به بحث جدی رسیدیم و آن هم این است که همه راه های ما به همان ماده 19 بر می گردد؛ همه مسیر در آن جهت است که بالاخره این آیین نامه به طور کامل و در تمام موادش اجرا شود که هم دامپزشکان به حقوقشان برسند و هم اینکه نظارت دقیق تری داشته باشند و هم اینکه شخص تولیدکننده خودش ناظر را استخدام نکرده باشد و تخلفی صورت نگیرد.

 

پی نوشت حکیم مهر:

- حضور دامپزشکان در یکی از مهمترین برنامه های گفتگو محور صدا و سیما برای دومین بار طی چند ماه اخیر، به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار است و جا دارد از همکاری سرکار خانم دکتر میرسیدی و همکارانی که با پیگیری های خود، زمینه این گفتگو را فراهم کردند، سپاسگزاری نماییم.

- دفاع رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولیدکنندگان، موجبات گلایه برخی از همکاران را در فضاهای مجازی به دنبال داشت که بر این اعتقاد بودند که بهتر بود، در فرصت کمی که از رسانه ملی برای دفاع از دامپزشکان فراهم شده است، به دفاع از آنها می پرداخت.

- تعدادی از دامپزشکان نیز از تاکید رئیس سازمان دامپزشکی کشور بر اینکه ماده 19 در حال اجرا شدن است و هیچ گاه متوقف نشده است، گلایه مند بودند و اعتقاد داشتند، در حال حاضر این ماده به هیچ عنوان اجرا نمی شود (لازم به ذکر است که در بهترین حالت حداکثر 5 درصد از مسئولین فنی تحت پوشش این ماده قرار داشتند و در حال حاضر این میزان به حدود 1 درصد کاهش یافته است).

- رئیس جامعه دامپزشکان نیز هر چند در دفاع از حقوق دامپزشکان در رسانه ملی بهتر ظاهر شد، ولی باز هم اظهاراتش آنچنان که باید، از انسجام کافی برخوردار نبود، هر چند در مجموع می توان حضور وی را قابل قبول دانست.

- شروع گفتگوی وی بدون سلام، تسلیت ایام سوگواری و همچنین تبریک روز دامپزشکی و همچنین نحوه خاص نشستن وی بر روی صندلی استودیو، از دیگر حاشیه های این گفتگو بود.

 
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
1
2
دکتر محبی در حد و اندازه های این مصاحبه نبود. جای خالی دکتر صفری کاملا مشهود بود. بهتر بود بجای رفتن به ارومیه!! اینجا حضور پیدا میکرد. حداقل در چنین روزی نشو ن نمی دادن با هم مشکل دارن!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
1
0
مناظره شبکه2سیما در واقع تنزل دامپزشکی را در معرض دید همگان قرار داد وباعث تاسف است که رییس سازمان محتاطامه به اظهار نظر میپردازد ونماینده به اصطلاح بخش خصوصی هم که حتی یک شب در کشتار گاه نبوده نگران کیفیت واکسن های داخلی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
1
1
به نظر می امد که باید فرد قوی تری در مقابل دکتر خلج قرار میگرفتند مثلا دکتر صفری. البته دکتر محبی هم خوب صحبت کردند ولی پیداست که محتاتانه صحبت کرده اند.
دفاع دکتر خلج هم بیشتر به درد کارفرما و کارمندان میخورد
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
پروپاگاندای سازمان دامپزشکی و جامعه دامپزشکان... یک گزینه آبرومندانه معرفی میکنم
استعفا بدهید

ثانیه های آخر رسیدید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
با سلام
ظاهرا جناب دکتر خلج ضمن همراهی تام با تولیدی کنندگان و هم آوایی با ایشان , مسئولین فنی بهداشتی کشتار گاهها و قطعه بندی ها رو هم هدف گرفتند که از نون خوردن بندازنشون. افرین و مرحبا به این همه تعهد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
مشکل دامپزشکي اينه که در وزارتيست که وزيرش هم متخصص کشاورزي نيست ما هم که در وزارت هستيم مشکل داريم شما روز دامپزشکي داريد ما هفته کشاورزي،شما دامپزشکان درروزتان اظهارنظر ميکنيد براي ما مهندس عمران ،...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
1
نظر دکتر محبی بجا و منطقی و درست بود صحبت های مجری محترم هم جای تقدیر دارد ولی واقعا متاسفم برای دامپزشکان که دکتر خلج خلاف واقع چیزهایی گفتند که با واقعیتهای موجود سازگاری ندارد نکته ای هم مهم داریم اینکه حتی اگه مالیات و...از صندق برداشت شود اگر دستمزد با واسطه پرداخت شود باز هم میزان آن خیلی بیشتر از چیزی که امروز تولیدکنندگان به ما میدهند میشود و هرسال هم تعدادی هرچند محدود برای دامپزشکان جوان ایجاد ميشود
دكتر امريه اي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
1
5
جا داره تبريك عرض كنم خدمت آقاي دكتر خلج كه با حذف دكتر صفري به عنوان نماينده دامپزشكان آقاي دكتر محبي رو جلوي خودشون نشودند كه نماينده ١٣٠ دامپزشك آنهم از تهران و از صنف دام كوچك هستند ولي متاسفانه چشيدند آنچه را كه براي دامپزشكان در نظر گرفته بودند و آنهم نحوه تعامل رئيس محترم جامعه دامپزشكان با مخاطبينشان بود به هر حال آقاي دكتر خلج اگر فكر ميكنيد ادامه اين بازي كماكان به نفع دامپزشكي كشور است ادامه دهيد ما هم منظر بازگشت وزير از جنوب شرق آسيا ميمانيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
1
0
بر خلاف نظر دوستان من معتقدم که نباید به این مموضوعات بصورت یکجانبه و فقط به نفع منافع دامپزشکان نگاه کرد بلکه باید منافع کشور را هم درنظر گرفت . دکتر خلج بعنوان یک مسئول با نگاه فرا بخشی موضوع را مطرح کرد و تنها در جلسه ای که همه داشتند به تولید کننده ها حمله می کردند از تولید کنندگان درستکار حمایت کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
2
با سلام متاسفانه ریاست محترم سازمان در راستای هر چه به تعویق افتادن اجرای ماده 19 چند سالی است که یک خط سیر ناموفق را پیش گرفته اند.بعید به نظر میرسد ایشان به عنوان یک مدیر ارشد همطراز معاونت وزارت از واقعیات و محدودیت های استخدامی دولت بی خبر بوده باشند آیا ایشان انتظار دارند دولت نه 7500 نفر دامپزشک که 1000 نفر نیرو صرفا جهت نظارت بر مراکز به قول خودشان مهم استخدام و به کار گیرد؟.بهتر است ایشان گاهی به بیانات مقام معظم رهبری در مورد چالاک سازی و کوچک کردن حجم دولت و منویات اقتصاد مقاومتی توجه کنند!!!
نکته دیگر اینکه اصولا چه چیز دامپزشکی ایران شبیه به روسیه برزیل یا استرالیاست که ایشان نعل به نعل در پی اجرای ساختار نظارتی این کشورهابوده و دایم در هر مصاحبه با افتخار از حضور در کشورهای دیگر و لزوم اجرای طرحهای دیگر کشورها دفاع می نمایند.
کدام منطق و قانون می پذیرد مسئول فنی بهداشتی ای با چندین سال سابقه و کار میدانی صالحتر از هر همکار تازه استخدام خود نباشند و اگر ایشان بدنبال جذب نیروی دولتی هستند چرا تا به حال حتی یکبار از پیشنهاد جذب همین افراد دفاع ننموده اند لابد ایشان نیز با مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومیشان هم عقیده اند که مسئولین فنی بهداشتی افراد فاقد صلاحیت و سر بار کارفرمایانند.پیشنهاد می شود ایشان و جناب مدیر کل به عضویت یکی از کانالهای مربوطه در آمده تا از عمق مباحث و تبادلات تجربه این دسته از همکارانشان آگاه شوند قطعا آنجا مطالبی را خواهند یافت که در سفرهای بعدیشان به عنوان مسئول فنی بهداشتی به کارشان بیاید!
بنظر میرسد ریاست محترم سازمان با پیشنهاد قانون پذیرش مسئولیت واحدهای تولیدی در قبال محصولاتشان در صدد هستند عدم اجرای ماده 19 را وارد فاز دیگری نمایند و با نشاندن تولید کننده در مقام مسئول فنی بهداشتی همکاران دامپزشک حاضر در مجموعه های تولیدی عملا در حکم مسئولین کنترل کیفیت تنزل یابند تا مواد 18 و 19 آیین نامه بهداشتی بر آنان مترتب نباشد و راه برای هر چه محدودتر کردن مسئولین فنی بهداشتی هموار گردد بازی خطرناکی که سلامت خوراک جامعه را هدف قرار خواهد داد.
پاسخ ها
مطلع دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
در تایید فرمایشات شما متاسفانه مدیر کل ...................... سازمان معظم دامپزشکی، کلیه مسئولین فنی بهداشتی را افرادی بی سواد و فاقد صلاحیت میدانند و در امور مربوط به این عزیران به شدت کارشکنی می کنند و یکی از افرادی هستند که ضربه بسیار بزرگی به اجرای ماده 19 زدند. امیدوارم خداوند ایشان را به راه راست هدایت کنند و متوجه شوند که کارشکنی ایشان زندگی چند هزار مسئول فنی بهداشتی و خانواده هایشان را تحت تاثیر قرار داده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
واقعا ................. متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
در یک نگاه کلی ، متاسفانه صحبت های جناب دکتر خلج بیشتر دربرگیرنده ی منافع تولید کننده بوده تا سلامت محصول و سلامت مردم .
دامپزشک
|
Germany
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
تاکی باید در مقابل اینهمه ............. و بی احترامی ........... سکوت کنیم ................... همکاران به هوش باشید که ....... هرروز در جهت تخریب هرچه بیشتر بخش خصوصی میباشد اینکه چه دستها و مسائلی پشت پردس خدا میدونه ولی پرواضحه که ........................................ بدانید و مطمئن باشید این باره کج شما به مقصد نخواهد رسید و دیر یا زود نه تنها صدای اعتراض همه دامپزشکان اعم از خصوصی و دولتی بلکه صدای اعتراض همه مردم ایران که داشتن غذای سلام و بالطبع سلامتی جسمی که حق مسلم مردم شریف ماست و به واسطه ...................... به مخاطره افتاده، بلند خواهد شد.
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
چندین سال هست فقط حرف از بهتر شدن شرایط می زنیم ولی اراده ی قوی پشت این حرفها نیست

در ضمن مثال پلیس که دکتر محبی گفتند بسیار عالی و به جا بود ولی برای کشورهای پیشرفته نه برای کشوری که همه چیز بر اساس صلاح و مصلحت و کدخدامنشی قضاوت می شود.نمونه ی بارز ،صحبت های جناب دکتر خلج که انتظار می رفدر ضمن مثال پلیس که دکتر محبی گفتند بسیار عالی و به جا بود ولی برای کشورهای پیشرفته نه برای کشوری که همه چیز بر اساس صلاح و مصلحت و کدخدامنشی قضاوت می شود.نمونه ی بارز ،صحبت های جناب دکتر خلج که انتظار می رفت با اقتدار و صلابت بیشتری از حقوق همکاران شاغل در بخش خصوص دفاع کنند. ت با اقتدار و صلابت بیشتری از حقوق همکاران شاغل در بخش خصوص دفاع کنند.
رزيدنت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
اي كاش كمي در خصوص زئونوزها حرف ميزدند تا مردم اهميت كار اين مسئولين فني بهداشتي دامپزشكي رو درك كنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
1
در این برنامه که یکی از فرستهای استثنایی برای دامپزشکان بود خیلی مفت هدر رفت چونکه بیننده یک جمله درست و حسابی .................. نشنید فقط هی قانون و به رخ میکشید و مجری بیچاره سعی میکرد یک کلمه درست و حسابی از ایشان بشنود که نشد. خود مجری که پزشک بود بهتر حرف زد ودکترمحبی هم اول میخواست سمت برنامه را به سوی معرفی دامپزشکی ببره که نتونست. البته دکتر خلج کاملا به نفع تولید کننده صحبت میکرد طوری که انگار نماینده دامدارانه. کار دامپزشکا از اون بالا دستا باید تصحیح بشه.
خود دامپزشکان بایستی آستین بالا بزنند و به معرفی رشته واهداف آن اقدام کنند .
مطلع ما فوق دولتي
|
United States of America
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
1
مدير كل محترم ....سازمان منويات رياست معظم له را اجرا مي كنند مگر اينكه با اين شايعات مي خواهند مديركل ....را قرباني كنند.حق با شماست نبايد اينقدر تابلو عمل ميكرد
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
ךםך
در نوع خودش جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
شما حمایت پزشکان از هم و جدال رییس سازمان و نماینده نظام دامپزشکی رو ببنید متوجه علت بیکا ری و درامد پایین دامپزشکان میشوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
2
1
اقاي حكيم مهر
براي من جالبه مطالب رو شما چرا بر اساس نظر خودتون تفصير ميكنيد و جايي هم كه مطلب كاملا روشنه و جاي تفصير نداره با حاشيه نويسي نظر خودتون رو به خورد دامپزشكان ميدين
مثلا خوبه خودتون عكس اين برنامه رو گذاشتين و نشستن دكتر محبي هم تو تصوير هست ممكنه نشون بدين كجاش ايراد داره ؟؟؟؟
يا اينكه اگر دكتر محبي هم مثل دكتر خلج زمان كوتاهي كه رسانه ملي براي مشكلات صنف ما در نظر گرفته بود رو به تبريك و تسليت و سپري ميكرد كه صداي خود مجري هم در اومد خوب بود
؟؟؟
به هر حال تنها كسي كه من ديدم تو اينجور برنامه ها از تمام زمان موجود براي مطرح كردن بيشتر مشكلات استفاده كرده دكتر محبي بود
وگرنه دكتر خلج چه تو اين برنامه چه تو برنامه قبلي فقط از عملكرد خودش تعريف كرد ويكي نيست بگه اگر شما اينقدر مدير هستين چرا وضع دامپزشكيمون به اين روز افتاده
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
برادر من مبحثی هست به اسم business etiquette که تنها در حوزه تجارت خلاصه نمیشود.
دور انديش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
2
مسوول بودن خود كارفرمايان طرح خوبي است.اتفاقا به نفع مسوولان فني كشور است.حداقل اينكه راننده يك اداره بخاطر دو كيلو گوشت زيراب مسوول فني را نمي زند. ............ و پرسنل محترم ...... هم جهت اخد...(همون....) از كارفرما پدر مسوول فني را در نمياورند.مسوول فني مجبور نمي شود مقداري از حقوق خود را به ديگران باج دهد.نه عذاب وجدان مي كشد و نه اعصابش خراب مي شود ،مثل قديم مي نشيند چايي و قليانشو ميزند.نه اينكه قبلا حقوقهاي فضايي مي گرفتيم!!!
با توجه به اينكه ماده ١٩ طرح فضايي است و به درد كشورهاي منطقه يورو مي خورد لذا طرح خوبي است.از خوبيهاي اين طرح همان بس كه نيروهاي ................ بسادگي نمي توانند كارفرمايان را تيغ بزنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
2
0
جناب ناشناس عزيز تقصير نه از شماست نه از دكتر محبي ياد گرفتن اتيك كد نياز به زمان و حضور در برنامه هاي رسمي داره به عنوان مثال مجري و دكتر خلج هم ميتونست پا رو پا بندازن ولي در نظر داشته باشيد كه برنامه رسميه مدت زمانش كمه وبايد به رسمي ترين شكل ممكن از نظر قواعد اجرا بشه
خير لازم نبود وقت برنامه رو بگيره ولي سلام و ادب و تبريك و تسليت مناسبت روز ده ثانيه هم زمان نميبره و جالبتر اينكه ايشون تنها كاري كه نكردن مطرح كردن مشكلات بود و صحبتهاشون به مجادله ميخورد هرچند از نماينده ١١٥ تا دامپزشك دام كوچك از تهران بيشتر از اين انتظار نميره براي اينكه افراد بزرگ شوند اسباب بزرگي رو بايد فراهم كنن
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
من و خانواده ام که دامپزشک هم نبودند از حرف های رییس سازمان ما متعجب شده بودند که چرا بر علیه منافع دامپزشکی است. دکتر محبی ممنون که ابرو داری کردی.
دكتر مسئول فني بهداشتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
اگر هم ماده 19 در سراسر كشور اجرائي بشه و كارفرما حقوق رو به صندوقي واريز كنه كه دامپزشك از طريق اون صندوق حقوق خودش رو برداشت كنه بازهم متاسفانه اكثر همكاران با كارفرما قرارداد ميبندن كه مثلا من از 3800 حقوقم هر ماه 2 ميليون رو برميگردونم ولي قول بده منو نگه داري. بيشتر همكاراي خانم و نصف همكاراي آقا اينجورن. خود من كاري رو از دست دادم كه خانم دكتري با داشتن مدرك تخصص در يكي از رشته هاي باليني حاضر شد بجاي حقوق 4 ميليون فقط 1 ميليون تومان بگيره فقط اسمش باشه شاغل هست و ازدواج كنه. شان و منزلت ما دامپزشكان از پرستار، بينايي سنج، شنوايي سنج و تمام رشته هاي وزارت بهداشت پايينتره. خودمون فقط سرمون رو مثل كبك تو برف كرديم نبينيم. اكثريت دامپزشكان در كشور ما با مدرك دكتري عمومي بين ماهي 1-3 ميليون درآمد دارن و متخصصينبين 2-4 ميليون. انگشت شمار دامپزشكان در هر شر درامد و شان بهتري دارند. با خودمون صادق باشيم همكاران عزيز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
آخه مسوول فني هم شد شغل؟!!
بريد مغازه و دكه و پلاستيك فروشي و ظروف يكبار مصرف باز كنيد.اگر هم نداريد پول توي جيبي خود را از خانواده خود بگيريد ليكن از همه اينها بهتر ازدواج با يك خانم و يا آقاي پولدار است
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
همه از زمین خاکی شروع کردند، خیلی از کسانی که الان در نظام پست دارند قبلا مسوول فنی بودند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
2
جالبه استقلال مالی مسئول فنی بهداشتی از کارفرما از دید آقای رییس توهین به کارفرماست ولی گماردن دامپزشک دولتی آقا بالاسری مسئول فنی بهداشتی توهین به این دسته از همکاران نیست.طرز فکر رییس سازمان ما واقعا ................
علی
|
Finland
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
0
به نظر من باید نظارت بهداشت بر عهده کارفرما باشد چون خودش پول میدهد و اختیار مالش را دارد اگر سازمان دامپزشکی صلاحیت و اهلیت داشت وضع بهداشت غذا این نبود
نظر شما
ادامه