کد خبر: ۳۱۹۶۶
 

رییس سازمان دامپزشکی کشور در چهارمین گردهمایی و نمایشگاه خدمات و صنایع دامپزشکی دام کوچک حضور یافت و اعلام کرد: جای محصولات داخلی در این حوزه خالی است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، همزمان با فرا رسیدن روز ملی دامپزشکی، دامپزشکان و استادان دانشگاه، دست اندرکاران صنایع و خدمات دامپزشکی، مراکز درمانی و کلینیک‌ها، تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات مرتبط با دام کوچک بود گرد هم آمدند .

 «دکتر مهدی خلج» رییس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه این گردهمایی اظهار کرد: بایستی در زمینه تولید محصولات دامپزشکی دام کوچک کار بیشتری کرد؛ ما از تولیدات داخلی حمایت می کنیم. البته صنایع و خدمات فراوانی نیز هر روزه از خارج کشور به حوزه دامپزشکی مجوز ورود می گیرند که نقش مهمی در تامین نیازهای انسانی و دامی ایفا می کنند.

در این مراسم همچنین جباری رییس ستاد برگزاری و مدیرعامل بنیاد زیستی هامون اظهار کرد که جای امیدواری است که این گردهمایی و نمایشگاه به عنوان تنها مجموعه رسمی مورد نظارت سازمان دامپزشکی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به چهارمین دوره خود وارد شده است؛ چرا که از لحاظ پروسه برگزاری چنین برنامه هایی بسیار پیچیده و پرمشقت است.

در این نمایشگاه «دکتر یوسف داوودی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم به نقش دامپزشکان در زندگی شهری اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت توجه به بیماری های مشترک انسان و حیوانات عنوان کرد که در عرصه نگهداری حیوانات خانگی به آموزش، فرهنگ سازی و حضور جدی دامپزشکان در کنار مردم نیاز داریم.

 «دکتر رسول خضری» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این گردهمایی با گرامیداشت روز دامپزشک با نقل قولی زیبا درخصوص جایگاه پزشکان و دامپزشکان اظهار کرد: دستانی که شفا می دهند، مقدس تر از لب هایی اند که دعا می کنند. باید قدردان زحمات و خدمات دامپزشکان و پزشکان به مخلوقات خداوند بود. حضور این قشر در تمام جوامع یک فرصت و تضمین برای سلامت و آرامش عمومی است.

نماینده مردم پیرانشهر به مسئله مهم آموزش در حوزه پزشکی در سطح دنیا اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر در سطح بین المللی، آموزش پزشکی و آموزش دامپزشکی با یکدیگر تلفیق شده است و ما در مجلس نیز از دوره گذشته پیگیر تلفیق آموزش پزشکی انسانی و دامپزشکی با یکدیگر هستیم. این اتفاق در صورت تحقق تبعات بسیار مفیدی برای کشور خواهد داشت. چرا که صدها بیماری مشترک میان انسان و دام مورد توجه هر دو رشته پزشکی است که نیاز به توجه جدی دارد.

خضری در عین حال به موضوع حیوانات خانگی و دامنه گسترده آن در سطح دنیا و ایران اشاره کرد و افزود: دامپزشکان در این حوزه نقش بسیار مهمی در کنار مردم و نظام سلامت کشور ایفا می کنند و باید در این مراسم به تمام آنها تبریک گفت.

 «دکتر پیام محبی» رییس جامعه دامپزشکان ایران هم در چهارمین گردهمایی و نمایشگاه صنعت دام کوچک طی سخنانی به جایگاه بااهمیت دامپزشکی دام کوچک در جهان اشاره و اظهار کرد: دام کوچک در اغلب کشورهای پیشرفته جایگاه اول را در سطح دامپزشکی دارد، اما در ایران همیشه اول دام بزرگ است و کمتر راجع به دام کوچک بحث می شود.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی بیشتر در سازمان دامپزشکی درباره دام کوچک توضیح داد: صنف دامپزشکی دام کوچک بیشترین مواجهه را با مردم و عموم جامعه دارد. به خصوص این که افق باز و چشم انداز روشنی درخصوص دام کوچک در حوزه دانشگاهی و آموزش دیده می شود.

محبی تصریح کرد: کم کم دامپزشکان دام کوچک از احترام بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده اند و جایگاه ارزشمند آنان شناخته شده است. همچنین شاید بتوان گفت امروز دیگر اکثریت دانشجویان دانشگاه های دامپزشکی علاقمند به فعالیت و اشتغال در شاخه دام کوچک هستند.

رییس جامعه دامپزشکان ایران با یادآوری شرایط اقتصادی صنعت دام کوچک در دنیا و ایران گفت: حجم واردات غیرقانونی محصولات و خوراک دام کوچک شاید 50 درصد از میزان موجودی این بازار را شامل شود و حجم تقاضای جامعه  درباره این محصولات به شدت افزایش یافته و البته کم کم کارکرد دامپزشکان و مشورت با آنان در هدایت جامعه به سوی محصولات بهداشتی و سالم دام کوچک پررنگ شده است. بنابراین سازمان دامپزشکی کشور نباید نگران حجم واردات باشد؛ چرا که ازدیاد این محصولات، نشان دهنده رشد شاخص بهداشت در جامعه هدف و خانواده هاست. چرا که مصرف کنندگان می دانند قاچاق با سلامت مغایرت دارد.

در این مراسم همچنین از خدمات علمی و آموزشی «دکتر محمدعلی راد» استاد فرهیخته و پیشکسوت دامپزشکی دانشگاه تهران با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد. دکتر راد نویسنده کتب متعدد دامپزشکی در زمینه دام کوچک، آشنایی با حیوانات خانگی و بیماری های حیوانات طی سخنانی با یادآوری خاطرات خود از شکل گیری این رشته در دانشگاه و با تبریک روز دامپزشک اظهار کرد: 53 سال است که با دامپزشکی درگیرم و عمرم را در این رشته گذراندم. اما باید قدردان اساتید بزرگ این رشته همچون دکتر تاجبخش بود که نام گذاری روز 14 مهر و دامپزشک مرهون تلاش های ایشان است.

استاد پیشکسوت دامپزشکی دانشگاه تهران به موضوع اهمیت نقش حیوانات و دام در زندگی انسان اشاره و تاکید کرد: از گذشته های دور پیشینیان ما در چنین روزهایی برای سالم بودن دام های شان دعا می کردند و جشن می گرفتند. بنابراین 14 مهر روز مهرورزی به تمام مخلوقات خداوند است .

دکتر راد با قدردانی از برگزاری چنین رویدادی در کشور متذکر شد: هرگز باور نمی کردم روزی شاهد وجود چنین نمایشگاه و صنعت بزرگی از دام کوچک و وجود بیمارستان ها و مراکز دامپزشکی در کشور باشم. رشته دام کوچک بسیار ارزشمند و رو به رشد است.

در پایان این گردهمایی از دکتر امیر خیرخواه موسس و صاحب امتیاز اولین نشریه دام کوچک و حیوانات خانگی کشور "یا کریم"، دکتر محمدمهدی منفرد، رضا جهانگیری، دکتر علیرضا والی، مهندس مهرنوش ایرائی، دکتر هومن اردبیلی و فرشاد رهنما به دلیل فعالیت ها و خدماتشان در زمینه صنعت دام کوچک تقدیر به عمل آمد.

در کنار رییس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم دکتر جهان پیما معاون این سازمان، دکتر آذری استاد پیشکسوت دامپزشکی در زمینه آبزیان، دکتر اکبری معاون اداره بهداشت نزاجا، دکتر داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دکتر خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، جباری رییس ستاد برگزاری حضور داشتند.

طبق اعلام رییس ستاد برگزاری در این نمایشگاه که با حضور 40 مجموعه دامپزشکی اتفاق افتاد، حداقل 5300 نفر بازدیدکننده طی سه روز با محصولات و خدمات معرفی شده آشنا شدند.

 
 
نظر شما
ادامه