کد خبر: ۳۱۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق به ترمیم ضایعات غضروفی با پیوند سلول‌های بنیادی و آزمایش موفقیت آمیز آن بر روی سگ شدند.

سید بهروز موسوی، رییس مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام این مطلب  گفت: در این پژوهش با همکاری محققان گروه آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه سلول‌های بنیادی را از بافت چربی سگ جدا و به سلول‌های غضروف ساز تبدیل کردیم.

وی تصریح کرد: در ادامه سلول‌های غضروف ساز داخل داربست‌هایی قرار گرفته و به سگ‌هایی که دچار مشکل زانو بودند و غضروف زانویشان از بین رفته بود، پیوند زده شد.

موسوی با بیان آن‌که این تحقیقات بر روی پنج سگ انجام شده است، اظهار کرد: بررسی‌های میکروسکوپی برای تایید این که سلول‌های بنیادی پیوند زده شده، مسوول ساختن غضروف‌ها بودند در حال انجام است.

وی با اشاره به این‌که بافت چربی یکی از منابعی است که می‌توان از آن سلول‌های بنیادی ساخت، خاطرنشان کرد: در این تحقیق سلول‌های بنیادی پیوندی به هر سگ از بافت چربی حیوان تهیه شد که نتیجه کلینیکی آن نیز خوب گزارش شده است.

رییس مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آن‌که تحقیقاتی که در دنیا انجام می‌شود برای این‌که از نظر اخلاق پزشکی مشکلی نداشته باشد، ابتدا به صورت آزمایشگاهی انجام می‌شود، اظهار داشت: در این پژوهش نیز ابتدا غضروف در لابراتور از سلول‌های بنیادی به دست آمد، سپس در حیوانات کوچک ( از جمله موش و خرگوش) مورد بررسی قرار گرفت و اکنون نیز در بعد بزرگ‌تر در «سگ» انجام شده، که بهتر است بعد از این مرحله بر روی میمون انجام شود تا پس از تمام این مراحل به مرحله‌ای برسیم که در مورد انسان نیز آن را مورد استفاده قرار دهیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
|
-
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
0
0
باز همون حکایت دخالت همیشگی . . .
صحبت از کار بر روی حیوانات و استفاده از بافتهای حیوانی اما بدون حضور دامپزشک متخصص . . . . .!!!!!!
نظر شما
ادامه