کد خبر: ۳۲۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
چاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگه‌داری، خرید و فروش، غذای حیوانات خانگی و فروشگاه‌، انواع لوازم حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه در آگهی نامه‌ها و سایر رسانه‌ها شرعا دارای اشکال و ممنوع است. از این رو ضرورت دارد به استناد بند "الف" ماده "12" آیین‌نامه فعالیت‌های تبلیغاتی، رسانه‌های مختلف از پذیرش، چاپ و انتشار آگهی‌های فوق‌الذکر خودداری کنند...
seadogrescu1-9

حکیم مهرچاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگه‌داری، خرید و فروش، غذای حیوانات خانگی (به ویژه سگ و گربه) ممنوع است.

علیرضا کریمی ـ مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - با بیان این مطلب افزود: با توجه به استفتایی که از دفتر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این زمینه به عمل آمده است، چاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگه‌داری، خرید و فروش، غذای حیوانات خانگی و فروشگاه‌، انواع لوازم حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه در آگهی نامه‌ها و سایر رسانه‌ها شرعا دارای اشکال و ممنوع است.

کریمی اظهار کرد: از این رو ضرورت دارد به استناد بند "الف" ماده "12" آیین‌نامه فعالیت‌های تبلیغاتی، رسانه‌های مختلف از پذیرش، چاپ و انتشار آگهی‌های فوق‌الذکر خودداری کنند.

 

نشریه حکیم مهر با ابراز تأسف از این موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه بینندگان محترم حکیم مهر را به چهار نکته ذیل جلب می‎کند :

 

1 -  موضوع نگهداری از حیوانات در منزل ارتباطی با خرید و فروش آن لزوماً ندارد. ضمناً همانطور که در فقه اسلامی خرید و فروش عین نجاست دارای اشکال است لذا باید فروش سگ را از سایر حیوانات استثناء نمود که البته آن هم به فتوای علمای بزرگ اسلام اگر جنبه عقلانی داشته باشد آنوقت ممکن است خرید و فروش آن جایز باشد.

متأسفانه در موضع اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع خرید و فروش سگ با گربه و سایر حیوانات به هم آمیخته شده و از مراکز متعدد خرید و فروش حیوانات در سراسر کشورمان که بطور رسمی و در حالی که نیروی انتظامی مسئولیت تأمین امنیت آنان را بعهده دارد و در محل حاضر است غفلت نموده است. اگر خرید و فروش حیوانات اشکال دارد چرا این مراکز با مجوز رسمی فعالیت می‎کنند؟

2 - موضوع رسیدگی به وضعیت حیوانات خانگی از جمله توجه به تغذیه مناسب مورد تأکید دین مبین اسلام است و صدالبته مراجع بزرگوار در کشورمان نیز به این موضوع اهتمام ویژه داشته و دارند. آیا کارخانجات تولید غذای حیوانات خانگی و داروخانه‎های دامپزشکی و مراکزی که به عرضه مکمل و دارو و غذای حیوانات می‎پردازند را باید تعطیل کرد؟ به نظر می‎رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک فتوای خاص استنباطی بسیط داشته و موضوع برخی حیوانات را به همه ابعاد حیوانات تعمیم داده است!

3 -  اخیراً نشریه حکیم مهر در پی تحریف حکم آیت الله مکارم شیرازی در یکی از روزنامه‎ها درباره نگهداری سگ از دفتر ایشان استفتاء نمود که عیناً پاسخ دفتر معظم له به آن استفتاء به شرح ذیل است :

"اگر پاکی و نجاست رعایت شود و بودن آن حیوان در خانه فایده ای داشته باشد مانعی ندارد ولی برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد و روشی که غربی ها در مورد سگ دارند اسلام هرگز نمی پسندد"

4 - در اظهارات مقام مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور یک دستورالعمل حکومتی به فتوای یکی از مراجع بزرگوار نسبت داده شده است. ضمن احترام به مواضع حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور می‎گردد فصل‎الخطاب دستورالعمل‎های حکومتی در کشورمان ولی فقیه (رهبری) است و جای تعجب است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نکته غفلت نموده است.

 

امید است این موضوع با تبیین شفاف سازمان دامپزشکی کشور که متأسفانه در غفلتی عمیق به سر می برد یکبار برای همیشه حل شود و موضوع نگهداری از حیوانات خانگی به تکرار تجربه "ویدئو" منجر نگردد!

 

در پایان متن چند استفتاء و پاسخ آنها به نقل از پایگاه رسمی اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی بدون هرگونه توضیح منتشر و قضاوت درباره موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بینندگان محترم حکیم مهر واگذار می‎گردد :

 

1- نگهداری سگ از نظر اسلام
 سؤالى که بنده مطرح مى سازم سؤالیست که براى اکثر هم رشته اى هاى خودم یعنى رشته دامپزشکى مطرح است و آن این است که چرا على رقم این که ما در احادیث و کتب اسلامى همواره شاهد بیان این مطلب بوده ایم که ما باید در کنار مخلوقات خدا و با مهربانى کردن با آنها زندگى کنیم و در مورد سگ این مطلب چه در رساله حضرت امام(ره) و چه در بسیارى از منابع شرعى عنوان شده، در کشورمان برخوردهایى علیه سگداران انجام مى گیرد؟ و آیا این برخوردها از نظر شرعى مورد تأیید است؟ البته ممکن است چنین تصوّر شود که نگهدارى سگ تنها وسیله اى است جهت تفریح و شاید این مطلب فراموش شده است که خداوند در هیچ موجودى پس از انسان به اندازه سگ قدرت درک احساس دوستى و دوست داشتن را قرار نداده است و همان طور که ما مسلمانان معتقدیم هر نیازى که در یک موجود وجود دارد قطعاً پاسخى برایش وجود دارد و در مورد این حس سگ پاسخى به جز ارتباط برقرار کردن با یک انسان (البته بر اساس احکام اسلامى) موجود نیست، آیا اگر ما این مسئله را فراموش کنیم در حقیقت قوانین الهى را فراموش نکرده ایم آیا اگر به مبارزه با عشقى که خداوند در نهاد یک جاندار زبان بسته قرار داده است بپردازیم دچار معصیت نشده ایم؟
 پاسخ : سگ براى مقاصد مختلف از قبیل پاسبانى خانه و گله و براى شکار و همچنین مقاصد پلیسى مى تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ولى از آنجا که موجود آلوده اى است و ممکن است بیمارى هاى مختلفى را به انسان منتقل سازد از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازى غربى دیده مى شود جلوگیرى کرده است. در عین حال اسلام اجازه نمى دهد حتّى سگ هاى ولگرد را آزار کنند مگر این که به صورت خطرى درآیند. غذا دادن به آنها نیز کار خوبى است.
2- نگهداری از سگهای پرورشی
 میخواستم ببینم آیا نگهداری از سگهای پرورشی که دارای شناسنامه هستند و واکسیناسیون می شوند دارای ایراد میباشد؟
پاسخ : چنانچه فایده ای از قبیل پاسبانی خانه و گله و صید و مانند آن داشته باشند مانعی ندارد
3- نگهداری سگ در خانه
همراه داشتن سگ در ماشین و خیابان، و نگهدارى آن در خانه، که نوعى تقلید از بیگانگان است، چه صورت دارد؟
پاسخ : این کارها شایسته مسلمانان با شخصیّت نیست، و از جهات شرعى مشکلات زیادى ایجاد مى کند.
4- حکم شرعی نگهداری حیوانات
آیا براى نگهدارى از حیوانات منعى وجود دارد؟ اگر فایده اى بر نگهدارى حیوان مرتّب نباشد، یا صرفاً براى زیبایى، یا صداى خوش آن باشد، (مثل قنارى، یا مرغ عشق، یا مانند آن) نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟
پاسخ : نگهدارى حیوانات مانعى ندارد. ولى سزاوار است افراد با ایمان هدفى از آن داشته باشند; هر چند استفاده از زیبایى و صداى خوش آنها باشد; در ضمن باید این امر به اسراف کارى منتهى نشود.
5- نگهداری از حیوانات برای تفریح
امام صادق(علیه السلام) در حدیثى معروف مى فرماید: «شایسته است انسان وقت خود را به چهار قسمت تقسیم کند، سپس توصیه مى کند که یکى از آن چهار قسمت صرف تفریح شود.» این موضوع نشان مى دهد که تفریح براى یک انسان، خصوصاً براى جوانان لازم است، و باعث مى شود که دیگر وظایف خود را بهتر انجام دهد. نگهدارى از حیوانات که در عین تفریح داراى جنبه هاى علمى و تحقیقى درباره دنیاى آفرینش، تقویت روحیه محبّت، و نیز نظاره و دقّت بر عجایب خلقت و قدرت خداوند متعال مى باشد، به نظر جنابعالى چگونه است؟
پاسخ : نگهدارى حیوانات براى اهدافى که در بالا ذکر شد، نه تنها مانعى ندارد، بلکه فواید معنوى و مادّى نیز دربردارد. ولى طورى باشد که منتهى به اسراف یا آزار حیوانات نشود.
6- هزینه های نگهداری حیوانات
نگهدارى از حیوانات ماهانه مبلغى هزینه در پى دارد، مانند دانه اى که براى قنارى یا طوطى مى خرند، یا کاهو یا سبزى که براى خرگوش، خریده مى شود. چنین هزینه هایى چه حکمى دارد؟
پاسخ : این هزینه ها مادامى که به اسراف منتهى نشود، ایرادى ندارد.
7- نگهداری سگ با رعایت مسائل شرعی
اگر محیط زندگى سگ خارج از اتاق باشد، مثلا در حیاط، یا باغ، یا پشت بام، خانه اى برایش بسازند، و مسائل مربوط به طهارت و نجاست را مراعات کنند، نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟
پاسخ : اگر پاکى و نجاست رعایت شود، و بودن آن حیوان در خانه فایده اى داشته باشد، مانعى ندارد. ولى روشى را که غربى ها در مورد سگ دارند، اسلام هرگز نمى پسندد.
8- عدم تفاوت حکم انواع سگ
معروف است که «تازى» (سگ شکارى) در احکام نجاست و طهارت با سگهاى دیگر تفاوت دارد. شاید دلیلش این باشد که ـ طبق آنچه در تاریخ آمده ـ اعراب (پس از اسلام) از رفت و آمد تازى به خیمه ها ممانعتى نمى کردند، و تازى حقّ داشت در خیمه با آنها بخوابد، و آن را هدیه اى از سوى خدا مى دانستند. آیا تفاوتى میان تازى و سایر سگها در نجاست مى باشد؟
پاسخ : تفاوتى از این جهت میان سگها نیست، و معمولا مسلمانان از سگ ها براى سه منظور استفاده مى کردند: پاسبانى خانه، پاسبانى باغ، و پاسبانى از گلّه. و در کتب فقهى ما درباره این سه نوع سگ بحث شده، و به عنوان «کلب الحارس» و «کلب الماشیه» و «کلب الحائط» از آنها یاد شده است.
9- نگهداری سگ های خانگی
حکم نگهداری سگهای خانگی چیست؟ حکم نگهداری آن در حیاط خانه چیست؟ (با توجه به اینکه سگهای خانگی تربیت شده هستند و از مدفوع خود نمی خورند)
پاسخ : هرگاه سگ ها برای پاسبانی منزل باشند مانعی ندارد ولی برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد.
 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی
|
-
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
اشتباه کردند ............. خیلی از این حیوانات از خیلی از ادم های ......... انسان تر هستند
دکتر رستم زاده
|
-
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
0
0
خوب به سلامتی تنها مشکل جامعه هم حل شد . دیگه نگران چیزی نباشید!!!!!!!!
همه چی آرومه!!!!!!!!!!!!
دکتر م . ه دامپزشک
|
-
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
0
0
با سلام
امیدوارم برای هر کاری دلیل عقلی بیاوریم و بعد شرعی
بسیار متاسف گشتم از شنیدن این خبر و در این ماه مبارک از خدا طلب بینش برای این جهالت ها دارم
خدایا به دین داران ما بفهم که دینداری تنها عبادت نیست بلکه تفکر ی است که به ذات تو رهنمون شود
امیدوارم یادمون نره که چقدر اهل بیت در مورد رعایت حقوق حیوانات سخن گفتند و خدا در قران ما رو متذکر شده
امیدوارم این کارشون جنبه دینی داشته باشه نه ...... و امیدوارم بجای صورت سیرت بین شویم
حسین
|
-
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۴
0
0
من شخصا استفتائی که در سایت رهبری کردم درکل به این صورت بوده که خرید و فروش سگ گارد و نگهبان و گله ایرادی ندارد
لوازم مربوط به حیوانات خانگی ایرادی ندارد
لا اقل دلیلی عقلانی تر برای این کار میاوردند
حسین
|
-
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۴
0
0
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49
دكتر مجید محتسبي
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۵
0
0
وزارت محترم ارشاد بايد به اين نكته توجه داشته باشند بسياري از اين حيوانات در انجام برنامه هاي تحقيقاتي براي توليد داروهاي مورد نياز انسانها مورد استفاده قرار ميگيرند و بر همين اساس نياز به غذا دارو و وسايل نگهداري دارند كه ميبايست توسط مراكز مختلف تهيه - معرفي(تبليغ)و توزيع شود
من هم یک ایرانیم
|
-
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۵
0
0
خب، خدا را شکر که در این مملکت انگار نه انگار که مجلسی داریم برای قانونگزاری و قانونی بری گذاشتن. خدا را شکر که کسی هست که کار همه را یک نفره انجام دهد
مهدی
|
-
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
0
0
ده سال بعد : وزارت ارشاد اعلام کرد اوردن اسم (سگ) به هر منظور حرام بوده و هیچ نشریه ای یا چاپخانه ای حق استفاده از این کلمه را ندارد این اداره توضیخ نداد مردم به جای این کلمه از چه کلمه ای استفاده کنند.
دکتر ز- ح
|
-
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱
0
0
متاسفم که در چنین کشوری زندگی می کنم که چنین نگرشی به حیوانات معصوم وجود دارد. من سگی دارم که از ... با شعورتر است ولی به سبب این اعتقادات باید آنرا از خود دور کنم
نظر شما
ادامه