کد خبر: ۳۲۰۰۸
 

سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشستی خبری با بیان این که از مخلوط كردن سلامت مردم با سياست گله مند است، در مورد دلیل این گلایه اش گفت: متن سخنرانى رياست جمهورى با سالم خواندن روغن پالم که رسانه های کشور به شکل نادرست پرداختند، فاصله زيادى دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر ایرج حریرچی» سخنگوی وزارت بهداشت امروز در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری در مورد روغن پالم که در حاشیه دیدار با نخست وزیر مالزی مطرح کرده است، گفت: روغن پالم یک روغن خوراکی است و حداقل ۵ نوع دارد. این روغن منبع روغن مصرفی ۳۴ درصد کشورهای جهان است. پالم دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است. پایداری بالا، مقاومت در برابر حرارت ویژگی‌های مثبت روغن پالم است که صنعت نیز به آن علاقه دارد و وجود اسیدهای چرب اشباع‌شده که در رگ‌ها رسوب می کند و از لحاظ تغذیه‌ای مشکل دارد، از خطرات مصرف زیاد یا غیر اصولی آن محسوب می‌شود.

وی با بیان این که از مخلوط كردن سلامت مردم با سياست گله مند است، در مورد دلیل این گلایه اش گفت: متن سخنرانى رياست جمهورى با سالم خواندن روغن پالم که رسانه های کشور به آن پرداختند، فاصله زيادى دارد .

وی گفت: رییس جمهوری صرفا با اشاره به صادرات عظيم روغن پالم از اين كشور به دنیا، پیشنهاد داد تا هيئت هایى براى بررسى بيشتر اين موضوع تشکیل شود .

وى افزود:روغن پالم يكى از روغن هاى خوراكى در چند نوع است كه برخى انواع آن نیز از لحاظ مصرف، مطلوب و گران است؛ این روغن به طور عمده در اندونزى و مالزى توليد مى شود و مالزى بزرگ ترين توليد كننده و صادر كننده آن است. حدود ٣٤ درصد روغن هاى مصرفى جهان روغن پالم است كه البته در برخى كشورها این میزان ٥ درصد و در برخى ديگر ٩٠ درصد گزارش شده است .

حريرچى با اشاره به مصرف ٥٠ درصدى ايران از روغن پالم در گذشته، گفت: روغن پالم نسبت به ساير روغن ها ارزان تر است و به علت داشتن اسيدهاى چرب اشباع، پايداري بالا، مقاوم در برابر حرارت و مقاومت مكانيكى ويژگى هاى مثبت و منفى دارد .

حریرچی در خواست کرد تا مسائل سلامت مردم و عملکرد وزارت بهداشت با مسائل سیاسی مخلوط نشود.

وی گفت: رئیس‌جمهوری در دیدار با نخست وزیر مالزی به بحث روغن پالم پرداختند و نخست‌وزیر مالزی به این مسئله اشاره کردند که مالزیایی‌ها با وجود مصرف روغن پالم، سلامتی آنها خوب است. لذا این چنین بود که رئیس‌جمهوری طی سخنان نخست وزیر مالزی گفتند ما برای تبیین ویژگی‌های این روغن منتظر سفر هیأتی از مالزی هستیم تا ویژگی‌های آن بررسی شود و سپس به تصمیم‌گیری بپردازیم .

حریرچی بیان کرد: تمامی کشورهای جهان از روغن پالم استفاده می‌کنند، اما مصرف بعضی از کشورها به ۵ درصد و مصرف بعضی دیگر به ۹۰ درصد می‌رسد. مصرف کشور ما نیز قبل از اقدامات وزارت بهداشت به حدود ۵۰ درصد می‌رسید که ما از سال ۹۳ واردات آن را کاهش دادیم .

حریرچی گفت: واردات روغن پالم در سال ۹۱ و ۹۲، ۷۵۰ هزار تن، ۹۳ و ۹۴، ۴۰۰ هزار تن و با اقدامات صورت‌گرفته در شش ماهه نخست سال ۹۵ به ۱۸۰ هزار تن رسید که نسبت آن به شش ماهه نخست سال ۹۴ کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌داد.

 
 
نظر شما
ادامه