کد خبر: ۳۲۰۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس سازمان  دامپزشکی  کشور گفت: کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و حذف آن تا سال 2030 جزو برنامه های این سازمان است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» افزود: در سال 1393 پنج میلیون و 700 هزار نوبت واکسیناسیون دام در مقابله با بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک داشتیم که در سال 1394 به 13 میلیون و 700 هزار افزایش یافت و در 6 ماه اول امسال 20 میلیون نوبت واکسیناسیون انجام شد که روند، بسیار افزایشی بود .

چند سالی است بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک  (PPR) در حیات وحش کشور شیوع یافته و بیش از 500 راس کل و بز و قوچ و میش را در استان های خوزستان، اراک، طالقان، زنجان و تهران تلف کرده است، البته این آمار بر اساس لاشه هایی است که مشاهده شده ومی تواند تلفات بیشتر از این باشد، این تلفات در حالی رخ می دهد که پیکر شکننده و حساس حیات وحش کشور توان تحمل این ضربه ها را ندارد .

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است که از دام های اهلی به حیات وحش منتقل می شود.
چند سال گذشته این بیماری در دنیا گزارش شده بود و تلفات زیادی به همراه داشته است اما در کشور ما حدود دو تا سه سالی است که شیوع یافته و مشکلاتی را برای جمعیت کل و بز و قوچ و میش ایجاد کرده است، البته کل و بز نسبت به این بیماری حساس تر است و تلفات بیشتری متوجه آنها می شود .

به اعتقاد کارشناسان علت شیوع این بیماری عدم واکسیناسیون مداوم دام های اهلی است که در مجاورت حیات وحش قرار دارند و برای چرا وارد زیستگاه های حفاظت شده می شوند که اکنون رییس سازمان  دامپزشکی  کشور از حذف کامل این بیماری تا سال 2030 خبر می دهد .

خلج در ادامه گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بنا داریم در دو سال متوالی بین 25 تا 30 میلیون نوبت واکسیناسیون داشته باشیم و آنرا در سال 1397 به 50 میلیون دز برسانیم .

وی ادامه داد: بعد از آن دوباره روند واکسیناسیون کاهش می یابد و تلاش می کنیم که بتوانیم بیماری را به سمتی ببریم که کنترل شود و تا سال 2030 به طور کامل حذف شود .

رییس سازمان  دامپزشکی  کشور گفت: در کنار انجام واکسیناسیون دام، کانون بیماری از هزار و 760 در سال 93 به 750 کانون در سال 94 رسید که در 6 ماه اول سالجاری نیز 240 کانون بیماری داشته ایم .

خلج درباره ظرفیت تولید واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک در موسسه سرم سازی رازی اظهار کرد: تولید واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک از سال 93 در موسسه سرم سازی رازی آغاز شده است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم تمام نیازهای ما را تامین کند چون ما حداقل سالانه به 30 تا 35 میلیون دز واکسن نیاز داریم .

رییس سازمان  دامپزشکی  کشور ادامه داد: اما به هر حال سال گذشته موسسه رازی حدود 13 تا 14 میلیون دز واکسن تولید کرد و به نظر می رسد امسال بتواند آنرا به 20 میلیون دز برساند که مازاد نیاز را از منابع خارجی خریداری می کنیم .

وی درباره تغییر دامپروری سنتی به صنعتی گفت: در مجموع روند تغییر روبه  جلو است، مردم باید بدانند که حتما مباحث علمی و ضوابط بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و این تفکر سال به سال پررنگ تر می شود، این روند به گونه ای به سمت جلو می رود که مردم اماکن پرورشی خود را بهداشتی تر می کنند .

خلج افزود: نمی توانیم روستاها را خلوت کنیم مردم باید در روستاها بمانند و در کنار کشاورزی دامداری هم داشته باشند چون دام کارخانه ارزش افزوده بخش کشاورزی است بنابراین مهم این است که مردم را آموزش دهیم و از آنها بخواهیم و خودشان هم به این نتیجه برسند برای اینکه یک دام سودمند داشته باشند باید حتما مباحث بهداشتی را رعایت شود .

رییس سازمان  دامپزشکی  کشور گفت: باید بدانند که از خوراک بهداشتی سالم استفاده کنند تا در نهایت تولید سالمی داشته باشند که این کار به تدریج در روستاها در حال انجام است .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
جناب دکتر خلج از نظر حضرتعالی تمام بیماریهای دامی رو به کاهش است وبا مرور زمان ومدیرت حضرتعالی بر سازمان .......... دامپزشکی انشا...یکی دو سالی نمیکشه که کلیه ی بیماریهای دامی قطع میشوند.همه چی آرومه.من چقدر خوشحالم.ای خدا.
نظر شما
ادامه