کد خبر: ۳۲۰۱۷
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم:
«دکتر سید مصطفی پیغمبری» افزود: مگر می‌شود با دو هیئت علمی ثابت، دوره دکتری عمومی دامپزشکی راه‌اندازی کنیم؟!
 
 

حکیم مهر - نشریه آنلاین «نسخه دامپزشکی» ویژه نامه روز دامپزشک، ۱۴ مهر ۹۵ به گفتگو با «دکتر سید مصطفی پیغمبری» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

آموزش دامپزشکی در ایران در مقایسه با گذشته چه تغییراتی داشته است؟ کدام این تغییرات مثبت، و کدام آنها منفی بودند؟ آموزش دامپزشکی امروز را دارای چه مزایا و معایب و چه نقاط ضعف و قوتی می بینید؟

اگر از نظر کمی نگاه کنیم، تعداد مراکز آموزش عالی دامپزشکی بسیار زیاد شده است؛ بسیار بیش از حد مورد نیاز که خطر بزرگی است. تعداد دانشکده های دامپزشکی که هم اکنون دکتری عمومی دامپزشکی را ارائه می کنند به ۲۳ رسیده است، ۱۲ دانشکده دولتی و ۱۱ دانشکده وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی. متاسفانه چه در بین دولتی ها و چه دانشگاه آزاد اسلامی تقاضا برای تاسیس دانشکده دامپزشکی جدید بسیار زیاد است که گروه تخصصی دامپزشکی وزرات علوم تا کنون به شدت جلوی آن ها ایستاده است و می ایستد.

راه اندازی دوره دکتری عمومی دامپزشکی با دو هیئت علمی ثابت!

گروه تخصصی دامپزشکی دو سال پیش مصوبه ای داشت که تاسیس مراکز آموزش عالی دامپزشکی را ممنوع می کند. حتی اگر احیاناً در گذشته بدون موافقت گروه دامپزشکی مجوزهایی برای تاسیس صادر شده باشد، در صورت عدم وجود هیئت علمی به تعداد کافی و عدم تطابق با استاندارد های یک مرکز عالی آموزش دامپزشکی، با پیگیری و نظارت گروه دامپزشکی این مجوز ها قابل ابطال می باشند. داشتن مجوز احتمالی حاشیه امنیتی برای هیچ مرکزی فراهم نمی کند که بدون داشتن هیئت علمی و امکانات لازم بخواهند دانشجو پذیرش کنند. آخر مگر می شود با دو هیئت علمی ثابت، دوره دکتری عمومی دامپزشکی راه اندازی کنیم؟

تعداد پذیرش دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی در همین مراکز فعلی نیز چند برابر مورد نیاز است و باید کنترل شود. دانشکده های دولتی را تا حدی کنترل داریم اما دانشگاه آزاد بی رویه دانشجو می پذیرد. امیدوارم با هماهنگ سازی کامل آزمون سراسری دانشگاهای دولتی و آزاد اسلامی بتوانیم پذیرش بی رویه دکتری عمومی دامپزشکی توسط دانشگاه آزاد را نیز مهار کنیم.

بعضی افراد مسئول در جوامع دامپزشکی می گویند افزایش تعداد دامپزشکان یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است!

البته ضروری است همه تشکل های دامپزشکی مانند سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، دانشکده های دامپزشکی، گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم، انجمن ها و جوامع دامپزشکی و همچنین گروههای دانشجوئی در این زمینه فعال باشند و از طریق نامه نگاری و تماس با افراد مسئول هشدار های لازم را بدهند تا با کثرت بی رویه دانش آموختگان دامپزشکی، تامین شغل و درامد مناسب برای آنان به خطر نیافتد. البته عمده این تشکل ها در دو سال گذشته پیگیری ها و مکاتبات خوبی داشته اند که جای تشکر دارد. ولی باید یادآوری کنم که بعضی افراد مسئول در جوامع دامپزشکی مواضع درستی در خصوص گسترش رشته دامپزشکی ندارند و می گویند افزایش تعداد دامپزشکان یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است!

استقلال در تامین اعضای هیئت علمی دانشکده های دامپزشکی کشور

از نظر برنامه های آموزشی، زحماتی که اساتید بزرگوار ما مانند جناب آقایان دکتر قاضی، دکتر تقی تقی پور بازرگانی، مرحوم دکتر بابا مخیر، دکتر محمد علی راد و سایر اساتید ارجمند دانشکده های دامپزشکی کشور در سی سال گذشته در راه اندازی دوره های دکتری تخصصی دامپزشکی کشیده اند، بی نظیر است و برگ زرینی در تاریخ دامپزشکی کشور است. با راه اندازی دوره های دکتری تخصصی دامپزشکی در کشور نیاز به اعزام دانشجو بطور گسترده برای تامین اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی کشور به شدت کاهش یافت. بطوریکه هم اکنون عمده اساتید دانشکده های دامپزشکی کشور دانش آموختگان دوره های تخصصی داخلی هستند.

دانشجویان دوره های تخصصی داخلی حتماً باید یک دوره ۶ الی ۹ ماهه را در یک دانشگاه معتبر خارجی بگذرانند

البته دانشجویان دوره های تخصصی داخلی حتماً باید یک دوره ۶ الی ۹ ماهه را در یک دانشگاه معتبر خارجی بگذرانند و علاوه بر آن ضروری است که دانشکده های دامپزشکی کشور هر چند سال یکبار در تمام رشته های تحصیلی خود دانشجوی بورسیه برای اعزام به دانشگاههای معتبر دنیا پذیرش نمایند. برگزاری دوره های مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی بویژه در زمینه های که زیاد قوی نیستیم نیز بسیار ضروری است که باید حتما پیگیری شود.

ساختار برنامه آموزشی دکتری عمومی دامپزشکی کشور در سی سال گذشته تفاوت چندانی نکرده است

در خصوص برنامه آموزشی دکتری عمومی دامپزشکی کشور متاسفانه باید اذعان نمود که ساختار برنامه در سی سال گذشته تفاوت چندانی نکرده است. البته محتوای دروس که توسط اساتید ما تدریس می شود، کاملاً به روز است، ولی ساختار برنامه آموزشی باید تغییر کند. ساختار فعلی آموزش دامپزشکی، مطابق با ساختارهای مدرن دنیا نیست. الان تمرکز آموزش ما بر تربیت کلینیسین عمومی است در حالیکه در بعضی از دانشگاه های امریکا از اوائل دهه ۹۰ میلادی همان برنامه تربیت کلینسین را با ساماندهی دروس جهت دار کرده اند که به آن track یا pathway یا stream می گویند. این شیوه در دانشگاه های آمریکای شمالی بتدریج رایج شد و الان عمده آن دانشگاه ها در خصوص طب اسب (Equine Medicine )، طب دام های کوچک (Small Animal Medicine )، بهداشت حیوانات مزرعه (Farm Animal Health) آن استریم ها را ایجاد کرده اند. برای آن دسته از دانشجویان که نمی خواهند استریم خاصی را دنبال کنند استریم مخلوط (Mixed Stream ) نیز موجود است. هدفشان از اینگونه برنامه ریزی آن است که تجربیات حرفه ای دانشجویان خود را در بعد خاصی افزایش دهند تا هم به علائق شغلی دانشجو (Carrier interest)  پاسخ داده باشند و هم دانش آموختگانی را به صنعت تحویل دهند که وقتی پایشان به صنعت باز شد، تازه نخواهند کسب تجربه کنند، چون محل سرمایه گذاری مردم محل کسب تجربه نیست.

در حال حاضر در ایران، دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی طی یک دوره شش ساله، مجموعه ای از واحدها در مورد گونه های مختلف حیوانی یا حوزه های متنوع شغلی که دامپزشکان می توانند در آنها مشغول به فعالیت شوند را می گذرانند و مطالعه می کنند ولی در بسیاری از این حوزه ها تجربیات حرفه ای لازم در هنگام دانش آموختگی را ندارند و تازه باید به کسب تجربه بپردازند. درحالیکه سازمان ها، صاحبان صنعت و همه حوزه های شغلی موجود برای دامپزشکان انتظار دارند که دانشکده های دامپزشکی بعد از شش سال دوره آموزشی که زمان بسیار زیادی است، دامپزشکانی را به بازار کار معرفی کنند که تخصص و کفایت لازم را داشته باشند، ولی در حال حاضر به این انتظار پاسخ درستی داده نمی شود. لذا برنامه آموزش دکتری عمومی دامپزشکی باید طوری تغییر کند که دانشجویان را برای حوزه های شغلی متنوعی که برای آنان پس از دانش آموختگی موجود است آماده کند.

30 درصد برنامه آموزشی رشته دامپزشکی باید انتخابی باشد

برای رسیدن به این هدف باید حدود ۷۰ درصد برنامه آموزشی به عنوان یک برنامه اصلی (Core Program ) برای همه دانشجویان الزامی باشد و ۳۰ درصد بقیه برنامه شامل سبدی از دروس انتخابی (Elective Courses ) باشد تا دانشجویان بتوانند بر اساس علائق شغلی خود جهت (Stream ) خاصی را دنبال کنند تا نیاز سازمان ها و صنعت با دانش آموختگان ورزیده تر برطرف شود. چنین برنامه ای در همه دانشکده های دامپزشکی کشور قابل اجرا است. دانشکده های بزرگ تر و با اعضای هیئت علمی بیشتر و امکانات گسترده تر در سبد انتخابی خود، دروس بیشتری را قرار می دهند و در حقیقت مسیر های بیشتری را برای دانشجویان خود فراهم می کنند تا دانشجویان در آن مسیر ها خود را ورزیده تر نمایند و دانشکده های با امکانات کمتر حداقل آنکه همان مسیر مخلوط (Mixed Stream)  فعلی را دنبال می کنند. البته دراین باب سخن بسیار است، تا فرصتی دیگر. متشکرم.
 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
1
اتفاقا یکی از این مسوولین که اصرار زیادی بر افزایش جذب دانشجوی دامپزشکی بخصوص در دانشگاه آزاد دارد ............. رییس نظام دامپزشکی استان .............. است .این افراد برایشان چیزی که کمترین اهمیت ندارد سرنوشت آنها بعد از فارغ التحصیلی و ورودبه بازار کار است بلکه فقط افزایش پایان نامه ها و قابلیت رای آوری انها در آینده برایشان مهم است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
2
آقای دکتر پیغمبری
لطفا این مسئولین را معرفی کنید
عليزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
با شناختي كه از استاد پيغمبري دارم مي دانم در وزارت علوم قاطع برخورد خواهد نمود و به باند دانشگاه آزادي ها اجازه جولان بيش از حد را نمي دهد . خدا قوت استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
1
تازه دانشگاه آزاد كرج تنها با داشتن يك دانشيار در بخش بيماريهاي طيور داره متخصص بيماريهاي طيور مي گيره به زودي بايد شاهد بيكاري متخصصين هم باشيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
1
:یک دام و یک دامپزشک در آینده ای نزدیک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
1
.............. بر هر چی آدم نمای فرصت طلبه که تو ایران زندگی میکنن
جوانی که 30 سال یا بیشتر سن داره و همه ی بهترین سالهای عمرشو پای درس و دامپزشکی گذاشته و حالا براش کار نیست، چه غلطی میتونه بکنه؟ البته منظورم کسی مثل خودمه که سهمیه، پارتی و پول ندارم و گناهام اینه که رفتم دنبال درس
این دسته از مسئولین میدونن که مملکت شیر تو شیره، میخوان هر چه بیشتر از این آب گل آلود ماهی بگیرن و سود ببرن
ژیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
1
واقعا جالبه یه دانشگاه دولتی که 60 نفر ظرفیت
پذیرش داشجو داره فکر آینده این فارغ التحصیلارم میکنه حالا دانشگاه آزاد بماند که فله ای دانشجو قبول میکنه و فقط فکر پوله. چرا وزارت بهداشت جلوی پذیرش یی رویه دانشجویه پزشکی رو گرفته و فقط چندتا دانشگاه آزاد میتونن پزشکی پذیرش کنن، تازه تصویب کردن که از دوران دانشجویی به دانشجوهاشون حقوق بدن حالا بماند در دوران کاریشون چقدر حقوق میگیرن، ولی مادامپزشکا سر چندر غاز باید با کارفرما چونه بزنیم و استرس داشته باشیم که کی بیرونمون کنن. وضع دامپزشکا روز به روز بدتر میشه و همشم به خاطر اینه زیر نظر جهاد کشاورزی هستیم .واقعا دامپزشکی یتیمه.
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
1
1
با افرادی که این ادعا رو کردند که تعداد بالای دانشجو یک فرصت است هم صحبت نشدم که جوانب حرف هایشان رو در نظر بگیرم ولی اعتقاد دارم که کشور ایران نیاز مبرمی به نیروهای دامپزشکی بیش از گذشته دارد و برای رسیدن به این هدف دولت باید اعتبارات زیادی در اختیار تمام رده های دامپزشکی قرار دهد -- ولی -- به خاطر ندانم کاری ها و نداشتن نقشه راه صحیح و فساد و انعطاف ناپذیر بودن سیستم دامپزشکی کشور باید گفت که از این فرصت نمیتوانند تا چشم انداز سال 1404 استفاده نمایند و در سال های آینده متاسفانه به تهدیدی جدی تبدیل خواهد شد.

در برنامه آموزشی پیشنهادی شما مطالب جالبی ذکر شده ولی در بعضی موارد ایراد هایی به آن وارد است،
- شما چطور میتوانید این افراد را آماده ورود به بازار نمایید ؟
- آیا با شرایط حاضر توانایی پیش بینی بازار در 20 سال آینده را دارید ؟
- چرا در برنامه آموزش های آزاد کنجانده نشده است ؟
- چرا در برنامه شما اعزام دانشجو فقط در دوره تخصص گنجانده شده ؟
-
-

این را باید متذکر بشوم که ساختار های آموزشی دانشگاه های دنیا غالبا خالی از اشکال نیست و متاسفانه مدل معرفی شما با توجه به شرایط استراتژیکی و سیاسی منطقه ای ایران با دلایل قوی قابل قبول نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
1
همه ميدونن وقتي يه دامپزشك از دانشگاه مياد بيرون هيچ تجربه اي نداره نه مرغدار نه گاو دار نه توليد كننده نه صاحب دام كوچك هيچ كدومشون دامپزشكاي جوون رو قبول ندارن و نبايدم داشته باشند چون مي دونن طرف تازه اومده كار ياد بگيره و هيچ آورده اي از دانشگاه با خودش نداره و نمي تونه براشون مفيد باشه ،اگر به جاي اينكه فقط با افزايش تعداد دانشجو بخوان جيبشونو پر كنند به فكر كيفيت آموزش بودند الان انقدر دامپزشكي ذليل و زبون نبود.اگر دانشگاه ها دامپزشك كارآمد تحويل جامعه بده كدوم دامداريه كه به دامپزشك احتياج نداشته باشه !؟ اينا فقط به فكر اينن كه امروز چجوري ميشه پول در آورد ولي به فكر آينده اين رشته نيستن .بعد دامپزشكا ميگن چرا جامعه براي ما ارزش قائل نيست ؟ چون با اين آموزشي كه داره تو دانشگاههاي ما داده ميشه دامپزشكا به درد هيچ كس نمي خورن وقتي هم به درد نخوري احترامي نداري .اسم دكتر به تنهايي درد هيچ كسي رو تا حالا دوا نكرده !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
0
دم شون گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
1
دامپزشک بدبخته زندگی نداره البته بخش خصوصی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
1
افرادی که میگن تهدید نیست و یک فرصت هست امیدوارم خدا بهشون عمر طولانی عطا کنه تا با چشم خودشون ببینند با این طرز تفکر و عمل چه ضربه بزرگی به بدنه ی دامپزشکی کشور وارد کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
1
آقا دامپزشک انسانه مثل .......... نیست که ........ بخوره با این حال و وضعیت دامپزشک چیزی برای خوردن نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
0
شاید بیش از کمبود استاد کمبود دانش اساتید موجود که اغلب به فکر ارتقا هستند با نتایج کارهای دانشجویان معضل باشد
دانشجوی دوره تخصصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر پیغمبری عزیز.
واقعا جای تشکر داره که ایشون به فکر آینده شغلی فارغ التحصیلان هستن و خیلی سرسختانه جلوی تاسیس دانشگاهای تازه تاسیس و کم امکانات از هر لحاظ رو میگیرن. امیدوارم سایر مسئولان مرتبط هم، اینچنین احساس مسئولیت و دلسوزی رو در قبال آینده شغلی و متناسب بودن آموزه های دانشگاهی با سر فصلهای آموزشی تدریس شده در دوره های عمومی و تخصصی داشته باشن و صرفا بخاطر منافع شخصی و حق التدریس واحدهای آموزشی مربوطه مخالفت نکنن و صرف نظر از غرض ورزی، دلایل محکمه پسندی رو ارائه بدن. واقعا جایگاه شغلی و علمی دامپزشکان نیاز به تجدید نظر اساسی در همه سطوح دارد.
به امید ارتقای جایگاه حرفه دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
1
دو چیز بلای جان ما دامپزشکان است: سنوات طولانی تحصیل و داشتن نام دکتر و پسوند پزشک. نتیجه اش میشود مقایسه با پزشکان و سرخوردگی!
نظر شما
ادامه