کد خبر: ۳۲۰۳۳
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: تمام خدمات سازمان دامپزشکی با هدف بهبود تولیدات دامی انجام می‌گیرد که نقش موثری در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، روز دامپزشکی یادآور تاثیرگذاری دامپزشکی در سلامت جامعه است.

شاید کمتر کسی علت نام‌گذاری این روز را بداند و جالب است بدانید سال‌ها پیش از اعلام روزجهانی دامپزشک در ایران روز ملی دامپزشک نام‌گذاری شد.

در فرهنگ و تقویم اوستایی، سی روز هرماه به نام یکی از فرشتگان مقدس مزین است، چهاردهمین روز هرماه به نام حوس یا گوش که در زبان اوستایی به معنای گاو و فرشته پاسبان آدمیان و حیوانات بوده، نام‌گذاری شده است.

حسن تاج‌بخش چهره‌ ماندگار تاریخ دامپزشکی، ماه مهر را به عنوان ماهی شایسته به خاطر آغاز سال تحصیلی و روز چهاردهم را نیز به همان دلیل بالا پیشنهاد نمود و سپس هر ساله در این روز دنیای بی‌کران نیازهای‌ سازمان دامپزشکی و قلک خالی امکانات را در 14 مهرماه یادآور می‌شود.

اگر از یک فرد معمولی جامعه وظایف و جایگاه دامپزشکی را سوال کنیم به جز دامداران و صاحبان حیوانات خانگی و مراکز عرضه گوشت و مرغ، کسی نه می‌داند و نه به آن اهمیت می‌دهد، اما در پشت تمام فعالیت‌ها و خورد و خوراک روزانه مردم، دامپزشکی به سختی و بدون یار و یاور، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی مشغول به فعالیت است.

مهم‌ترین وظیفه دامپزشکی حفظ امنیت غذایی جامعه است و وظایف شخص دامپزشک با سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد که یک وظیفه خطیر است.

مجموعه دامپزشکی استان کردستان طی یک سال گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را که مهم‌ترین آن تب برفکی و تودیع مدیرکل این سازمان و معرفی مدیرکل جدید بود را پشت سر نهاد و اکنون در مسیر درست پیش می‌رود.

74 درصد بیماری مشترک از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، ارزش سرمایه دامی کشور و تولیدات آن 110 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که از این میزان 43 هزار میلیارد تومان سهم تولیدات سالانه و بقیه سهم ارزش دام زنده را تشکیل می‌دهد.

«دکتر مجتبی ورمقانی» افزود: بدون شک به خطرانداختن این سرمایه عظیم انگیزه بسیار خوبی برای کسانی می‌تواند باشد که قصد ضربه‌زدن به اقتصاد کشور را دارند، همچنین اشتغال‌زائی این حرفه و میزان وابستگی شدید انسان‌ها برای تامین پروتئین حیوانی در جیره غذایی، می‌تواند مزید بر علت باشد.

وی اظهار کرد: از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زای شناخته شده، 832 عامل یعنی 49 درصد و از میان 156 بیماری نوپدید شناخته‌شده در انسان، 114 مورد آن یعنی 74 درصد از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند استــراتژی و راهکار مقابله با زئونوزها، در مقابله با این بیماری‌ها در حیوانات قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های دامی، افزود: از جمله این بیماری‌ها می‌‌توان به هاری، جنون گاوی،‌ سل، تب‌مالت، سیاه‌‌زخم، آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، کیست هیداتید، لیشمانیوز، تب خونریزی‌دهنده کریمه، کنگو و تب دره ریفت اشاره کرد که در دهه اخیر خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بهداشت جامعه انسانی و اقتصاد جهان وارد کرده است.

به گفته ورمقانی، بر همین اساس تأمین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، فراهم کردن شرایط ورود به بازارهای جهانی، توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری در بخش دام و اجرای الزامات، مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط از اهداف سازمان دامپزشکی کشور است.

کردستان با  3.5  میلیون واحد دامی، مستعد دامپروری است

وی خاطرنشان کرد: وجود  3.5 میلیون واحد دامی در کردستان موجب شده است به عنوان یکی از استان‌های مستعد دامپروری و صادرکننده دام به سایر استان‌های کشور مطرح باشد.

ورمقانی با بیان اینکه، این استان با دارا بودن بیش از 2 هزار و 100 واحد اپیدمیولوژیک، 135 هزار رأس گاو و گوساله، یک میلیون و 800 هزار رأس گوسفند و بز و 7 هزار رأس انواع تک‌سمی است، اظهار داشت: در صنعت طیور وجود تعداد 829 واحد نیمچه گوشتی با ظرفیت 15 میلیون قطعه، 12 واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت 3 میلیون و 500 هزار قطعه، مزارع مرغ مادر با ظرفیت 340 هزار قطعه و یک واحد جوجه‌کشی با ظرفیت دو میلیون قطعه در استان فعالیت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان افزود: 4 واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت 340 قطعه، 4 واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت 13 هزار قطعه، 680 هزار قطعه طیور روستایی و بیش از 164 هزار و 500 کلنی با تولید یک هزار و 30 تن زنبور عسل موجب شده یکی از تولیدکنندگان مطرح کشور در این حوزه باشد.

وی عنوان کرد: کردستان از تولیدکنندگان عمده ماهی قزل‌آلا در سطح کشور و در حال حاضر بیش 200 واحد بزرگ و کوچک پرورشی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

ورمقانی اظهار داشت: توجه به سنتی‌بودن دامداری‌های استان و رعایت نکردن مسائل بهداشتی، قرنطینه‌ای و آشنایی نداشتن اکثر دامداران با انواع بیماری‌های دامی و چگونگی برخورد مناسب به هنگام وقوع بیماری‌ها از جمله نکات حائز اهمیت است که موجب گسترش بیماری‌های واگیر و یا حتی شیوع این بیماری‌ها در یک واحد دامی و یا واحدهای مجاور و انتشار آن در ابعاد جغرافیایی گسترده‌تر می‌شود.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، دامپزشکی در دو حوزه عمده اقتصاد کشور نقش دارد، به طوری که از یک طرف با جهاد کشاورزی به منظور بهبود تولیدات دامی همکاری می‌کند و از طرف دیگر به حوزه بهداشت و درمان از طریق کنترل بیماری‌های بین انسان و دام خدمات می‌دهد.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: تمام خدمات دامپزشکی در هر یک از این دو حوزه محوری و زیرساختی است و می‌توان دامپزشکی را محور اقتصاد مقاومتی در حوزه تولیدات دامی بشمار آورد.

تمام خدمات دامپزشکی با هدف بهبود تولیدات دامی است

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان افزود: تمام خدمات سازمان دامپزشکی با هدف بهبود تولیدات دامی انجام می‌گیرد که نقش موثری در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد.

ورمقانی اظهار داشت: دامنه فعالیت دامپزشکی را تشخیص، مبارزه، مراقبت، پیشگیری، مهار و ریشه‌کنی بیماری‌های مختلف دام است و بسیاری از بیماری‌های انسان ریشه در بیماری‌های دام و طیور دارد و اگر جامعه با خاطری آسوده به مصرف تولیدات و فرآورده‌های دامی اقدام می‌کند، دلیل آن را باید در پویایی و تلاش فعالان عرصه دامپزشکی جست‌وجو کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در ادامه افزود: دامپزشکی و صنوف وابسته به آن، نقش عمده‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و یکی از مولفه‌های توسعه در جوامع مختلف نوع تغذیه و میزان سرانه مصرف پروتئین به شمار می‌رود و منبع تامین پروتئین نیز عموما دام، طیور و فرآورده‌هایی تهیه شده از آنهاست.

به گفته این مسوول، حرفه دامپزشکی همیشه با فعالیت‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی گره خورده است، زیرا اغلب صنوف و صنایع تولیدی در روند فعالیت‌های خود نیازمند خدمات این حرفه و شاغلان آن هستند.

فعالیت دامپزشکی ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد

وی افزود: اکثر فعالیت‌های این مجموعه در حوزه فرآورده‌های خام دامی است و به نوعی به سلامت دام وابسته است زیراکه دامپزشکی عمدتا سلامت دام‌ها در روستاها را تضمین کرده و موجب جلوگیری از تلف دام‌ها می‌شود.

ورمقانی گفت: شغل دامپروری در روستاها به عنوان مهم‌ترین فعالیت‌ مردم بوده و نظارت دامپزشکی در راستای حفظ سلامت دام‌ها مهم‌ترین مصداق اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اذعان داشت: پوشش بهداشتی دام‌ها در برابر بیماری‌های دامی (آبله، شاربن، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و غیره) از جمله فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره‌کل در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پوشش بهداشتی دام‌ها در برابر بیماری‌های دامی قابل انتقال بین انسان و دام (سل، بروسلوز، هاری، کیست هیداتید، مشمشه و غیره) است.

وی همچنین گفت: پوشش کنترل کیفی و بهداشتی تولیدات خام دامی و شیلاتی (کشتارگاه‌ها، باقی‌مانده‌های دارویی هورمونی، سموم، نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی) و پوشش بهداشتی مزارع تکثیر و پرورش طیور زنبور عسل و کرم ابریشم در برابر بیماری‌ها (نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت، کنه واروا) از دیگر فعالیت‌های دامپزشکی است که از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

ورمقانی در پایان افزود: همچنین پوشش بهداشتی آبزیان مراکز تکثیر و پرورش و منابع آبی (استرپتو کوکوزیس، VHS، پایش و مراقبت و در نهایت توسعه بخش درمان، تشخیص و کنترل کیفی دارو، واکسن و مواد بیولوژیکی (تکمیل، تجهیز، راه‌اندازی مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و توسعه مراکز دامپزشکی بخش غیردولتی) نیز از جمله برنامه‌های این سازمان در زمینه پیشبرد اقتصاد مقاومتی است.

 
 
نظر شما
ادامه