کد خبر: ۳۲۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  تابناک به نقل از فارس در گزارشی با عنوان "سگ‌های آپارتمانی این بار زیر تیغ جراحان زیبایی" نوشت :

تا همین چند روز پیش در میان زباله‌ها به دنبال غذا می‌گشت و پارس می‌کرد؛ گاهی با عصبانیت به دنبال گربه‌های مزاحم می‌دوید تا مبادا غذایش را بردارند، اما حالا با چسبی که بر روی گوش‌هایش زده است در عقب خودروی صاحبش نشسته است، گهگاهی هم زوزه‌ای می‌کشد.
چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز شده و ماشین‌ها یکی یکی مجبور به ایستادن می‌شوند. خودروی مدل بالایی با رنگ مشکی و براق همه نگاه‌ها را متوجه خود می‌کند، پشت سر راننده روی صندلی عقب سگ بزرگ سفید رنگی نشسته است. گهگاهی ورجه وورجه می‌کند و دمی تکان می‌دهد. گوش‌ها و دم سگ بیچاره باند پیچی شده است. لحظه‌ای سرش را از پنجره ماشین بیرون می‌آورد و بیرون را نگاه می‌‌کند. سیاهی غم و اندوه چشمان بزرگش را تیره‌تر کرده است.
پسر جوانی که عینک دودی به صورتش زده هر از چند گاهی از آینه سگش را برانداز می‌کند و دوباره به صحبت‌هایش با خانم شیک‌پوشی که در کنار دستش نشسته است ادامه می‌دهد.
راننده تاکسی که متوجه زاویه نگاهم شده است، با خنده می‌گوید: پولدارهای امروزی به جای بچه‌دار شدن، به دنبال سگ‌دار شدن هستند.
چند خیابان بالاتر، پیرزنی که به سختی قدم بر می‌‌دارد سگ سفیدش را برای هوا خوری به خیابان آورده است. موهای سفید بلندی روی صورتش را گرفته است. قدم‌های کوتاه و سریعی بر می‌دارد طوری که نحوه راه رفتنش را بامزه می‌‌کند. با پوزه کوچک خود زمین را بو می‌کند و گاهی با کشیدن زنجیر قلاده‌اش پیرزن را مجبور می‌کند که سریعتر راه برود.
این خانم مسن که نامش فریباست می‌‌گوید: سگم (تایسون) را خیلی دوست دارم؛ این حیوان بی‌آزار مونس تنهایی‌هایم شده است.
فریبا با یاددآوری خاطرات گذشته‌اش ادامه می‌دهد: زمانی بچه‌ها دور و برم را گرفته بودند اما حالا همه سر زندگی خودشان هستند؛ ترس از تنهایی باعث شد تا از پسر خواهرم بخواهم تا برایم سگی را بخرد.
حیوانات ولگرد یک شب صاحب‌دار می‌شوند
خانه کلنگی سر کوچه خراب شده است ظاهراً صاحب زمین به دلیل اختلاف با شهرداری اجازه ساخت ندارد؛ هر از چند گاهی بعضی از مردها و زن‌های محله هنگام عبور از کنار این خرابه کیسه‌های زباله خود را به داخل خرابه پرتاب می‌کنند؛ کیسه‌های سنگین زباله وقتی بر سر گربه‌های داخل خرابه فرود می‌آید جیغ آنها را بلند می‌کند. اما مردم محله بی‌تفاوت به جیغ و فریاد گربه‌های سرگردان، به مسیرشان ادامه می‌دهند.
کمی آن طرف تر گربه‌ای روی سقف ماشین لم داده است و گهگاهی غلطی بر روی سقف ماشین می‌زند و خمیازه می‌کشد؛ هر روز غروب بچه‌هایی را می‌بینی با تکه‌ای از غذای شب مانده‌ به دیدن گربه‌های این خرابه می‌آیند. بعضی‌ از این گربه‌ها که به این شرایط عادت کردند خودشان را به بچه‌ها نزدیک می‌کنند تا دست نوازشی بر سرشان کشیده شود.
غروب جای خود را آرام آرام به مهتاب می‌دهد؛ گربه‌ها در خواب ناز هستند؛ این‌بار نوبت سگ ولگرد محله است که سکوت شبانه را بشکند و با زوزه‌هایش دل‌ها را بسوزاند؛ هر از چند گاهی اوقات هم با پرسه‌های صبحگاهی خود ترس و واهمه را به جان کسانی می‌اندازد که مجبور هستند صبح زود به محل کارشان بروند.
مدتی است که صدای زوزه‌های سگ محله شنیده نمی‌شود؛ حالا سگ قهوه‌ای رنگ که تنها کارش پرسه زدن در خیابان‌ها بود، صاحب دار شده است و شب‌ها در خانه یکی از همسایه‌ها زندگی می‌کند.
به گفته یکی از خانم‌های پیر محله صاحب جدید سگ قهوه‌ای قصد دارد پس از مدتی او را به قیمت بالایی در مولوی بفروشد.
پرنده‌هایی که پشت ویترین شیشه‌ای شیرین زبانی می‌کنند
روی شیشه مغازه با خط درشتی نوشته شده است " مرکز خرید و فروش پرندگان سخنگو و کمیاب ". در پرنده فروشی مدام باز و بسته می‌شود و آدم‌های مختلفی وارد یا خارج می‌شوند. بیرون از پرنده فروشی تعدادی رهگذر ایستاده‌اند و پرنده‌های رنگارنگ را از پشت ویترین شیشه‌ای برانداز می‌کنند.
وارد پرنده فروشی می‌شوم، سلام می‌کنم هنوز فروشنده متوجه حضورم نشده است که کسی با صدای عجیب جواب سلام را می‌دهد، برمی‌گردم و نگاهی به پشت سرم می‌اندازم طوطی خوش آب و رنگی در قفس نشسته است تا به محض نگاهم دوباره کلمه سلام را تکرار می‌کند.
فروشنده که متوجه تعجبم می‌شود، این بار لبخندی می‌زند و می‌گوید می‌توانم کمکتان کنم؟ در پاسخ به پرسش او می‌پرسم همه این‌پرنده‌ها حرف می‌زنند؟
مرد جوان در حالی که دستش را داخل یکی از قفس‌ها می‌کند و منقار کاسکو طوسی رنگ را می‌گیرد، رو به من می‌کند و می‌گوید: بعضی‌ از این پرنده‌ها جوجه هستند ولی می‌توانند در آینده حرف بزنند؛ باید با آنها تمرین کرد.
قیمت طوطی سخنگو را می‌پرسم و او پاسخ می دهد: این طوطی یک میلیون تومان قیمت دارد.
درحالی که فروشنده جوان متوجه تعجبم از قیمت یک میلیون تومانی طوطی شده است، ادامه می‌دهد: پرنده از این گرانقیمتر هم دارم.
در حالی که تک تک پرنده‌های مغازه‌اش را معرفی می‌کند، در پاسخ به پرسش‌های مشتریان سی دی آموزشی درباره نحوه رفتار با پرندگان می‌دهد و می‌‌گوید: پیش از این‌که پرنده‌ای را بخرید این سی دی را ببینید.
مرد پرنده فروش رو به مشتریانش می‌کند و می‌افزاید: در این سی دی تمام مواردی که درباره نحوه حمام، غذا و مکان مناسب برای نگهداری این پرندگان است آموزش داده شده است.
با ازدواج از پرندگانم دور می‌شوم
پسر جوانی که به گفته خودش عاشق پرندگان است و بیش از 100 پرنده را در پشت بام خانه‌ قدیمی‌شان نگهداری می‌کند، می‌گوید: فکر نمی‌کنم اگر ازدواج کنم بتوانم وقتم را صرف پرنده‌هایم کنم.
به خاطر همین تا الان ازدواج نکرده‌ام؛ شاید اگر بچه‌دار شوم نتوانم فرزندانم را به اندازه این پرنده‌ها دوست داشته باشم این صحبت‌های پسر جوانی‌ است که معتقد است نگهداشتن پرنده‌ها عشق می‌خواهد و بیرون کردن آنها باعث به زمین خوردنش می‌شود.
اما محمدی که در رشته روانشناسی در یکی از دانشگاه‌ها مشغول به تدریس است، معتقد است، در صورتی که رابطه عاطفی بین حیوان و انسان از حد و مرز خودش فراتر رود، بدون شک می‌تواند انسان را در ارتباط با سایر افراد دچار مشکل کند.
آفت جراحی زیبایی دامن حیوانات را هم گرفت
وقتی شنیدم که بعضی از پولدارها نه تنها خودشان را به تیغ جراحان پلاستیک می‌سپارند بلکه سگ‌هایشان را نیز تحت عمل جراحی پلاستیک قرار می‌دهند، تعجب کردم. چه کسی فکر می‌ کرد آفت جراحی‌های زیبایی یک روزی دامن حیوانات زبون بسته را نیز بگیرد. این آدم 2 پا چه کارهایی که نمی‌کند؟!
ساعت در حدود 5 بعد از ظهر است، در مطب باز می‌شود و خانم جوانی که رد پای انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی بر روی صورتش مانده و چهره‌اش را مصنوعی نشان می‌دهد در قاب در قرار می‌گیرد، روی یکی از دست‌هایش کیف سفید مارک‌داری با فلزهای طلائی قرار دارد و با دست دیگرش سگ تپل سفید رنگی را که با سنجاق سرهای قرمز تزئینی آراسته شده را در آغوش گرفته است.
به محض ورود خانم جوان منشی با خوشرویی و برای ادای احترام جلوی پایش می‌ایستد و از او دعوت می‌کند تا برای چند لحظه‌ای منتظر بماند تا نوبتش شود.
در اتاق دکتر باز می شود صدای پارس کردن‌های سگ زودتر از خودش از اتاق بیرون می‌آید، سگ سیاه رنگ با سرعت به بیرون اتاق می‌پرد و دکتر نیز خوش‌وبش کنان مرد جوان و سگش را بدرقه می‌کند.
نوبت به خانم جوان می‌رسد داخل اتاق می‌رود و پس از چند دقیقه زمینه‌سازی، از دکتر می‌خواهد که گوش سگش را تحت عمل جراحی قرار بدهد و مدلش را تغییر دهد.
خانم جوان رو به دکتر می‌‌کند و می‌گوید: از مدل گوش‌های سگم خوشم نمی‌آید؛ به نظر خیلی بلند هستند؛ بهتر نیست کمی کوتاهتر شوند؟
دکتر با حالت خونسردی سگ را بغل می‌کند و پس از کمی برانداز کردن، می‌گوید: سگ شما چون از نژاد پاکوتاه است، به نظرم اگر عمل شود خیلی جالب نمی‌شود.
خانم جوان پس از کمی مکث دوباره می‌‌پرسد: دکتر مدل دمش را می‌توانم تغییر دهم؟
دکتر نیز در حالی که به پشت میزش می‌رود تا روی صندلی بنشیند، ادامه می‌دهد: به نظرم بیشتر سگ‌‌های شکاری با جراحی بهتر می‌شوند ولی سگ‌هایی از نژاد سگ شما خیلی عمل جراجی جواب نمی‌دهد.
مانعی برای جراحی حیوانات وجود ندارد
محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی درباره عمل جراجی حیوانات خانگی می‌‌گوید: مانع و محدودیتی برای جراحی حیوانات وجود ندارد و دامپزشک‌ها مجوز جراحی را دارند.
وی با بیان این‌که مشکلی در این زمینه وجود ندارد، می‌گوید: البته درخواست برای کوتاه کردن گوش و دم حیوانات خیلی محدود است و درمانگاه‌ها اجازه دارند نیاز مراجعان خود را رفع کنند.
حسین که دکترای دامپزشکی دارد، درباره عمل جراحی و تغییر فرم گوش سگ ها می‌گوید: در صورتی که مراجعان ما بخواهند گوش‌های سگ خود را نوک تیز کنند این عمل را انجام می‌دهیم.
حسین با اشاره به این‌که این روزها برخی از مراجعانش درخواست تغییر گوش‌های سگ‌هایشان را دارند، می‌افزاید: معمولا گوش‌های افتاده سگ‌ها به گوش‌های نوک تیز تبدیل می شوند.
وی بیان می‌کند: در صورتی که مشتری تمایل داشته باشد می تواند در هنگام اتاق جراحی الگو و مدل خود را نقاشی کند و من نیز طبق مدل مورد نظر گوش حیوان را جراحی می‌کنم.
حسین در پاسخ به این پرسش که آیا این جراحی‌ها با موفقیت انجام می‌شود، می‌گوید: عمل جراحی‌ کار ساده‌ای است اما این که چقدر جواب دهد مهم است.
وی با بیان این‌که معمولاً در نژادهایی که جثه بزرگ دارند و سگ‌های نگهبان محسوب می‌شود جراحی بیشتر احتمال موفقیت دارد، می‌افزاید: برخی مراجعان درخواست کوتاه کردن دم سگشان را دارند و تصور می‌کنند که سگشان با دم کوتاه زیباتر می‌شود.
به گفته این دامپزشک با این نوع جراحی‌ها زیبایی خاصی در حیوان ایجاد نمی‌شود.
حسین درباره قیمت انجام جراحی روی حیوانات می‌گوید: جراحی دم سگ بالای 60 هزار تومان هزینه دارد اما هزینه جراحی گوش سگ 120 هزار تومان است.
این دامپزشک تأکید می‌‌کند: پس از 15 روز بخیه‌های حیوان کشیده می‌شود و نتیجه عمل مشخص می‌شود.
سگ ها تنها حیواناتی هستند که خیلی زود و سریع ارتباط خوبی با انسان برقرار می کنند و انسان را به عنوان ارباب خود می شناسند به همین خاطر از دیرباز انسان برای حفظ جان و مال خود از سگ کمک می گرفته است.
از بین 132 نژاد شناخته شده سگ تنها 17 نژاد آن در ایران وجود دارند و بیش‌ترین سگ‌های موجود در بازار داخل مربوط به کشورهای آلمان، ارمنستان، ترکیه، لهستان، بلژیک، انگلیس، استرالیا، چین و مالزی هستند.
یکی دیگر از فعالان بازار، به خبرنگار فارس می‌گوید: «از معروف ترین نژادهای سگی که در بازار خرید و فروش می شود می توان به شین لو، بول داگ، دوبرمن، تری یر، ژرمن شفرد و شارپی اشاره کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «سگ ها را می توان به دو دسته سگ های نگهبان و سگ های آپارتمانی (زینتی) تقسیم کرد که قیمت های آن ها با توجه به کارایی شان متفاوت است. به عنوان مثال ژرمن شفرد که یک سگ نگهبان است، قیمتی در حدود 400 هزار تومان دارد و قیمت تری یر آپارتمانی بین 200 تا 500 هزار تومان است.»
وی درباره جراحی سگ‌ها می‌گوید: از آنجایی که نژاد سگ‌ها متفاوت است نمی‌توان همه آنها را تحت عمل جراحی زیبایی قرار داد.
رئیس انجمن حمایت از حیوانات نیز ضمن انتقاد از عمل جراحی زیبایی حیوانات می‌‌‌گوید: متأسفانه این کار در کشور ما این روزها به یک نوع سرگرمی و تفریح تبدیل شده است با توجه به این‌که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد کیلینیک‌های دامپزشکی این کار را انجام می‌دهند.
وی در ادامه با بیان این‌که معمولاً گربه‌ها تحت عمل جراجی می‌افزاید: خیلی از افراد به خاطر گوش‌های افتاده و آویزان سگ‌هایشان از دامپزشک می‌خواهند تا گوش حیوان را سر بالا کند.
آل داوود با اشاره به این‌که سگ‌های ایرانی باهوش‌تر از سگ‌های سایر کشورها هستند،‌می‌افزاید: علیرغم این موضوع در ایران گرایش به استفاده از سگ‌های خارجی بسیار زیاد است.
شناسنامه‌دار شدن سگ‌های خیابانی و سرقتی در یک چشم برهم زدن
مردی که مدت‌ها پیش سگش را دزدیده بودند و توانسته با پیگیری‌هایش، آن را در بازار مولوی بیابد، می‌گوید: سگم شناسنامه‌دار بود اما چند روز پیش آن را از من دزدیدند؛ بنابراین مجبور شدم به بازار مولوی بروم و به دنبالش بگردم.
وی ادامه می‌دهد: پس از مدتی سگ خود را در بازار مولوی پیدا کردم اما متوجه شدم سارق سگم قصد داشته است با صدور یک شناسنامه تقلبی آن را با قیمت بالایی بفروشد.
آل‌داوود نیز در این زمینه می‌گوید: باید صدور شناسنامه تنها از طریق دامپزشکی‌ها صورت گیرد.
دستور نیز می‌افزاید: بخشی از شناسنامه‌های حیوانات اهلی و دام‌های کوچک توسط دامپزشکی‌ها و بخش خصوصی صادر می‌شود؛ افراد می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی برای حیوانات خانگی یا به اصطلاح دام‌های کوچک شناسنامه دریافت کنند.
260 هزار شناسنامه در سال برای سگ‌ها صادر می شود
رئیس دامپزشکی درباره واکسیناسیون حیوانات نیز توضیح می‌دهد: در طرح مبارزه با هاری که در سطح کشور انجام می‌شود، در سال 260 هزار شناسنامه برای سگ‌ها صادر و پس از قلاده‌گذاری واکسیناسیون نیز می شوند.
دستور می‌افزاید: بخشی خصوصی در شهرستان‌ها با استقرار کلینیک‌‌ها به واکسیناسیون و صدور شناسنامه و مشاوره‌های بهداشتی در زمینه نگهداری حیوانات اقدام می‌کنند.
وی درباره هزینه واکسیناسیون می‌گوید: به واکسن یارانه تعلق نمی‌‌گیرد و اکثراً انواع واکسن‌ها بدون یارانه تهیه می شود.
دستور با اشاره به انواع بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود، اظهار می‌‌کند: سگ‌ها،گربه‌ها و پرنده‌ها هر کدام شرایط ویژه خودشان را دارند ولی در سگ‌ها خطرات بیماری مشترک بیشتر است؛ همچنین در دام‌های کوچک انواع بیماری‌ها بیشتر است.
اما در این میان هستند افرادی که به دلیل هزینه‌های نگهداری حیوانات و هزینه واکسیناسیون، از مراجعه به دامپزشک خودداری می‌کنند.
پناهی یکی از فعالان در زمینه نگهداری حیوانات درباره علت خودداری برخی افراد در مراجعه به دامپزشک‌ می‌گوید: هزینه نگهداری از حیوانات بالاست؛ نگهداری سگ و گربه با کیفیت بالا، در ماه هزینه‌ای بالغ بر 200 تا 300 هزار تومان دارد.
وقتی هزینه‌ قلاده‌های مارک‌دار، غذاهای بسته بندی شده با کیفیت عالی، لباس‌ها زینتی، واکسیناسیون، ویزیت دامپزشک و شامپوهای مورد استفاده برای نگهداری حیوانات را جمع می‌‌‌کنیم بالغ بر 300 هزار تومان می‌شود.
فروش و نگهداری حیوانات غیر مجاز دور از چشم محیط زیست
به نظر می‌رسد این روزها دامنه نگهداری حیوانات خانگی وسیع‌تر شده است و برخی خا‌نواده‌ها با نگهداری قرقاول و حتی مار به نوعی به دنبال شکستن سکوت خانه‌هایشان هستند.
در این میان هستند افرادی که حاضرند پول‌ زیادی پرداخت کنند تا برخی گونه‌های جانوری نایاب یا کمیاب را در محیط خانه‌هایشان راه دهند، بازار خرید و فروش این گونه‌ها مانند سمندر لرستانی نیز گرم شده است.
نگهداری گونه‌های جانوری کمیاب در لواسان
-------------------------------------------------------
شجاعی مرد میانسالی که به گفته خودش سال‌هاست با این شغل روزگارش را می‌گذراند، می گوید: معمولاً مشتری‌های مخصوص به خود را دارم؛ بیشتر افرادی که پولدار هستند و عاشق حیوانات‌اند حاضر هستند پول زیادی را برای خریداری گونه‌های کمیاب و نادر بپردازند.
وی با بیان این‌که به راحتی می‌تواند انواع و اقسام گونه‌های جذاب و دیدنی جانوری را برای مشتریانش فراهم کند، می‌گوید: از آنجایی که خرید و فروش برخی از گونه‌های تحت حفاظت شده یا کمیاب از سوی محیط زیست ممنوع اعلام شده است، مجبور شدم سوله‌ای در لواسان خریداری کنم و گونه‌های جانوری کمیاب و با ارزش خود را در آنجا نگهداری کنم تا مشتری‌های پولدار خود را به آنجا ببرم.
همسترهایی که یک و نیم میلیون تومان قیمت دارند
شجاعی درباره قیمت فروش همستر می‌گوید: هر چند همستر در گروه گونه‌های تحت حفاظت شده محیط زیست نیست اما فروش آن نیاز به مجوز دارد.
وی با اشاره به این که قیمت همستر یال‌دار از 200 هزار تومان به بالا شروع می‌شود، می‌گوید: آخرین قیمت همستر 1 میلیون و 400 هزار تومان است. این گونه یال‌دار است و هر جایی این مدل را ندارند.
از شجاعی می‌پرسم آیا گونه سمندر لرستانی را برای فروش دارید؟ می‌گوید: سمندر لرستانی هر چقدر بزرگتر می شود زیباتر می شود، بنابراین قیمتشان نیز بیشتر می‌شود.
وی بیان می‌ کند: در حال حاضر سمندر لرستانی که در سوله نگهداری می‌کنم در حدود 600 هزار تومان قیمت دارد.
شجاعی با بیان این‌که مردم در خانه‌هایشان فقط سگ و گربه نگهداری نمی‌کنند، می‌‌گوید: در حال حاضر هر کدام از گونه‌های سمندر لرستانی، اردک ماندارین، همستر، یا انواع پرنده‌ها مشتری‌های خاص خودشان را دارند.
به گفته شجاعی اردک ماندارین که از زیبایی بسیار زیادی برخودار است این‌روزها نور چشم پولدارها شده است.
وی در حالی که به توصیف زیبایی بی حد و اندازه این نوع اردک می‌پردازد می‌گوید: اردک ماندارین وحشتناک زیبا و دیوانه کننده است به همین دلیل قیمت بسیار بالایی دارد.
این مرد میانسال که از فروش غیر مجاز گونه‌های جانوری پول خوبی نصیبش می‌شود، می‌افزاید: این روزها پولدارها برای زینت برکه‌های مصنوعی داخل ویلاهایشان تقاضای زیادی برای خرید این گونه و دیگر گونه‌های کمیاب دارند.
وی در ادامه می‌گوید: وقتی این افراد حاضر هستند هر قیمتی را پرداخت کنند و پول خوبی هم نصیب من می‌شود چرا از فروش گونه‌های نایاب و با ارزش خودداری کنم؟
نگهداری قرقاول در آپارتمان 120 متری در تهران
یکی از فروشنده‌های حیوانات خانگی می گوید: خرید و فروش قرقاول ایرانی ممنوع است و اگر ثبت شده باشد اجازه خرید و فروش نداریم.
مرد دیگری که در زمینه خرید و فروش گونه‌های جانوری نادر فعالیت می‌کند می‌گوید: زن و شوهر میانسالی را می‌شناسم که سال‌ها پیش از من قرقاول خریداری کردند و آنها را تا مدت‌ها پیش در آپارتمانشان نگهداری می‌کردند.
زن و شوهری که مار نگهداری می‌کنند
این مرد در ادامه به توصیف درخواست‌های مشتریانش می‌پردازد و می‌گوید: این زن و شوهر میانسالی را می‌شناسم که مار در خانه‌ نگهداری می‌کنند.
به نظر می‌رسد این‌روزها نه تنها بازار خرید و فروش حیوانات داغ شده بلکه تنوع وجود گونه‌های مختلف جانوری نیز این بازار را پر رونق تر از گذشته کرده است.
در حالی که این‌روزها مراکز غیر مجاز خرید و فروش حیوانات به راحتی در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند و به دنبال جذب مشتری بیشتری هستند و سعی می‌کنند با ارائه گونه‌های کمیاب و نادر پول بیشتری را به جیب می‌زنند، مسئولان محیط زیست مدعی هستند که با مراکز غیر مجاز خرید و فروش حیوانات برخورد می‌کنند.
اسماعیل میرانزاده رئیس گارد اجرایی محیط زیست استان تهران در این زمینه می‌گوید: محیط زیست در حال برنامه‌ریزی برای مبارزه با خرید و فروش حیوانات در استان تهران است.
پول وسوسه‌انگیز منجر به راه‌اندازی شبکه‌های قاچاق پرندگان شکاری می‌شود
میرانزاده در حالی که سعی دارد تأثیرگذاری برنامه های محیط زیست را در مبارزه با خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری گوش‌زد کند، در پاسخ به این پرسش که تاکنون محیط زیست چه اقداماتی انجام داده است؟ می‌گوید : در سال 88، 15 قطعه پرنده شکاری و سایر پرندگان توسط محیط زیست کشف و ضبط شده است.
به گفته میرانزاده پرندگان شکاری نایاب و با اهمیت هستند؛ این ویژگی‌های باعث شده است تا شبکه‌های قاچاق در زمینه پرندگان شکاری راه‌اندازی شود.
وی می گوید: متخلفان تنها به خاطر ارزش ریالی پرندگان شکاری اقدام به شکار و قاچاق آنها می‌کنند.
میرانزاده می‌افزاید: شکارچیان حرفه‌ای اقدام به زنده‌گیری وشکار این حیوانات می‌ کنند و پس از فروش آنها به دلالان پولی نصیبشان می‌شود. قیمت این پرندگان تا زمانی که دست خریدار برسد افزایش می‌یابد.
به گفته رئیس گارد اجرایی محیط زیست استان تهران، در سال 88 تنها 35 قطعه سنجاب در برخورد با متخلفان کشف می‌شود که در نهایت در جنگل‌های سرخه‌حصار و سایر مناطق حفاظت شده اطراف تهران رها شده‌اند.
بر اساس گزارش‌های تهیه شده توسط محیط زیست استان تهران تنها 27 قطعه کبک، 14 قطعه تیهو در سال 88 از متخلفان کشف شده است.
به این منظور سازمان حفاظت از محیط زیست لیستی از حیوانات کمیاب و نایاب تهیه کرده است و خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری را که در معرض خطر انقراض هستند را خرید و فروش و نگهداریشان را ممنوع اعلام کرده است.
«تقریباً‌ هیچ قانونی درباره خرید و فروش حیوانات خانگی یا نگهداریشان وجود ندارد»، این جمله را آل داوود رئیس انجمن حمایت از حیوانات می گوید و ادامه می‌دهد: برای مبارزه باید از مسیر قانو

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من هم ایرانی هستم
|
-
|
۰۴:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۵
1
1
یک یادداشت پر از اغراق، دروغ و بدون منبع برای فریب دادن افکار عمومی. موفق باشی نویسنده عزیز...!!!!
محمد
|
-
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
0
2
من یک دامپزشک هستم..
بسیاری از گفته های شما حقایقی هستند، موجود.. ولی قلم نگارش شما کاملا افراط گونه و اغراق آمیز است.
به یک چوب همه ی خوبی و بدی را می رانید چه بسا در سایه ی برگ نمایی ها و اشکالات، زیبایی ها و مزایای نگهداری از حیوانات خانگی را زیر سوال می برید.
شاهین
|
-
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
1
0
همانتور که این نویسنده در نوشته ها یش نوشته ما ایرانی ها عادت به خود نمایی داریم از جمله بارزش همین نویسنده محترم با تشکر فراوان
نظر شما
ادامه