کد خبر: ۳۲۰۸۲
 

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان خراسان جنوبی از اخذ موافقت اصولی شرکت تولید بنتونیت و مواد معدنی ویژه خوراک دام،طیور و آبزیان در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر ابوذر احمدی» رئیس اداره تشخیص و درمان این مجموعه در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت سلامت و بهداشت عمومی و ضررهای اقتصادی احتمالی صنعت دامپروری و تولید محصولات لبنی ناشی از مایکوتوکسین ها، پیدا کردن روش های علمی و سریع جهت شناسایی و سم زدایی از مایکوتوکسین ها در غذای انسان و دام، به لحاظ اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد.

وی اذعان داشت: تحقیقات اخیر نشان داده است که آسانترین، عملی ترین و ارزان ترین شیوه در کاهش بروز اختلالات مربوط به سموم قارچی یا جلوگیری از ورود این سموم در شیر و محصولات دامی، استفاده از مواد جاذب در خوراک می باشد. این مواد مولکول توکسین در خوراک آلوده و در دستگاه گوارش به صورت غیرقابل برگشت جذب می کند بنابراین کمپلکس توکسین-جاذب از دستگاه گوارش عبور کرده و از طریق مدفوع دفع می شود و بدین صورت از جذب توکسین توسط بدن دام جلوگیری کرده و یا آن را به حداقل می رساند. توکسین بایندرهاموادی هستند که این وظیفه را بر عهده دارند.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان افزود: مطالعات مختلف انجام شده در سراسر جهان نشان می دهد که حداقل 25 درصد از نهاده های خوراک دام و طیور تولیدی که قرار است به مصرف برسند آلوده به سموم حاصل از رشد کپک ها و قارچ ها می باشندمطالعات انجام شده در کشورمان نشان داده که برخی نمونه های بنتونیت فرآوری شده ی حرارتی و میکرونیزه شده می توانند سموم قارچی را به طور مؤثری جذب کنند. البته این بنتونیت ها قبل از اینکه به عنوان مکمل خوراک دام طیور و آبزیان وارد بازار شوند باید از لحاظ میزان عناصر سنگین بررسی شوند و حتماً اثرات مفید تغذیه ای آن ها در طی آزمایشات حیوانی به اثبات برسند. بنابراین در انتخاب چنین محصولاتی باید بیشتر به کیفیت و مؤثر بودن آن ها اهمیت داد و چنین محصولاتی باید از تولید کنندگان معتبر و دارای مجوز خریداری شوند، چراکه همه ی بنتونیت ها مناسب استفاده در تغذیه ی دام، طیور و آبزیان نیستند و حتماً باید از جوانب مختلف ارزیابی شوند.

 
 
نظر شما
ادامه